Werken met klanten. Klant is koning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:28

Tazzey schreef:
Kayleigh_ schreef:
Net zo goed als dat het personeel van een winkel/restaurant iets ergs meegemaakt kan hebben en daardoor wat minder enthousiast aan het werk is, waar klanten dan op gaan vitten en tieren. Daar wordt toch ook geen rekening mee gehouden?

Ik vind: we zijn allemaal mensen en we dienen elkaar met respect te behandelen.

Ik vind persoonlijk dat als je niet goed in je vel zit en je klanten niet op de juiste manier te woord kan staan dat je dan beter niet kunt gaan werken die dag, of andere werkzaamheden doet waarbij je geen klantencontact hoeft te hebben.

Als je dat te vaak doet, ben je heel snel je baan kwijt, denk ik. Dus dat is voor heel veel mensen nou niet echt een optie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:28

Kelly1992 schreef:
altijd vriendelijk blijven, echter is het bij ons bedrijf. Klant is koning maar wij zijn de Keizer :)

Precies dit, absoluut mijn motto. Ook ik werk bij een tankstation (10 uur per week, voornamelijk om mijn studie te kunnen betalen en net wat vaker iets leuks te kunnen doen + sparen). Nu ben ik gelukkig absoluut niet op mijn mond gevallen, laat niet over me heen lopen. Hiermee bedoel ik niet dat ik zelf ook asociaal gedrag vertoon, daar voel ik me (en ben ik) te goed voor.

Wél wijs ik sommige klanten terecht, neem nu bijvoorbeeld klanten die bellend binnen komen; vorig weekend ook weer, een jongeman kwam al bellend binnen en wees naar de sigaretten. Mijn reactie was; dat gaan we dus even over doen, waarop hij netjes op hing en beleefd om een pakje sigaretten vroeg. Uiteraard kreeg hij deze niet mee, kwam op de fiets en had geen id-kaart bij zich :+

Nog zo'n leuke, mensen die (vooral in de ochtend) met een gezicht op onweer binnen komen en het geld + klantenkaart op de balie deponeren. Dan zeg ik tot 3 keer toe goedemorgen meneer/mevrouw en vaak snappen ze de boodschap wel :D

Klanten zijn ten alle tijden koning, ik help ze dan ook graag maar wens wel met enig fatsoen behandelt te worden. Moet ook eerlijk bekennen dat ik hier steeds beter in word en er een hobby van maak mensen lachend naar buiten te laten gaan; zo meneer u kunt weer een avondje vooruit (meneer bestelde zojuist 5 pakjes Marlboro).

Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik 2 keer ietwat uit mijn slof ben geschoten, naast de pompen hebben wij een relatief grote shop en een bakery. Paar weken terug kwam er een dame binnen en moest even wachten op haar broodje omdat er 5 mensen een tankbeurt af wilden rekenen. Mevrouw dacht dat ik direct in de houding zou springen wanneer zij met haar keel zou schrapen en in haar vingers knippen. Ben net zo lang bij de kassa blijven staan totdat ze netjes kwam vragen of ze een broodje mocht bestellen, waarna ik direct het broodje ben gaan maken. Ik kan er zelf totaal niet tegen wanneer mensen in hun vingers knippen om aandacht te krijgen, vind dat in een restaurant al asociaal.

Het andere incident heeft me een lichte waarschuwing opgeleverd, al sta ik nog steeds achter mijn keuze. Meestal wanneer er een wisseling plaatsvindt is het druk, je kunt dan je shift niet afsluiten/de kassa wisselen. Dit was een tijdje terug ook het geval, stond al een kwartier langer maar moest echt weg om een belangrijk tentamen te halen. Ik vroeg net aan meneer of hij even 1 minuut wilde wachten zodat wij de kassa om konden zetten, zijn reactie was; nee dat kan niet, ik ben belangrijk en heb een afspraak staan. Waarop ik zei (terwijl er nog 5 klanten achter hem stonden); okay meneer, als u werkelijk van mening bent dat uw afspraken belangrijker zijn dan die van een ander help ik u eerst. Uiteraard liep hij met een rooie kop naar buiten :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:29

Kayleigh_ schreef:
maai_ke schreef:
Ik vind wel dat sommige mensen hier heel onbeschoft reageren, nee je hoeft niet door een klant beledigd te worden maar jezelf verlagen tot dat niveau maakt het niet beter. Net als belerend zijn, kom op zeg. Je weet niet wat er achter zit, iemand kan wel heel druk zijn of net iets hebben meegemaakt. ;)
En ik heb zelf ook 5 jaar in een winkel gewerkt dus ik weet wat je kunt tegenkomen. Beleefd zijn is dan wel zo netjes, je kiest tenslotte voor het werk.

Net zo goed als dat het personeel van een winkel/restaurant iets ergs meegemaakt kan hebben en daardoor wat minder enthousiast aan het werk is, waar klanten dan op gaan vitten en tieren. Daar wordt toch ook geen rekening mee gehouden?

Ik vind: we zijn allemaal mensen en we dienen elkaar met respect te behandelen.

Klopt, maar als ik het hele jaar heb gespaard zodat ik met mn kleinkinderen naar een restaurant kan en dan wordt geholpen door een stuk chagerijn. Sorry, je werkt in een restaurant en verkoopt naast voedsel ook een beleving. Suck it up.
(En anders ruil je onderling met je collega's welke tafel je bedient)

En anders maar de Eftelingtraining volgen ~~}> "U bent hier voor uw plezier en niet voor mijn plezier" :Y) :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:29

Altijd vriendelijk blijven is natuurlijk logisch, maar dat betekend niet dat je je maar als deurmat moet laten behandelen. We zijn tenslotte allemaal mensen en dat betekend niet dat de klant hoger staat. Sommige klanten hebben het gewoon even nodig om een sarcastische opmerking terug te krijgen. En sarcasme hoeft lang niet altijd negatief of slecht te zijn. De koning gedraagt zich immers ook niet als een idioot.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:31

Ik denk dat je baas ook niet blij is als hij klanten kwijtraakt omdat zijn verkopers niet goed in hun vel zitten.
In mijn werk moest ik mijn emoties ook thuislaten. Er werd van mij verwacht dat ik er was voor mijn team. Mijn baas verwachtte een hoge mate van professionaliteit en had liever dat ik een dag thuis werkte of vrij nam ipv mijn team en klanten met mijn emoties op te zadelen.

Ebony_94

Re: Werken met klanten. Klant is koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:00

Op veel verschillende plekken gewerkt. Van de horeca op een camping, waar de mensen uit de stad dachten dat ze alles waren, tot nu mijn eigen dierenspeciaalzaak.

Je leert heel veel en vooral heel veel te slikken, maar er zijn grenzen.
Krijg wel eens dingen op de toonbank gesmeten. Dan zo beleefd mogelijk blijven, maar dan de opmerkingen die je krijgt als je vraagt of ze het bonnetje willen hebben........ Nou zijn er te veel om op te noemen. De bekendste : Nou ik krijg het toch niet van um terug..... zucht

Ook hebben wij op de toonbank hondenkoekjes staan in een schaaltje. Is immers een dierenspeciaalzaak toch??
Hoeveel mensen zonder te vragen tijdens het betalen zon koekje in hun waffel duwen en dan mij aankijken van het is niet lekker :') .... tja dan had je maar moeten vragen of je een koekje mocht pakken 8)7

Maar werken met klanten vergt heel veel geduld, maar is daarom ook wel weer heel leuk!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:13

Ik blijf altijd vriendelijk, het heeft voor mij geen zin om boos te worden (en vind ik persoonlijk ook niet professioneel).
Beledigingen of onbeschoft behandeld worden stoor ik me niet zo aan, het raakt mij niet, lach opzetten en vriendelijk doen :)
Ik heb ooit een boze klant gehad omdat ze iets wilde wat niet kon binnen de winkel, toen smeet ze het geld naar me toe. Bedankt mevrouw, prettige dag verder! :)
Als het te gek wordt (schreeuwen, schelden), dan zal ik daar heus op een nette manier op reageren dat ik op die manier niet in gesprek ga. Maar ik moet zeggen dat ik de laatste jaren weinig onbeleefde of boze klanten heb gehad.
Boze klanten horen ook graag dat je hun frustratie begrijpt of excuses aanbieden voor het ongemak.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:47

Jeetje zeg.. sommige mensen zijn wel erg belerend.. :')

Ik zag een opmerking staan over klanten die gevraagd worden of zij kleingeld bij zich hebben, maar deze dan vervolgens niet een in hun portemonnee kijken..
Als ik ergens een aankoop doe weet ik donders goed of ik wel of geen kleingeld in mijn portemonnee heb!

Er zitten ook behoorlijke asociale situaties tussen inderdaad. Als klanten zo schreeuwen om sigaretten of wat dan ook zou ik ook wel wat mijn geduld verliezen. Toch heb ik ook wel eens dat ik niet altijd 'Hallo' zeg bij een pompstation, dan zeg ik gewoon netjes 'ik zou graag pomp nummer 3 afrekenen'. Gaat iemand mij dan de les lezen dat ik geen 'hallo' heb gezegd? }>

Nee maar serieus, je kan zowel als klant of medewerker altijd netjes zijn. Desondanks hebben mensen vaak ook situaties waardoor zij op dat moment niet zo goed aanspreekbaar zijn. Enige tijd geleden heb ik weer een verlies mee moeten maken. Op dat moment stond ik in de metro en merkte ik simpelweg dat ik ook gewoon prikkelbaarder was. Normaal als iemand mij twee keer aanstoot met een tas maak ik er een grapje van. Deze keer reageerde ik erg kortaf.

Verder heb ik met cliënten in de hulpverlening te maken waarbij er ook geregeld situaties voorbij komen van mensen die opeens uit hun stekker gaan(!). Op dat moment is het gewoon heel simpel even iemand apart nemen en normaal praten.. Iemand kan zijn verhaal vertellen en is vaak vrij snel weer gerustgesteld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:07

Ik werd achter de kassa bij de burgger kingg. Echt awesome, zeker als mensen geld naar je smijten en zeggen "kingg deal" ... Ik heb dan echt de neiging om het geld terug te smijten en te zeggen "opnieuw" . :') ik probeer altijd zo beleefd mogelijk te blijven. helaas heb je echt vaak onbeschofte en onopgevoede mensen die aan de kassa komen en je als een hond behandelen. ik moet ook echt snel een andere baan vinden vrees ik want ik trek het niet meer :o werk er nu 2 jaar en ik ben er gewoon niet voor gemaakt... Ik moet uitdaging hebben, een doel hebben en gewoon doen waar ik echt passie voor heb. Niet elke keer weer worden afgesnauwd door gasten.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:45

Ik zit hier met een klein beetje verbazing sommige reacties te lezen van medewerkers... :o

ik werk zelf in een callcenter en heb daar te maken met veel onbeschofte klanten, die onder andere denken dat je toch niks weet of doe gewoon door je blijven praten..

ik probeer de klant in bv het laatste geval wel te corrigeren, maar niet door zelf onbeschoft te worden maar door tegen de klant te zeggen: meneer/mevrouw ik vind het niet prettig dat u mij niet laat uitpraten, u heeft net de mogelijkheid gehad, graag zou ik mijn verhaal ook aan u willen doen, maar als u mij niet laat uitpraten heeft dit geen zin en wordt het een eenzijdig gesprek.

En dan zeggen ze eigenlijk altijd ohja sorry, gaat u gang. En ik heb eigenlijk altijd klanten die dan na de tijd antwoorden dat ze het een prettig gesprek vonden. Npu dat voelt voor mij dan weer als een overwinning..

ik zou bij onbeschofte klanten gewoon netjes benoemen wat je niet prettig vind (ipv bv negeren of asso terug doen), vaak hebben mensen het niet eens in de gaten wat ze doen.

maarja zal ook wel beetje afhankelijk zijn van je baas en hoe hij erop reageert. .

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:49

Ik werk in een kledingwinkel, je wil niet weten hoe mensen daar tegen je doen. Ik heb een keer gehad dat iemand vanaf de andere kant van de winkel EY! EY! Naar me stond te roepen omdat ze iets wilde vragen. Toen heb ik haar glad genegeerd. Kwam ze naar me toe dat ze me al een tijd stond te roepen, toen heb ik wel gezegd dat ik niet zo aangesproken wens te worden, dat als ze iets wil vragen dat ze naar me toe kon komen maar dat ik geen hondje ben en dus niet op 'ey' kom aanrennen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:11

Ik zit echt met verbazing te lezen hoe sommige mensen hier reageren op klanten. Ik snap wel dat het vervelend is dat je zo wordt aangesproken, maar om dan zo te reageren?

Ik werk al enkele jaren achter de kassa en heb wel al redelijk wat gezien en gehoord, maar ik zou nooit belerend of boos reageren. Je kan ook rustig zeggen dat je het niet prettig vindt en op welke manier je verder wil gaan met een gesprek.

Net als medewerkers die klanten negeren omdat ze 'verkeerd' worden aangesproken. Ik zou zo iemand wel gewoon helpen als ik gelijk door heb dat ze mij bedoelen. Maar dan wel rustig zeggen dat ze de volgende keer even naar me toe kan lopen, zodat ik een volgende keer dan eerder door heb dat ze mij bedoelt. Zelfde resultaat, maar gezegd alsof ik de klant ermee help.

Ook klanten die even moeten wachten omdat ik nog met andere dingen bezig ben. Even erkennen dat ik ze gezien heb en vertellen dat ik er zo aan kom. 'Goedemiddag mevrouw, ik help deze klant nog even en dan kom ik u helpen.' Weet de klant ook waar ze aan toe is en voorkom je van te voren al grotendeels dat mensen ongeduldig worden. Ik vind het zelf erger om als klant het idee te hebben dat ze me totaal negeren en niet gezien hebben, dan om even te moeten wachten omdat het druk is.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:15

Zo ik werk nu al bijna vier jaar in een supermarkt.. Maar af en toe maken klanten het wel echt heel erg bont hoor...

Ik werkte bij een supermarkt waarvan de werkkleding was ontworpen voor vierkante mensen. Ik had als meisje een korte bobline, waardoor veel mensen me al aanspraken met meneer. Maar als ze erachter kwamen dat ik een meisje kwam werd er vaak met een roodhoofd sorry gezegd, ik maakte er ook altijd maar een grapje van.

Maar er was een keer een man... Hij begon met meneer, kort daarna met mevrouw. Ik sta op (was ergens onderop aan het vullen) en hij scheeuwt keihard door de winkel: ' HET IS GEEN MEVROUW, WANT HET HEEFT GEEN TIETEN'. Echt ik heb hem nog geholpen, maar ik was echt niet vriendelijk meer hoor. Ik was te verbaasd om nog te reageren...

Gelukkig zijn er genoeg klanten die het werk waard maken, mensen die het zo waarderen als je moeite voor ze doet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:15

Ik behandel iedereen zoals ik ook behandeld wil worden. Wanneer iemand onbeschoft is dan zeg ik wel dat ik daar niet van gediend ben. Ik vind dat een normale en professionele reactie. Je bent ook een mens en je mag verwachten ook zo behandeld te worden. Ooit een keer gegeten in een restaurant die bij de ingang een bordje hadden waarop stond: 'bij gebrek aan personeel, werken hier mensen'. Vind ik ijzersterk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:20

Als een klant als koning behandeld wil worden zal deze zich wel als koning moeten gedragen.
Zo niet dan zou ik er snel klaar mee zijn.

Niet door te snauwen of boos te worden maar door gewoon te melden dat je vind dat de klant zich wel heel onbehoorlijk gedraagt.

En soms moet je het ook maar gewoon negeren. Iedereen heeft wel eens een slechte dag. Wie weet heeft deze klant net gehoord dat hij ontslagen is of zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:35

Voorbeelden van sommige medewerkers vind ik pas echt asociaal zeg!

Gewoon melden of ze me volgende keer mevrouw willen noemen ipv ey roepen, heb ik idd ook wel eens gedaan. En vaak hebben die mensen het niet eens door dat ze roepen alsof een hond moet komen, maar hebben ze gewoon niet nagedacht over wat ze ook hadden kunnen zeggen.

Friet, mayonaise, cola -> vind ik ook niet aso, dat is gewoon snel en duidelijk.
Hoe de bokker reageerde is wel aso, dan zou ik ook weg lopen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:58

5 jaar in de supermarkt gewerkt. Genoeg gezien. En gehoord. Maar veel voorbeelden hier word ik niet warm of koud van. Ik vond juist het professioneel blijven een uitdaging.

Maar dat voorbeeld van hierboven, over "het is geen mevrouw, want het heeft geen tieten". Daar had ik niets meer voor gedaan. Als die specifieke klant dan had gevraagd of ie nog geholpen werd, had ik mooi gezegd, wat denk je zelf? Als me dat mijn baan had gekost, het zij zo. Die vind ik wel zo gruwelijk onbeschoft...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:11

Ook klanten hebben zich te gedragen. Ik zou nóóit een werknemer raar aanspreken. En in plaats van 'ey' te schreeuwen door de winkel, zou ik naar die medewerkster toe lopen.

Vaak ligt het bij mij ook aan de toon waarop men iets zegt. Zo kan iemand iets heel onbeschofts roepen, terwijl als een ander precies hetzelfde zou zeggen, ze dit totaal niet onbeschoft zeggen. (Sorry, ben slecht in uitleggen).

Een klant is ook maar een persoon. Ben altijd vriendelijk, maar dat verwacht ik enigszins van de klant ook. Dat ze soms kortaf zijn, dat zal mij aan m'n reet roesten, maar dat ze onbeleefd zijn, dat vind ik onacceptabel. En dat je daar dan boven moet staan kan me op dat moment vrij weinig schelen. Wel blijf ik vriendelijk, maar maak wel duidelijk dat ze niet netjes zijn.

Krijg wel eens een klant, die ik al niet meer help. Komt altijd binnen met 'hey wijffie', en zegt dat op zo'n verschrikkelijke manier, dat ik standaard mijn collega roep. Als ik alleen ben verzoek ik hem een andere keer terug te komen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:13

Ik werk ook in een winkel met klanten. Gelukkig heb ik behoorlijk veel geduld en blijf ik altijd netjes, hoe aso een klant ook kan zijn.

Ik had laatst een vrouw bij de klantenservice, die had 7 jaar geleden een gratis paraplu gekregen bij een aankoop. Deze had ze vandaag voor het eerst gebruikt en ze kwam erachter dat er een scheurtje in zat. Toen wilde ze dus een nieuwe halen.
Probleem is: zeven jaar later hebben we echt geen van de paraplu's meer over. En boos dat ze werd, want ze had toch recht op een werkende en het was echt belachelijk dat we haar geen nieuwe konden geven.
We verkopen wel andere paraplu's in de winkel voor 3 euro, maar dat vond ze te duur.
Ja sorry hoor, maar ze had de paraplu ZEVEN jaar geleden GRATIS gekregen bij een aankoop. Als we ze nog hadden liggen, had ze een nieuwe gehad, maar 7 jaar na de actie, hebben we die niet meer. En als ze er voor had betaald, was het weer anders geweest, maar ik ga iemand geen geld terug geven, voor iets waarvoor niet in betaald...
Uiteindelijk is ze boos de winkel uitgestormd, maar kreeg van een andere klant nog complimenten hoe netjes ik was gebleven en dat zij zelf allang uit de slof was geschoten na zo'n belachelijke actie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:21

Tja klant is koning maar het zijn ook gewoon mensen zoals iedereen.
Als je mij normaal behandeld, doe ik dat bij jou ook, kan je dat niet, dan ben je m'n aandacht nieteens waard en reageer ik dus gewoon niet.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:21

Hahaha, misschien moet ik dan ook nog maar even die broek van 10 jaar geleden gaan ruilen, die is nu namelijk de verkeerde maat!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:28

Ik werk in een mannenwereld, heb 95% klanten uit de bouw. Inmiddels kennen ze me wel.
Ze weten dat ik geen blad voor mijn mond neem maar het wel op een vriendelijke manier kan en durf te zeggen. Nieuwe klanten proberen me uit maar dat is over het algemeen snel voorbij.
Ik sta mijn mannetje en weet waar ik het over heb en daar overtroef je vaak de bluffers wel mee of diegenen die je proberen uit te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:36

Als mensen alleen het product roepen dan zeg ik gewoon heel vriendelijk goedemorgen/goedemiddag!
Soms helpt het, soms niet.. Ze zijn niet verplicht om te groeten en ik hoef ze niet op te voeden, ik probeer gewoon vriendelijk te blijven en natuurlijk is er wel een grens, als ze daar overheen gaan dan zeg ik er wat van, anders laat ik het zo en ben ik tenminste vriendelijk gebleven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:37

Klant is koning, ik ben keizer :j
Ik ga tot het uiterste om klanten tevreden te stellen, maar de klant onmogelijke eisen heeft, houdt het op

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:48

Over dat gebiedende wijs: ik zeg bij tanken ook vaak gewoon "pomp 3"
Ben ik dan ook onbeleefd? Zo te lezen wel...