Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

taartjee

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:36

Het is trouwens ook echt een aanrader om een goede studiekeuzecheck te doen (bijvoorbeeld bij de HU).
De mensen die daar werken kunnen jou echt heel goed helpen om de juiste keuze te maken (en hoef je dus niet net zoals ik te stoppen met je opleiding en toch wel een som geld zien verdwijnen)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:40

Ik stop met mijn MBO en ga nu een HBO doen op de HAN in Nijmegen. Leraar Natuurkunde :)

Veel leren maar natuurkunde ligt me prima (op de havo iig). Ben er ook altijd heel erg gemotiveerd voor geweest. Waar ik wel tegenop zie is een grote school in een grote stad. Ben zelf helemaal niet zo een stadse en vind het veel leuker om bijvoorbeeld in de keet te zitten als uit te gaan in een stad. Benieuwd hoe dat gaat..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:47

ilaan schreef:
Ik stop met mijn MBO en ga nu een HBO doen op de HAN in Nijmegen. Leraar Natuurkunde :)

Veel leren maar natuurkunde ligt me prima (op de havo iig). Ben er ook altijd heel erg gemotiveerd voor geweest. Waar ik wel tegenop zie is een grote school in een grote stad. Ben zelf helemaal niet zo een stadse en vind het veel leuker om bijvoorbeeld in de keet te zitten als uit te gaan in een stad. Benieuwd hoe dat gaat..

Leuk, nog een HAN-ganger!
Je zit niet bij mij in het gebouw maar ach alles zit bij elkaar! Uitgaan in Nijmegen vind ik ook niet zo leuk en ik ben nogal uitgekeken op de binnenstad. := Ga je op kamers of reis je met OV of auto?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:50

WiskyBokjes schreef:
ilaan schreef:

Leuk, nog een HAN-ganger!
Je zit niet bij mij in het gebouw maar ach alles zit bij elkaar! Uitgaan in Nijmegen vind ik ook niet zo leuk en ik ben nogal uitgekeken op de binnenstad. := Ga je op kamers of reis je met OV of auto?

Combinatie van OV en auto. Doe ik nu ook naar Zwolle en dat bevalt prima. Woon zelf in Zutphen dus er gaat een rechtstreekse intercity naar Nijmegen, met de auto is het net zo lang. En lang leve die parkeergarage!

Op kamers misschien nog een optie maar absoluut niet in nijmegen :') trekt me dus totaal niet.
Edit; Zeg ik nu nog haha

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:25

Ik ben ook wel heel bang dat ik een verkeerde keuze maak. Ben 17 als ik begin met studeren en was van plan om IBMS te gaan doen bij Avans in Breda. Maar nu lijkt hippische bedrijfskunde me ook heel leuk.
Ik zou later graag kinderen en volwassenen willen coachen mbv paarden, en hier een eigen bedrijf in beginnen.

Ik weet het toch allemaal niet -.-
En natuurlijk helpt het leenstelsel ook niet echt mee in die stress

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:48

Je weet dat hippische bedrijfskunde eigenlijk gewoon bedrijfskunde is met 30% paard? Dit leek me eerst ook wel interessant maar toen ik naar de voorlichtings avond ging ben ik flink afgeknapt daarop :o

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:34

Ik heb ook op mijn 18e havo examen gedaan en ben toen ook direct begonnen aan journalistiek. Ondanks dat ik toch nog heel veel getwijfeld heb, was het toch zeker de goede keuze! Helaas ben ik van mn opleiding geschopt en ga ik nu een tussenweg zoeken zodat ik wat te doen heb in de twee jaar dat ik geen journalistiek mag studeren.

Ik ga waarschijnlijk communicatie doen in Enschede, mn propedeuse halen en dan terug naar journalistiek. Fingers crossed dat het ook echt kan, maar alles om mijn diploma journalistiek te gaan halen!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:11

paljaslaura schreef:
Je weet dat hippische bedrijfskunde eigenlijk gewoon bedrijfskunde is met 30% paard? Dit leek me eerst ook wel interessant maar toen ik naar de voorlichtings avond ging ben ik flink afgeknapt daarop :o

Ja klopt, dat was ook mijn afknapper. Aan de andere kant: als ik later een eigen bedrijf als paardencoach wil, lijkt het bijna perfect.

Toch blijft IBMS hangen, omdat het in het Engels is (wat perfect is voor mij) en de baankansen zijn super (30% vindt een baan voordat ze afgestudeerd zijn)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:15

Ik heb mijn keuze gemaakt :) Hopelijk kan ik aankomende september beginnen met de opleiding Food & Business aan de HAN Nijmegen :) Heb er in ieder geval zin in, opleiding spreekt me heel erg aan en de stad vind ik erg leuk!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 03:39

Ik vind 30% baankans ook niet gek veel hoor.. en voordat je dat eigen bedrijf hebt met stallen, binnenbak etc heb je toch echt wel een best stuk land nodig en een flinke portomonnee.. niet onmogelijk maar wel heel lastig.

En het leenstelsel is wat mij betreft alleen maar goed. Kunt veel meer stufi per maand krijgen (of je dat moet willen is natuurlijk 2) en je hebt nu 35 jaar om terug te betalen. Ook is het zo dat als je bijvoorbeeld die 35 jaar dat je aflost in de bijstand zit je dus geen cent hoeft terug te betalen en alles word kwijtgescholden. Even een extreem voorbeeld maar dit is om aan te geven dat er rekening word gehouden met je inkomen.

De voorlichting op de han van duo was echt handig. Haalt zoveel onduidelijkheden en vooral onwaarheden weg. Kan nu zelfs makkelijker mijn studie betalen als met het vorige stelsel en daar kreeg ik al maximaal.
maargoed offtopic.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:21

ilaan schreef:
Ik vind 30% baankans ook niet gek veel hoor.. en voordat je dat eigen bedrijf hebt met stallen, binnenbak etc heb je toch echt wel een best stuk land nodig en een flinke portomonnee.. niet onmogelijk maar wel heel lastig.

En het leenstelsel is wat mij betreft alleen maar goed. Kunt veel meer stufi per maand krijgen (of je dat moet willen is natuurlijk 2) en je hebt nu 35 jaar om terug te betalen. Ook is het zo dat als je bijvoorbeeld die 35 jaar dat je aflost in de bijstand zit je dus geen cent hoeft terug te betalen en alles word kwijtgescholden. Even een extreem voorbeeld maar dit is om aan te geven dat er rekening word gehouden met je inkomen.

De voorlichting op de han van duo was echt handig. Haalt zoveel onduidelijkheden en vooral onwaarheden weg. Kan nu zelfs makkelijker mijn studie betalen als met het vorige stelsel en daar kreeg ik al maximaal.
maargoed offtopic.

Die 30% vindt al een baan tijdens de studie, en bijna alle anderen wel binnen 2 of 3 maanden. Het is een hele gewilde studie :)

Misschien is zo'n voorlichting inderdaad wel handig, op internet blijft alles toch onduidelijk.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:21

Mocht iemand nog boeken nodig hebben voor sph jaar 1 of 2 doe mij dan even een berichtje :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:46

Ik ben nu onderweg naar Meppel voor Aoc terra paardensport. Ben benieuwd! Vooral heel nieuwsgierig ..

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:48

Veel plezier! We willen wel horen hoe het was natuurlijk ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:55

Jeej ik zat al een beetje te wachten op dit topic.

Ik ga biotechnologie doen aan het van hall in Leeuwarden.

Iemand die t zelfde gaat doen mag altijd een pb sturen :+ :D

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:41

Nou t was een snelle maar wel heel leuk! Met wat twee meiden staan praten die ook paardensport jaar 3 doen en een ander doet houderij. Super enthousiast verteld. Is een kleine school mer gemiddeld 10 per klas. Dus heel persoonlijk. Stallen waar je paard staat zijn top.
Goede afwisseling van praktijk en theorie en ook nog zat gewone vakken.
Ben best wel enthousiast over deze opleiding nu haha. Nog even goed nadenken maar deze maakt een grote kans.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:10

Gaaf zeg! Klinkt als een geweldige opleiding :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:01

Hoihoi,
Dit jaar doe ik eindexamen havo en volgend jaar hoop ik de opleiding hbo-verloskunde te gaan volgen. Ik ben al hard aan het leren voor de selectie. Maar er worden maar 60 leerlingen aangenomen. Als verloskunde niet lukt ga ik voedingsmiddelentechnologie doen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:12

Maar paardensport is alleen mbo toch of bestaat dat ook op het hbo? Anders loop ik volgens mij achter haha. Voor het mbo heb ik nog alle boeken. Ook anatomie. Super mooi en interessant boek. Vond dat zelf een top vak!

@milty
sorry verkeerd begrepen :) en je kunt altijd duo gewoon bellen. Als je dan vragen voorbereid ben je zo klaar en weet je alles wat je wilde weten :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:16

Ja dat is mbo. Gaat mijn voorkeur in principe niet naar uit maar was gewoon heel nieuwsgierig naar die opleiding. Hik er alleen tegenaan dat ik dan dus voor 4 jaar in Assen moet gaan wonen en zie dat niet zo zitten.
Dus word waarschijnlijk fotovakschool (HBO) of Kunst & Economie aan de HKU.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:21

Nooit verkeerd om gewoon eens rond te kijken. Wie weet kom je per ongelijk wel iets tegen wat je heel tof vind.
Ik heb ook bij heel veel verschillende opleidingen gezeten omdat ik het écht niet wist. Van daaruit gaan verdiepen en erachter gekomen wat ik wilde :)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:31

ilaan schreef:
Maar paardensport is alleen mbo toch of bestaat dat ook op het hbo? Anders loop ik volgens mij achter haha. Voor het mbo heb ik nog alle boeken. Ook anatomie. Super mooi en interessant boek. Vond dat zelf een top vak!

@milty
sorry verkeerd begrepen :) en je kunt altijd duo gewoon bellen. Als je dan vragen voorbereid ben je zo klaar en weet je alles wat je wilde weten :)

Geen probleem joh!
Dat is wel een goed idee, zal ik voor komende week eens inplannen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:32

:wave:

Ik ben recent gestopt met HBO-Rechten, ik begin in September met HBO-Geschiedenis of met HBO-Nederlands. Beide docent opleidingen... ik twijfel nog. Ik doe ze het liefst beide!. :P

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:35

MarlindeRooz schreef:
:wave:

Ik ben recent gestopt met HBO-Rechten, ik begin in September met HBO-Geschiedenis of met HBO-Nederlands. Beide docent opleidingen... ik twijfel nog. Ik doe ze het liefst beide!. :P

Oh god, dat zijn echt mijn minst favoriete vakken xD
Wat spreekt je zo aan in juist die twee vakken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:37

Alles haha, Nederlands nog niet zo lang. Ik lees wel erg veel en ben erg talig.

Maar Geschiedenis daar stond ik in groep 8 al een 10 gemiddeld voor. :o
Het is voor mij gewoon heel... logisch! :D
Ik vind het ook super interessant, ik lees ook erg graag historische boeken. Het liefst waar gebeurde verhalen.