Ik gebruik ook vaak YouTube! Gewoon even kijken of er wat te vinden is over jouw onderwerp en dat leert voor mij altijd heel makkelijk. Juist omdat het eens net op een andere manier wordt uitgelegd en er soms verbanden worden gelegd die je zelf misschien nog niet had gezien
aan jezelf voorlezen en dan ezelsbruggetjes bedenken helpt ook ! werkt bij mij heel goed, op de toets gaat het dan van 'oja , want dat was zo grappig ' , of ' dat stond op de bladzijde met dat rare plaatje'. en ezelsbruggen maken , bij scheikunde erg handig !
saabineex
Geplaatst: 12-01-15 15:46
Ik volg een youtuber en die gebruikt het programma Wunderlist. Ik gebruik het pas net maar ik vind het echt fijn, je kan zelf invoegen wanneer je het wil doen enzo, handig als je problemen hebt met planning maken! Ook te gebruiken op je mobiel ( via een account)
Wat ik hier nog aan toe wil voegen is het begrijpend lezen. Wat ik om mij heen zie is dat mensen stampen, maar de tekst niet begrijpen en hoe meer je begrijpt hoe meer je leert en hoe minder je uit eindelijk hoeft te doen.
Ik probeer alles goed bij te houden. Zo vat ik alles samen zodat ik de weken voor m'n tentamens als kan beginnen met leren. Ik lees gewoon vaak mijn samenvattingen over. Maak opdrachten uit het boek en eventueel oefententamens. Probeer alles goed bij te houden en begin optijd!
Op tijd beginnen, zélf samenvattingen maken(als je schrijft/typt leer je ook), op tijd beginnen, vragen stellen aan je docent als je ze hebt, op een plaats leren waar het rustig is, zacht muziek opzetten kan ook helpen, als je eenmaal begint niet iets anders doen, dan ben je de draad weer kwijt.
Anoniem
Geplaatst: 12-01-15 16:53
Ik maak altijd samenvattingen, zelfs met wiskunde. Ik kan gewoon niet rechtsstreeks uit een boek leren, dit omdat het zoveel bladzijdes zijn, en er staan ook veel onbelangrijke dingen in. Daarom vat ik alles samen, ik maak overal een verhaal van, dus geen mindmaps o.i.d. Zo leer ik het dan ook, ik ga gewoon op mijn kamer zitten en ga het verhaal hardop lezen. Dan leg ik het ook aan mijzelf uit, en ik herhaal dit, dus steeds een stuk hardop voorlezen, herhalen, en het stuk steeds langer maken.
Bij wiskunde schrijf ik belangrijke punten op die je moet weten. Ik zorg dat ik die belangrijke punten weet, dus de theorie, dan ga ik het in praktijk brengen door gewoon opdrachten te maken.
Bij talen leer ik eerst de woordjes uit het boek, en dan met WRTS. Grammatica schrijf ik ook op, dus de regels en die dan leren en een beetje ezelsbruggetjes erbij bedenken.
Daarnaast leer ik graag 's morgens als ik net wakker ben in bed. Dan zet ik bijvoorbeeld de wekker wat eerder, en dan ga ik terwijl ik in bed lig even leren. Ik vind dit makkelijker dan na school te leren, dan ben je vaak al wat moe en heb je gewoon geen zin om weer aan school te zitten.
Als laatst: planners maken, dat vind ik heel fijn voor mijzelf omdat ik dan gewoon alles op een rijtje heb.
Nies_
Geplaatst: 12-01-15 16:59
Meestal: niet Bij mijn CE's heb ik de samenvattingen doorgelezen en de dingen waarvan ik dacht dat ik het kon vergeten met steekwoorden op een blaadje geschreven. Blaadje 's ochtends voor het examen even doorlezen. Voor mijn tentamens doe ik hetzelfde. Soms.
laraxXxemma
Geplaatst: 12-01-15 17:02
Vooral niet langer dan 3 kwartier - 1 uur achter elkaar zitten. 3 kwartier bezig, in mijn geval samenvatten (typen het fijnst, wifi uit op laptop, en het liefst muziek op die je niet afleid van je werk), dan even een kwartiertje iets anders doen (samenvatting tot dan toe doorlezen, tussendoortje pakken, muziek uitzoeken, rondje door het huis lopen zodat ik niet een paar uur stil zit) en daarna weer 3 kwartier enz.
Voor in weekenden en vrije dagen; 10 uur 's ochtends beginnen en dan tot +/- 1 uur bezig. Zo heb je genoeg geleerd en toch de hele dag nog over.
Aangezien voor wiskunde samenvattingen wat moeilijk gaat maak ik daar altijd gewoon de D-toets van en zoek nog wat moeilijke opgaven op. Woordjes leer ik altijd per paragraaf op wrts, tot ik ze per lijst zo goed mogelijk uit mijn hoofd weet.
En als je zoiets hebt van he hier zou ik wel een liedje van kunnen maken; vooral doen want die liedjes van een paar franse werkwoorden van youtube (voorbeeld) ken ik nog steeds en ik kan eigenlijk geen frans meer
Niet dat ik alles hierboven ook daadwerkelijk doe (dat is dan weer mijn probleem ) maar dit is wel een goed werkschema