Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:02

Kelly_ann schreef:
Goof schreef:
Ik zou een flinke email sturen naar M en je baas met daarin dat ze de boel ontregelt (incl voorbeelden) dat ze je op deze manier te kakken zet bij bedrijven en collega's (incl voorbeelden) en dat je niet gediend bent van dagelijks contact (noem voorbeelden) en al helemaal niet in je vrije tijd (noem voorbeelden).
Niet meer opnemen buiten werktijden en tijdens werktijden afkappen na enkele minuten.
Ik zou ook alle contactpersonen laten weten dat voortaan alle contact verloopt via jou en zeker niet meer via de ander.

Dat lijkt me riskant. 'Pittige' emails kunnen tegen je gaan werken. En de baas gaan uithangen terwijl je het formeel niet bent levert scheve gezichten op.

Het moet ook geen lelijke email worden waarmee je risico's op de hals haalt, maar een email die wel heel duidelijk maakt dat haar moeienissen roet in het eten gooien. Alles goed onderbouwen en dan hopen dat de werkgever de problemen in gaat zien.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 20:58

Kelly_ann schreef:
Haha, die laatste is wel slim ja....

Je komt op mij heel ondernemend en bekwaam over, dat zeg je ook. Maar je kwetsbaar opstellen is niet alleen zeggen dat je het niet aankan. Maar juist zeggen dat het niet zo kàn.
Oplossing hoef je niet altijd aan te dragen, soms is afwachten wat een ander gaat zeggen of doen juist handig. En dat betekent niet dat je niet meewerkend bend.

Snap je?

Dank, dat waardeer ik :)

Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad, dit ga ik zeker doen, zit nog wel te dubben of ik zelf al genoeg handvaten heb om dit direct bij M. te doen. Of dat ik toch liever eerst met vertrouwenspersoon om tafel ga en daarna met mijn baas, alvorens ik M. hier op aanspreek.

@ Goof; een dergelijke mail lucht wel op, maar lost niet iets op.. denk ik.
denk dat ik dat soort zaken dan beter mondeling in een gesprek kan aankaarten.
Want ik ga sowieso nog een gesprek aan met beide, Baas en M.

Heb ook wel eens al een mail gestuurd waarin ik dan haar indd. voor ben.
Maar vervolgens belt ze dan direct op om alles telefonisch nogmaals te bespreken
*onder het mom van ik kan niet goed typen

lampjerulez

Re: Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 21:50

update: gesprek met vertrouwenspersoon staat gepland
Denk dat het voor mijn eigen gemoedsrust wel even fijn is om eerst even met haar te praten en wellicht te overleggen hoe ik het kan aanpakken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:51

lampjerulez schreef:
update: gesprek met vertrouwenspersoon staat gepland
Denk dat het voor mijn eigen gemoedsrust wel even fijn is om eerst even met haar te praten en wellicht te overleggen hoe ik het kan aanpakken

+:)+

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:58

Succes......

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:07

Nu ondertussen toch maar even op vacature jacht..
gewoon, voor het geval dat er toch weer niks verandert.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:05

Morgen afspraak met vertrouwenspersoon, en paar uur later komt mijn baas ook langs.
Hij wilde mijn administratie uren bespreken.
Had al bij mijn urenverantw steeds opmerking erbij gezet; telefonisch overleg met M.
Mijn baas gaat nu dus ook inzien dat het mij belemmert, hij gaf zelf al aan dat hij dit ook met M. gaat bespreken. Maar wij gaan morgen dus ook even zitten.

Ben benieuwd of ik meteen wat voor elkaar krijg.
Is wel korter op elkaar dan ik wilde, vertrouwenspersoongesprek en met de de baas.
Maar is even niet anders

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:06

Veel succes morgen!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:14

Ben benieuwd hoe de gesprekken gaan verlopen en zeker met je baas...of dat hij echt tot inkeer
komt en ziet dat dit niet zo werkt op deze manier....succes morgen!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:17

Wat goed dat je dat in je uren administratie hebt opgenomen! Dan staat het zwart op wit en ziet hij echt in hoeveel tijd het je kost. Als hij nu alleen nog gaat inzien dat je die overleg momenten helemaal niet nodig hebt, dan is het helemaal top +:)+ Succes!!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:22

schrijf even wat dingen op!Misschien dat je na zon gesprek met een vertrouwenspersoon geemotioneerd kan zijn en dingen gaat vergeten als je met je baas gaat praten.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:29

bliver schreef:
schrijf even wat dingen op!Misschien dat je na zon gesprek met een vertrouwenspersoon geemotioneerd kan zijn en dingen gaat vergeten als je met je baas gaat praten.

:j ja daarom vind ik het ook wel jammer dat het nu ''ineens'' zo vlak achterelkaar is.
Maarja het is even niet anders, de baas is toevallig die middag ook op locatie A, was het makkelijkste om dan meteen even te gaan zitten. Hij weet natuurlijk niet dat ik eerst gesprek met vertrouwenspersoon heb.
*en dat gaat hem ook niks aan

Maar ga wel even notitie blokje erbij nemen inderdaad

@ Lins_Vetra: Ja heb letterlijk ieder telefoongesprek genoteerd, met de tijden erbij.
Ben ik nu ook wel blij om inderdaad

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Even zwart wit:

Zij zit ziek thuis, maar is nog steeds in functie en jij zaagt aan haar stoelpoten.
Officieel ben jij nog steeds haar assistent en heb jij verantwoording af te leggen aan haar.
Onder de Wet Poortwachter heeft jouw andere baas een verplichting om het reintegratieproces zo goed mogelijk te begeleiden en jouw leidinggevende in te zetten op werkzaamheden die zij kan uitvoeren.

Ik snap dat jij graag leiding over wil nemen en dat het veel praktischer is als jij de vrije hand hebt. Maar formeel is het haar functie en haar verantwoordelijkheid.

Ik heb als directie secretaresse vaak genoeg zieke managers gehad die vanuit huis regeerden. Aan mij de taak om het fort te bewaken en hen zo goed mogelijk op de hoogte te houden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:14

lampjerulez schreef:
Morgen afspraak met vertrouwenspersoon, en paar uur later komt mijn baas ook langs.
Hij wilde mijn administratie uren bespreken.
Had al bij mijn urenverantw steeds opmerking erbij gezet; telefonisch overleg met M.
Mijn baas gaat nu dus ook inzien dat het mij belemmert, hij gaf zelf al aan dat hij dit ook met M. gaat bespreken. Maar wij gaan morgen dus ook even zitten.

Ben benieuwd of ik meteen wat voor elkaar krijg.
Is wel korter op elkaar dan ik wilde, vertrouwenspersoongesprek en met de de baas.
Maar is even niet anders

Wat wil je voor elkaar krijgen?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:24

janouk schreef:
Even zwart wit:

Zij zit ziek thuis, maar is nog steeds in functie en jij zaagt aan haar stoelpoten.
Officieel ben jij nog steeds haar assistent en heb jij verantwoording af te leggen aan haar.
Onder de Wet Poortwachter heeft jouw andere baas een verplichting om het reintegratieproces zo goed mogelijk te begeleiden en jouw leidinggevende in te zetten op werkzaamheden die zij kan uitvoeren.

Ik snap dat jij graag leiding over wil nemen en dat het veel praktischer is als jij de vrije hand hebt. Maar formeel is het haar functie en haar verantwoordelijkheid.

Ik heb als directie secretaresse vaak genoeg zieke managers gehad die vanuit huis regeerden. Aan mij de taak om het fort te bewaken en hen zo goed mogelijk op de hoogte te houden.

:j ben ik het ook mee eens, maar dat is wat anders dan continue controle willen houden en dan achter mijn rug om taken zelf doen die eerst aan mij zijn opgedragen.
Prima, maar vraag dan niet of ik het wil doen. En het bellen, iedere dag minstens 1 uur!
Ook in mijn vrije tijd/dagen..

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:30

Petpa schreef:
Wat wil je voor elkaar krijgen?

Taken/verantwoordelijkheden op papier

Zoals Janouk al schrijft ben ik nu soms met taken bezig die niet mijn verantwoordelijkheid zijn.
Maar wordt ik er wel op aangesproken wanneer ik die zaken niet op mij neem.
Het is heel verwarrend, ik wil niemand overrulen en al helemaal mijn baas/leidinggevende niet.
Alleen wordt ik WEL aangesproken op taken die naar mijn idee bij haar liggen, dus of ik ze nou wel of niet doe.. ik lijk altijd fout te zitten -O-

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:43

Het verhaal is wat vaag maar als ik het goed begrijp is M ongeveer 1 jaar ziek thuis en de bedrijfsarts heeft aan gegeven dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn om te werken?

Zo ja dan begrijp ik heel goed dat M nog vingers in de pap wilt houden. Na twee jaar ziekte is er namelijk een beoordeling door het UWV. Er wordt dan gekeken of zij haar eigen werk nog kan doen, aangepast eigen werk kan doen of ander werk binnen de eigen organisatie. Als dit allemaal echt niet kan dan moet de werkgever kijken naar mogelijkheden buiten de eigen organisatie. Als de werkgever zijn zaakjes netjes heeft geregeld (en het UWV keurt de re-ntegratie goed) wordt er een beoordeling gedaan in het kader van de WIA. Hierna is de kans heel groot dat er ontslag volgt en dat heeft natuurlijk een enorme inpact. M kan, door taken uit te blijven voeren, toch laten zien dat zij best nog wat kan bij de eigen werkgever. Misschien is dat niet eens een heel slecht idee, de invulling is op dit moment echter niet je van het...

Ik denk dat het jij hier ook je voordeel mee kunt doen, kijk naar haar mogelijkheden en waar jij hulp in kunt gebruiken. Die taakbepaling en dat gescheiden houden is heel erg belangrijk en daar speelt jou werkgever een grote rol in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:47

Dus is er meer een communicatie probleem over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

Even een stapje terug in je emotie en het heel zakelijk behandelen.

Jij geeft aan jouw leidinggevende aan dat jij in verwarring bent over welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij jou liggen en wie eindverantwoordelijk is.
Probeer zo zakelijk en professioneel mogelijk te communiceren.
Vraag om werkoverleg en maak duidelijke afspraken met allemaal.
Jij bent geen arts en kan ook niet beoordelen wat jouw leidinggevende wel of niet kan/mag uitvoeren. Moet je ook niet willen.

Als het goed is, hebben jullie alle 3 hetzelfde doel: namelijk de toko laten draaien en tevreden klanten en medewerkers hebben.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:53

:j Ja is het ook, echter probeer ik dit dus al 3 maanden met meerdere gesprekken zakelijk op te lossen.
Tot nu toe zonder succes. ik heb al 5 keer met mijn baas om tafel gezeten! echt onder 4 ogen.
Maar het komt hen beide wel goed uit dat het zo gaat als het gaat, want als het mis gaat kunnen ze mij er op aanspreken. (ook onterecht)

Vandaar dat ik morgen met een vertrouwenspersoon ga zitten om juist te voorkomen dat ik wel emotioneel ga handelen. Ik wil die taken/verantwoordelijkheden op papier. Van M krijg ik ze niet, want die wil geen taken uit handen geven. En mijn baas heeft ze tot nu toe ook niet op papier gezet want die vind het wel prima dat ik alle gaten dichtloop zonder er voor betaald te krijgen.

*maar goed misschien zijn dit de emoties en niet geheel objectief beschreven.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:08

Probeer morgen je emoties gewoon thuis te laten ;-)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:37

ja of op bokt :')

Komt wel goed hoor :j
helpt wel om het hier even van me af te schrijven.

En heb ook behoorlijk wat tips gehad, dus ben benieuwd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:51

Vraag of je het gesprek op mag nemen zodat je er later nog even weer naar kunt luisteren.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:25

Even een update

Ik heb vanmiddag met de vertrouwenspersoon gezeten en dat was een heel fijn gesprek.
Zij heeft mij ook duidelijk gemaakt dat als mijn baas of M. mij in mijn vrije tijd belt ik niet hoef op te nemen. Wanneer ze dan ''boos'' worden oid is het in feite hun probleem.

Ik ga met M. een persoonlijk gesprek plannen.
Wat lastig wordt gezien zij 55km verderop zit, en mijn werktijden behoorlijk onregelmatig.
Maar ik ga het proberen aankomende week al te plannen.

De vertrouwenspersoon ga ook aan dat ik met mijn baas dergelijke verantwoordelijkheden niet echt af kan spreken.Zij kent hem langer dan vandaag en ze denkt ook dat ik meer resultaat boek als ik het via M speel. En omdat ik toch een aantal zeken met haar moet bespreken die alleen haar en mij aangaan is dat wellicht ook handiger. Vertrouwenspersoon zei ook dat ik vervolgens met die afspraken naar de baas kan gaan zodat ik dan alsnog bevestiging krijg. Wat hier al genoemd is zei de vertrouwenspersoon ook, stel je maar kwetsbaar op. Geef maar aan dat je het moeilijk vindt, en dat je het op deze manier niet kan volhouden. Dus dat ga ik doen in het gesprek met M.

Vervolgens kwam de baas een aantal uur later.
Even mijn overuren besproken, en ik heb meteen aangegeven dat ik een gesprek met M wilde plannen om wat concretere afspraken te maken met name over de communicatie.
Dit vond hij een heel goed idee, hij wilde de concrete afspraken dan graag op papier zien.

Hij gaf weer aan dat M. en hij ruzie hadden gehad en of ik alsnog het rooster kon maken.
Ik heb aangegeven dat ik eerst zekerheid wil hebben dat M niet alsnog later het rooster weer oppakt.
Dus ik heb voorgesteld een opzet te maken qua tijden, die verschillen iedere week en dag, nu helemaal in december. Maar dat hij (de baas) dan de medewerkers benadert.
(Zodat ik er niet tussen zit mocht M het alsnog weer oppakken (zoals eind november ook het geval was)

Oftewel ik heb wel lekker met de vertrouwenspersoon gebrainstormt.
Ga het via M. spelen omdat zij toch wel de cruciale factor is in de situatie.
Niet de eindverantwoordelijke, maar wel de oorzaak van mijn ''problemen/verwarring''

Ik vind het wel jammer dat de baas en M. wederom ruzie heeft gehad.
En dat er nu werk gedaan moet worden op het laatste moment wat ik 3 weken terug al had willen oppakken. (en toen toch weer werd overgenomen)
Daarom heb ik ook gezegd dat ik alleen een opzet ga maken, omdat ik het verwarrend vind dat M. nu toch wel weer stopt, en het jammer zou vinden als mijn werk later toch niet nodig blijkt te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:39

_/-\o_ goed gedaan.
Succes

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:49

Top!
Succes met het vervolg, maar je klinkt optimistisch en ook je baas lijkt er gevoelig voor te zijn om iets te ondertekenen als het via M. is gespeeld.
Mooimooi!