'Verplichte' werkweek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 'Verplichte' werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:27

MarliesV schreef:
Ik vind de reden geen geld hebben wel een goede reden om niet mee te gaan.

Maar ik lees meer dat de TS geen zin heeft om mee te gaan omdat ze er al 2x is geweest en omdat ze het idee heeft dat ze niets leert van meegaan. Krijg er een beetje een koppige puber beeld bij.

Mooi dat je moeder vind dat jij het op moet lossen maar zo te lezen krijg je op school geen respons.

Ik zou dus als je echt een gegronde reden hebt deze via je moeder naar de school doorgeven en dan niet meegaan.

Als het alleen geen zin is, kost geld en vind het niet waard, dan zeg ik hup gaan en maak er een super ervaring van in plaats van met een sik hier je gal te spuwen. Als je naar Berlijn of London had gemogen was je lachend gegaan en had je waarschijnlijk ook nog een zakcent meegekregen, of zit ik helemaal mis?

Ik snap het wel, hoor. Als je al twee keer in Parijs bent geweest, wat moet je er in godsnaam een derde keer terwijl je eigenlijk niet wil? Weer zien wat je de eerste twee keer hebt bekeken onder het mom van 'het moet van school'?

Eerlijk is eerlijk, het Louvre kom je niet snel door, maar de Eiffeltoren en de Arc zijn echt geen drie bezoekjes waard. En al helemaal niet als het meer dan 300 euro kost, voor dat geld kun je echt superleuk zelf op reis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:28

Ik ben nooit mee geweest met schooluitjes waar overnachtingen bij in begrepen waren. Ik zou gewoon aan geven dat he niet mee gaat. Wij hebben op middelbare scholen 'driedaagses'. Ik gaf altijd gewoon aan dat ik niet mee ging. In het begin deden ze moeilijk, in het derde jaar moest ik al geen doktersattest meer hebben, gewoon een briefje van de school (zo hadden we er vijf van drie dagen) was voldoende.

Ik vind TS niet als puber over komen, vind dat ze het volwassen benaderd eerlijk gezegd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:57

Ik zag er trouwens ook gigantisch tegenop en vanwege medische redenen ben ik ook een jaar later gegaan dan de rest van mijn cohort. Dus ik zat ook met allemaal onbekenden. En het is een geweldige ervaring geweest en ook voor mezelf een bevestiging van 'ik ben niet zo zwak als ik zelf denk, ik kan dit wel'. Ik ben erdoor gegroeid en kreeg tijdens de werkweek juist een soort rust over me heen en in m'n hoofd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:07

MarliesV schreef:
Als het alleen geen zin is, kost geld en vind het niet waard, dan zeg ik hup gaan en maak er een super ervaring van in plaats van met een sik hier je gal te spuwen. Als je naar Berlijn of London had gemogen was je lachend gegaan en had je waarschijnlijk ook nog een zakcent meegekregen, of zit ik helemaal mis?

Maar 350 euro is veel geld. Het lijkt me het volste recht van iedereen om daar zelf over te beslissen, ipv dat een school besluit dat je dat wel even kunt betalen.

En ja, dan is het heel logisch dat je dat wel uit wilt geven aan iets wat je aanspreekt, maar niet aan iets waar je de meerwaarde niet echt van ziet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:13

Ik vind het geld ook een prima reden. Ik heb bijvoorbeeld ook geen 50 euro per maand over voor de sportschool, terwijl ik voor dat bedrg wel ga paardrijden. Mijn geld, ik kan het maar 1 keer uitgeven, dus ik mag ook beslissen waaraan. Dus TO kan best stellen dat ze het niet over heeft voor Parijs. Om prima redenen verder ook.
Wat betreft het mensen leren kennen en je klasgenoten beter leren kennen is zo'n week echt niet nodig. Helemaal dat laatste is een flutargument, een jaar na de reis doen ze examen en vliegt iedereen uit. Nee, ik sta helemaal aan de kant van TO.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:58

MarliesV schreef:
Maar ik lees meer dat de TS geen zin heeft om mee te gaan omdat ze er al 2x is geweest en omdat ze het idee heeft dat ze niets leert van meegaan. Krijg er een beetje een koppige puber beeld bij.

Inderdaad.
Maar tegenwoordig lijkt dat meer gewoonte dan uitzondering helaas, zeker als ik de reacties in dit topic bekijk.

Je hebt geen zin, dus ga je ook maar niet, alsof het zo werkt in het leven.
Als je mijn kind was geweest had ik je een schop ondder je hol gegeven en je erheen gestuurd.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:00

Goof schreef:
MarliesV schreef:

Inderdaad.
Maar tegenwoordig lijkt dat meer gewoonte dan uitzondering helaas, zeker als ik de reacties in dit topic bekijk.

Als je mijn kind was geweest had ik je een schop ondder je hol gegeven en je erheen gestuurd.

Tuurlijk, als het gratis was zeker. Maar je moet nu best een fiks bedrag betalen, voor iets wat je al 2x gezien hebt. Dat kan natuurlijk als er geld genoeg is, maar wat als het geld veel beter besteed kan worden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:00

Goof schreef:
MarliesV schreef:

Inderdaad.

Voor 350 euro exclusief extra's wat je mee moet nemen. In mijn geval was het zo dat je overdag ook zelf je eten moest betalen. Tikt aardig aan zo'n werkweek.

En natuurlijk werkt het zo niet. Je moet toch ook naar school omdat het moet? Ik vind alleen die dure extraatjes iets vrijwilligs.

Edit: Als er via jouw werk / hobby / vereniging iets georganiseerd wordt wat heel duur is en wat jou niks aan lijkt. Ga je dan ook mee? Omdat het zo werkt in het leven?
Laatst bijgewerkt door Jildau op 20-11-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:10

Goof schreef:
MarliesV schreef:

Inderdaad.

Ja, ja. En die 350 euro met een big smile betalen zeker :D? Geloof er niks van.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:14

Is er niet een speciaal 'programma' voor mensen die zijn blijven zitten, waar je je bij aan kunt sluiten? Heb ik ook gedaan, wij zijn wezen watersporten (windsurfen, kiten, zeilen etc) in die week.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:25

Als je ieder dubbeltje om moet draaien, zoals wij hier thuis, dan betaal je liever 350 euro voor een land waar je nog nooit bent geweest/meer van leert dan iets waar je al 2 keer geweest bent.

Mijn broertje moet nu ook op uitwisseling, maar mijn moeder heeft het geld niet hem naar een ander land te laten gaan. Zij neemt nu 2 personen in huis en hoeft hierdoor zeker 150 euro minder te betalen. Nog steeds wel iets maar dat is voor de uitjes.

Ik vind ook dat als je dit geld niet hebt, je zelf mag beslissen dat je niet meegaat. Ik weet alleen niet of bij jullie de situatie zodanig is dat het geld niet gemist kan worden, maar dan nog blijft het jouw geld en imo mag je daar zelf over beslissen.

Ik vind het vreemd dat school je niets anders aanbied. Desnoods op school 'taken' doen in het belang van de school of voor jezelf een verslag maken, vrij hoeft nou ook weer niet.
TS kun je het programma van je werkweek eens opvragen? Wie weet gaan jullie exclusieve excursies doen? Dan kun je namelijk nog eens overwegen mee te gaan. Mocht het gewoon de 'leuke' uitstapjes zijn waar je weinig meer van leert, begrijp ik je punt. Niet mee gaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:52

KimD schreef:
imd schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal asociaal om gebruik te maken van potjes als het geld er wel is. Zoals ik het lees (maar correct me if i'm wrong!) is het geld namelijk niet het probleem als de stad of reis wel leuk geweest was. Dus ik snap dat je niet mee wilt, helemaal prima en dus gewoon niet gaan, maar ga dan niet potjes op maken die mensen goed kunnen gebruiken die het echt nodig hebben (al maak ik uit je tekst ook op dat je dat niet van plan bent volgens mij).

TS geeft dit ook niet zelf aan, dat maken andere Bokkers ervan. TS wilt gewoon niet gaan omdat ze geen interesse heeft.

Vandaar ook mijn toevoeging in de laatste zin :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:21

Vanuit school is bij ons ook eens wintersport georganiseerd.
Super leuk iedereen ging mee maar ik wilde niet. Ik had kampioenschappen (paardrijden) en dat was voor mij belangrijker.
Ik blij en pap&mams konden 300 euro in hun zak houden.

'Het hoort er bij', ja het zal me een worst wezen. Dan ben ik maar een koppige puber. Niemand kan je dwingen flink wat geld te betalen voor een reis die je niet wilt maken en eigenlijk alleen voor het 'plezier' is.
Voorbeeld wat iemand noemde van een werkuitje. Zelf betalen voor iets wat je niet ziet zitten. Ben je gek?! Dat doet niemand.
Geld kun je maar 1x uitgeven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:27

Ik vind het best belachelijk dat je €350 euro moet betalen voor zoiets 'leuks', zonder dat je de keuze hebt om niet te gaan, of iets alternatiefs in eigen land te doen. Wat als je krap bij kas zit? Dat kunnen ze echt niet maken vind ik. Zelfs als je niet krap bij kas zit. €350 betalen voor iets wat je niet wil, zonder alternatief is echt belachelijk.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 20-11-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:29

Jildau schreef:
Goof schreef:

Inderdaad.

En natuurlijk werkt het zo niet. Je moet toch ook naar school omdat het moet? Ik vind alleen die dure extraatjes iets vrijwilligs.

Edit: Als er via jouw werk / hobby / vereniging iets georganiseerd wordt wat heel duur is en wat jou niks aan lijkt. Ga je dan ook mee? Omdat het zo werkt in het leven?

Dat bedoel ik, de opstandige-puber-houding in dit topic :+

Je neemt deel aan een schoolprogramma, vanaf dag 1 tot de dag dat je je diploma in ontvangst neemt.
IN theorie ben je niet verplicht om deel te nemen nee, maar het hoort wel bij je schoolprogramma, ik vind het te zot voor woorden dat kinderen tegenwoordig kennelijk maar hoeven zegge:"Nee, geen zin...."en ze mogen thuisblijven. Onbegrijpelijk....

Ik werk dus op en middelbare school en ben vorige week op uitwisseling geweest met mijn leerlingen naar het buitenland. Niet piepen en gewoon gaan. Ik ben daar erg nuchter in. Stukje mentaliteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:33

Goof schreef:
IN theorie ben je niet verplicht om deel te nemen nee, maar het hoort wel bij je schoolprogramma,

Het is eerder zot dat er allerlei dingen in het schoolprogramma gestopt worden die zo duur zijn. En dan de kosten bij de ouders en leerlingen neerleggen.

Onderwijs in Nederland is in essentie gratis, de wet is daar heel duidelijk in. Scholen mogen GEEN geld rekenen voor verplichte onderdelen. Dus of het onderdeel is niet verplicht, of het kost geen geld, zo simpel is het.

Citaat:
Ik werk dus op en middelbare school en ben vorige week op uitwisseling geweest met mijn leerlingen naar het buitenland. Niet piepen en gewoon gaan. Ik ben daar erg nuchter in. Stukje mentaliteit.

Moet jij je eigen reis en verblijf daar betalen? In dat geval - zou je het nog steeds doen als je het vakantiegeld verplicht daaraan zou besteden, waardoor je niet met je gezin op vakantie kan / of je paard niet meer kunt betalen, of je auto niet, etc?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:35

Ik heb ook geweigerd om te gaan heb m'n poot stijf gehouden en heb uiteindelijk op school huiswerk zitten maken en volgens mij iets van een vervangende opdracht. Ik had geen reden om niet te gaan. Ik wilde gewoon niet. Niet omdat ik bang was van huis weg te gaan ook niet omdat ik er al geweest was. Ik wilde gewoon niet en daarmee klaar :+ Ik vind dat een school je hierin niet kan dwingen. Sowieso niet om leerlingen te dwingen naar het buitenland te gaan en ook niet te dwingen een bedrag te betalen of je het nu wel of niet kan of wilt missen.

Dat je schoolplichtig bent prima, maar dan bieden ze maar een alternatief op school.

Yipee

Ik snap dat kinderen mee moeten doen aan het school programma wat verplicht is, maar om daar 350 euro voor te moeten neer tellen om daar verplicht aan mee te doen vind ik onzin. Dat mag je toch zeker zelf wel bepalen? Het wordt steeds zotter met die reisjes.

Ik ben zelf op de middelbare school ook mee geweest naar Parijs. Ik vond dit echt super gaaf en heb mij dan ook prima vermaakt. Echter was dit niet een verplicht iets. Het was vrijwillig om mee te gaan.

Dus dit stukje van de middelbare school is wat mij betreft echt een keuze en absoluut niet noodzakelijk. Laat ze dan maar een vervangende opdracht regelen.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 20-11-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
IN theorie ben je niet verplicht om deel te nemen nee, maar het hoort wel bij je schoolprogramma,

Het is eerder zot dat er allerlei dingen in het schoolprogramma gestopt worden die zo duur zijn. En dan de kosten bij de ouders en leerlingen neerleggen.

Onderwijs in Nederland is in essentie gratis, de wet is daar heel duidelijk in. Scholen mogen GEEN geld rekenen voor verplichte onderdelen. Dus of het onderdeel is niet verplicht, of het kost geen geld, zo simpel is het.

Citaat:

Moet jij je eigen reis en verblijf daar betalen? In dat geval - zou je het nog steeds doen als je het vakantiegeld verplicht daaraan zou besteden, waardoor je niet met je gezin op vakantie kan / of je paard niet meer kunt betalen, of je auto niet, etc?

Nou, dat dus. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:36

Goof schreef:

JOUW mentaliteit ja.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:40

Shadow0 schreef:
Goof schreef:

We zeggen hier hetzelfde dus wat is je punt? :+

Citaat:

Citaat:

Mijn reis en verblijf werden betaald, klopt, maar.... ik heb er 3 vrije dagen voor ingeleverd en die drie dagen staan gelijk aan ong. de genoemde 350 euro. Ik heb dus drie dagen (+ avonden) gewerkt en dit bedrag NIET gekregen, terwijl ik eigenlijk betaald hoor te worden voor de dagen die ik werk ;)
Mij heeft dit dus ook (indirect) 350 euro gekost.
Laatst bijgewerkt door Goof op 20-11-14 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:41

Maar het is toch een verschil of je niet kunt betalen (omdat er geen geld is / weinig geld is enz) dan dat je niet wilt betalen omdat je geen zin hebt? Het lijkt me dat je op zo'n school excursie ook meer gaat doen dan alleen dingen bekijken zoals toeristen.. Weet je wat het programma precies inhoudt?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:42

Maar Goof, als dat mijn baan was geweest had ik dat ook gedaan :+ Ik werk ook zo vaak over zonder dat ik daar voor betaald krijg. Misschien heb ik in totaal ook al wel 500 euro misgelopen. Dat komt door een bepaalde passie en plezier voor mijn baan. Dus ik vind dat niet echt vergelijkbaar met een leerling of gezin die even 350 euro moet betalen voor een leuk idee van de school. Om het zo even plat te zeggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:45

Thesserd schreef:
Maar Goof, als dat mijn baan was geweest had ik dat ook gedaan :+ Ik werk ook zo vaak over zonder dat ik daar voor betaald krijg. Misschien heb ik in totaal ook al wel 500 euro misgelopen. Dat komt door een bepaalde passie en plezier voor mijn baan. Dus ik vind dat niet echt vergelijkbaar met een leerling of gezin die even 350 euro moet betalen voor een leuk idee van de school. Om het zo even plat te zeggen.

:D
Ik doe het ook met liefde hoor. Had er alleen graag vrije dagen als compensatie voor terug gezien.

IN die zin vind ik het vergelijkbaar dat als je de mogelijkheid voor een reisje naar het buitenland hebt, ik ook zou denken dat je hier enthousiast voor wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:48

Goof schreef:
We zeggen hier hetzelfde dus wat is je punt? :+

We zeggen helemaal niet hetzelfde: het reisje is niet gratis. Jij vindt het 'mentaliteit' dat de school dan maar even over het geld van leerlingen en ouders beslist, ik niet.

Citaat:
Mijn reis en verblijf werden betaald, klopt, maar.... ik heb er 3 vrije dagen voor ingeleverd en die drie dagen staan gelijk aan ong. de genoemde 350 euro. Ik heb dus drie dagen gewerkt en dit bedrag NIET gekregen,

Dat is niet hetzelfde, tijd en geld zijn niet exact gelijk. In dat geval zou je als leerling ook nog bezwaar kunnen aantekenen tegen de extra uren :) Maar dat is minder aan de orde.

En het is ook geen antwoord op mijn vraag: zou jij je auto, paard of vakantie opgeven, niet vrijwillig, maar omdat de school het verplicht stelt dat jij aan iets dergelijks meedoet?