Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:06

Hoewel gym (zeker op de basisschool) een hel was voor mij omdat ik gepest werd, vind ik toch dat er meer gym moet komen. Het hele schoolsysteem is (te) veel bezig met het hoofd, ik vind het belangrijk dat leerlingen ook aan lichaamsbeweging doen en iets van lichaamsbeleving leren.
Een goed gegeven gymles draagt bovendien ook bij aan minder pesten, het tegenovergestelde van mijn ervaring is zeker ook mogelijk.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:08

Ik heb op ja gestemd.

Vond gymen altijd super klote omdat ze verwachten dat iedereen op een bepaald niveau zit. Maar ik kon (en dat kan ik nu al helemaal niet meer) gewoon niet 2 uur achter elkaar actief zijn, ja het is waar dat mijn conditie slecht is maar ook door veel pijn, en dan moet je dus gedwongen mee gaan doen en vooral in teamsporten vond ik dat altijd zwaar klote. Ik keek echt elke les tegen gym op omdat het voelde alsof ik me steeds voor schut zette, en jezelf voor schut zetten zou niet verplicht moeten zijn :Y)

Het laatste jaar kon ik niet meer gymen en daar was ik dan ook erg blij mee, (toch nog een positieve kant van ziek zijn := ) was ik er eindelijk vanaf! Moest alleen één vervangende opdracht schrijven en dat was een verslag over paardrijden, dat was een stuk leuker :D

En nu ben ik heel blij met MBO, geen gym meer *\o/*

Ik zou dus een keuze-vak veel beter vinden, je maakt mensen echt niet sportief met verplichte gymlessen, de meeste onsportieve mensen krijgen er alleen nog maar een ergere afkeer van..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 28-09-14 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DanielleTL

Hmm, moeilijk onderwerp...
Voor mijzelf is gym altijd een groot probleem geweest (niet zozeer door pesterijen maar meer doordat ik erg onzeker ben).
Vorig schooljaar had ik op woensdag de laatste 2 uur gym, wanneer de rest van mijn klas naar de sportzaal fietste, ging ik naar huis.
Dit jaar heb ik gelukkig de afspraak met mijn gym docent kunnen maken om vervangende opdrachten te maken.
Dit houd in dat ik voor elk onderwerp (basketbal, hoogspringen etc.) ik een verslagje moet maken.
Zo zit ik nu de uren dat de andere gym hebben, in het computerlokaal aan mijn verslagjes te werken, wat erg veel rust voor mij geeft.

Ik denk dat het beter is dat gym verplicht blijft, maar dat er uitzonderingen mogen worden gemaakt (zoals in mijn geval).

Badeendje

Ik denk dat je lichamelijke opvoeding verplicht moet houden, maar de indeling van het vak mag wmb wel anders. I.p.v. gewoon lekker sporten ben je met gym vooral bezig met goede cijfers halen, dat vind ik gewoon idioot. Sommige mensen hebben geen geweldige motoriek en gaan het niet redden om in die 2 uurtjes per week bijv. honkbal aan te leren. Vervolgens ontvangen ze dan een 4. Dat vind ik nou pas echt demotiverend. Gym zou gewoon lekker 2 uur bewegen moeten zijn, niet nog een extra vak om je over te stressen.

Anoniem

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:11

Mensen die niet willen sporten gaan door gym heus niet sporten hoor, afkeer wordt alleen maar groter. :D Die 2 uur die ik nu aan gym besteed zou ik namelijk liever aan hardlopen willen besteden. Nu kan dat niet door mijn knieeen (wordt aan gewerkt) maar dat is stukken leuker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:11

Citaat:
Het werkt toch niet - de gymles heeft me heel effectief beroofd van de moed om naar een sportclub te gaan.

(Shadow, ik pluk nu even jouw quote eruit maar eigenlijk is dit meer op iedereen die roept 'het werkt toch niet')

Zou dat liggen aan het verplicht moeten gymmen of de onkunde van de docenten en de vervelende klasgenoten? Ik ben ook echtwel van mening dat er meer theorie bij zou moeten komen regelmatiger gymmen doet echt wel wonderen. Maar om op basis van slechte ervaringen bij jou op school (en ja, ook bij meerdere scholen is het zo ) te roepen dat ze het dan maar af kunnen schaffen..

Ik heb op 3 middelbare scholen gezeten, en ben van mening dat er inderdaad wel veel verschil is in de gymlessen tussen verschillende scholen, maar ondanks dat ik ook altijd het pispaaltje van de klas was m.b.t. 'speciale behandeling' (omdat ik ook niet aan alles zo geweldig mee kon doen) is hier door de leraren wel altijd erg goed mee om gegaan. Maar daar moet ik ook wel bij zeggen dat ik wel heel hard voor mezelf ben geweest omdat ik voornamelijk voor mezelf aan het gymmen was en niet voor een ander.. Plus dat ik niet op een intensieve sport kon/mocht en dus gym eigenlijk het enige bewegingsmomentje voor mezelf was :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:12

Ze zouden volgens mij veel beter iets nuttigs kunnen gaan doen waarbij je ook beweegt. Ga desnoods met de klas schoonmaken of onderhoudswerkzaamheden doen. Dan beweeg je ook en leer je ook nog eens iets, bovendien is het minder kl*te voor de a-sportieveling én het scheelt weer kosten daarin. Of ga eens wat vaker op een klasseuitje, dan beweeg je ook.

Het is echt niet leuk en verre van didactisch slim om kinderen te confronteren met het feit dat andere kinderen hen lui of stom vinden. En bij competitie krijg je dan nu eenmaal vanzelf.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:13

Ik heb gestemd dat gym geen keuzevak moet worden.
Kinderen/jongeren bewegen al zo weinig, en juist dat beetje dat een school kan bijdragen aan een gezonde leefstijl moet wel blijven.
Wel vind ik het een goede zaak dat je tegenwoordig in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs steeds vaker keuzesporten hebt. Zo kun je in die periode zelf kiezen voor sporten die je wél leuk vindt, en is de motivatie vaak ook groter.

Samiyah schreef:
Nah, afschaffen gaat wat ver. Kinderen krijgen gemiddeld genomen al weinig beweging dus die paar uurtjes per week zijn niet verkeerd.

Wel mogen ze wat mij betreft wat gaan doen aan de invulling ervan. Ik had vroeger zo'n hekel aan die achterlijke turn capriolen die uitgehaald moesten worden. Niet lenige mensen (zoals ik vroeger :)) ) kunnen dat niet en geloof me, ik heb nog steeds trauma's van over een bok heen springen (en op je plaat gaan) aan ringen hangen of op de rekstok terwijl de hele klas kijkt. Verschrikkelijk. :') Hierdoor zat ik soms de dagen af te tellen tot 'de hel die gymles heette' weer begon.

Doe dan gewoon alleen sporten als voetbal, basketbal, hardlopen, hockey etc. :) Kan je tenminste niet echt bij afgaan en is ook nog eens veel intensiever.
Zou mij heel wat uurtjes zenuwen gescheeld hebben! :')

Samiyah, dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Natuurlijk kun je wel afgaan bij sporten als voetbal, basketbal etc. Ik vond gym altijd heel leuk, behalve als we in de sporthal waren waar we alleen balsporten konden doen.
Ik heb namelijk een slechte coördinatie in combinatie met ballen, en werd dus ook vrijwel altijd als één van de laatsten gekozen met deze sporten. Ballen krijg ik met grote regelmaat recht in mijn gezicht, en als ik moet mikken, gooi ik geheid een paar meter naast mijn doel.
Voor mij zat de angst voor gym dus juist bij de balsporten.
Daarom vind ik het belangrijk dat er een juiste balans is tussen de diverse sporten die beoefend kunnen worden. Zo is er altijd met enige regelmaat voor iedereen een les die ze wel leuk vinden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

Maar gym staat (gelukkig!) niet gelijk aan competitie.

Bij ons kreeg iedereen die zich volledig inzette bij gym hoge cijfers, degenen die expres de boel aan het stangen waren kregen lage cijfers. Dus ook als je iets niet kon was het mogelijk goede cijfers te halen.

Al ben ik er ook zeker voor om cijfers af te schaffen bij gym.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:18

@gea_thora je hebt gelijk hoor, is heel persoonlijk. Balsporten was ik overigens ook slecht in, maar dat viel minder op omdat je in een team bezig was :)) Wij moesten vroeger 1 voor 1 op zo'n turnapparaat je ding doen, dus als jij aan de beurt was keken 20 mensen naar je. Aangezien ik al-tijd afging kan je je voorstellen dat ik daar niet vrolijk van werd.
Van mij mogen ze dan wel meerdere opties per gymles aanbieden, dan wordt je tenminste niet gedwongen dingen te doen die je echt niet wil. Ik zie daar namelijk echt het voordeel niet van in en het verpest voor kinderen de wil om te sporten. (zoals ook al een paar keer voorbij gekomen is in dit topic)

pandour4evuh

Hoe vreselijk ik het vroeger ook vond
het moet blijven.

Op mijn eerste school werd ik er ook altijd meegepest. Ik heb namelijk geen hand/been/ oog coordinatie. Ik ben niet lenig maar ik doe wel mijn best. Bij ons was de leraar van mening zolang je het probeert vind ik alles goed.
Moet ik wel zeggen dat ik nadat ik 1 keer uitgegleden ben op de bok en vervolgens met de ambulance ben afgevoerd omdat ik met mijn hoofd/nek tegen de kast aankwam ik het nooit meer heb hoeven doen (over iets heen springen) want ik heb er simpelweg de coordinatie niet voor.

Maar het houd de kinderen in beweging. Ik ben wel van mening dat er andere soorten lessen gegeven kunnen worden. Meer op mogelijke toekomstige sporten gericht om echt de kinderen geinteresseerd te maken in een sport die ze ook thuis kunnen beoefenen. Want aan turnen zal je niet meer beginnen op je 13e. piepjestraining doe je ook nooit meer als je klaar bent met school.

Ik kan mij ook herinneren dat wij in ons laatste jaar zelf een les moesten geven in een zelf gekozen sport. Dit maakt het natuurlijk alweer stukken interessanter.

Achterom

Ik vond gym verschrikkelijk, maar dat heeft vooral met mijn oog-hand coördinatie te maken. Gecombineerd met het feit dat degenen die het vak geven, meestal zelf altijd goed waren in balspelen. En daardoor totaal niets konden bedenken om leerlingen zoals ik te verbeteren. Sterker nog, ze waren allang blij als je spijbelde. En als je dan iets wel kon, kreeg je alsnog een laag cijfer:+ tot zover de eerlijke beoordeling van de leraren :'-)
Toch is bewegen heel belangrijk, en als het vak op een eerlijke manier zou worden gegeven, door mensen die oprecht geïnteresseerd zijn om leerlingen ook daadwerkelijk iets te leren... en als het een bredere oriëntatie zou hebben op diverse sporten en bewegingsvormen, dan zou het leerlingen zelf kunnen helpen om te ontdekken dat sporten en bewegen gewoon heel erg leuk kan zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:19

Afschaffen vind ik trouwens iets heel anders dan er een keuzevak van maken. Mensen die een hekel hebben aan Duits mogen het ook laten vallen, dus waarom gym niet?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:20

Ja, ik vind dat het een keuzevak moet worden net als techniek, muziek en kunst/bvh/tekenen. Kost alleen maar tijd en in die tijd zou ik m'n huiswerk af kunnen hebben. en daarna een hobby/sport doen die ìk leuk vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:21

chelle_dora schreef:
Zou dat liggen aan het verplicht moeten gymmen of de onkunde van de docenten en de vervelende klasgenoten?

De onkunde van docenten met stip op 1 - dat drukt de stempel op alles. Ik heb al aangegeven dat ik denk dat er inrichtingen van de gymles mogelijk zijn die niet zo frustrerend en zelfs positief kunnen werken, maar dan moet het wel rigoreus anders. Hele andere doelen, andere manieren van invullen...
En dat zie ik niet gebeuren. Ik denk niet dat scholen bereid zijn om de boel zo om te gooien. Dus schaf dan het vak maar af, scheelt een boel afgebroken zelfvertrouwen.

En ik geloof gewoon werkelijk niet dat gym positief werkt voor de algemene bereidheid om te gaan sporten (is dat ooit aangetoond?) Mensen die sporten leuk vinden doen het waarschijnlijk wel, mensen die er niks aan vinden eindigen wellicht toch wel vooral zittend...
Maar zoals het was, en zoals het nu is, werkt het voor een aantal mensen eerder negatief dan positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:22

Maar even een vraag he... Want hoe zit het dan met die piepjestest? Ik heb daar een verdomde hekel aan! Zelf heb ik absoluut 0,0 conditie, maar ik moet wel de 6,5 halen omdat ik anders geen voldoende heb. Lekker is dat dan. Ze bouwen ook helemaal niets op, nee ren dat maar even. De druk die er dan nog opzit door dat de rest van de klas sportiever is is helemaal erg. Er zijn af en toe zelfs mensen doorgegaan totdat ze moesten overgeven. Dat is toch niet gezond? Allemaal voor die cijfers... Nee, het mag best een keuzevak worden.

Daarnaast, 'de enige beweging die een leerling krijgt' is totaal niet waar. De meeste mensen fietsen gemiddeld een half uur heen én terug naar school. Sommige zelfs langer. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:23

bigone schreef:
Gewoon, op de basisschool vier uur in de week en op het voorgezet ook vier uur in de week. Er lopen nu al generaties rond die geen fatsoenlijke koprol kunnen maken en werd er vroeger veel buiten gespeeld, nu zitten ze met acht achter de pc. Word een drama in de toekomst dus als het even kan, veel meer gym op scholen.

4 uur in de week?
Hoe wil je dat in vredesnaam in een rooster passen met al die dingen die de overheid ook al bedacht heeft die we ook nog "even" in ons rooster moeten passen..
Als je alles moet volgen kom je bijna niet meer aan spelling en rekenen toe, in het basisonderwijs.

Ik denk niet dat het een keuzevak moet zijn/worden, maar wel dat de gymlessen afwisselend moeten zijn, voor ieder kind iets leuks. Niet ieder kind houdt van slagbal en niet ieder kind houdt van klimmen en klauteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:25

Absoluut afschaffen gym. Gym is sport en dat moet men thuis maar . Gebruik die uren voor onderwijs op maat.

Maar gym op school,....nee hoor ik zeer nutteloos. Extra lessen in waar het kind moeite mee heeft of voor verbreding en verdieping.

En inderdaad,...ik had er een hekel aan vroeger. Zeker op het laatst altijd de gymles gespijbeld.
Net als Godsdienst....mogen ze ook afschaffen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-09-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:25

pandour4evuh schreef:
Hoe vreselijk ik het vroeger ook vond
het moet blijven.

Op mijn eerste school werd ik er ook altijd meegepest. Ik heb namelijk geen hand/been/ oog coordinatie. Ik ben niet lenig maar ik doe wel mijn best. Bij ons was de leraar van mening zolang je het probeert vind ik alles goed.
Moet ik wel zeggen dat ik nadat ik 1 keer uitgegleden ben op de bok en vervolgens met de ambulance ben afgevoerd omdat ik met mijn hoofd/nek tegen de kast aankwam ik het nooit meer heb hoeven doen (over iets heen springen) want ik heb er simpelweg de coordinatie niet voor.

Maar het houd de kinderen in beweging. Ik ben wel van mening dat er andere soorten lessen gegeven kunnen worden. Meer op mogelijke toekomstige sporten gericht om echt de kinderen geinteresseerd te maken in een sport die ze ook thuis kunnen beoefenen. Want aan turnen zal je niet meer beginnen op je 13e. piepjestraining doe je ook nooit meer als je klaar bent met school.

Ik kan mij ook herinneren dat wij in ons laatste jaar zelf een les moesten geven in een zelf gekozen sport. Dit maakt het natuurlijk alweer stukken interessanter.

Het stomme is, je wordt niet alleen gepest als je iets niet kan wat een ander kan, maar ook als je iets kan wat anderen niet kunnen, of sowieso iets leuk vindt.
Vroeger vond ik gym heel leuk. Deed altijd heel sportief mee, kreeg mooie cijfers, maar later is dat toch minder geworden.

Overigens schijnt het dat sport tussen de lessen door, het leren en bezig zijn op school, stimuleert. Dat wordt veroorzaakt door een stofje in de hersenen, als ik het goed heb. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

gea_thora schreef:
Samiyah schreef:
Nah, afschaffen gaat wat ver. Kinderen krijgen gemiddeld genomen al weinig beweging dus die paar uurtjes per week zijn niet verkeerd.

Wel mogen ze wat mij betreft wat gaan doen aan de invulling ervan. Ik had vroeger zo'n hekel aan die achterlijke turn capriolen die uitgehaald moesten worden. Niet lenige mensen (zoals ik vroeger :)) ) kunnen dat niet en geloof me, ik heb nog steeds trauma's van over een bok heen springen (en op je plaat gaan) aan ringen hangen of op de rekstok terwijl de hele klas kijkt. Verschrikkelijk. :') Hierdoor zat ik soms de dagen af te tellen tot 'de hel die gymles heette' weer begon.

Doe dan gewoon alleen sporten als voetbal, basketbal, hardlopen, hockey etc. :) Kan je tenminste niet echt bij afgaan en is ook nog eens veel intensiever.
Zou mij heel wat uurtjes zenuwen gescheeld hebben! :')

Samiyah, dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Natuurlijk kun je wel afgaan bij sporten als voetbal, basketbal etc. Ik vond gym altijd heel leuk, behalve als we in de sporthal waren waar we alleen balsporten konden doen.
Ik heb namelijk een slechte coördinatie in combinatie met ballen, en werd dus ook vrijwel altijd als één van de laatsten gekozen met deze sporten. Ballen krijg ik met grote regelmaat recht in mijn gezicht, en als ik moet mikken, gooi ik geheid een paar meter naast mijn doel.
Voor mij zat de angst voor gym dus juist bij de balsporten.
Daarom vind ik het belangrijk dat er een juiste balans is tussen de diverse sporten die beoefend kunnen worden. Zo is er altijd met enige regelmaat voor iedereen een les die ze wel leuk vinden.

Hier dezelfde ervaring wat betreft balsporten. Werd bij ons bijna alleen maar gedaan, bepaald niet fijn als je juist daarin niet goed bent. Ik zie die ballen gewoon niet aankomen, kan niet goed met een bal gooien etc. Nou denk maar niet dat dat niet opvalt.
Sterker nog, ik werd er uit gepikt voor bijles: een uur extra balsporten per week. En ja, dat wist iedereen. Heel stigmatiserend, balsporten en de groepsprocessen die daarbij horen.
Geef mij dan mar turnen, dan word je niet uitgescholden door je team' maatje' omdat jij het voor hem verpest. Je hebt dan gewoon geen team, heerlijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

NatasjavE schreef:
Absoluut afschaffen gym. Gym is sport en dat moet men thuis maar . Gebruik die uren voor onderwijs op maat.

Maar gym op school,....nee hoor ik zeer nutteloos. Extra lessen in waar het kind moeite mee heeft of voor verbreding en verdieping.

En inderdaad,...ik had er een hekel aan vroeger. Zeker op het laatst altijd de gymles gespijbeld.
Net als Godsdienst....mogen ze ook afschaffen.

Maar godsdienst wordt meestal op christelijke scholen gegeven, dan is het toch logisch? (Moet zeggen dat 3 kwart op mijn school niet gelovig is :Y) )

Extra gym, dat gaat sowieso niet in mijn rooster passen, ik zit al 30-32 uur op school waarvan 3x tot 16:15 en ik heb ook nog bergen huiswerk...
Dus dan liever jouw optie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:29

Ik vind gym een relatief overbodig vak. Ik denk dat het voor een aantal jongeren een hele goede uitlaadklep kan zijn tussen de lessen door (en dan heb ik het toch voornamelijk over jongens) maar persoonlijk heb ik nooit een reet uitgevoerd tijdens gym. Ik ben altijd op participatie geslaagd, niet omdat ik er nou echt moeite in stak. Als laatste van de klas ging ik even aan de ringen hangen en dan mochten ze me geen onvoldoende geven.

Ongeacht of het een toegankelijk uur is om kinderen te pesten en dergelijke vind ik dat er andere vakken veel belangrijker zouden moeten zijn dan gym. Op zo veel scholen wordt er bijvoorbeeld geen les gegeven over levensbeschouwing, religies in de wereld e.d. Ik denk dat kinderen daar voor hun algemene ontwikkelingen veel meer aan hebben dan 80 minuten rondhupsen.

Er zijn tegenwoordig honderden sportclubs, en bijna alle jongeren zitten wel zoiets. En nee, dat heeft niks met geld te maken, want er zijn voldoende fondsen voor ouders die hun kinderen niet kunnen laten sporten ivm een slechte financiële situatie.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:30

Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:31

Broccoli schreef:
Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.

Het is niet alleen het stimuleren van sporten om overgewicht te voorkomen, maar voornamelijk om de leerprestaties omhoog te halen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:33

Ik wens al jaren dat het afgeschaft wordt of dat ze eens iets anders gaan doen ipv al die stomme saaie standaard dingen. In 5HAVO mag je eindelijk eens een beetje iets inbrengen over welke sporten je gaat doen.

Ik heb zo'n diepe hekel aan gym. Ik ben namelijk letterlijk nergens goed in en dat is geen grapje. Elke gymles weer ga ik met lood in mijn schoenen heen en vraag ik me af hoe ik die gymles weer eens af zal gaan. Hoe ik er onderuit kan komen enzovoorts. Als ik er de ballen voor had ging ik gewoon nooit heen, wat een rotvak.

En dat over beweging is ook onzin. Ik zit op een regioschool waardoor de gemiddelde leerling zo'n 30 km per dag fietst en er is een groot aantal dat wel de 50 km aantikt.