Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) was ik er eindelijk vanaf! Moest alleen één vervangende opdracht schrijven en dat was een verslag over paardrijden, dat was een stuk leuker
Die 2 uur die ik nu aan gym besteed zou ik namelijk liever aan hardlopen willen besteden. Nu kan dat niet door mijn knieeen (wordt aan gewerkt) maar dat is stukken leuker! Citaat:Het werkt toch niet - de gymles heeft me heel effectief beroofd van de moed om naar een sportclub te gaan.
Samiyah schreef:Nah, afschaffen gaat wat ver. Kinderen krijgen gemiddeld genomen al weinig beweging dus die paar uurtjes per week zijn niet verkeerd.
Wel mogen ze wat mij betreft wat gaan doen aan de invulling ervan. Ik had vroeger zo'n hekel aan die achterlijke turn capriolen die uitgehaald moesten worden. Niet lenige mensen (zoals ik vroeger) kunnen dat niet en geloof me, ik heb nog steeds trauma's van over een bok heen springen (en op je plaat gaan) aan ringen hangen of op de rekstok terwijl de hele klas kijkt. Verschrikkelijk.
Hierdoor zat ik soms de dagen af te tellen tot 'de hel die gymles heette' weer begon.
Doe dan gewoon alleen sporten als voetbal, basketbal, hardlopen, hockey etc.Kan je tenminste niet echt bij afgaan en is ook nog eens veel intensiever.
Zou mij heel wat uurtjes zenuwen gescheeld hebben!
Wij moesten vroeger 1 voor 1 op zo'n turnapparaat je ding doen, dus als jij aan de beurt was keken 20 mensen naar je. Aangezien ik al-tijd afging kan je je voorstellen dat ik daar niet vrolijk van werd. chelle_dora schreef:Zou dat liggen aan het verplicht moeten gymmen of de onkunde van de docenten en de vervelende klasgenoten?
bigone schreef:Gewoon, op de basisschool vier uur in de week en op het voorgezet ook vier uur in de week. Er lopen nu al generaties rond die geen fatsoenlijke koprol kunnen maken en werd er vroeger veel buiten gespeeld, nu zitten ze met acht achter de pc. Word een drama in de toekomst dus als het even kan, veel meer gym op scholen.
pandour4evuh schreef:Hoe vreselijk ik het vroeger ook vond
het moet blijven.
Op mijn eerste school werd ik er ook altijd meegepest. Ik heb namelijk geen hand/been/ oog coordinatie. Ik ben niet lenig maar ik doe wel mijn best. Bij ons was de leraar van mening zolang je het probeert vind ik alles goed.
Moet ik wel zeggen dat ik nadat ik 1 keer uitgegleden ben op de bok en vervolgens met de ambulance ben afgevoerd omdat ik met mijn hoofd/nek tegen de kast aankwam ik het nooit meer heb hoeven doen (over iets heen springen) want ik heb er simpelweg de coordinatie niet voor.
Maar het houd de kinderen in beweging. Ik ben wel van mening dat er andere soorten lessen gegeven kunnen worden. Meer op mogelijke toekomstige sporten gericht om echt de kinderen geinteresseerd te maken in een sport die ze ook thuis kunnen beoefenen. Want aan turnen zal je niet meer beginnen op je 13e. piepjestraining doe je ook nooit meer als je klaar bent met school.
Ik kan mij ook herinneren dat wij in ons laatste jaar zelf een les moesten geven in een zelf gekozen sport. Dit maakt het natuurlijk alweer stukken interessanter.
gea_thora schreef:Samiyah schreef:Nah, afschaffen gaat wat ver. Kinderen krijgen gemiddeld genomen al weinig beweging dus die paar uurtjes per week zijn niet verkeerd.
Wel mogen ze wat mij betreft wat gaan doen aan de invulling ervan. Ik had vroeger zo'n hekel aan die achterlijke turn capriolen die uitgehaald moesten worden. Niet lenige mensen (zoals ik vroeger) kunnen dat niet en geloof me, ik heb nog steeds trauma's van over een bok heen springen (en op je plaat gaan) aan ringen hangen of op de rekstok terwijl de hele klas kijkt. Verschrikkelijk.
Hierdoor zat ik soms de dagen af te tellen tot 'de hel die gymles heette' weer begon.
Doe dan gewoon alleen sporten als voetbal, basketbal, hardlopen, hockey etc.Kan je tenminste niet echt bij afgaan en is ook nog eens veel intensiever.
Zou mij heel wat uurtjes zenuwen gescheeld hebben!
Samiyah, dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Natuurlijk kun je wel afgaan bij sporten als voetbal, basketbal etc. Ik vond gym altijd heel leuk, behalve als we in de sporthal waren waar we alleen balsporten konden doen.
Ik heb namelijk een slechte coördinatie in combinatie met ballen, en werd dus ook vrijwel altijd als één van de laatsten gekozen met deze sporten. Ballen krijg ik met grote regelmaat recht in mijn gezicht, en als ik moet mikken, gooi ik geheid een paar meter naast mijn doel.
Voor mij zat de angst voor gym dus juist bij de balsporten.
Daarom vind ik het belangrijk dat er een juiste balans is tussen de diverse sporten die beoefend kunnen worden. Zo is er altijd met enige regelmaat voor iedereen een les die ze wel leuk vinden.
NatasjavE schreef:Absoluut afschaffen gym. Gym is sport en dat moet men thuis maar . Gebruik die uren voor onderwijs op maat.
Maar gym op school,....nee hoor ik zeer nutteloos. Extra lessen in waar het kind moeite mee heeft of voor verbreding en verdieping.
En inderdaad,...ik had er een hekel aan vroeger. Zeker op het laatst altijd de gymles gespijbeld.
Net als Godsdienst....mogen ze ook afschaffen.
)
Broccoli schreef:Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.