Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Xfjord schreef:Daffy02 schreef:Weten jullie leuke taalcursussen voor een brugklasser?
Op school doe ik al Engels, Chinees, Nederlands (nee joh), Duits, Grieks/Latijn krijg ik vanaf 3e periode, Frans en Spaans.
In Chinees ben ik niet zo goed en begrijp er bijna niks van, een leuke simpele gratis cursus (online mag ook) zou fijn zijn.
Chinees????? niemand op school krijgt bij ons chinees
Ik heb op school Spaans en CAE Engels gehad wat ook niet overal kan, ik geloof dat ze ook Japans aanboden bij ons. Niet als vak maar meer een soort cursus. Vriendin van mij, op andere school, volgt ook Chinees.
Gruis schreef:Lizzyy schreef:ik wil nog Spaans leren
mag van een vriendin haar boeken lenen!
Mazzelaar![]()
Erg leuk om te zien hoe verschillende mensen juist weer heel verschillende talen willen leren! Merken jullie ook dat je er wel of juist geen aanleg voor hebt? Voor mijn gevoel gaat het Spaans me (tot nu toe) vrij makkelijk af. Ben benieuwd of ik nu gewoon een talenknobbel heb of een Spaansknobbel
)
Het is ook jaren terug dus qua Frans is eea wel weggezakt...

Bijna iedereen denkt dat het op de andere Scandinavische talen lijkt maar dat is niet zo. Het ligt het dichts bij het Hongaars.

Door het liedje blijven de woorden + betekenis veel beter hangen 
. Ik heb nu ook een audiobook van Harry in het Spaans- heb ze in het Engels en Nederlands echt al tal keren gelezen, dus ik hoop dat dat straks ook gaat helpen. Voor nu ligt dat nog ietsje boven mijn niveau.
. Fiffill schreef:Die sites ga ik eens bekijken, bedankt voor de tips! Liedjes luisteren is inderdaad handig. Je kan ook internetradio opzoeken in de taal die je aan het leren bent en dat aanzetten (al is het maar op de achtergrond). En natuurlijk films/series kijken in die taal met ondertiteling, dat werkt ook goed.
pinto_1 schreef:maaikman schreef:
Tja, ik heb niet echt een specifieke reden voor FriesHet enige is dat ik het altijd leuk vind klinken, maar of dat nou een goede reden is
. Ik weet alleen dat ik al van kleins af aan al Fries heb willen leren, zou een soort van kinderdroom zijn die uitkomt haha.
Haha, dat jaloerse herken ik! Ik heb ook vaak last van mensen die niet begrepen waarom ik nou zoveel talen wil leren..."Dat ga je toch nooit gebruiken?" Nee, maar is 'voor de leuk' niet goed genoeg dan?
En wie weet komt er op een dag een moment waarin ik één van die talen kan gebruiken, lekker handig
Overigens zou ik ook nog graag Tsjechisch willen leren.
Misschien wel handig om er rekening mee te houden dat je een taal moet onderhouden.![]()
Het is niet zo dat als je een taal leert, je het altijd vloeiend blijft spreken. Dan zul je toch meerdere keren naar het land moeten reizen, boeken lezen, films in die taal e.d. omdat het anders wegzakt.
, toch bedankt voor de tip! Juist het hele leven om het spreken van de taal heen (lezen, naar het land zelf, etc.) lijkt me erg leuk! (lezen is sowieso geweldig
)
Lezen is al koel, en dan ook nog in een speciale taal

loveshadow schreef:Fiffill schreef:Die sites ga ik eens bekijken, bedankt voor de tips! Liedjes luisteren is inderdaad handig. Je kan ook internetradio opzoeken in de taal die je aan het leren bent en dat aanzetten (al is het maar op de achtergrond). En natuurlijk films/series kijken in die taal met ondertiteling, dat werkt ook goed.
Ah goeie van de radio! Wel jammer dat Italianen vaak van die verschrikkelijke zwijmelmuziek hebben, maar ik ga eens kijken of ik een leuke zender kan vinden. En kinderboeken! Ik lees nu de GVR van Roald Dahl in het Italiaans. Heb laatst ook de krant geprobeerd te lezen maar dat is toch nog wat te moeilijk
. Daarna op de wishlist, italiaans of portugees.
Ben jaloers hoor!

[***] schreef:Waar haal je die boeken dan weg?