Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selena

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:31

Ik wil graag Spaans leren. Vind dat zo'n mooie taal.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:35

Xfjord schreef:
Daffy02 schreef:
Weten jullie leuke taalcursussen voor een brugklasser?
Op school doe ik al Engels, Chinees, Nederlands (nee joh), Duits, Grieks/Latijn krijg ik vanaf 3e periode, Frans en Spaans.

In Chinees ben ik niet zo goed en begrijp er bijna niks van, een leuke simpele gratis cursus (online mag ook) zou fijn zijn.

Chinees????? niemand op school krijgt bij ons chinees

Gelukkig is er meer dan 1 school in Nederland :) Ik heb op school Spaans en CAE Engels gehad wat ook niet overal kan, ik geloof dat ze ook Japans aanboden bij ons. Niet als vak maar meer een soort cursus. Vriendin van mij, op andere school, volgt ook Chinees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:39

Ik heb laatst ook die duolingo app geïnstalleerd voor oa Spaans maar ik heb niet eens in de gaten hoe de app werkt :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:03

Gruis schreef:
Lizzyy schreef:
ik wil nog Spaans leren :)
mag van een vriendin haar boeken lenen!

Mazzelaar +:)+
Erg leuk om te zien hoe verschillende mensen juist weer heel verschillende talen willen leren! Merken jullie ook dat je er wel of juist geen aanleg voor hebt? Voor mijn gevoel gaat het Spaans me (tot nu toe) vrij makkelijk af. Ben benieuwd of ik nu gewoon een talenknobbel heb of een Spaansknobbel :+

Ik vind Spaans een van de makkelijkere talen en ook een leuke om te leren (ik ben van de talen die ik spreek veruit het slechts in Frans, maar daar vind ik ook niks aan :') )
Moet zeggen dat ik wel een talenknobbel heb. Leer ook erg makkelijk. Op de middelbare school heb ik natuurlijk Nederlands, Engels, Duits en Frans geleerd, Frans is dus mijn minste taal :Y) Het is ook jaren terug dus qua Frans is eea wel weggezakt...
Heb familie in Friesland dus dat kan ik ook goed verstaan en lezen al spreek ik meestal gewoon Nederlands terug.
Verder lees ik vooral (Scandinavische talen met name) ook omdat ik het lastig vind om het spreken te oefenen. Als je bijv niet echt iemand hebt om in die taal mee te praten gaat het oefenen wel lastiger. :7

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:06

Ik heb drie maanden in Polen stage gelopen, ik wil graag Pools gaan leren, een thuisstudie. Maar ben nog opzoek naar een fijne 'opleiding'

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:47

Die Duolingo app zal ik ook eens even downloaden!

Zijn er overigens ook mensen die een betaalde cursus overwegen? Op Groupon heb je namelijk 1 taal een halfjaar voor 70 euro, maar 2 talen een heel jaar voor 100 euro. Als er mensen zijn die dat interessant vinden kunnen we misschien zo'n pakket delen, dan kost een taal voor een jaar slechts 50 euro.
Volgens mij kun je dat prima delen namelijk, hierbij de link . Ik zoek dan wel iemand die iets anders wil dan Spaans :Y)
http://www.groupon.nl/deals/dealbank_nl ... l/36521615

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:53

Leuk, maar helaas erg beperkte taalkeuze. De meeste spreek ik al, Italiaans interesseert me niet zo dus dan zou ik voor Spaans gaan. :P Er was hier in het topic geloof ik wel iemand die Italiaans wilde leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:19

Ik onder andere, maar ik heb momenteel nog echt les en heb wat gratis cursussen, waaronder een LOI-cursus die ergens bij zat. Maar slim om het te delen, je vindt vast wel iemand :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:35

Ik ben nog steeds bezig met Zweeds leren, of nja..ik ben anderhalf jaar geleden begonnen omdat ik daar tijdelijk zou gaan studeren. Dat werd uiteindelijk Finland en ben ik dus overgestapt op het Fins. Dat is echter bizar moeilijk :') Bijna iedereen denkt dat het op de andere Scandinavische talen lijkt maar dat is niet zo. Het ligt het dichts bij het Hongaars.
Heb wel de basics geleerd op school en m'n tentamen erin gehaald maar dat is alweer snel weggezakt. Heb veel rondgevraagd aan vrienden en andere mensen daar wat bepaalde voorwerpen ed. in hun taal zijn. Dan gaat het wel snel en op die manier blijft het toch wel beter hangen :)

Zweeds vind ik nog wel steeds een onwijs mooie taal, ik wil dat echt weer gaan oppakken <3

Naast Duolingo heb je ook Memrise (zowel website als app) en livemocha.com. Daar kun je echt alle talen vinden en desnoods zelf een cursus aanmaken. Superleuk!
Daarnaast vind ik het ook nog steeds ideaal om disneyliedjes te luisteren met zowel Engelse ondertiteling als de taal die je aan het leren bent :Y) Door het liedje blijven de woorden + betekenis veel beter hangen :D
Verder veel lezen in die taal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:37

Die sites ga ik eens bekijken, bedankt voor de tips! Liedjes luisteren is inderdaad handig. Je kan ook internetradio opzoeken in de taal die je aan het leren bent en dat aanzetten (al is het maar op de achtergrond). En natuurlijk films/series kijken in die taal met ondertiteling, dat werkt ook goed.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:39

O die Disneyliedjes is echt een waanzinnig goede tip inderdaad :j . Ik heb nu ook een audiobook van Harry in het Spaans- heb ze in het Engels en Nederlands echt al tal keren gelezen, dus ik hoop dat dat straks ook gaat helpen. Voor nu ligt dat nog ietsje boven mijn niveau.
Zal de apps ook even downloaden, thanks :D

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:44

Op school heb ik gewoon engels, duits en frans gehad. Engels ben ik vloeiend in, Duits oké en Frans is volledig weggezakt.. Nu ben ik heel langzaam bezig om Indonesisch te leren. Ivm studie helaas nog niet heel veel tijd ingestoken.. Misschien ga ik op den duur ook wel zo'n betaalde cursus doen :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:37

Fiffill schreef:
Die sites ga ik eens bekijken, bedankt voor de tips! Liedjes luisteren is inderdaad handig. Je kan ook internetradio opzoeken in de taal die je aan het leren bent en dat aanzetten (al is het maar op de achtergrond). En natuurlijk films/series kijken in die taal met ondertiteling, dat werkt ook goed.

Ah goeie van de radio! Wel jammer dat Italianen vaak van die verschrikkelijke zwijmelmuziek hebben, maar ik ga eens kijken of ik een leuke zender kan vinden. En kinderboeken! Ik lees nu de GVR van Roald Dahl in het Italiaans. Heb laatst ook de krant geprobeerd te lezen maar dat is toch nog wat te moeilijk :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:35

pinto_1 schreef:
maaikman schreef:

Tja, ik heb niet echt een specifieke reden voor Fries :') Het enige is dat ik het altijd leuk vind klinken, maar of dat nou een goede reden is _O- . Ik weet alleen dat ik al van kleins af aan al Fries heb willen leren, zou een soort van kinderdroom zijn die uitkomt haha.

Haha, dat jaloerse herken ik! Ik heb ook vaak last van mensen die niet begrepen waarom ik nou zoveel talen wil leren... -O- "Dat ga je toch nooit gebruiken?" Nee, maar is 'voor de leuk' niet goed genoeg dan? :') En wie weet komt er op een dag een moment waarin ik één van die talen kan gebruiken, lekker handig :D

Overigens zou ik ook nog graag Tsjechisch willen leren :) .

Misschien wel handig om er rekening mee te houden dat je een taal moet onderhouden. ;)
Het is niet zo dat als je een taal leert, je het altijd vloeiend blijft spreken. Dan zul je toch meerdere keren naar het land moeten reizen, boeken lezen, films in die taal e.d. omdat het anders wegzakt.

Daar en ik me van bewust :) , toch bedankt voor de tip! Juist het hele leven om het spreken van de taal heen (lezen, naar het land zelf, etc.) lijkt me erg leuk! (lezen is sowieso geweldig :D )

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:37

Mee eens, maaikman :D :D Lezen is al koel, en dan ook nog in een speciale taal <3 <3
Volgend jaar zomer ga ik weer naar Spanje, mijn doel is om me dan redelijk verstaanbaar te kunnen maken daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:39

loveshadow schreef:
Fiffill schreef:

Ah goeie van de radio! Wel jammer dat Italianen vaak van die verschrikkelijke zwijmelmuziek hebben, maar ik ga eens kijken of ik een leuke zender kan vinden. En kinderboeken! Ik lees nu de GVR van Roald Dahl in het Italiaans. Heb laatst ook de krant geprobeerd te lezen maar dat is toch nog wat te moeilijk :)

Waar haal je die boeken dan weg?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:42

Leuk topic :) Ik spreek nederlands, spaans, catalaans, engels, duits, frans en ben nu bezig met russisch, alhoewel door mijn werk dit eventjes al stil ligt.

Ik zie dat er een hoop bokkers zijn die spaans leren, als er iets is waarmee ik jullie kan helpen, je zegt het maar hoor!! :)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Ik tel misschien niet helemaal maar ik studeer voor docente Frans. Zit nu voor m'n minor ook tot en met eind januari in Toulouse en serieus nu gaat het hard met het leren van de taal. Had steeds het idee dat ik stil stond maar sinds ik hier ben schiet ik vooruit!

Mocht ik ooit de tijd hebben zou ik graag Spaans en Italiaans willen leren. Vind ik beide echt prachtige talen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:47

Ik beheers nederlands, engels, duits en spaans. Momenteel verblijf ik in Frankrijk en heb ik een franse vriend (spreekt vloeiend engels) maar mijn frans gaat hard vooruit zullen we maar zeggen :D. Daarna op de wishlist, italiaans of portugees.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:48

Wauw leonie, dat is al een heel repertoire! <3 Ben jaloers hoor!
Frans vind ik ook zo geweldig, ik zie dan altijd gelijk een hele zwoele Franssprekende gozer voor me <<)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:11

Gruis schreef:
Frans vind ik ook zo geweldig, ik zie dan altijd gelijk een hele zwoele Franssprekende gozer voor me <<)

:')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:14

Ik zou nog zoveel talen willen leren.. Dan als eerst mijn Duits verbeteren en daarna Noors. Ik ken nu van beide een beetje, maar als ik iets in het Noors wil zeggen, pak ik Duitse woorden er tussendoor en andersom ook :=
En als ik Facebook statussen van Noorse vrienden lees, vertaal ik dat in mijn hoofd weer naar het Engels :')
Mijn talenknobbel is een kronkel geworden...

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:19

Ik spreek vloeiend Nederlands en Engels. Kan Duits prima verstaan en ook wel spreken maar zou graag net zo vloeiend Duits willen spreken/luisteren als ik dat met Engels kan. Verder lijkt Noors, Zweeds en Schots-Gaelisch mij ook leuk om te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:16

[***] schreef:
Waar haal je die boeken dan weg?

Ik heb ze in Italië gekocht; ik kom daar nog regelmatig voor mijn studie. Maar je kunt ze vast ook wel via internet krijgen :)

Knap hoor, dat sommigen van jullie meerdere Romaanse talen spreken. Mijn Frans is vrij slecht en diep weggezakt, en toch meng ik het regelmatig met mijn Italiaans, hihi. Grappig dat Russisch hier ook regelmatig voorbij komt, dat lijkt me echt een moeilijke taal. Fins inderdaad ook :=

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:32

Russisch is echt ontzettend moeilijk, vooral de grammatica,het lijkt helemaal nergens op en ze hebben zoveel uitzonderingen :) Ik heb het nodig voor mijn werk en ik ben erg blij als ik ze wat kan verstaan en wat terug kan zeggen. :)