Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:17

Ik heb minimale van Duo ( 79 euro ) en geen zorgtoeslag . Ik betaal mijn school elk jaar in 1 knal ( 1118 euro ). Ik raak mijn stufi nooit aan in de maand (ook nooit hoeven te gebruiken) . Ik werk verder bij de albert heijn, heb dit half jaar stagevergoeding, ik pas op twee kinderen, ik fotografeer, ik teken in opdracht en dus gemiddeld kan ik z'n 300/400/500. Soms zelfs (in de hele goede maanden) 600 tot 800 euro per maand opzij leggen :) Doe ook nog wel eens leuke dingen in de maand, al heb ik het vrij druk :Y) Maar mag max 100 euro van mezelf in de maand op maken voor abbonoment telefoon (8 euro), bioscoop pas (19 euro) , verzekering ( 11 euro ) bijvoorbeeld en de leuke dingen :j

Overleef het dus prima op het moment als student :Y) Woon nog thuis (jammer genoeg :') ) en betaal alles wat met mij te maken heeft zelf. :j
Laatst bijgewerkt door Nalonyda op 25-09-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:19

Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het op kamers gaan niet had willen missen. Had namelijk ook mijn opleiding veul dichterbij kunnen gaan doen zodat ik thuis kon blijven wonen. Dat op brood leven heb ik er dubbel en dik voor over :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:21

lieveli schreef:
Sorry ik wil reageren maar wat is rondkomen?

Dat je meer geld dan maand hebt.
1 van mijn favoriete sprookjes <3

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:24

Ik ben juist expres thuis blijven wonen, zodat ik nu kan sparen. Opleiding af kan maken jaartje of 2 werken en gelijk een huis kopen. Met een groot deel eigen geld.

Zodat ik sneller de hypotheek hebt afbetaald. Daar hebben mijn ouders zelf vveel profijt van gehad. Dat ik het ook zo wil doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:25

xTammyy schreef:
Je hoort altijd van die verhalen dat de studenten het zo zwaar hebben en ze elke week voor dat de stufi komt op droog brood moeten leven.. Of ja, dat maken ze er zelf van natuurlijk :P
Ik studeer zelf ook maar ben wel benieuwd hoeveel andere studenten nou sparen. Ik hou al het hele jaar (min de zomer maanden) mijn financiën bij en kan op die manier precies zien hoeveel ik al gespaard heb.
Gemiddeld spaar ik zo'n 150 euro per maand, hoe zit dat bij andere bokkers in hun studenten tijd?

vind deze opening best heel erg veroordelend. Met name het stukje 'dat maken ze er zelf van'.

TS geef niet aan of ze aanvullende stufi krijgt.
wat de kamer huur is
en wat er voor haar betaald wordt door haar ouders en wat ze verdiend met een bijbaan.

het is een gemakkelijke rekensom die gewoon aantoont dat de meesten geld te kort komen
als ze geen aanvullende stuvi hebben en bijwerken..

De zomer is dan net voldoende om je collegegeld bijeen te schrapen met een deel van je boeken zonder dat je op vakantie gaat, omdat je nog met minimum jeugdloon te maken hebt.

een redelijke goedkope studentenkamer (er is minder antikraak aanbod dan dat er studenten zijn, dus je moet rekenen met een gemiddelde kamerhuur) is meer dan 3/4 van de complete stuvie.. Dat is nog los dus van benodigde kleding, extra zaken voor school, vervoer buiten ov tijden om etc etc etc.

ja het meerendeel van de studenten die niet bijleent en alles zelf bekostigd eet regelmatig brood met pindakaas..

voor mijn gevoel zijn het veelal de studenten met een bijdrage van hun ouders, of een aanvullende beurs die ietsjes opzij kunnen zetten.. en dan is het een beetje zuur dat ze dan eigenlijk doen alsof diegene die niets extra's krijgen feitelijk verspillers zijn omdat ze niet kunnen sparen..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:28

Hier ook een student die niet mag klagen. Ik spaar gemiddeld rond de 400 euro per maand. Ik heb een bijbaan en ik krijg een mooi bedrag aan studiefinanciering. Ik betaal mijn studie + boeken + zorgverzekering + telefoonrekening en abbo voor de sportschool en alle andere kosten die ik maak gewoon zelf. Ook woon ik bij mijn vriend in maar de maandlasten zijn nu erg laag. Dat scheelt echt een hoop! Ik heb geen paard, wel twee hamsters maar die zijn erg goedkoop in onderhoud. In de vakantie werk ik fulltime, dus dan spaar ik lekker veel. Verder let ik heel erg op wat ik uitgeef, de pinpas blijft vaak gewoon thuis.

Tot maart dit jaar heb ik op kamers gewoond, ik slaagde erin toen ongeveer 50 a 100 euro p.m. te sparen. Ik deed toen ook al heel zuinig aan met mijn geld. Het was echt een sport om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 23:34

elenaMM77 schreef:
xTammyy schreef:
Je hoort altijd van die verhalen dat de studenten het zo zwaar hebben en ze elke week voor dat de stufi komt op droog brood moeten leven.. Of ja, dat maken ze er zelf van natuurlijk :P
Ik studeer zelf ook maar ben wel benieuwd hoeveel andere studenten nou sparen. Ik hou al het hele jaar (min de zomer maanden) mijn financiën bij en kan op die manier precies zien hoeveel ik al gespaard heb.
Gemiddeld spaar ik zo'n 150 euro per maand, hoe zit dat bij andere bokkers in hun studenten tijd?

vind deze opening best heel erg veroordelend. Met name het stukje 'dat maken ze er zelf van'.

TS geef niet aan of ze aanvullende stufi krijgt.
wat de kamer huur is
en wat er voor haar betaald wordt door haar ouders en wat ze verdiend met een bijbaan.

het is een gemakkelijke rekensom die gewoon aantoont dat de meesten geld te kort komen
als ze geen aanvullende stuvi hebben en bijwerken..

De zomer is dan net voldoende om je collegegeld bijeen te schrapen met een deel van je boeken zonder dat je op vakantie gaat, omdat je nog met minimum jeugdloon te maken hebt.

een redelijke goedkope studentenkamer (er is minder antikraak aanbod dan dat er studenten zijn, dus je moet rekenen met een gemiddelde kamerhuur) is meer dan 3/4 van de complete stuvie.. Dat is nog los dus van benodigde kleding, extra zaken voor school, vervoer buiten ov tijden om etc etc etc.

ja het meerendeel van de studenten die niet bijleent en alles zelf bekostigd eet regelmatig brood met pindakaas..

voor mijn gevoel zijn het veelal de studenten met een bijdrage van hun ouders, of een aanvullende beurs die ietsjes opzij kunnen zetten.. en dan is het een beetje zuur dat ze dan eigenlijk doen alsof diegene die niets extra's krijgen feitelijk verspillers zijn omdat ze niet kunnen sparen..

Nou nou het is maar hoe je het opvat he. Ik doel met dat zinnetje op de mensen die zeggen nooit geld te hebben, maar wel de leukste feestjes kunnen bezoeken en elke dag eten in de kantine kopen en dat soort dingen.
Verder ga ik niet specifiek in op wat er bij mij in en uit komt qua kosten.
Ik kan wel zeggen dat ik erg veel stufi krijg (uitwonend+aanvullend) en dat mijn huur erg gunstig is.

Palooh

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:37

ik krijg 260 stufi geloof ik uitwonend maar beide ouders zitten zonder werk pap al een aantal jaar moeders sinds dit jaar. ik krijg zorgtoeslag. en 90 van pap en mam erbij. daar gaat vanaf 270 huur. 10 internet via t huis geregeld. 30,- treinabbonoment en 20 voor sporten maakt dat ik per maand ongeveer 90,- overhoud iets minder zelfs. hiervan moet ik eten drinken, kleding kopen, roken, schoospullen halen, als er iets kapot is nieuwe dingen halen kortom alles.

hier blijft dus ook eigenlijk niets van over. k ben al blij als ik hiermee rond kan komen. het is gewoon niet veel geld..

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:50

Ik krijg de maximale MBO beurs en leen ook nog maximaal bij, dan kan ik wel goed rondkomen en maandelijks een leuk uitje van doen maar daar is alles ook wel mee gezegd, misschien blijft er eens €20 euro van over. Maar mijn moeder kan dan ook nergens mee helpen qua financiën dus ook mijn eigen paard en honden betaal ik alles zelf voor. Vakantie zat er de afgelopen twee jaar niet in helaas.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:01

Ik kan net aan rondkomen dus sparen zit er echt niet in :')

Pff ik kan er niet tegen wanneer mensen gaan klagen terwijl ze een paard hebben... das een luxe hoor, geen noodzakelijk goed. Ik ben al blij dat ik een kat en twee konijnen kan onderhouden :+ Ook geen noodzaak(alhoewel ik wrsch. gek zou worden zonder), maar scheelt een beetje boel met een paard qua kosten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:02

Meestal rond de 300 per maand ofzo? Soms ook veel meer, afgelopen zomer bijvoorbeeld veel gewerkt. Krijg ook maximale stuffi. Betaal ook wel alles zelf. Net weer collegeld betaald dus doei doei centjes van het afgelopen jaar :+. Maar ik woon dus nog wel thuis. Uit huis zou ik niks meer overhouden. (Heb overigens geen paard of andere dure hobby's)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:51

xTammyy schreef:
Nou nou het is maar hoe je het opvat he. Ik doel met dat zinnetje op de mensen die zeggen nooit geld te hebben, maar wel de leukste feestjes kunnen bezoeken en elke dag eten in de kantine kopen en dat soort dingen.
Verder ga ik niet specifiek in op wat er bij mij in en uit komt qua kosten.
Ik kan wel zeggen dat ik erg veel stufi krijg (uitwonend+aanvullend) en dat mijn huur erg gunstig is.

zo kwam het wel een beetje over, vooral omdat het stukje 'maar wel de leukste feestjes .. kantine' mistte

in mijn geval, ik kreeg een kleine bijdrage en werkte mij een slag in de rondte in de weekeinden en vakanties, had een relatief lage huur, maar kon maar net de eindjes aan elkaar knopen, vooral door de reiskosten die niet volledig door de ov gedekt konden worden.. niet dat het erg was, maar ik had regelmatig dat ik drie dagen hetzelfde at omdat in grote hoeveelheden koken goedkoper was dan eenmansporties. inventief met z'n allen cadeautjes kopen zodat de kosten laag bleven en je toch wat leuks kon geven (zo heb ik mijn kat voor de helft van alle buren gehad en de rest betaald van mijn verjaardagsgeld.. het jaar erop een lekkere dikke wintertrui en dergelijken). en nog moest ik vaak toch aan het einde van de maand een paar brooddagjes in plannen, omdat ik net die laatste week op een bedrijfsbezoek moest aan de andere kant van het land..

ik kon dus echt geen cent sparen van mijn geld en leefde op zuinige geld.. mijn geluk was dat ik het huis verliet met een kleine spaarrekening die aan het einde van mijn studie dan ook schoon op was.

mijn 'grote' uitgave was de goedkoopste busvakantie die ik kon vinden in de zomer 1 weekje (zo'n 350 euro inclusief uitgaven ter plekke) . en misschien 3x per jaar naar de bios (je kon toen nog geen films downloaden). uitgaan vond ik niets aan, dus daarvoor in de plaats ging ik misschien ieder kwartaal een hapje eten in een studenteneetcafe. voor meer was er geen ruimte.

ik kreeg geen aanvullende stuvi ondanks het feit dat mijn moeder niet werkte en mijn vader voor driekwart afgekeurd was.. tot op de van vandaag snap ik niet hoe mensen zoveel aanvulling krijgen.. was hier altijd de pineut wat dat betreft, mijn ouders vielen net onder de grens, terwijl de ouders van een vriendin er net boven zat en volledig aanvullend kreeg..

als ik aanvulling had gekregen had ik zeker kunnen sparen..was toen zeker zo'n 250 euro..

ik leende overigens niets bij.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 05:27

Reneee_ schreef:
Hoeveel ik spaar? :')

Ik kom net aan rond en vaak net tekort dus ja ik eet inderdaad droog brood als mams niet met der boodschappenpakket aan komt zetten :=

Ik heb dan ook een tijdje geen werk gehad maar zelfs met werk kom ik net rond, ik leen nu van m'n ouders bij om rond te kunnen komen.

ynskek schreef:
Ik krijg 255 stufi per maand... ben uitwonend.... huur en schoolgeld komt uit een ander potje maar de rest van de dingen doe ik van mn stufi...

voor leuke dingen doen heb ik de tijden kostenvergoeding die ik binnen krijg door ieder weekend wel ergens te jureren... heb alleen geen enkele zondag meer vrij tot en met 23 november

Hoe kom jij aan 255 stufi?
Ik dacht namelijk dat ik minimaal minimaal ivm inkomen ouders kreeg en dat is €279?

255 is MBO

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:48

ik spaar niet, ik werk momenteel niet omdat ik bezig ben met een studie hiervoor kan ik geen studiefinanciering krijgen.(ik ben 19) ik krijg alleen zorgtoeslag (Altans mijn ouders omdat ik er geen geld voor heb). gelukkig begint mijn stage bijna(moet wachten op mijn pas)
hiervoor kreeg ik 76 euro stufie het minste wt er is omdat mijn vader 60 u per week werkt en me moeder ook nog 36 uur.
ik vind dit enorm slecht geregeld mijn ouders die al jaren lang hard werken om leuke dingen te doen en wij een prima jeugd hadden onze hobby konden doen. maaar ze hebben voorzichzelf niets, hun moeten ons(broer zusje en mij) maar onder houden. terwijl er 100e mensen lopen die te lui zijn om te werken en maar van uitkeringen leven die de mensen die werken ook nog aan mee betalen. een triest land. ( mensen die om een reden afgekeurd zijn prima) maar de mensen die niet willen en te lui zijn en zo alles maar krijgen en niks hoeven te doen vind ik eccht triest!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:59

Ik kreeg een jaar lang 250 euro en later he minimun: 50 euro per maand. Maar ik deed er ook nog frontriempjes bij maken en spaarde zo veel dat ik er mijn paard mee heb kunnen betalen en ook nog de 200 euro stalling elke maand.
Ik woonde thuis en hou helemaal niet van uitgaan, rook niet en hou niet van winkelen, dus het was niet moeilijk om dat geld te sparen :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:27

Ik spaar niet bewust. Ik werk in het weekend (alleen nu is dat wel heel weinig), krijg dus salaris, en ook gewoon studiefinanciering (maar dat gaat op aan de huur van de kamer), en wat ik over heb van mijn salaris, zet ik op mijn spaarrekening. Ik houd altijd gewoon een bepaald bedrag op mijn gewone rekening en derest zet ik op mijn spaarrekening :P Heb nog nooit in de problemen gezeten. En anders zouden mijn ouders bijspringen. Maar dat wil ik zelf niet omdat ik zelfstandig wil zijn, niet afhankelijk van hen.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:36

Het eerste jaar van mijn studie heb ik nog wel kunnen sparen (thuiswonend en leuk betaalde bijbaan). Echter heb ik in het tweede jaar een paard gekocht, sindsdien zit sparen er niet meer bij! Toen kwam er ook nog een hele dure stage in het buitenland afgelopen studiejaar, dus ja het is even heel krap allemaal. Ik ben in februari afgestudeerd en hopelijk kom ik snel aan een baan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:41

Ik heb de eerste 2 jaar van mijn studie wel veel gespaard. Daarna kwam er een eigen paard en hield ik iets minder over (maar spaarde alsnog wel). Ik werkte 25 uur per week. Nu zit ik voor 5 maanden fulltime op een onbetaalde stage en kan ik alleen in het weekend werken. Ik krijg alleen basisbeurs (uitwonend) en betaal alles zelf, dus kamer, auto, paard, verzekeringen etc.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:49

Ach, ik spaar wat ik overhoud, maar dat is niet zoveel meer :')
Ja, ik durf best te zeggen dat ik voor een student overmatige uitgaven heb (lees 230 euro uitgeven in 4 dagen aan het stappen _O- ) Natuurlijk is dat niet elk weekend zo, maar afgelopen zomer zijn er zovele leuke festivals/evenementen geweest dat het nog wel eens voorkomt :j

Nu werk ik naast mijn studie (verpleegkunde = 32 uur stage in de week en 1 dag school) nog gemiddeld 10 uur per week, waardoor ik dus ook zeker mijn eigen geld verdien..
Ik krijg echter ook stage vergoeding (150 euro pm), leen maximaal (dus 800 euro pm) en krijg collegegeldkrediet (120 ofzo). Hiernaast krijg ik zorgtoeslag (maar dat is ook meteen mijn telefoonrekening :') ) en krijg ik maandelijks van mijn moeder een kleine bijdrage voor de boodschappen ed.
Hiervan moet ik echter alles zelf betalen, dus school, uitjes, kleding en allerlei andere zaken die ik nodig heb...
Mijn kamer kost me ook 320 euro per maand, dus dat is al een groot deel van mijn inkomsten die weggaan :')

Had netjes een spaarpotje, maar toen stopte mijn oude vertrouwde laptopje er echt mee en moest ik wel een nieuwe kopen, want ja scriptie schrijven op een blaadje gaat hem niet worden _O-
Viel 10 kg af, dus niks paste meer, tja dan moet je winkelen Y:)

Probeer nu wel ongeveer 100 euro pm te sparen :j
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 26-09-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:51

Ik ga fulltime naar school en werk in de avond/nacht en weekend. Heb ook een pony. Ik moet al mijn dingen zelf betalen dus moet minimaal 20 uur naast school werken. Ik heb een heel lijstje aan wat ik nog wil maar omdat ik school in termijnen ga betalen durf ik niets van mn spaargeld uit te geven ;$ ik krijg ook 'maar' 79,- stufi. Daar kan ik sws mn studie al niet van betalen, laar staan mn boeken a 900,-.

Waar ik wel onwijs woest op kan worden is de mensen die teren op de anderzn geld. Een klasgenoot bijvoorbeeld zit in de bijstand maar weigert te werken want hij en zn ouders krijgen nu toch al geld toe. Echt wat een instelling -.-

Ik geef mezelf btw zakgeld. Ik trek mn vaste kosten eraf, kijk even snel wat ik nog moet kopen en dat geld mag ik gebruiken. De rest gaat op de spaarrekening voor het schoolgeld

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:55

Ik doe een HBO opleiding en werk daarnaast ongeveer 32 uur per week. Oh en geen stufi! En ook geen OV. En ik studeer in Amsterdam/Utrecht en woon in de kop van Noord Holland dus de reiskosten zijn aanzienlijk.

Mijn opleiding is ook erg duur en ik leen het geld van mijn vader en probeer hem elk jaar minimaal 3000 euro terug te betalen.

Dat lukt goed maar zelf echt sparen is wel lastig. Ik heb ook nog 2 pony's en ik leef er graag op los :+ Plus dat mijn pony vorig jaar mijn spaarrekening compleet geplunderd heeft door steeds ziek te worden.. Dus momenteel staat er niet zoveel op m'n spaarrekening :o
Laatst bijgewerkt door xApple op 26-09-14 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:56

ik krijg 79 euro per maand. ik woon bij mijn ouders en krijg eten en kleding, dus wat dat betreft niks te klagen.
mijn schoolrekening á la €1100.- betaal ik wel zelf, maar mijn ouders schieten het voor.
ik betaal 60 euro van mijn stufi terug aan mijn ouders per maand.
houd ik 20 euro over voor andere dingen zoals schoolboeken, excursies e.d.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:01

Air schreef:
Ik kan net aan rondkomen dus sparen zit er echt niet in :')

Pff ik kan er niet tegen wanneer mensen gaan klagen terwijl ze een paard hebben... das een luxe hoor, geen noodzakelijk goed. Ik ben al blij dat ik een kat en twee konijnen kan onderhouden :+ Ook geen noodzaak(alhoewel ik wrsch. gek zou worden zonder), maar scheelt een beetje boel met een paard qua kosten.

nou luxe... daarvoor heb ik op het moment 2 baantjes en heb ik in het verleden 3 baantjes gehad
( ook in de nacht ) dus het is maar wat je luxe noemt.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:02

Ik krijg ook de minimale stufi (en deze maand nog niet omdat ik maar 16 ben). Maar omdat ik mijn studie niet zelf hoef te betalen kom ik makkelijk rond met alles wat ik nodig heb. Sparen zou eventueel ook kunnen maar dat vind ik een beetje moeilijk :P
Heb wel respect voor de mensen die alles zelf moeten betalen en dan daarbij ook nog kunnen sparen want dat lijkt me echt lastig. Studeren is een dure hobby..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:05

Wat ik me afvraag, geen ervaring mee, wat krijg je op het MBO als collegegeld en voor stufi? Niet om te veroordelen of iets, maar gewoon uit nieuwsgierigheid :)