xTammyy schreef:Je hoort altijd van die verhalen dat de studenten het zo zwaar hebben en ze elke week voor dat de stufi komt op droog brood moeten leven.. Of ja, dat maken ze er zelf van natuurlijk

Ik studeer zelf ook maar ben wel benieuwd hoeveel andere studenten nou sparen. Ik hou al het hele jaar (min de zomer maanden) mijn financiën bij en kan op die manier precies zien hoeveel ik al gespaard heb.
Gemiddeld spaar ik zo'n 150 euro per maand, hoe zit dat bij andere bokkers in hun studenten tijd?
vind deze opening best heel erg veroordelend. Met name het stukje 'dat maken ze er zelf van'.
TS geef niet aan of ze aanvullende stufi krijgt.
wat de kamer huur is
en wat er voor haar betaald wordt door haar ouders en wat ze verdiend met een bijbaan.
het is een gemakkelijke rekensom die gewoon aantoont dat de meesten geld te kort komen
als ze geen aanvullende stuvi hebben en bijwerken..
De zomer is dan net voldoende om je collegegeld bijeen te schrapen met een deel van je boeken zonder dat je op vakantie gaat, omdat je nog met minimum jeugdloon te maken hebt.
een redelijke goedkope studentenkamer (er is minder antikraak aanbod dan dat er studenten zijn, dus je moet rekenen met een gemiddelde kamerhuur) is meer dan 3/4 van de complete stuvie.. Dat is nog los dus van benodigde kleding, extra zaken voor school, vervoer buiten ov tijden om etc etc etc.
ja het meerendeel van de studenten die niet bijleent en alles zelf bekostigd eet regelmatig brood met pindakaas..
voor mijn gevoel zijn het veelal de studenten met een bijdrage van hun ouders, of een aanvullende beurs die ietsjes opzij kunnen zetten.. en dan is het een beetje zuur dat ze dan eigenlijk doen alsof diegene die niets extra's krijgen feitelijk verspillers zijn omdat ze niet kunnen sparen..