Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je positief of negatief over passend onderwijs?

Positief. Ik ben leraar/lerares.
4 (4%)
Negatief. Ik ben leraar/lerares.
60 (64%)
Positief. Ik ben ouder/familie/kennis.
9 (9%)
Negatief. Ik ben ouder/familie/kennis.
20 (21%)

Totaal aantal stemmen: 93

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:37

Zo Coby :oo
Bij mijn zoon (cluster 4) gaat het echt niet verder dan 15 en ze hebben (bijna) alle dagen overal assistentie.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:40

Ik heb 15 kleuters, groeiende tot de 19 in maart.

Onze school bestaat uit:
1/2a: 17
1/2b: 15
3/4: 26
5/6: 27
7/8: 27

En dan nog 3 "Eureka" groepen, voltijd onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Aantal max. 15

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:41

ik kom zomaar binnenvallen, dit is wel heel actueel...
ben werkzaam in het cluster 4 onderwijs, en ik kan mij niet voorstellen dat mijn leerlingen zich moeten handhaven binnen het reguliere onderwijs...
veel ouders zijn juist blij dat hun zoon of dochter bij ons terecht is gekomen...
maar ook de andere kant.. mijn dochters gaan naar het basisonderwijs, en ik heb daar ook gevraagd wat het passend onderwijs op die school inhoudt... en of optimaal onderwijs voor mijn kinderen kan worden gegarandeerd.. ik bedoel: een jenaplanschool, drie jaargroepen en dan ook nog rugzakkinderen...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:45

Nou Delvira, je mag ze niet allemaal over een kam scheren natuurlijk, maar die kids die wij er bij hebben gekregen kwamen ook van zo'n school...Wij werden niet blij van hun resultaten én hun gedrag -ook van 'normale' kinderen.

delvira

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:47

je bedoeld van een cluster vier, nou dat snap ik dan wel weer, een kind op een cluster vier kan goed presteren omdat er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, kleine klas, docenten die kennis hebben van de problematiek.... ten minste daar mag je dan vanuitgaan...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:47

Wow, wat een soms negatieve reacties lees ik hier.

Ik ben leerkracht openbaar basisonderwijs en geef les aan een combiklas (gr 5/6 met 29 lln). Ik sta negatief to passend onderwijs. Waar men in het regulier onderwijs al naar toe wil werken is onderwijs op maat. In de praktijk komt dit er op neer dat ieder kind andere handvatten nodig heeft om optimaal te kunnen leren en dat wij daar voor moeten zorgen.

Even een schets: een "normale" klas heeft al 4 niveaus per vak. Zwakke leerlingen, instructie afhankelijke leerlingen, instructie onafhankelijke leerlingen en sterke leerlingen. Daar komen nu de HB leerlingen nog bij. Ik heb dus in een combi te maken met 10 verschillende niveaus van "normale" kinderen. Ik moet dus differentiëren. Aangezien ik 2 klassen tegelijk moet lesgeven komt dit neer op non stop switchen binnen een tijdsbestek van 45 min. 10 min daarvan is instructie: oftewel 1 minuut per niveau. Gekkenwerk!

Daar komt nog bij dat er nu ook al veel leerlingen zijn met handelingsplannen, hulpkaarten, beertjesmethodes, stickerkaarten, gedragsproblemen, speciale aanpakken en andere individuele behoeften die allemaal echt voor het kind van wezenlijk belang zijn. Dus die 1 minuut per niveau kan onderverdeeld worden in grofweg 6 categorieën, dus 1/6 minuut per kind +/- 10 sec indiv aandacht. De klas wil ook aandacht als geheel, dus weer gaat er tijd van de individuele begeleiding af. Grofweg gezegd heb je dus misschien 2 sec tijd per kind per rekenles. De stille leerlingen vragen minder aandacht, dus vaak gaat er al meer aandacht naar de kinderen die daarom vragen.

Daar komen dan de kinderen uit het speciaal onderwijs bij en ook die hebben (nog meer complexe) individuele behoeften. Ik denk dat je je dan wel kan voorstellen dat er een klas vol gefrustreerde leerlingen en een totaal gefrustreerde leerkracht rondlopen.

Ik ben toevallig heel goed in klassenmanagement en kan heel veel met differentiatie, maar ik kan zo ontzettend weinig betekenen voor de individuele leerlingen om echt zoden aan de dijk te kunnen zetten. Ik ben alleen, heb per 3 x pw 30 min ondersteuning voor het jongste deel van de klas en er zitten toch echt maar 2 handjes aan mijn lijf en maar 6 uur in een lesdag (muv woensdag).

Met mij veel meer leerkrachten die hun stinkende best doen, heel gemotiveerd zijn en een enorme inzet tonen die veel verder gaat dan alleen de werkuren. Ik ben van mening dat het onderwijs op deze manier echt kapot gemaakt wordt. Er werd misschien te snel verwezen, maar wat er nu van de moderne leerkracht gevraagd wordt is absoluut niet meer realistisch.

Niet alle PABO leerkrachten zijn slecht! Er worden er toch echt heel veel uitgefilterd. Niet iedereen kan een briljante leerkracht worden, want dat wordt je ook pas na een jaar of 4 werkervaring. Veel startende leerkrachten zijn zo overweldigd door alle onrealistische eisen dat ze bij voorbaat al afhaken. Wij hebben op school een goed begeleidingsplan en veel van de LIO-ers blijven ook bij ons werken met zeer goede resultaten!

Ik ben wel een fan van wat meer academici en meer inzicht in bijvoorbeeld rekenen. Daar denken ze in Finland echt niet verkeerd over. Maar ga maar eens kijken hoe het onderwijs en de klassen daar zijn vormgegeven. Dat is wel even andere koek, dan de leerfabriek die onze regering van onze basisscholen wil maken.

Nieuwste ontwikkeling: zoveel mogelijk digitaal onderwijs. Lekker op een laptopje, ipadje. Hoeft de juf niet al die instructies meer te geven. Kunnen ze lekker allemaal op hun eigen niveau werken. Tja, vast een oplossing voor de niveaus, maar weer heel veel andere voetangels daar voor in de plaats.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:49

delvira schreef:
je bedoeld van een cluster vier, nou dat snap ik dan wel weer, een kind op een cluster vier kan goed presteren omdat er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, kleine klas, docenten die kennis hebben van de problematiek.... ten minste daar mag je dan vanuitgaan...

Nee, ik bedoel Jenaplan :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:49

goed verwoord ikkedus

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:50

okay... ja dat snap ik ook wel, al moet ik zeggen dat ze het bij ons niet echt superslecht doen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:52

marleen_88 schreef:
Kinderen met een arrangement of rugzak passen niet in een grote groep, laat staam een combinatie van boven de 24.

Begrijp van alle leerkrachten dat kinderen met ASS, ADHD, ADD, PDD-NOS het erg zwaar maken voor de leerkracht.
Begrijp ik denk ik ook wel. Het vergt nogal wat aansturing. Eigenlijk dus speciaal onderwijs.

Maar hoe zit dat dan met kinderen met een hoge tot zeer hoge intelligentie in combinatie met een van deze aandoeningen?

Komen die in het speciaal onderwijs dan tot hun recht. En dan bedoel ik niet het Leonardo onderwijs.(de enige school bij ons in de buurt heeft een wachtlijst van heb ik jou daar)
Of vallen die daar ook tussen de wal en het schip?

Het banketstaaf voor de school van mijn kinderen is overigens dat door hun "diagnose" er geen rugzakje beschikbaar is.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:55

Assistentie proberen wij te regelen met goede stagiaires. Je moet vol aan de bak bij ons. Leerkrachten bij ons hebben het zwaar. Maar ik geniet nog iedere dag van mijn 'bengels'. En de nodige afleiding door wat miscommunicatie ;)
Ik heb altijd diep medelijden met invallers ;)
Wel cl 4 leerlingen maar nog niet de status om de juiste gelden te ontvangen.
Hoogbegaafde leerlingen komen juist in het SBO tot hun recht. Vorig jaar had ik een zesjarige in de groep met bijv leesniveau van Gr. 8!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:57

Een diagnose en/of een stoornis hoeft niet altijd gepaart te gaan met een laag IQ.
M.a.w.: hoog intelligente kinderen die toch te veel last hebben van huj stoornis, kunnen heel goed terecht op het sbo; daar werkt ieder op zijn eigen niveau.
Mijn zoon heeft pdd-nos en een gem IQ van 100-110
Een klasgenootje van hem is ook pdd-nos'er en zit op 120
Beide jongens doen het super en VOELEN zich super :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:58

Helemaal waar!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:01

(Off topic: ik had dit jaar zijn kinderfeestje, 3 SBO'ers, 2 reguliere kinderen. Nou met die laatste twee was ik drukker dan met die SBO'ers hoor :') )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:01

OK :)

Wij zijn een paar jaar geleden op zoek geweest naar een andere school voor de oudste. Maar de school waar ze toen en nu nog steeds op zitten wilde heel graag met mijn oudste verder. We hebben het toen dus maar zo gelaten.
Voor ons speelt het dus niet maar vroeg het me dus af.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:18

@NatasjaV wij bieden ook onderwijs op Havo niveau. Probleem is wel dat je voor de examenklassen dan eerstegraads docenten nodig hebt......en die zijn voor het speciale onderwijs minder gemotiveerd....

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:20

Nog een kleine toevoeging...ik geniet gigantisch van mijn puberende "speciale" leerlingen.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:22

delvira schreef:
@NatasjaV wij bieden ook onderwijs op Havo niveau. Probleem is wel dat je voor de examenklassen dan eerstegraads docenten nodig hebt......en die zijn voor het speciale onderwijs minder gemotiveerd....

Is er ook speciaal onderwijs op VWO niveau?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:24

Bij ons in elk geval niet....en vwo docenten zijn eerste graders....
Als je het wil weten kan ik het wel voor je navragen.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:29

Onee,...op dit moment zijn en school en de psychologen en psychiaters er over eens dat Mijn kinderen op dit moment het best op z'n plaats is in het regulier onderwijs.
Mocht dat veranderen dan gaan we dan op zoek naar een oplossing :) bedankt voor het aanbod.

De oudste doet eigenlijk alles op het hoogste niveau en indien mogelijk wordt verbreding en verrijking aangeboden.

De plusklasjes zijn helaas niet meer mogelijk.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:30

Ik heb zoals gezegd 25 en 27 kleuters in 1/2. Groeit denk ik nog tot 30. Hier om de hoek hebben ze drie groepen van 37 (!!) Kleuters in september al!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:33

NoName126 schreef:
Hier om de hoek hebben ze drie groepen van 37 (!!) Kleuters in september al!

:wow: :wow:

Dan mogen ze allemaal 1 x per dag plassen.

Of een brief naar de ouders.....wacht maar met de zindelijkheidstraining.........
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-09-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:36

Het is gewoon gekkenwerk zoveel kids....

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:19

In mijn groep 3 in het SBO ben ik dit schooljaar begonnen met 10 leerlingen. We merken gelijk nu het passend onderwijs is ingevoerd bij de kleintjes dat scholen het eerst meer zelf gaan proberen. Vorig jaar begon ik met 12 leerlingen in groep 3 en kwamen er in de loop van het jaar nog 3 bij.
In groep 8 zitten er 18, maar in principe zijn de groepen niet groter dan 16 leerlingen.
We hebben een vakleerkracht gym die alle gymlessen geeft, een vakleerkracht ict/techniek en een docent sociale vaardigheden.
Maar buiten dit geen extra ondersteuning in de klas zelf. We proberen inderdaad stevige stagiair(e)s aan de trekken en die werken voor zover mogelijk volop mee.

Er is mij eens verteld dat een leerling in het SBO vergeleken met een normale basisschoolleerling 3x meer geld kost. In het SO 5x meer.
Dus daar wordt met het passend onderwijs nu op bezuinigd.

Op onze school is er voor een hoogbegaafde leerling met een stoornis niet echt iets extra's te halen.
Het gemiddelde tempo ligt bij ons eerder lager door het grote aantal leerlingen met een lager IQ.
Rekenen wordt groepsdoorbrekend gedaan, dus dat kan echt op niveau worden aangeboden, technisch lezen ook nog wel.
Maar bijv. begrijpend lezen, spelling en de zaakvakken worden klassikaal gedaan en krijgen de kinderen veelal een leerjaar lager aangeboden, meer passend bij het gemiddelde lees- en verwerkingsniveau van de groep.
Met wat kunst- en vliegwerk worden wel de vastgestelde leerstofdoelen van het SLO aangeboden en de verwerking daarvan dan per leerling op niveau afgesteld.
De hoogbegaafde leerling die ik heb meegemaakt is naar de HAVO uitgestroomd. Hij was autistisch en het idee was dan ook dat hij in een VWO-groep én op cognitief niveau én op sociaal niveau misschien wat teveel 'belast' zou worden.
Dus instromen in de HAVO (wel regulier voortgezet onderwijs) en energie stoppen in het 'aarden' op de nieuwe school, en dan kijken of hij misschien nog door zou kunnen stromen naar een VWO groep.

Er staat hier al eerder in het topic een verhaal van een ouder die de kinderen zelf thuis instructie geeft zodat de kinderen in de klas met extra werk aan de gang kunnen. Super en wat fijn dat de samenwerking dan goed lukt. Top oplossing.
Helaas lukt dat niet alle ouders om dit te doen. Soms ligt dit ook aan een lager sociaal milieu of beperkte ouders. Ze zien dan minder de noodzaak of mogelijkheden in om thuis extra te oefenen met de op school aangeboden stof.
En je merkt dat kinderen van deze ouders ook meer moeite hebben om bij te blijven.

En terwijl ik dit typ denk ik: het slagen van passend onderwijs hangt gewoon ook deels af van de inzet van ouders. Want een leerkracht alleen redt het gewoon niet!

Ik merk ook dat ik dit werk niet wil gaan doen (en volhouden!) op deze manier. We hebben bij ons op school één fulltime leerkracht. Er zouden er wel meer fulltime willen werken maar het is qua werkdruk gewoon niet te doen.

Ik heb bijv. maar 10 leerlingen op dit moment, maar het zijn wel allemaal zorgleerlingen.
Ze hebben allemaal een eigen handelingsplan, bij ieder vak én sociaal emotioneel die verantwoord, bijgehouden en geëvalueerd moet worden.
En dat nog los van vergaderingen, werkgroepen, taakuren, oudercontacten en huisbezoeken, contacten met de hulpverlening etc. Allemaal extra uren die NIET uitbetaald worden.
Oja, en het nakijkwerk en de daarop volgende lesvoorbereidingen... want alles valt of staat met een goed doordachte les!

Ik doe het (nog) graag en ik vind mijn clubje in de klas super, maar werkdagen van 10 uur zijn ook mij niet vreemd!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:00

Heel herkenbaar Nickas, het is inderdaad een pittige baan. Denk dat het voor iedereen in het onderwijs geldt....gelukkig zijn wij leerkrachten dol op onze klasjes en leerlingen....