moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:16

Tja, ik heb over het algemeen niks tegen 'buitenlanders' maar als ze naar hier komen moeten ze zich wel een beetje aanpassen. Oke als hun willen bidden, geen hand geven ect moeten hun dat zelf weten. Maar ze moeten niet afkomen met Zwarte Piet is racisme. Sorry gaan ze zich nu echt met een kinderfeestje bezig houden? Zijn er niet belangrijkere dingen op de wereld aan de gang?

Maar als ik dat hier zie wat ze allemaal krijgen, niet werken en allemaal uitspoken. Nee dat gaat ver over mijn grens. In sommige gevallen worden ze voor getrokken omdat ze buitenlanders zijn en dat vind ik niet kunnen. Zouden wij voorgetrokken worden in hun land?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:17

Wat is er nou erger, een dier dat 4 minuten levend ligt dood te bloeden of een reis met zijn allen van 10 uur op elkaar gepakt en dat ze nergens heen kunnen? Het is allebei erg maar geef mij dan maar het ritueel slachten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:19

bakkabouter schreef:
Ik moet bekennen dat ik me meer dan eens diep beledigd heb gevoeld als aan het begin van de werkdag iedereen handjes schudt en ik overgeslagen werd. Alsof ik er niet toe deed. 1x heeft zo'n man gevraagd om mijn baas te kunnen spreken, omdat hij met mij niet wilde samenwerken. Erg fijn is dat -O-

Dat kon hij toch op voorhand weten als hij solliciteerde? Niet bepaald slim van die man. Als hij niet met vrouwen wilt samenwerken moet hij dat op voorhand bij de sollicitatie zeggen.

Moet eerlijk bekennen dat ik het wel respectloos zou vinden van die persoon. Denk dat hij bij veel werkgevers dan ook wel nul op het rekest zou krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:22

leeneliefje schreef:
bakkabouter schreef:
Ik moet bekennen dat ik me meer dan eens diep beledigd heb gevoeld als aan het begin van de werkdag iedereen handjes schudt en ik overgeslagen werd. Alsof ik er niet toe deed. 1x heeft zo'n man gevraagd om mijn baas te kunnen spreken, omdat hij met mij niet wilde samenwerken. Erg fijn is dat -O-

Zou ik ook een probleem vinden. Helemaal als je er vanuit gaat dat al bij de functieomschrijving zal hebben gestaan ' samenwerken, communicatie' etc etc. Sollicitatie gesprekken gevoerd, (waarschijnlijk met een man) en dan uiteindelijk werk weigeren. Eigenlijk kan dat niet.

Dit vind ik inderdaad ook niet kunnen. Respect moet wel van twee kanten komen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:24

Ik vind bepaalde reacties ook erg hard...maar ...ik begrijp wel waar het vandaan komt.
En ik ben het voor een gedeelte ook met hun eens. Je bent nu eenmaal naar een ander land gegaan, met een compleet andere cultuur. Dus door daar te gaan wonen accepteer je die cultuur en uit respect voor je nieuwe land pas je je aan (tot op zekere hoogte; je hoeft tenslotte echt niet je eigen gebruiken en geloof overboord te gooien).
En 1 van die aanpassingen is het hand schudden. Kan zijn dat dat in je eigen land en volgens je eigen geloof not done is om vrouwen de hand te schudden, maar je bent niet meer in dat land. En hier is het een grote belediging als je iemand weigert de hand te schudden. Hier betekend dat dat je die persoon minacht en het niet waard is in jouw ogen om de hand te schudden.
Om die reden vind ik het dus not done om op dat punt vast te blijven houden aan de gebruiken van je eigen land (en ik bedoel nu even echt specifiek dat gebruik).

Dat 6 keer per dag bidden zal me worst zijn. Zolang de werkgever wel zo eerlijk is om desbetreffende werknemer dat bidden in eigen tijd te laten doen. Maar datzelfde vind ik ook voor rokers moeten gelden. Ik rook alleen in de officiele pauzes (die iedereen dus heeft), ik vind dat je het echt niet kan maken om in de baas zn tijd te gaan zitten roken, terwijl je niet rokende collega's doorbuffelen.
En die vrijdag vrij; ook geen problemen mee; ik ga er dan wel van uit dat zij die dag ook niet uitbetaald krijgen.

Maar hier weigeren een vrouw de hand te schudden? Nee sorry, dat is een grove belediging en dus in mijn ogen onacceptabel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:25

lifaya schreef:
renee16 schreef:
Nou ik wil ook wel 6x per dag 'pauze' en vrijdag vrij... *\o/*

dat is geen pauze en vind het respectloos dat je het zo noemt. Ik heb ook collega's die 6 x op een dag bidden, waarvan ca 2 of 3 x tijdens werk en dat is in mijn ogen prima. Hun geloof, hun gewoontes. Gewoon een beetje respect ervoor hebben. Liever dat ze bidden dan 4 x 10 minuten gaan roken op een werkdag :+ (en ja, ik ben een roker, maar neem maar 1 of 2 x rookpauze en enkel als de drukte het toelaat, dus als het druk is, ga ik gewoon niet, overleef ik wel :) )

Goden zijn ook niet zo streng meer tegenwoordig, als je een keer een uurtje later bid word je echt niet meer in steen veranderd of door de bliksem getroffen dus dat overleef je ook wel :Y) . Imo toch een beetje onzin hoor, gelovig zijn is geen handicap je kan gewoon net zo hard werken als de rest. Als iedereen zo af en toe weg mag lopen om 10 min iets voor zichzelf te doen (roken, extra kopje thee, bidden etc.) lijkt dat me gewoon logisch maar mensen voortrekken omdat ze bepaalde denkbeelden hebben is toch niet echt meer van deze tijd.

Ik denk dat die jongens zelf ook wel door hebben dat ze in een vreemd land zijn en ze vast wel aan geven in welke mate ze rekening met je moeten houden.

@purny: Als het nu het een of het ander was, maar meestal is een halal geslacht dier gewoon hetzelfde gefokt en gehouden als een ander dier. Sowieso is het ene kwaad met het andere vergelijken natuurlijk nooit echt een handige methodes, je kan houderij en slachtmethodes namelijk prima gelijktijdig verbeteren :list: .
EDIT: Volgens mij is het gelovigen trouwens over het algemeen ook gewoon toegestaan om vegetariër te worden als ze het niet eens zijn met moderne slachtmethodes.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-09-14 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:28

purny schreef:
Wat is er nou erger, een dier dat 4 minuten levend ligt dood te bloeden of een reis met zijn allen van 10 uur op elkaar gepakt en dat ze nergens heen kunnen? Het is allebei erg maar geef mij dan maar het ritueel slachten.

Plus dat een dier dat halal wordt geslacht nooit mag weten dat het doodgaat, dus inderdaad niet dat 10 uur half dood op transport. Zogende dieren mogen niet worden geslacht en de dieren moeten goed behandeld worden tijdens leven.

Citaat:
Dierenwelzijn is erg belangrijk in de islam, sterker nog het is zo belangrijk dat als het welzijn van een dier dermate slecht is dat het dier niet wordt beschouwd als Halal dier om te slachten. Alle dieren dienen op een humane manier te zijn gefokt waarbij geen enkele vorm van dierenmishandeling mag voorkomen.

Citaat:
De belangrijkste voorwaarde van Halal slachten zijn:
Dat het dier rein van oorsprong moet zijn, waaraan het dier ook moet voldoen aan de universele en morele gezondheidswaarde.

Het dier dient humaan waardig behandeld te worden

Bron: http://www.halalcorrect.com/articles/halal/2/1/

En het lijkt me dat de bio industrie geen quotes behoeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:29

Vooral niet aanpassen, ze willen in onze cultuur meedraaien dus zullen ze zich moeten aanpassen aan ons.

Natuurlijk kan je met bepaalde wensen rekening houden echter als wij in een Moslimland komen zullen wij ons ook moet aanpassen. Omgekeerd zijn ze te gast in een christelijk/joodse cultuur dus zullen ze zich moeten aanpassen aan ons.

Moslims sluiten zich op diverse manieren buiten de maatschappij maar verwachten dan vervolgens wel dat wij aan alle kanten tolerant zijn. Zelf zijn ze totaal niet tolerant.

Overigens zijn alle doorgeslagen religekkies verschrikkelijk, staphorst is natuurlijk ook niet echt fijn :( Dit heeft ook gedeeltelijk te maken met het opleidingsniveau. Hoe meer een land ook ontwikkeld is hoe minder "diehard" geloof er is.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:35

Het ochtend gebed begint als de meeste mensen nog op 1 oor liggen,( hierbij hou ik de nederlandse tijden en zonsopkomst aan), namelijk om 05:00 en 07:00 in de ochtend, 13:30 en 17:00 in de middag, daarna nog om 20:00 en 21:30 in de avond.,
dat zijn dus 2 gebeden die onder werktijd plaatsvinden , waarvan dus 1 in de lunchpauze gedaan kan worden.
5 keer per dag bidden is verplicht voor moslims, vaker mag natuurlijk altijd, en als het een keer niet uitkomt, mag het gebed op een ander tijdstip worden ingehaald.

Verder TS, lief van je dat je je enigzins wil aanpassen aan de gasten uit Qatar,
ik denk dat Nederland een enorme cultuurshock voor hun zal zijn, gezien onze omgangsvormen, en andere vrijheden wat in hun land echt niet kan.

En tsja, vrouwen die op straat roken, uitdagend gekleed zijn, veel make up dragen, hard lachen in het openbaar, worden toch in de meeste Arabische landen gezien als "onrein'', om het maar even netjes te verwoorden.
Maar ik geloof wel zeker dat ze in hun land wel over ons Nederland gehoord hebben, en al voorbereid waren op wat ze zullen aantreffen hier.

Mocht je het kunnen uitspreken :list:

SabaH al Khayr = Goede morgen, spreek je uit als Sabah al gier.
Sabah al noer zal waarschijnlijk het antwoord zijn, betekend een ochend met licht.

Marhaba = Hallo
Maasalama = Tot ziens
Shoukran = Bedankt , spreek je uit als Sjoekran
Afwan = Graag gedaan
Laatst bijgewerkt door LiesM op 16-09-14 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:35

Als ik met mijn diepe decolleté (ja heb flinke vriendinnen lol). Op mijn werk in mijn vrije tijd wil verschijnen dan doe ik dat. Ongeacht of de moslims het goedkeuren of niet :+ ze behandelen me daardoor echt niet anders hoor! kan het echt goed vinden met hen allemaal. Altijd erg gezellig. Ik veroordeel hen niet, en zij mij niet. Dat heet samenleven. Ik toon ook altijd veel interesse in andere mensen hun gewoontes en geloven, ik vraag waarom hoe en noem maar op en dat vinden zij ook leuk. Het is geven en nemen in deze maatschappij, niet alles draait om jezelf. Mijn collega's zullen ook niet bidden tijdens de rush, gewoon wanneer het mogelijk is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:36

Nou idd; extreme christenen zijn net zo erg als extreme moslims.

Overigens is het heus niet standaard dat ze allemaal 6 keer per dag bidden en niet roken etc. Ken genoeg moslims die gelovig zijn en echt niet 6 keer per dag bidden. En heel veel daarvan roken ook gewoon hoor...en blowen. Alcohol...hmmm ja das dan eentje wat ik geen enkele moslim, die ik ken dan, heb zien drinken. Maar ook die zullen er wel zijn.
En gematigde moslims zijn behoorlijk tolerant hoor...en heel wat gastvrijer dan menig zogenaamd tolerante Nederlander.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:40

piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Ik weet niet, maar dat is al een hele lange tijd verboden hier in Nederland! Het halal vlees hier moet gewoon door een erkende slager gedaan worden. Niks niet doodbloeden, gewoon een overgang van leven naar dood zonder dat ze 4 minuten liggen te vergaan van de pijn.

En verder TS, accepteer dat ze geen hand willen schudden en 6x op een dag bidden. Gewoon Goedemorgen/middag/avond en een praatje maken over het weer en verder hoef je je echt niet ineens anders te gaan gedragen :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:43

Ken zat moslims die het bidden 'inhalen' en hier geen enkele problemen mee hebben. zij bidden dus wel het nodige aantal keren op een dag, maar als zij op werk/school zijn bidden zij niet. Dit doen ze 's avonds als ze thuis zijn weer.

Het geen handen willen schudden vind ik totaal respectloos en niet kunnen. Vind ik een gebrek aan aanpassing.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:46

Plaatsvervangende schaamte als ik sommige reacties (die vaak nog eens in belabberd Nederlands zijn geschreven ook :+ ) hier lees. TS opent een topic met een oprechte vraag en huppetee, daar zijn we weer met "hullie moeten een hand geven". Je kunt maar alvast beginnen met onverdraagzaam zijn, mocht er dan iets aan de hand zijn, heb je dat toch al mooi meegepakt...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:48

Ts, leg je vragen en gedachten eens voor aan die mensen. Wie anders dan zij zelf kunnen jou het best antwoorden.
De mensen op bokt hebben wel een duidelijke mening over dit onderwerp, maar inhoudelijke kennis zul je hier weinig vinden.

En laat je hier niet opjutten. Achter dat geloof zitten gewoon mensen zoals jij en ik. Ik zou de kans aangrijpen om eens een goed gesprek aan te gaan. Dan kun je je daarna zelf een mening vormen, die werkelijk ergens op gebaseerd is.

Top overigens dat je je zo open opstelt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:54

Froukje1993 schreef:
Ik weet niet, maar dat is al een hele lange tijd verboden hier in Nederland! Het halal vlees hier moet gewoon door een erkende slager gedaan worden. Niks niet doodbloeden, gewoon een overgang van leven naar dood zonder dat ze 4 minuten liggen te vergaan van de pijn.

Die wet is in 2011 wel voorgesteld maar niet aangenomen. Rituele slacht is gewoon nog toegestaan in Nl, en je kan hoog en laag springen bij een groot rund de keel door snijden en wachten tot ie dood gebloed duurt gewoon lang en daar krijgt het echt wel wat van mee, iit de slachtpin.

Imo is het dan trouwens het makkelijkst om zelf vegetarisch te koken als je moslims over de vloer krijgt en zelf tegen rituele slacht bent, kan je de discussie gewoon uit de weg.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:58

Al zal veel ook afhangen uit welk land ze komen. Zo heb ik ooit een Bosnische collega gehad die moslim was. Heel erg leuke collega en je kon het echt niet aan zijn gedrag zien dat hij moslim was. Hij dronk zelfs alcohol en ik denk zelfs dat hij varkensvlees at. En vrouwelijk schoon kon hij ook erg waarderen en viel erg goed in de groep hier die uit 90% vrouwen bestaat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:01

liedje89 schreef:
Froukje1993 schreef:

Die wet is in 2011 wel voorgesteld maar niet aangenomen. Rituele slacht is gewoon nog toegestaan in Nl, en je kan hoog en laag springen bij een groot rund de keel door snijden en wachten tot ie dood gebloed duurt gewoon lang en daar krijgt het echt wel wat van mee, iit de slachtpin.

Imo is het dan trouwens het makkelijkst om zelf vegetarisch te koken als je moslims over de vloer krijgt en zelf tegen rituele slacht bent, kan je de discussie gewoon uit de weg.

Dat verschilt dan wel met België. Hier mag het niet meer. Slachten mag enkel in slachthuizen of op de door de gemeente toegelaten plaats. Dat laatste geldt geloof ik enkel voor het einde van de Ramadan als ze het suikerfeest vieren.

liedje89

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:04

Je mag in Nl wel uitsluitend in slachthuizen slachten alleen ritueel (onverdoofd) slachten is gewoon toegestaan en dat is gewoon een veel dieronvriendelijkere methode of die nu door een slager word uitgevoerd of niet.

050206051012

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:08

Maar beter een pijnlijke dood die een aantal minuten duurt, dan een pijnlijk leven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:16

Je kan ook gewoon allebei verbeteren natuurlijk ipv altijd maar het ene kwaad met het andere te vergoelijken :)* .

Onze kabab boer heeft trouwens ook 100% halal das echt geen biologische koe oid, zijn gewoon kiloknaller prijzen, dat is gewoon een gewone koe die minder vriendelijk geslacht is >;) . (En misschien dat zo'n stuk vlees dan eigenlijk het kenmerk halal niet verdient, maar daar heeft de koe in kwestie natuurlijk niets aan)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:20

xxCYNNxx schreef:

Ben ik het mee eens!

Eigenlijk maakt het mij ook niet uit wat voor soort geloof je hebt. Zolang jij hebt gesolliciteerd op een functie en je tijdens je gesprekken, brieven en de rest van je sollicitatie procedure hebt laten blijken geschikt te zijn voor een functie dan moet je die gewoon goed kunnen uitvoeren. Het lijkt me erg vreemd dat ze iemand aannemen voor een functie waarbij je moet samenwerken die weigert een hand te geven en wegens culturele gronden moeite heeft met samenwerken met een vrouw. Dan is deze persoon makkelijk gezegd gewoon niet geschikt, of dat nou door z'n geloof, kapsel of lievelingskleur is. Als je op een bepaalde manier met je collega's om moet gaan in je functie, dan doe je dat gewoon.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:25

leeneliefje schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ben ik het mee eens!

Eigenlijk maakt het mij ook niet uit wat voor soort geloof je hebt. Zolang jij hebt gesolliciteerd op een functie en je tijdens je gesprekken, brieven en de rest van je sollicitatie procedure hebt laten blijken geschikt te zijn voor een functie dan moet je die gewoon goed kunnen uitvoeren. Het lijkt me erg vreemd dat ze iemand aannemen voor een functie waarbij je moet samenwerken die weigert een hand te geven en wegens culturele gronden moeite heeft met samenwerken met een vrouw. Dan is deze persoon makkelijk gezegd gewoon niet geschikt, of dat nou door z'n geloof, kapsel of lievelingskleur is. Als je op een bepaalde manier met je collega's om moet gaan in je functie, dan doe je dat gewoon.

Beetje raar dat die persoon is aangenomen. Zoiets kom je tijdens het sollicitatie gesprek toch al wel achter?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:33

Misschien even een woordje uitleg ivm de context. Zowel ik als de heer (heren) in kwestie werkten als contractor in de chemische sector. Concreet houdt dit in dat een groot bedrijf beslist dat ze die dag X aantal lassers/stellingbouwers/pipefitters/monteurs/gasanalysten/pompinstalateurs/... nodig hebben, en "bestellen" deze bij de contractorfirmas. Over het algemeen fysiek zwaar werk in weer en wind, en voor 99% dus echt een mannenwereld. Het was dus echt toeval dat ik en die vent op dat moment op precies dezelfde opdracht terecht kwamen. Op zich was het geen onredelijke aanname van hem dat hij (bijna) nooit vrouwen op de werkvloer zou tegenkomen.
Maar toen kwam ik :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:36

Ts top dat je hier over na denkt en er bij stil staat. Het is eigenlijke een super mogelijkheid om je kennis op dit gebied te vergroten. Leg het ze uit dat je niet veel kennis hebt van hoe en wat moslims wel/niet doen in het dagelijks leven maar dat je het wel interessant vind. Waarschijnlijk gaan ze je het gewoon uitleggen als er iets is wat bij hn anders is.
Wat je er van vind en hoe je er tegenover staat. Die mening kan je altijd nog maken zeker met de kennis die je dan hebt.