Rookbeleid op middelbare school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:09

Toen ik op school zat, nu een jaar of 6 geleden begon die betutteling al.
Je mocht niet meer het terrein af, maar er was wel een afdak voor de rokers.
De leraren stonden inderdaad rustig mee te roken, ik denk ook dat als ze willen ze het toch wel doen op een of andere manier.
Dat ze het niet meer op het schoolterrein mogen vind ik wel weer een goede zaak trouwens, dan wordt een groot deel er dus niet mee geconfronteerd.
Dat mindert sowieso het aantal rokers wel gok ik over het algemeen.
Maar helemaal niet roken op school vind ik wel erg ver gaan dat is vind ik persoonlijk aan de ouders.

Anderzijds had ik toen wel in mijn klas van iets van 18 leerlingen op een gegeven moment nog maar drie klasgenootjes die NIET rookten. Dat was echt bizar.
Het jaar erna kwam ik in een klas met minder meelopers en toen waren het er nog maar een paar.

Maargoed ik had ook een klasgenootje die een poosje wiet verhandelde, en dat wisten er ook genoeg.
Betwijfel zelfs of sommige docenten het niet wisten.
Het was sowieso bekend dat hij 3 wietplanten thuis had, gezien meneer eens de lampen was vergeten uit te zetten en zo het huis af zou fikken als hij niet ze even uit ging zetten.. :=

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:14

Bij mij op de middelbare school mochten we overal roken, op een gegeven moment wel de vraag gekregen of we niet meer voor de deur wilde staan zodat de mensen die niet rookte niet door de rook hoefde. Hier werd vrij weinig aangedaan omdat het enige afdak op school voor de ingang was, en hier vaak ook veel mensen stonden (winter herfst slecht weer etc)

Veel mensen rookte ook, tijdens schooluitjes etc werd er flink wat afgerookt, maar ook op een terrasje met een glas wijn of bier, werd ook niks over gezegd.

Heb 1 keer een waarschuwing gehad omdat we voor twaalf uur al een biertje hadden besteld, en dat vond de leraar toch echt te ver gaan.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:16

zonnebloem18 schreef:
Bij de school waar ik op zat mag je nu in en rond school helemaal niet meer roken. Dit geldt voor alle leerlingen en leraren.

de leraren moeten het goede voorbeeld geven :D :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:25

Toen ik op school zat mochten we alleen buiten roken. Er was geen afdak, er mocht niet voor de ingang gerookt worden en ook niet in het fietsenhok. Dus als het regende/ stormde of anderszins rotweer was dan hadden de rokers hele dikke pech, er werden geen uitzonderingen gemaakt. Als je wilde roken dan was dat je eigen zaak, maar er moest niet verwacht worden dat je ook maar enige medewerking kreeg van de school. En je kon dus ook straf verwachten als je toch onder een afdakje ging roken, te dicht bij de deuren/ ramen of op een te algemeen zichtbare plaats.

De plaatsen waar wel gerookt mocht worden waren aangegeven, en waren goed zichtbaar vanuit de lerarenkamers. Er was dus altijd toezicht.

Op de MTS was er aanvankelijk een speciaal rookhok. Met de taak van de rokers dat hok zelf schoon te houden. Aangezien dat niet goed genoeg gebeurde, was het rookhok snel verleden tijd en ook daar mocht absoluut niet voor de ingang gerookt worden. Verder deed men daar niet zo moeilijk. Het overgrote deel van de leerlingen was hoe dan ook 18+, dus echt verbieden konden ze het niet. Maar ze faciliteerden het ook niet.

Volgens mij zit er sowieso een groot verschil tussen Nederlandse en Belgische scholen. In Nederland is het vrij abnormaal dat leerlingen in hun pauze (eigen tijd) het schoolplein niet af mogen. In Belgie is dat juist gangbaar. En dat is maar 1 klein dingetje.

vuurneon

Re: Rookbeleid op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:30

Op mijn school mochten de 16+'ers op een plek op het schoolplein roken. Maar in die tijd was het een school met vrij brave leerlingen, als er 5 stonden in de pauze was het al veel :+

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:35

Bij ons mag je niet op het schoolplein roken, ongeacht je leeftijd.
Als je dan als 12-jarige brugklasser op de parkeerplaats wil roken, houdt niemand je echter tegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:55

Op mijn middelbare school werd het gedoogd in de bovenbouw, in de onderbouw was het "verboden", toen ik 15 was rookte ik daar ook wel eens. (Ik rook overigens niet hoor)
Terwijl het best een strenge school was, is zelfs in het pownews gekomen ivm het mobieltjesbeleid.
Maar daar stonden de 12 jarigen gewoon netjes om de hoek van de school te roken. De conciërge ging echt niet de hele buurt doorzoeken.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:02

Ik werk in het onderwijs op een bovenbouwlocatie. Onze leerlingen mogen niet meer op school roken omdat wij een rookvrije school zijn geworden met de nieuwe wetgeving. Leerlingen mogen niet voor het hek staan en vertrekken hierdoor de buurt in waardoor ze daar overlast veroorzaken. Daarnaast is er geen zicht meer op eventueel dealen door interne en externe jongeren, dus of het een verbetering is??? Nee dat denk ik niet. Maar verbaas me wel enorm over de leerlingen die toch roken terwijl ze 15 a 16 zijn, er is een levendige handel in sigaretten doorverkopen, ook buiten school en waar een wil is...

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:23

Bij ons mocht je voor je 16e sowieso niet op school roken, en van 16 tot 18 moest de school toestemming van je ouders hebben, vanaf 18 jaar mocht je wel roken, maar wel achter de streep en je sigaretten netjes opruimen.. anders mocht je het hele plein gaan vegen.

Maarja, ook al waren er regeltjes.. er werd zoveel gerookt door 14/15 jarige, soms nog jonger.. en de leraren zagen het niet of zeiden er niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:54

Hier mag op het plein niet meer gerookt worden, nu staan ze allemaal tegen de andere kant van het hek te leunen :+
Maar als ik nu buiten wil eten aan de voorkant van de school, zit ik niet meer in de rook van de docenten :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:01

Op de school waar ik werkte mogen de leerlingen niet roken, ongeacht wat hun leeftijd is.

Gevolg: leerlingen lopen het schoolterrein af en gaan daar vervolgens roken.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:20

Wij hebben het hier vorig jaar nog over gehad in de DMR van onze school. Inderdaad in verband met de 18+ regels en het overlast.
Het punt is vooral dat als er groepen op het plein staan te roken, het heel verleidelijk is als je toch met die mensen om gaat om dan ook te gaan roken daar. Terwijl buiten het plein toch minder aantrekkelijk is.
Ik heb toen gestemd om het helemaal te verbieden, niet omdat ik denk dat het dan stopt maar omdat ik denk dat er veel minder nieuwe rokers bij zullen komen.
Het is gewoon een stuk minder aantrekkelijk als het zo moeilijk gemaakt wordt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:21

Bij ons mag alleen de bovenbouw (4,5 en 6e klas) roken, op een speciaal klein deel van het plein.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:22

Vanaf eerste klas zitten ze al bij de rokershokjes -O-

marijkiiiiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:23

Bij mij op school mochten alleen mensen uit de 1e en 2e klas niet roken, ook mocht er alleen op een stukje van het schoolplein gerookt worden.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:25

Bij ons mag het nergens, alleen buiten school

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:53

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of wij een 'rookbeleid' hebben :+ . Bij mij op school roken ontzettend veel mensen, en in de pauze staan leerlingen en leraren gewoon gezellig met elkaar te roken :Y) (ik rook overigens niet).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:13

Je moet toch ergens beginnen met het ontmoedigen. Dus een rookverbod op school vind ik echt heel normaal.
Ook voor 18 jarige.
Om mij heen zie ik elke dag de gevolgen van roken bij volwassenen,COPD,trombose,vaten stuk. Allemaal stevige rokers.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:28

Dat roken alleen voor bovenbouwers of vanaf een bepaalde leeftijd vind ik al helemaal hypocriet. Daarmee versterk je toch alleen maar het beeld dat roken voor "stoere" en "grote" mensen is. -O-

Nee, een geheel rookverbod op alle scholen (als "openbare plaatsen") is wat mij betreft de enige juiste weg. Tenzij we het roken voor <18 jarigen gewoon bij wet willen toestaan natuurlijk. :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:38

Kwanyin schreef:
Quellian schreef:
gediciplineerd, school is daar niet voor.

Zou dat de reden zijn waarom de grensscholen in België vol met Nederlandse kinderen zitten, omdat Nederlandse ouders aangeven dat in dat land tenminste nog respect en discipline wordt geleerd? :P

Ik verbaas me er ook over dat er zo laks mee wordt omgegaan. Ik dacht dat het meer als mijn school was, daar was het bijna een misdaad :D . Maar misschien heeft het iets te maken met een landelijk verschil, ik heb de indruk dat de belgen die hier reageren over het algemeen ook een rookverbod hadden.

Klopt, men mocht bij ons op de middelbare school ook niet roken, ongeacht leeftijd. En reken maar dat iedereen braaf luisterde hoor :P Zit al een tijd niet meer op de middelbare school maar rookverbod geldt nog steeds..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:00

Bij mij mocht je op de middelbare helemaal niet roken, behalve in de bovenbouw als je een rokerspas had (wat betekende dat je ouders je toestemming geven om te roken)