Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:07

Buiten of het wel of niet mag vind ik het vooral een domme regel van de manager.

De functie van een manager is ervoor zorgen dat jij je werk goed kan uitvoeren. Jou manager denkt misschien dat het tijd bespaart en voorkomt dat men niet gaat staan 'theeleuten', maar vergeet dat je misschien onbewust slomer of zelfs prikkelbaarder wordt als je niet naar het toilet mag of niet mag drinken.

Op korte termijn zal de horecazaak wat tijdswinst hebben, maar op lange termijn zorgt dit ervoor dat de klanten minder goed/vriendelijk geholpen worden omdat het personeel niet lekker in hun vel zit en heeft deze nieuwe regel juist een tegengesteld effect en is absoluut niet in voordeel van een restaurant.

In mijn ogen moet (zeker in een servicegerichte functie) een manager er ook voor zorgen dat het personeel happy is, want dat stralen ze uit naar de klant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:08

idsie schreef:
ik vind het logisch dat je niet mag drinken, denk je dat ik smorgens als ik 4 uur post sta te sorteren wat drink:P echt niet.

officieel mag je na 3 uur en 10 minuten pauze houden. maar snap dat waarneer je dan de drukste periodes hebt even door moet werken.

Nee dat is niet helemaal correct.

Citaat:
Duur van pauzes en aantal pauzes

Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt:
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze.
De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Loei

Re: Drie uur lang niet mogen drinken op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:10

Ik werkte bij de mcdonalds, en daar was precies het zelfde gezeur. Je mag niks drinken alleen tijdens de pauzes en alleen als het heel rustig is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:13

ElCamino schreef:
waar je je druk om maakt.... ik werk in de fabriek en wij mogen en kunnen ook niet zomaar weglopen om wat te drinken. Daar zijn pauzes voor.Het is in de zomer ruim over de 30 graden in de hal en we werkn tussen machines die over de 250 graden zijn....Het is echt gewoon te doen hoor om een paar uurtjes niks te drinken.

Ik zou op jouw werk echt 4x flauwgevallen zijn voor de pauze denk ik :') . Daarom zou ik zo'n baan ook niet aannemen. Er is bij jullie bovendien ook een reden dat je niet kan drinken, geen drinken op de werkvloer dus je moet helemaal weggaan.
Maar de situatie bij TS is natuurlijk anders zij werkte daar al en nu zijn eigenlijk zonder goede reden de regels veranderd, want als je in de horeca werkt is een glas water vullen en leegdrinken toch een kwestie van 10 seconden. Er is geen reden dat dat niet zou kunnen behalve dat een manager het leuk vind om zijn gezag te laten gelden := .

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:57

Brainless schreef:
idsie schreef:
ik vind het logisch dat je niet mag drinken, denk je dat ik smorgens als ik 4 uur post sta te sorteren wat drink:P echt niet.

officieel mag je na 3 uur en 10 minuten pauze houden. maar snap dat waarneer je dan de drukste periodes hebt even door moet werken.

Nee dat is niet helemaal correct.

Citaat:
Duur van pauzes en aantal pauzes

Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt:
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze.
De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Sorry en weer moet ik je verbeteren omdat je bronnen maar half kloppen.

Een werkgever moet er voor zorgen dat werknemers geen gezondheidsschade oplopen door te hoge temperaturen op de werkplek. Dit is vastgelegd in artikel 6.1 van het Arbobesluit.

Wanneer het dus warm weer is moeten werkgevers weldegelijk maatregelen nemen, zoals bijvoorbeeld meer pauzes oid. ( Voor een uitleg: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014- ... k-weigeren ) Er is geen bepaalde grens hier aan, maar wanneer je als werkgever een klacht indient, zal de inspectie controleren of bepalen of dit wel of niet gegrond is.

Dus TS, gelijk antwoord op je vraag: Nee er is niet wettelijk bepaald dat je recht hebt op elke 3 uur drinken. Echter wanneer jij ondervind dat dit schadelijk is voor je gezondheid omdat je bijvoorbeeld in een hogere tempratuur nog steeds niets mag drinken oid, dan kun je een klacht indienen ( zie mijn link) en wanneer deze gegrond is zal je werkgever maatregelen moeten treffen.

Ik kan begrijpen dat je op een zomerse warme ( benauwde) dag meer dan 1 keer per 3 uur moet drinken. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:08

@Nessah
Bij tropische temperaturen is het ook wat anders, maar 40+ zal het niet zo snel worden.
Daar is bij TS (nog) geen sprake van.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:10

Brainless schreef:
@Nessah
Bij tropische temperaturen is het ook wat anders, maar 40+ zal het niet zo snel worden.
Daar is bij TS (nog) geen sprake van.

Er staat dat er alleen regels zijn vast gelegd bij 40+ maar dat dat niet betekend dat bij lagere temp er ook maatregelen genomen moeten worden. Dat dit per situatie en zelfs per persoon kan verschillen. Lees anders mijn link even, daar staat het heel precies uitgelegd en duidelijk vermeld dat er juist géén grens is. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:15

ach, ik heb ook collega's die moslim zijn.... tijdens ramadan drinken en eten ze de hele dag niet.
Dat houden ze ook gewoon vol. Dat willen ze zélf, dat weet ik wel maar als het nu eenmaal de regels zijn... en een gesprek niet helpt..... accepteren of een andere baan zoeken... sorry, in de horeca zijn banen genoeg! ( en ja, ik heb zelf ook in de horeca gewerkt toen ik jong was)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:12

_Nelleke_ schreef:
Buiten of het wel of niet mag vind ik het vooral een domme regel van de manager.

De functie van een manager is ervoor zorgen dat jij je werk goed kan uitvoeren. Jou manager denkt misschien dat het tijd bespaart en voorkomt dat men niet gaat staan 'theeleuten', maar vergeet dat je misschien onbewust slomer of zelfs prikkelbaarder wordt als je niet naar het toilet mag of niet mag drinken.

Op korte termijn zal de horecazaak wat tijdswinst hebben, maar op lange termijn zorgt dit ervoor dat de klanten minder goed/vriendelijk geholpen worden omdat het personeel niet lekker in hun vel zit en heeft deze nieuwe regel juist een tegengesteld effect en is absoluut niet in voordeel van een restaurant.

In mijn ogen moet (zeker in een servicegerichte functie) een manager er ook voor zorgen dat het personeel happy is, want dat stralen ze uit naar de klant.

Mee eens, kleine moeite; groot plezier!
Maarja, leg dat een manager die zijn eigen ideeen heilig vind maar eens uit!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:47

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het beter is om mensen aan te spreken die te veel of te lang drinken, dan om het iedereen te gaan verbieden in de drukke periodes. Het is ook niet altijd de hele tijd druk op die momenten. Daarbij moeten we inderdaad opruimen en schoonmaken als het even rustig is. Maar ik drink dan even snel en ga daarna meteen opruimen enz. Bijna iedereen houdt zich hier netjes aan en als ze dat niet doen, zijn ze meestal niet aan het drinken, maar gewoon aan het staan.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:35

wij hadden altijd een kwartiertje koffiepauze (betaalde je wel zelf)
Maar nu is besloten dat je pas recht hebt op pauze als je langer dan 4 uur en een kwartier werkt...
De planning is hier zodanig op aangepast dat de meesten van ons niet langer dan 4 uur worden ingepland
(supermarkt)
Ergens snap ik dat niet....dat kwartiertje betaal je zelf en het is goed voor de onderlinge band met je collega's.....In de supermarkt is het verloop toch al zo hoog.
Tegenwoordig werk ik met jonge mensen waarvan ik de naam niet eens ken, en ik zie ze te weinig om er een band mee op te bouwen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:26

Als ik lesgeef (manege) drink ik eigenlijk ook nooit. Op zaterdag 3 uur achter elkaar. Daarna wel, haal ik het in.
Maar tussendoor komt het er niet van.

Als ik voor de klas sta lukt een kopje thee vaak wel. Al wordt het vaak koud... Ben ik toch te druk om eraan te denken. Maar het mag zeker wel.

Ik denk dat het wel moet kunnen. Maar met heel warm weer vind ik dat er een uitzondering moet worden gemaakt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:47

Ik vind het persoonlijk nogal overdreven.
Kom op zeg 3 uurtjes niet drinken.. Waar hebben we het over :roll: Denk eens aan de arbeidsomstandigheden in andere landen.

Als je drinkt voordat je gaat werken, 3 uurtjes werkt en dan weer gaat drinken kan ik mij niet voorstellen dat dat echt onoverkomelijk is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:43

xApple.... blij dat jij het ook zegt.... ik werd gelijk afgebrand in het topic...hihihi

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:48

Bij ons word er juist op gehamerd dat het personeel voldoende blijft drinken. Vooral in de zomermaanden op het bloedhete terras(wij werken in een geheel zwart/antraciet pak) en in de warme eetzaal.
En wij mogen dan koffie/thee/water/ranja pakken.

Ik ben ook iemand die rustig vergeet te drinken of mezelf er geen tijd voor gun. Maar ik krijg regelmatig van de leidinggevenden een glas water in m'n handen geduwd(andere collega's uiteraard ook). Omdat we gewoon goed moeten blijven drinken.