Rechten Studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:35

Ik ben via de havo na hbo rechten naar de uni gegaan. En zoals al gezegd wordt het is ontzettend moeilijk. Van de 20 die met mijn jaar naar de uni zijn gegaan, zijn er slechts 2 die niet terug naar het hbo zijn gegaan

Het niveau verschil is echt ontzettend groot.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:35

Ik studeer al, ben net begonnen. :) Die andere opleidingen leken mij niks.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:40

Douraque schreef:
Ik ben via de havo na hbo rechten naar de uni gegaan. En zoals al gezegd wordt het is ontzettend moeilijk. Van de 20 die met mijn jaar naar de uni zijn gegaan, zijn er slechts 2 die niet terug naar het hbo zijn gegaan

Het niveau verschil is echt ontzettend groot.

Dat bedoel ik inderdaad.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:13

HBO juridische opleiding is zeker nuttig!
Ik doelde dan ook echt op de togaberoepen alleen. Over de rest kan ik niet spreken, aangezien ik zelf advocaat wil worden.
Nadat je je bachelor rechtsgeleerdheid hebt en je master, moet je in ieder geval nog minimaal 2 jaar stagiair advocaat zijn, voordat je volleerd bent. Aan praktijkervaring ontbreekt het dan dus zeker niet. Ik volg nu de togaminor en ook daarin wordt veel aandacht aan de praktijk gegeven. Dit is even een reactie op een post van iemand die zei dat je bij HBO veel meer praktijk ervaring op doet en eerder wordt aangenomen.. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, maar nogmaals ik bekijk het alleen voor de togaberoepen. Het ligt er dus echt aan welke richting de TS op wilt :).

Douraque

Re: Rechten Studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:52

@cinderella: de advocaat-stagiair opleiding is een drie jarige opleiding. En dan nog ben je niet volleert daar je advocaat medewerker bent en jaarlijks je punten voor de orde moet behalen door middel van het volgen van cursussen.

En die eerste drie jaren moet je ontzettend veel bijleren aan praktijkervaring. Vrienden die deze opleiding zijn begonnen zeggen het allemaal: van de uni kom je met een berg aan theoretische kennis, echter als advocaat stagiair begin je op punt 0 als het komt op deze theorie op de praktijk toe te passen.

En degene heeft wel gelijk dat HBO rechten veel meer praktijk gericht is dan de universiteit. Uni is gebaseerd op zelfstandigheid en theoritisch aangelegd. Uitzondering als een togaminor/master daargelaten. Op het HBO ben je veel meer praktisch bezig door bijv. argumenteren aan te leren.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:35

Hier ook een rechtenstudent, ik ga het tweede jaar in van het HBO. Ik heb mijn propedeuse op een 5,2 niet gehaald. Ik twijfelde zelf ook wel heel erg aan die stap naar de uni, maar nu is de keus al voor mij gemaakt :P Lees veel slechte ervaringen over propedeuse-uni dus ben heel benieuwd, alleen al van mijn oud klasgenoten zijn er namelijk 10 vertrokken naar de uni. En daar zitten mbo - hbo p - uni mensen bij. Moet ik er wel bij zeggen dat na 2 periodes mijn klas opgesplitst werd en we toen verdeeld zijn over andere klassen, ik heb dus in feite in 2 klassen gezeten maar het aantal doorstromers is volgens mij wel groot.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:40

Maar hoe groot is aantal dat weer terugkomt? In mijn jaar en de jaren daarna was de doorstroom groot, echter de terugstroom ook. Puur omdat het niveau zo hoog ligt

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:51

Daarom ben ik ook zo benieuwd. Geloof dat daar veel meer studiepunten aan de tentamens/vakken toegekend worden maar dat zal de kans des te groter maken dat je aan dat (negatief) BSA komt.

Ik zat ook wel bij mensen in de klas die van de uni af kwamen, echter komen die volgens mij zelfs via de route vwo - uni - hbo.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:05

Douraque schreef:
@cinderella: de advocaat-stagiair opleiding is een drie jarige opleiding. En dan nog ben je niet volleert daar je advocaat medewerker bent en jaarlijks je punten voor de orde moet behalen door middel van het volgen van cursussen.

En die eerste drie jaren moet je ontzettend veel bijleren aan praktijkervaring. Vrienden die deze opleiding zijn begonnen zeggen het allemaal: van de uni kom je met een berg aan theoretische kennis, echter als advocaat stagiair begin je op punt 0 als het komt op deze theorie op de praktijk toe te passen.

En degene heeft wel gelijk dat HBO rechten veel meer praktijk gericht is dan de universiteit. Uni is gebaseerd op zelfstandigheid en theoritisch aangelegd. Uitzondering als een togaminor/master daargelaten. Op het HBO ben je veel meer praktisch bezig door bijv. argumenteren aan te leren.

Ja klopt, drie jaar, ik had me even vergist.
Ik zeg ook niet dat je op de universiteit zoveel praktijkervaring op doet, maar wel in die drie jaar daarna. Voor het geval je dus advocaat wilt worden hé.
Ik doel echt alleen op de togaberoepen. Op het HBO kun je dan wel tijdens je opleiding zelf meer praktijkervaring hebben, maar daar kom je dan nog niet ver mee zonder universitaire opleiding :+.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:28

Hier nog een ervaringsdeskundige. Ik ben net klaar met mijn HBO opleiding en werk inmiddels al een tijdje op een advocatenkantoor als juridisch medewerker. Omdat ik zelf de advocatuur in wil ben ik nu bezig met een pre-master om uiteindelijk mijn master te gaan halen.

Hoewel ik goed terecht ben gekomen qua werk, zou ik toch eerder zijn overgestapt naar de universiteit als ik het over zou mogen doen. Ik heb op het HBO weinig uitdaging gevonden en de universiteit bevalt me veel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:06

Het valt me op dat veel hbo rechten studenten zich niet echt goed hebben laten informeren over hun toekomst mogelijkheden. Dus trek je lering uit dit topic!

Voor diegenen die een hbo studie doen, en daarna een pre master en master: zorg dat je heeeeeel goed bent. Goede cijfers haalt en goede stages hebt gelopen. Anders verkiezen ze altijd! studenten met een volledige WO studie boven jou. Het simpele feit namelijk dat je de WO bachelor hebt gemist, betekent dat je minder analytisch bent, en dus een hoop bij moet leren voor de WO banen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:19

Sluit mij helemaal aan op wat Rowdine zegt. Toevoegd: zoek meteen in je 2e jaar een juridische baan om werkervaring op te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:25

Het is maar net wat je wil worden eigenlijk :)

Hbo rechten is zeer zinvol; hbo juridische dienstverlening is ook erg leuk; denk daarbij aan bij de gemeentelijke kredietbank werken of bij het UWV, het (mede)beslissen over een uitkering. Dus kijk vooral naar waar je hart ligt; want wil je advocaat worden dan moet je wel WO doen, maar op hbo niveau is ook heel veel mogelijk!

Doe vooral veel extra; ga in een bestuursjaar van een juridische studentenclub bijvoorbeeld. Ga je voor wo en wil je bij een advocatenkantoor in de advocatuur terecht komen? klinkt heel stom, moet je écht uitblinken; niet alleen geweldige cijfers halen maar ook nog veel erbij hebben gedaan. Dus excelleren :)

Had mij ook leuk geleken rechten, ligt mij wel goed maar goed maar het werk na de studie was niets voor mij (voer netwerkgesprekken, zo ben ik er namelijk ook achter gekomen dat ik de studie leuk zou vinden,maar mijn beroep ervan maken geen succes zou worden omdat ik dat alleen even leuk zou vinden) Ik probeer nu wat losse modules te halen ter aanvulling van mijn huidige wo diploma :)