Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:21

Dungen schreef:
Dan maak je onderaan een apart kopje ;

Bijbaantjes
2004-2006 krantenwijk
2007-2010 bakkershulp
2011-2014 winkeliershulp

Bijvoorbeeld.
De langste banen pakken en zo sluitend mogelijk maken.

Dit ook niet. Krantenwijk voegt namelijk helemaal niks toe.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:23

KimD schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen dus als ik nu iets vertel wat al is geweest spijt me dat!

Bij ons op het werk komen er flink wat sollicitaties langs, en met de meest creatieve namen van tegenwoordig is het soms (vooruit, vaak) vissen of het nou vrouwelijk of mannelijk is. Dan staat het geslacht er niet bij vermeld of geen foto en dan wordt het al snel tricky.

Ook vaak van die niet samenhangende sollicitaties of met grove spelfouten, nu ben ik zelf ook geen kei in de nederlandse taal, maar als ik ze er al tussenuit kan plukken wil dat iets zeggen.

Vooral geen eisen stellen in een sollicitatie, 'dit wil ik', 'dat wil ik', 'die uitdaging wil ik'. Willen wonen in Afrika zeggen wij altijd. Ik had graag, of ik zou graag klinkt een stuk netter. :j

Als je een motivatiebrief erbij schrijft zou ik er onder zetten 'graag kom ik mijn CV en motivatiebrief persoonlijk toelichten'. Bij ons werkt zoiets altijd goed, je laat daardoor namelijk zien dat je niet bang bent om een babbeltje te komen maak. Vaak zijn sollicitanten namelijk alleen maar bereikbaar door middel van jawel, SMS, WA of email. Bellen is uit den boze. :?

Als reactie op diegene boven mij, het ligt eraan in welke regio je zit. Hier in het zuiden heeft een basisschool zeker toegevoegde waarde.

Oh ok, dat kan, hier in onze regio maakt het niet uit denk ik, maar in Nederland weet ik natuurlijk niet :)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 23-09-14 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:23

Mjetterd, het is gangbaar om te beginnen met je huidige baan en van daaruit terug in de tijd te gaan. Op die manier komt je meest recente (belangrijkste) werkervaring bovenaan te staan. Onderaan kun je dan een korte samenvatting geven van wat je tussen 2000 en 2010 gedaan hebt. Basisschool hoef je inderdaad niet te noemen, daar heeft iedereen op gezeten :D

Bestuurslid zou ik juist wel noemen! In je CV hoef je niet bang te zijn om arrogant over te komen, je laat juist zien wat je kan. ;)
Stagecijfers erbij zetten is een aanrader, net als iets uitgebreider omschrijven wat je tijdens je stages gedaan hebt. Dat kun je ook nog doen bij de relevantere banen, zoals je vrijwilligerswerk bij de manege en de zwangerschapsvervanging. Wat deed je daar precies? Hoeft niet in complete volzinnen, maar in een paar steekwoorden.
Laatst bijgewerkt door Kikka op 23-09-14 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:24

Ik had altijd 1 A4tje die ik heel netjes opgemaakt had in Illustrator en InDesign.
Kreeg er super veel complimenten over!
Zal zo eens kijken of ik 'm ergens heb staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:24

Solleke_Noah schreef:
KimD schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen dus als ik nu iets vertel wat al is geweest spijt me dat!

Bij ons op het werk komen er flink wat sollicitaties langs, en met de meest creatieve namen van tegenwoordig is het soms (vooruit, vaak) vissen of het nou vrouwelijk of mannelijk is. Dan staat het geslacht er niet bij vermeld of geen foto en dan wordt het al snel tricky.

Ook vaak van die niet samenhangende sollicitaties of met grove spelfouten, nu ben ik zelf ook geen kei in de nederlandse taal, maar als ik ze er al tussenuit kan plukken wil dat iets zeggen.

Vooral geen eisen stellen in een sollicitatie, 'dit wil ik', 'dat wil ik', 'die uitdaging wil ik'. Willen wonen in Afrika zeggen wij altijd. Ik had graag, of ik zou graag klinkt een stuk netter. :j

Als je een motivatiebrief erbij schrijft zou ik er onder zetten 'graag kom ik mijn CV en motivatiebrief persoonlijk toelichten'. Bij ons werkt zoiets altijd goed, je laat daardoor namelijk zien dat je niet bang bent om een babbeltje te komen maak. Vaak zijn sollicitanten namelijk alleen maar bereikbaar door middel van jawel, SMS, WA of email. Bellen is uit den boze. :?

Als reactie op diegene boven mij, het ligt eraan in welke regio je zit. Hier in het zuiden heeft een basisschool zeker toegevoegde waarde.

Oh ok, dat kan, hier in onze regio maakt het niet uit denk ik, maar in Nederland weet ik natuurlijk niet :)

Hier gaat het dan een beetje om het 'ons kent ons' gevoel, misschien kent de werkgever nog wel een van je ouders of een broer, of enig ander familielid. Zeer belangrijk uiteraard ( :+ ) maar het helpt wel. _O-

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:25

Je hoeft je op deze leeftijd overigens nog niet echt zorgen te maken over gaten in je CV. Dus op blijven vullen met 20 bijbaantjes heeft geen zin.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:26

Leuk topic.

onthoudt wel.. als de functie niet past of er zijn 5 mensen die precies het werk al hebben gedaan je cv nog zo mooi kan zijn. Je niet wordt aangenomen.

Verder al veel goeie tips gegeven.
Geef innd per baantje aan wat je verantwoordelijkheden waren. Vooral die passen bij de baan waarop je solliciteers.

Verder ben je nog jong en is het prima je bijbaantjes te benoemen. Zodra je echt aan het werk bent en veel banen hebt gehad ga je dat steeds meer inkorten zodat je het op 2 pagina's kan houden.

Verder vind ik hobby's wel leuk om te lezen. Vooral weer voor jou leeftijd. Het laad zien dat je fanatiek bent en een doorzetter. Geen hobby's, bijbaantjes of zo.. dan ben je vast lui :p

Je zegt dat je alles prima vind. Zet dat niet in je brief. Benoem echt waarom jij die baan wilt. Waarom jij de beste bent en waarom je het bedrijf zo leuk vind.

Succes

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:27

Joltsje schreef:
Je zegt dat je alles prima vind. Zet dat niet in je brief. Benoem echt waarom jij die baan wilt. Waarom jij de beste bent en waarom je het bedrijf zo leuk vind.

Succes

Dit soort dingen kun je dus vertalen naar flexibel en meewerkend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:27

Misschien nog een tip als je veel baantjes hebt. Ik heb eerst een kopje 'relevante werkervaring' en dan eentje 'overige werkervaring', dat pas ik dan aan naargelang de vacature. Ben nog maar net afgestudeerd dus de overige werkervaring is 'vulling' en inderdaad om te tonen dat ik altijd actief en bezig ben geweest.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:28

Leeftijd niet vermelden vind ik dom. Met opleidingen reken je zo terug en weetje het al snel.

ik zie het oude mensen wel eens doen.. erg jammer. Snap het wel. Maar je schiet er niets mee op.

Dungen

Axel_Valerie schreef:
Dungen schreef:
Dan maak je onderaan een apart kopje ;

Bijbaantjes
2004-2006 krantenwijk
2007-2010 bakkershulp
2011-2014 winkeliershulp

Bijvoorbeeld.
De langste banen pakken en zo sluitend mogelijk maken.

Dit ook niet. Krantenwijk voegt namelijk helemaal niks toe.

Gedeeltelijk mee eens omdat het het eerste baantje zou zijn. Maar als het je cv sluitend maakt zou ik hem er wel tussen zetten. Daarbij laat je zien dat je hoe jong ook al een doorzetter was.

Joltsje

Solleke_Noah schreef:
Misschien nog een tip als je veel baantjes hebt. Ik heb eerst een kopje 'relevante werkervaring' en dan eentje 'overige werkervaring', dat pas ik dan aan naargelang de vacature. Ben nog maar net afgestudeerd dus de overige werkervaring is 'vulling' en inderdaad om te tonen dat ik altijd actief en bezig ben geweest.

Ja zie ik ook wel eens ja. Maar heb dan vaak het idee dat er allemaal gaten in het cv zitte

Axel_Valerie

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:29

Ja ik zie dat ook vaak. Dan wek je de indruk dat je iets MOET opvullen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:30

Axel_Valerie schreef:
Je hoeft je op deze leeftijd overigens nog niet echt zorgen te maken over gaten in je CV. Dus op blijven vullen met 20 bijbaantjes heeft geen zin.

Echt niet bij elk bedrijf!!!
Ik heb er bij verschillende bedrijven opmerkingen over gekregen en heb ze er dus wel op gezet en word 9 vd 10 keer gewaardeerd!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:33

Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee :D!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:34

Als je zoveel bijbaantjes neerzet is het juist de vraag of je wel een doorzetter bent, omdat je er zoveel hebt gehad. Ik kom net weer uit een sollicitatieronde er hebben 16 mensen van het mbo gesolliciteerd en voor een andere functie 8 mensen van boven de 30. Het is echt storend als er zoveel bijbaantjes opstaan. Maar nogmaals je moet zelf weten wat je in wilt vullen, zolang het maar een duidelijk, scherp en zakelijk beeld schept van hoe jij bent.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:34

Axel_Valerie schreef:
Ja ik zie dat ook vaak. Dan wek je de indruk dat je iets MOET opvullen.

Is ook wel een beetje zo als net afgestudeerde met 0,0 werkervaring :P Heb wel stages en vrijwilligerswerk dat aansluit bij de branche waarin 'k een job zoek, maar verder nog niets. Dat ik al 8 jaar als kassabediende werk in dezelfde winkel is niet echt ter zake doende maar wel 'vulling', als in: ben dus loyaal, hard werkend, .... Of althans hoop toch dat dat zo overkomt :=

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:37

Ja dat is een prima insteek. Maar als jij veel bijbanen hebt gehad of op je cv neerzet is dat al snel zorgwekkend voor een werkgever. Ik zeg niet dat dat echt zo is, ik zeg hoe mensen daarover denken. In mijn ogen hoeft dat helemaal niet zorgwekkend te zijn, maar als je niet de enige bent die solliciteerd dan zijn dit wel de dingen waar de vraagtekens bij staan.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:37

Ik zou er ook kopje referenties, of ''referenties op te vragen bij'' bijzetten. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:38

Als je ouder bent en je hebt een uitgebreid cv ok. Maar als je jong bent en je moet echt je startersbaan vinden..

zo zie je maar dat niet alleen een cv maken persoonlijk is maar een cv uitkiezen net zo!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:39

Mayflower_ schreef:
Ik zou er ook kopje referenties, of ''referenties op te vragen bij'' bijzetten. :)

De banen die je opgeeft dat zijn automatisch ook de bedrijven waar een referentie opgevraagd kan worden. Als je er aparte referenties bij gaat zetten dan wekt dat ook vraagtekens op.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:40

Misschien is het al gezegd, ik heb niet alles doorgelezen :o maar....

Zorg dat je je CV ook altijd aanpast aan de vacature waar je op solliciteert. Sommige dingen zijn bij de ene vacature niet van belang terwijl dat bij een andere juist wel zo is.

Ik heb destijds een soort van krant gemaakt, met allemaal artikeltjes. 1 groot artikel wat als het ware mijn sollicitatiebrief was (motivatie) en daaromheen allemaal kleine artikeltjes met genoten opleiding, persoonlijke gegevens, ervaringen, hobby's enz. Als je dit leuk opmaakt heb je iets anders dan anders, iets wat opvalt tussen alle standaard sollicitaties.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:43

Axel_Valerie schreef:
Mayflower_ schreef:

De banen die je opgeeft dat zijn automatisch ook de bedrijven waar een referentie opgevraagd kan worden. Als je er aparte referenties bij gaat zetten dan wekt dat ook vraagtekens op.

Bellen jullie dan gewoon lukraak naar een bedrijf? (Serieuze vraag gewoon puur interesse :D )

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:44

Axel_Valerie schreef:
Mayflower_ schreef:

Mijn ervaring is dat niet elk (vakantie) baantje op een nieuwe werkgever zit te wachten voor referenties. :)
Daarom heb ik het nog maar even genoemd.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:51

Dungen schreef:
Axel_Valerie schreef:

Bellen jullie dan gewoon lukraak naar een bedrijf? (Serieuze vraag gewoon puur interesse :D )

Ja dat gebeurd wel eens. Gewoon om te kijken hoe iemand als persoon is. Niet om kleine foutjes of dingen die een beetje mis zijn gelopen. We proberen gewoon een beeld te creeëren van de persoon zelf. Dit is vaak als er maar 1 persoon solliciteerd op de functie of als er na meerdere sollicitatierondes nog maar 2 of 3 personen over zijn.

En mayflower, dat zijn ook niet de mensen die gebeld worden. Je hoeft echt geen aparte referenties neer te zetten, keep it simple.