Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:00

Over het niveau van sommige, Nouja, laat ik zeggen de meeste stagiaires, dat is echt om te huilen.
Die kunnen niet eens een bezem vasthouden, staan de stal bij elkaar te janken omdat ze een box moeten opstrooien, over de ervaring van een blaar maar niet te noemen.. Draaaaamaaaa

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:01

Inderdaad geld is geld en werk is werk. Daarom liever meer geld voor iets minder leuk werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:10

_Nelleke_ schreef:
ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar die saaie kantoorbaan levert wel meer dan voldoende geld op om fluitend een paard van te betalen en er voor de lol, gewoon omdat het kan, er een dikke 4x4 bij te hebben. Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om minder te gaan werken en dan nog steeds fluitend dat paard kunnen betalen. Het is dat die saaie kantoorbaan in de praktijk een stuk minder saai is dan het lijkt. Het is in de paarden toch een stuk minder gebruikelijk om meerdere miljoen+ projecten tegelijk te moeten bestieren.

Jij bent die uitzondering op de regel die het wel aardig doet in dat wereldje en zeer waarschijnlijk ben jij op kwaliteiten en niet op diploma's daarin terecht gekomen......

Nou, ik wil wel weten waar jij makkelijk je geld verdient.

Mijn ervaring met goed betaalde banen is vooral veel geld, maar ook geen tijd meer voor een hobby zoals paarden. Hartstikke leuk hoor, dat geld, maar 60 tot 80u per week van huis en dan nog een sociaal leven en een paardenhobby ernaast… hoe dan?

Ik werk op kantoor ( 40 uur) geef daarnaast nog veel lessen en heb een paard en een vriend en vriendinnen :D en geloof mij..alles past! ik kan zelfs nog 7 uur per dag slapen :P
Gewoon goed passen en meten.

En voordat de vraag komt : waarom zoveel!!!

Nou heel simpel...
Ik wil een paard, staat gestald A 400 per maand, heb een 4x4 terreinwagen ( slurp slurp) , wil op wedstrijd, heb een koophuis en ben verslaafd aan kleding en schoenen kopen en wil 1 x per jaar naar een tropisch oord!!! dus ja..werken werken werken :P
Laatst bijgewerkt door Offline op 27-08-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:11

Anoeska schreef:
Hoe zien mensen die nu begin 20 zijn hun toekomst? Je hebt nu misschien de tijd van je leven. Beetje paarden rijden, beetje vegen en mesten. Maar zie je jezelf dit ook op je 40e nog doen?

Tsjah maar draai het eens om... Ik heb altijd gezegd dat ik sowieso een diploma wilde halen! Al is het maar als back-up. Vreselijke hekel aan school, Dus iets gekozen wat me redelijk aan stond en (heel belangrijk vond ik) de hoogste banen garantie binnen het HBO. Inmiddels afgelopen schooljaar netjes mijn HBO opleiding in 4 jaar tijd afgerond. Wat denk je?? Geen baan te vinden! Ja in Zwitserland en een enkele in de randstad.. Alles ingestort...

Ik kan 2 dingen redelijk.. Waar ik voor geleerd heb en paardrijden. Ik wil wel werken dus nu toch echt een baan in de paarden, want daar is namelijk wel werk in. En moet zeggen dat het me prima bevalt, hele dagen op paard :j tsjah.. Of ik het vol houdt tot m'n 65e?? Geen idee! Maar dat zou ik over een andere baan ook niet kunnen zeggen :))

Een opleiding in de paarden geeft geen garantie op een baan, maar geen 1 opleiding geeft dat tegenwoordig!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:11

In het buitenland is het stukken beter geregeld dan in Nederland heb ik gemerkt.
Ik werk hier in Oostenrijk 16 uur per week bij de manege/vereniging en krijg daarvoor prima betaald en mag zelfs in eigen tijd geld verdienen met de verenigingspaarden waar ik per paard voor gebruik een klein bedrag voor moet afstaan.
Ik coordineer de lessen, ben verantwoordelijk voor de 7 paarden van de vereniging en regel de inschrijvingen voor de vereniging, verhuur van de binnenbak etc.
Stalwerkzaamheden zoals voeren en mesten zijn 2 stalmedewerkers voor in dienst, doe ik alleen als een collega op vakantie is.

De stalmedewerkers werken gewoon 40 uur en krijgen hiervoor 1200 euro netto per maand, wat hier gewoon een heel prima loon is. (loon en levensonderhoud is hier lager)

Ik zou in Nederland echt nooit dit werk gaan doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:14

unihorses schreef:
Nies_ schreef:
Hoezo ondankbaar? Voor minimum loon kom ik niet mijn bed uit hoor. Ik heb nog nooit voor minimumloon gewerkt en tenzij noodzakelijk ga ik dat ook echt niet doen. Al helemaal niet als ik er eerst een diploma voor moet halen. Achter de kassa krijg je nog meer dan minimum en daar hoef je niet voor naar school.

achter de kassa kreeg ik minimum loon, schoonmaken minimum loon kranten onder minimum loon geld is geld hoor

Ja.. ehh... achter de kassa/kranten/schoonmaken is de kans op een ernstig ongeluk toch een héél stuk lager dan wanneer je met vluchtdieren werkt van pakweg 500kg..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:26

Koekje_ schreef:
Anoeska schreef:
Hoe zien mensen die nu begin 20 zijn hun toekomst? Je hebt nu misschien de tijd van je leven. Beetje paarden rijden, beetje vegen en mesten. Maar zie je jezelf dit ook op je 40e nog doen?

Tsjah maar draai het eens om... Ik heb altijd gezegd dat ik sowieso een diploma wilde halen! Al is het maar als back-up. Vreselijke hekel aan school, Dus iets gekozen wat me redelijk aan stond en (heel belangrijk vond ik) de hoogste banen garantie binnen het HBO. Inmiddels afgelopen schooljaar netjes mijn HBO opleiding in 4 jaar tijd afgerond. Wat denk je?? Geen baan te vinden! Ja in Zwitserland en een enkele in de randstad.. Alles ingestort...

Ik kan 2 dingen redelijk.. Waar ik voor geleerd heb en paardrijden. Ik wil wel werken dus nu toch echt een baan in de paarden, want daar is namelijk wel werk in. En moet zeggen dat het me prima bevalt, hele dagen op paard :j tsjah.. Of ik het vol houdt tot m'n 65e?? Geen idee! Maar dat zou ik over een andere baan ook niet kunnen zeggen :))

Een opleiding in de paarden geeft geen garantie op een baan, maar geen 1 opleiding geeft dat tegenwoordig!

Precies!
Ik werk dan wel niet fulltime in de paarden, maar ik heb nu echt mijn hele toekomst uitgestippeld(22 jaar). Momenteel werk ik fulltime in de horeca, minstens zo hard werken, niet bijzonder veel loon. Alleen de kans op letsel is wel wat minder, dienbladen met bier zijn niet heel gevaarlijk ;) .

Waarschijnlijk is dit ook iets wat ik niet volhoud tot mijn pensioen, maak ik mijn lijf ermee kapot. Maar moet ik om die reden zeggen dat ik het niet meer wil doen? Ik heb nu heel veel plezier in mijn baan, een fantastische werkplek en enorm leuke collega's. Zolang ik daar met plezier rondloop, blijf ik daar en zie ik later wel verder. En hoe mijn leven er op mijn 40e uitziet? Ik heb werkelijk geen idee en weet je, dat wil ik ook niet weten.

Ook ik heb een paardensport opleiding gedaan, particulier dat dan weer wel. In de eerste instantie met de insteek om een paardenbedrijf te starten mbt training/heropvoeding/beleren/ed. Daar ben ik op terug gekomen, de voornaamste reden daarvoor is de verantwoordelijkheid.
Ik wil rustig de deur achter me dicht kunnen trekken en eens een weekendje weg kunnen, zonder dat er 10 paarden van iemand anders in mijn stallen staan waar van alles mee kan gebeuren.

Naast mijn baan in de horeca geef ik een aantal lessen, rijd af en toe eens paarden voor anderen en heb een eigen paard waar ik lekker mee aan het werk ben. En weetje zo is het allemaal prima.

Als jong meisje heb ik fulltime op een manege gewerkt, buitenritten begeleiden en alle bijkomende zaken. Dat vond ik toen fantastisch, maar zou echt nu niet meer willen doen! Ik heb daar toen een aantal jaar van genoten en ben daarna op zoek gegaan naar iets anders.
Ik wil plezier hebben in mijn werk en met die reden naar mijn werk gaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:29

Maar laten we ons eens afvragen waarom er zo op werk of opleiding in de paardenwereld neer wordt gekeken!Dat is wel heel triest natuurlijk. Doen we dat niet zelf? We willen voor minimaal geld ons paard op een pensionstal hebben, Paarden beleren, laat het doen door een professional! Maar welk geld willen we daarvoor betalen? Een probleempaard door wat dan ook? Laat het over aan een professional. Maar waar haal je die vandaan, zijn ze dan opeens wel goed genoeg? De risico's, waar hierboven naar verwezen wordt, hoeveel willen we betalen aan de mensen die dat risico voor ons lopen? Bij het beleren, de verzorging, de fokkerij enz. Het normale uurloon willen betalen voor de verzorging, of meteen klagen dat de pensionprijs niet daalt terwijl toch het stro goedkoper wordt! De menskracht, de tijd die het kost, daar mag je toch ook wel voor betalen? En ja, opleiden van mensen kost tijd en geld. Je leert het werk in de praktijk maar je hebt ook kennis nodig, onafhankelijke kennis. Want ieder in de paardenwereld heeft zijn eigen geloof, al dan niet al lang achterhaald of wetenschappelijk aangetoond. Het één kan niet zonder het ander. Ik vind dat zo jammer dat het zo gaat.
Ik denk, zolang wij zo negatief over al dat werk denken, we er weinig voor over hebben, het zo blijft. Terwijl we dan wel weer een paard willen hebben, tja...
Zoals crazyCat zegt, in het buitenland kan het ook!
Dus aan onze mentaliteit moet wat veranderen blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:31

Gewoon lekker als hobby houden die paarden, ik heb zelf meerdere keren in de paarden gewerkt, 1 keer onwijs leuk gehad maar het is gewoon mijn wereld niet, dan heb ik het nog niet eens over het harde werken, maar meer over hoe er met paarden om wordt gegaan. Zodra er met paarden verdient moet worden, worden het dingen. En als die dingen niet willen, dan wordt er wel voor gezorgd dat ze wel willen, goedschiks of kwaadschiks. En dat kan ik niet accepteren en wil ik niet accepteren.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:31

palousa_boy schreef:
Ach, en afgezeken wordt je toch wel overal :) ook op kantoor, of in een winkel ofzo. Je moet overal harder werken voor hetzelfde of zelfs minder geld.

Moet wel zeggen dat de klanten me er altijd wel doorheen hebben getrokken. Daar kon ik het altijd erg goed mee vinden.

Ik weet niet waar jij zit, maar ik word op mijn kantoorbaan niet afgezeken, ik verdien veel en veel meer dan het minimumloon en ik werk zelden meer dan 40 uur per week.

Maar om even on-topic te blijven. Nee, voor mij geen werk in de paarden. Ik zie hier instructrices avonden werken. Dat wil ik niet, zo simpel is het. Ik vind het heerlijk om om vijf uur naar huis te gaan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:37

Na al die jaren ben ik toch nog altijd heel blij dat ik op mijn 15e 1 verstandige keuze heb gemaakt :P.
Ik wilde als jong paarden meisje niks liever dan een baan in de paarden. Uiteindelijk toch eieren voor mijn geld gekozen (toen, nu is het andersom ;)) en mijn Havo en daarna HBO afgemaakt in een totaal andere richting.
Op dat moment was ik bang mijn hobby kwijt te gaan raken omdat het dan ook mijn opleiding/werk zou gaan worden en het een verplichting zou worden.

Inmiddels jaren verder heb ik een prima baan, nee niet zo leuk als de hele dag paardrijden, maar wel een baan waar ik mijn ei in kwijt ben, meer met mijn hersens werk (die uitdaging heb ik vreemd genoeg ook nodig) en heb ik leuke paarden om te rijden ernaast (en eventueel de mogelijkheid mijn eigen paard te kopen).

Voor 20/30 jarige lijkt het me een leuke job, nog steeds hoor. Maar het is een harde wereld. Hard werken, weinig geld. Voor jou zo een ander. En wat als je een keer flink valt? Over het algemeen zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden niet geweldig dat je dan een echt probleem hebt. Laat staan voor de buitenlandse ruiters, welke gewoon vervangen worden als ze er langdurig uitliggen.

Nee laat mij maar lekker paardrijden naast mijn kantoorbaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:47

unihorses schreef:
Nies_ schreef:
Hoezo ondankbaar? Voor minimum loon kom ik niet mijn bed uit hoor. Ik heb nog nooit voor minimumloon gewerkt en tenzij noodzakelijk ga ik dat ook echt niet doen. Al helemaal niet als ik er eerst een diploma voor moet halen. Achter de kassa krijg je nog meer dan minimum en daar hoef je niet voor naar school.

achter de kassa kreeg ik minimum loon, schoonmaken minimum loon kranten onder minimum loon geld is geld hoor

Als ik pas begin met werken, ik heb nog geen zware lasten en ik moet alles nog opbouwen zou een minimumloon voor mij ook zijn geld is geld.
Maar als ik al 35 zou zijn en meer dan 15 jaar werken, twee kinderen, een koophuis (je hele leven aan het minimum gewerkt hebben zonder iets te kunnen sparen en op je 70ste nog huur moeten betalen uit je laag pensioentje is ook niet alles) dan kom je je bed niet meer uit voor een minimumloontje waar je bijna dubbel zoveel werkt als een normale arbeider. Je moet wel elke avond fatsoenlijk brood op tafel kunnen zetten. Of je moet echt verslaafd zijn aan je job.

josien_m_

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:52

Er zijn veel meer beroepen waarin je veel uren maakt hoor! Het eerste wat me te binnen schiet is boer, maar er zijn legio meer voorbeelden. Het zal voor de meeste zelfstandigen opgaan denk ik. Inkomen is een (belangrijk) ding, maar arbeidstevredenheid, de mogelijkheden binnen je vak en de zelfstandigheid tellen ook mee.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:54

Je kán het treffen in de paardenbrache.
Ik had het ook getroffen :)
Vaak ook met stages die ik kon omzetten naar een eventuele baan.

Helaas toen ik klaar was met school en klaar was voor een fulltime baan was het bedrijf failiet.

Maar ik heb het idee dat jouw 'oliebol' je erg tegen staat, dus dan zou ik het gewoon niet doen en een andere baan zoeken met meer stabiliteit.
Het is namelijk geen stabiliteit in de paarden, een paard kan ziek worden en zal jij dus langer meoten blijven omdat jij stalmedewerker bent

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:58

_Nelleke_ schreef:
ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar die saaie kantoorbaan levert wel meer dan voldoende geld op om fluitend een paard van te betalen en er voor de lol, gewoon omdat het kan, er een dikke 4x4 bij te hebben. Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om minder te gaan werken en dan nog steeds fluitend dat paard kunnen betalen. Het is dat die saaie kantoorbaan in de praktijk een stuk minder saai is dan het lijkt. Het is in de paarden toch een stuk minder gebruikelijk om meerdere miljoen+ projecten tegelijk te moeten bestieren.

Jij bent die uitzondering op de regel die het wel aardig doet in dat wereldje en zeer waarschijnlijk ben jij op kwaliteiten en niet op diploma's daarin terecht gekomen......

Nou, ik wil wel weten waar jij makkelijk je geld verdient.

Mijn ervaring met goed betaalde banen is vooral veel geld, maar ook geen tijd meer voor een hobby zoals paarden. Hartstikke leuk hoor, dat geld, maar 60 tot 80u per week van huis en dan nog een sociaal leven en een paardenhobby ernaast… hoe dan?

Ik heb een goede baan bij een goede werkgever en nee, ik hoef niet hard te werken voor mijn geld. Ik moet goed werk afleveren en vooral: veilig werk! Het feit dat jij kunt bokken, heb je mede aan ons te danken.
Ik haal, inkl reistijd, niet bij benadering de 60 uur dus ik herken me totaal niet in jouw beeld.
Maar wellicht maakt het uit dat ik met de trein ga. Ik fiets een stukkie, trein een stukkie en fiets weer een stukkie. Kost me, heel relaxed, twee uur per dag. Ik lees de krant onderweg, maak een babbel met medereizigers en kijk eens naar buiten. Zwaai naar een bokker en dan ben ik er weer.

Voor degegenen die ook beheerst hun geld willen verdienen: zorg dat je een technisch vak beheerst, dat wat je ogen zien, je handen kunnen maken. Vaklui worden schaars, heel erg schaars.
Binnen nu en vijf jaar is 15% van mijn directe collega's met pensioen. Ik heb geen idee waar ik goede vervangers vandaan zou moeten halen.......

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:38

Ik heb het bijna 1,5 jaar gedaan.
Het is erg leuke werk maar ook erg zwaar werk en onderbetaald.
Daarnaast in de winter heel koud(geen verwarming he :) ) en in de zomer bloedheet.
Daarnaast is het ook best gevaarlijk en heb ik zelf daardoor ook wel eens vervelende ongelukjes gehad met gebroken tenen/vingers als gevolg.

Mijn conclusie is dan ook: lekker als hobby houden !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:45

In geen 100 jaar dat ik dat wil gaan doen; als ik geen werk meer heb ga ik wel ergens poetsen weer; minder zwaar, betere uren en levert meer op :=

Paarden leuk als hobby, maar niet als inkomstenbron.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:58

Tilmar schreef:
Ik ben ook een (oude) penny die altijd droomde van werken met paarden. Helaas ben ik vrij goed met computers :+ en dat verdiend gelukkig heel goed! Dus hier ook een brave kantoorbaan en in vrije tijd lesgeven, jureren, eigen paard, wedstrijden rijden echt super! En ik sta op een manege waar ik regelmatig inspring met voeren of uitmesten, heerlijk!
Het erge is: ik zou het nog steeds wel willen :o

Ik ook hoor ;) Maar dan wel graag met behoud van mijn huidige salaris, zodat ik de hypotheek en mijn auto kan betalen :P

Zonder paarden zou ik mijn werk niet eens kunnen doen, die uitlaatklep heb ik echt nodig. En door af en toe eens bij te springen op stal, bijvoorbeeld door een avondje les te geven of te voeren in het weekend, hou ik mijn 'paardenkriebels' onder controle :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:58

Als iedereen het maar als hobby moet doen, wie zijn die professionals dan, die al het werk mogen opknappen, het gevaar mogen lopen, etc.??

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:10

Ach laten we eerlijk zijn het is gewoon fantastisch werk als je er van houd.
Het probleem zit hem in het feit dat de betalingen gewoon beroerd zijn.
Ook voor de kleinere staleigenaren is het meestal geen vetpot of je moet heel groot worden en daardoor ook meer investeren.
Ik vind het erg jammer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:13

Het is inderdaad een vak waar je met heel je ziel voor moet kiezen. Daarnaast moet je beschikken over een ongekend groot fanatisme en doorzettingsvermogen, je moet lichamelijk sterk en gezond zijn, als ruiter een behoorlijk talent hebben en daarnaast geluk hebben met het bedrijf waar je terecht komt.

Het is inderdaad lange dagen en lichamelijk zwaar werk. En als jong persoon zal je moeten laten zien wat je waard bent, om zo jezelf omhoog te kunnen werken.

Als je dit uiteindelijk het allerliefste doet, dan is het werk veel minder zwaar dan wanneer je met tegenzin ander 'gewoon' werk in minder uren doet. Je bent tenslotte heel de dag met je hobby bezig.

Wanneer je het geluk hebt om de juiste werkgever te treffen, waar je voor langere tijd in dienst kunt blijven en je op die manier voor hem onmisbaar wordt, dan kun je ook gewoon een prima salaris verdienen. Voor een fanatieke echt goede ruiter, is dat sowieso niet zo'n probleem.

Kortom, niet alle bedrijven en alle soorten banen in de paardenwereld over 1 kam scheren. Genoeg succesverhalen van de mensen die uit het juiste hout gesneden zijn en op juiste bedrijven terecht zijn gekomen.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 27-08-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:14

Ik snap niet dat ouders hun kinderen niet behoeden voor een vrijwel altijd nutteloze paardenopleiding. Echt ik zou het mn kinderen verbieden!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:35

@schoentje: maar ik denk dat de banen in de paardenbrache, zoals jij die hebt, niet voor het oprapen liggen. Naar mijn idee heeft een groot deel van de mensen die in de paarden wil werken gewoon niet zoveel talent. En blijft het dus bij het scheppen van stront voor een minimumloon.

Als ik jouw talent had, zou ik ook nog wel eens nadenken over een baan in de paarden :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 14:48

Maar dat geloof ik ook best dat er echt wel goeie stallen tussen zitten maar er zijn niet zo heel veel "goeie" of "getalenteerde" ruiters. En als je daar niet bij hoort ben je een voetveeg die alle oliebol klussen op moet lossen voor een prut salaris.

Zo begonnen er in mijn periode op school "NHB Deurne" veel meiden en jongens met maar 1 droom : stal ruiter worden of eigenaar van een stal!
Ik denk dat er maar een handje vol is wat geslaagd is en ook echt daadwerkelijk een "goeie" paardenbaan hebben. De rest doen eigenlijk niets meer met paarden wegens het salaris etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:56

Anoeska schreef:
@schoentje: maar ik denk dat de banen in de paardenbrache, zoals jij die hebt, niet voor het oprapen liggen. Naar mijn idee heeft een groot deel van de mensen die in de paarden wil werken gewoon niet zoveel talent. En blijft het dus bij het scheppen van stront voor een minimumloon.

Als ik jouw talent had, zou ik ook nog wel eens nadenken over een baan in de paarden :D

DAAR heb je een punt!! en voor talent heb je niet per se een opleiding nodig, hooguit om sommige zaken wat beter/handiger te kanaliseren.
Mijn instructrice heeft dat talent ook en die roept dan op een buitenrit met een trainingspaard: en hier word ik nog voor betaald ook!!!