Hier een Nederlandse die in Gent studeert

Heb net m'n eerste masterjaar afgerond, dus draai al eventjes mee tussen de belgen.
Okee, ik geef toe, ook ik heb het cultuurverschil in het eerste jaar ernstig onderschat, maar ze eten je echt niet op ofzo hoor. En wordt over en weer wat gegrapt over afkomst maar ik zie veel Nederlanders, Belgen en Duitsers gewoon vredig naast elkaar in de les zitten en in huis wonen hoor

.
Ik wist destijds niet of ik liever naar Gent of Utrecht wilde. Had allebei z'n voor en nadelen en heb toen het lot laten beslissen; meeloten en inloten naar Utrecht, bij uitloten naar Gent.
Ben blij dat ik uitgeloot ben!
1. Studiegeld is maar 1/3 van NL voor een jaar
2. Cursussen van de proffen (max €40,- ps) ipv boeken (min €100 ps)
3. Je wordt er zo lekker multicultureel van. Klinkt mss raar, maar het is voor mij wel een verrijking geweest.
4. Trein kost als student maar €1,60 tussen 2 vaste locaties.
5. Bus kost €1,- voor een uur reizen
6. Bijna net zo veel Nederlanders als in Utrecht.
7. Binnen Nederland krijg ik het idee dat mensen met een diploma uit Gent heel lichtjes voorgetrokken worden tov de mensen met een diploma uit Utrecht.
8. Kamers zijn ruim €100,- pm goedkoper dan in Utrecht en gemakkelijker te vinden.
MAAR.
Realiseer je heel goed dat de arbeidsmarkt meer dan over verzadigd is. Van de mensen die in Gent als paardendierenarts afstuderen, komt een 10-20% aan de bak in de paardensector. Een ander deel zal in bij de kleine huisdieren gaan werken en de rest zal nooit als praktisch dierenarts gaan werken, maar bij de overheid oid terecht komen. Niet omdat ze dat graag willen, maar omdat er nergens anders werk te vinden is. Voor kleine huisdieren geldt redelijk hetzelfde. Bij de landbouwhuisdieren is al iets beter werk te vinden, maar ook niet denderend. Met onderzoek heb je nogaltijd de meeste kans. Tuurlijk, als je heel gemotiveerd bent moet je het zeker doen! Maar als ik dit eerder had geweten had ik het ondanks mijn onstuitbare motivatie waarschijnlijk niet gedaan. Ja, dromen moet je najagen. En ja ik had het zonde gevonden. Maar wie weet zit ik straks na het behalen van mijn diploma meer dan een jaar werkloos thuis of kan ik ergens gaan vakkenvullen om maar geld in het laatje te brengen. Dat zie ik achteraf eigenlijk helemaal niet zitten. Maargoed als er gewoon echt geen werk is...
Ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat er volgend jaar loting is in Gent of anders toch een zwaar toelatingsexamen oid. Vaak voeren ze in juli of later nog regels in die in september met het nieuwe academiejaar van start gaan. Best ingrijpende regels ook.
En waarom niet eens kijken naar 'alternatieve' studies? Daarmee bedoel ik niet de standaard biologie, scheikunde, geneeskunde, piloot enz. Maar bepaalde vormen van microbiologie of technologie. Naar mijn mening zijn juist die kleine opleidingen waar maar weinig mensen studeren vaak wel heel leuk, en door hun onbekendheid is er in die sector vaak veel beter werk te vinden.
Ik persoonlijk vind een jaar een andere studie doen, 'om maar je tijd te vullen tot je wordt in geloot bij je eeste keuze' altijd een beetje waardeloos. Het kost tijd, geld en veel energie en uiteindelijk zit je iets tegen je zin te doen. Dus je zult je ook nooit helemaal inzetten -> Wat levert het dan op? Dat kwartiertje werk dat het je minder kost per week om alles te snappen volgend jaar? Je moet toch alles een keer aandachtig lezen.