Ziektewet en einde contract,wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:38

Yinnar schreef:
biancaroze schreef:
en ik verzekeringsarts in opleiding bij uwv :P

Ik vind het vervelend om te zeggen maar je zegt dingen die pertinent niet kloppen. Maar je zit nog in opleiding dus het gaat vast goedkomen.

vertel maar wat er mis is dan?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:40

Nickolay schreef:
Ik was al eerder ziek thuis, maar nu sinds 29 januari en per 28 februari uit dienst.

het ligt er dus aan of je werkgever eigenrisicodrager is of niet. Dit was mijn ex werkgever sinds januari 2014. Betalen ze minder premie, maar zijn ze dus ook na einde dienstverband verantwoordelijk

Maar ben je twee jaar ziek geweest of heb je een gedeeltelijke WAO/WIA uitkering?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:43

biancaroze schreef:
vertel maar wat er mis is dan?

Als je mijn berichten goed had gelezen had je deze vraag niet gesteld. Wat je zegt klopt gewoon niet. In welk jaar van je opleiding zit je? Wet Verbetering Poortwachter al aan de orde geweest?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:46

bij het aanvragen van ww jezelf meteen ook ziekmelden je moet dan 13 weken wel solliciteren tot je de oproep van de arbo arts krijgt. zo is het bij mij gegaan ook al was ik al 6 maanden thuis!en echt arbeidsongeschikt. :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:46

biancaroze schreef:
Yinnar schreef:
TS heeft nog steeds een arbeidsovereenkomst. Ze is nog lang niet in beeld bij het UWV. Dat is pas bij of de 42e week van het verzuim of bij ziek uit dienst treden. Dan moet de werkgever haar wel ziek uit dienst melden uiteraard. Anders moet ze zelf actie ondernemen als het contract is beëindigd.

Je wordt wel echt eerder gezien dan bij de 44e week beoordeling hoor!!

Ehhh volgens mij wordt een zieke werknemer pas na 40/42 weken aangemeld bij het UWV, dus voor die tijd wordt deze dus niet gezien door het UWV.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:51

op deze manier in een topic reageren heb ik geen trek in...

TS heel veel succes en beterschap
Laatst bijgewerkt door jabbie op 17-07-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:53

Tivoli schreef:
Ik weet niet of wij een 'P/O' hebben maar daar zal ik dan morgen achteraan bellen en meteen kijken of ik er achter kan komen bij welke arbodienst ik moet zijn...

@quartel:
Zo heb je het goed begrepen. Althans, het is mij op dit moment dus niet duidelijk of ik nu ziek gemeld ben of niet,aangezien ik tot vandaag, twee uur per dag heb 'gewerkt'.

Kan ik geen problemen krijgen als ik mij halsstarrig ziek meld en 'gewoon niet meer kom'?
Niet dat ik dalijk onwelwillend ben ofzo?
Ik wil in ieder geval ook morgen aan de arts vragen of hij wellicht een verklaring of iets schriftelijks heeft om mee te geven. Als is het maar om te bewijzen dat ik niet uit m'n nek *** :(

Ik begrijp dat jij bij een redelijk groot bedrijf werkt, dus je hebt vast een afdeling PO (personeel en organisatie) of PZ (personeelszaken). Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat jullie bedrijf geen eigen arbo-arts heeft of in ieder geval is aangesloten met een arbodienst. Vraag het desnoods aan de receptioniste / telefoniste of secretaresse van de afdeling.

Ik zou me inderdaad ook helemaal ziekmelden. Jij krijgt sowieso al geen verlenging, geef je pees rust en bespreek alles in detail met je arbo- of bedrijfsarts.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:53

@biancaroze: dit is totaal niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat je beter hier niet meer moet reageren. De dingen die jij zegt zijn namelijk pertinent niet waar

Yinnar heeft gelijk mbt tot het de procedure en het uwv. Uwv komt pas bij de 42e week en een arts van het uwv komt zelden voor bij werknemers. Wat wel voorkomt is een arbeidsdeskundige igv een deskundigenoordeel wordt verzocht. Die zie ik nl veel voor mijn neus

En als iemand ziek uit dienst gaat, komt ze pertinent niet in de ww maar in de ziektewet. Ik heb hier een master van de universiteit voor gehaald (arbeidsrecht), dus ik zal er best wel wat van weten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:54

Brainless schreef:
Ehhh volgens mij wordt een zieke werknemer pas na 40/42 weken aangemeld bij het UWV, dus voor die tijd wordt deze dus niet gezien door het UWV.

Klopt, je dient de 42e weeksmelding te doen naar het UWV in -hoe kan het ook anders- de 42 week van het verzuim. Maar dan nog wordt je niet opgeroepen voor een controle bij het UWV omdat de werkgever een loondoorbetalingsverplichting heeft van twee jaar. Pas bij de WIA beoordeling krijg je een oproep voor de WIA beoordeling. Dat is vaak 3 maanden voor einde wachttijd.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:01

biancaroze schreef:
Ik heb het over dat als TS ziek uit dienst gaat en dus in de WW komt. (wat hier dus het geval is) Ik zie deze mensen vaak genoeg op mijn spreekuur.. maar als Yinnar het zo goed weet ga gerust je gang met afkraken van anderen!

TS vraagt om adviezen en die worden haar gegeven door iedereen in het topic
Weer typisch bokt dit...... :(

Is er een gevoelige snaar geraakt? Het is niet erg om fouten te maken. Je zit in opleiding en moet nog leren. Doe wat met de kritieken van mensen die dit al jaren doen en maandelijks worden bijgeschoold. Je kan er alleen maar een betere verzekeringsarts van worden als je straks voor het eggie gaat.

TS is gebaat bij goede adviezen. Jij geeft deze momenteel helaas niet en dat kan nadelig uitvallen voor haar. Dat wil jij toch ook niet?
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 17-07-14 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:01

Douraque schreef:
@biancaroze: dit is totaal niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat je beter hier niet meer moet reageren. De dingen die jij zegt zijn namelijk pertinent niet waar

Yinnar heeft gelijk mbt tot het de procedure en het uwv. Uwv komt pas bij de 42e week en een arts van het uwv komt zelden voor bij werknemers. Wat wel voorkomt is een arbeidsdeskundige igv een deskundigenoordeel wordt verzocht. Die zie ik nl veel voor mijn neus

En als iemand ziek uit dienst gaat, komt ze pertinent niet in de ww maar in de ziektewet. Ik heb hier een master van de universiteit voor gehaald (arbeidsrecht), dus ik zal er best wel wat van weten

Kan het zijn dat er spraakverwarring is tussen jullie (jou en Yinnar) en Biancaroze? Jullie hebben het volgens mij over een werknemer in vast dienstverband die meer dan 42/44 weken ziek is alvorens deze (edit: beter opletten in vervolg!) aangemeld wordt bij UWV. Kan het zijn (geen idee, vandaar vraag), dat BR het heeft over een werknemer met contract voor bepaalde tijd die voor uitdiensttreding ziek wordt. In laatste geval is er sprake van ziekte en uitdiensttreding vanwege geen contractverlenging. In eerste geval is er sprake van stopzetten van dienstverband omdat er meer dan 2 jaar ziekte is.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:03

Je moet je niet teveel zorgen maken over wat je werkgever van je denkt en van je wilt. Je bent ziek. Ook al zou je willen om je contract te verlengen, je kan gewoon niet hele dagen werken.
Verlenging van je contract is dan meestal ook van de baan. (je zei ook iets over fysiek zwaar werk? dan dit niet meer willen doen met je arm, het blijft lang gevoelig)

Zo snel mogelijk ziek melden als je dit nog niet hebt gedaan. Thuis blijven zitten, uitrusten en hopelijk weer aan de slag kunnen als je contract is afgelopen.
Als je zo door gaat met werken dan zegt je werkgever gewoon dat je te weinig kon werken, laat het contract gewoon aflopen en zit jij nog steeds met je arm. Denk in de eerste plaats aan jezelf hoor! Voor jou 10 anderen ook al ben je nog zo onmisbaar.

De arbo arts met je je niet al te veel zorgen over maken. Die meldt zich vanzelf.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:04

Nee, er is totaal geen verwarring. Ze zegt gewoon dingen die totaal niet kloppen. Ook bij een tijdelijk dienstverband, als je ziek uit dienst treedt, kom je in de ziektewet en al helemaal niet in de ww.

En stopzetting wegens ziekte kan ook alleen maar toestemming van het uwv bij een vergunning

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:09

Rocamor schreef:
Kan het zijn dat er spraakverwarring is tussen jullie (jou en Yinnar) en Biancaroze? Jullie hebben het volgens mij over een werknemer in vast dienstverband die meer dan 42/44 weken ziek is alvorens deze (edit: beter opletten in vervolg!) aangemeld wordt bij UWV. Kan het zijn (geen idee, vandaar vraag), dat BR het heeft over een werknemer met contract voor bepaalde tijd die voor uitdiensttreding ziek wordt. In laatste geval is er sprake van ziekte en uitdiensttreding vanwege geen contractverlenging. In eerste geval is er sprake van stopzetten van dienstverband omdat er meer dan 2 jaar ziekte is.

Nee, er is volgens mij geen spraakverwarring aan de orde. En ook bij een tijdelijk dienstverband kan je als je je direct na je proeftijd ziek meldt 42 weken verzuim halen als je bijvoorbeeld een jaarcontract hebt. Dan wordt ook de 42e week melding gedaan want er zijn zelfs werkgevers die ondanks verzuim toch het contract verlengen. Is vaak afhankelijk van of er een herstel wordt verwacht of uit compassie. (ernstige ziekte)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:49

Brainless schreef:
DeniseES schreef:
Dit klinkt wel een beetje als 'goedhouden' tot je ze 'gezond' van je af kunnen en je ze dan niets meer kost... Terwijl wanneer je ziekgemeld bent, je gewoon de ziektewet in gaat en ze aan het eind van je contract dus niet 'zomaar' van je af kunnen. Maar dat zal ook wel van je contract afhangen.

Ik zou er zeker achteraan gaan en je ziek laten melden door een arbo-arts :j

Jawel, na het einde van het contract zijn ze gewoon van haar af (ziek of niet ziek).
Maar het is makkelijker als TS nog gewoon blijft werken tot die datum, dan is ze iig nog productief voor haar loon.

Dat is ook vreemd... Iemand in mijn omgeving is inmiddels al een jaar ziek thuis en ze zouden toch maar wat graag van haar af willen :? Dat is zeker alleen met vaste contracten zo dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:55

DeniseES schreef:
Dat is ook vreemd... Iemand in mijn omgeving is inmiddels al een jaar ziek thuis en ze zouden toch maar wat graag van haar af willen :? Dat is zeker alleen met vaste contracten zo dan?

Dat zal dan zeker zo zijn.
Een tijdelijk contract loopt gewoon af (of als ze iemand willen houden, kan deze natuurlijk verlengt worden).

Nickolay

Re: Ziektewet en einde contract,wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:54

Het is duidelijk dat het voor iedereen super onduidelijk is.

Ik heb net een gevecht van 3 maanden achter de rug.
Sinds januari 2014 is de wetgeving veranderd. http://www.uwv.nl/Werkgevers/eigenrisic ... index.aspx

Ik had een jaarcontract. Was een jaar ziek geweest, maar omdat ik alweer een paar maanden fulltime aan het werk was telde deze datum niet meer.
Mijn eerste ziektedatum is dus nu de dag dat ik me dit jaar heb ziek gemeld.

Sinds vorige maand heb ik, met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2014, mijn geld via mijn ex werkgever ontvangen. Deze is nu ook verantwoordelijk voor mijn reintregratie de komende 1,5 jaar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:22

Nickolay schreef:

Sinds januari 2014 is de wetgeving veranderd. http://www.uwv.nl/Werkgevers/eigenrisic ... index.aspx

Ik had een jaarcontract. Was een jaar ziek geweest, maar omdat ik alweer een paar maanden fulltime aan het werk was telde deze datum niet meer.

Sinds vorige maand heb ik, met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2014, mijn geld via mijn ex werkgever ontvangen. Deze is nu ook verantwoordelijk voor mijn reintregratie de komende 1,5 jaar.

dat zei ik dus al....maarja....er zitten ook deskundigen op bokt :') :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:09

voor ts geld in ieder geval dat ziek melden de correcte optie is, doe dit bij je direct leidinggevende en de afdeling personeel en organisatie, eventueel zelf nog contact opnemen met het uwv of die ziekmelding door is/word gegeven aan hen
en dan eerst maar eens herstellen jij :(:)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:23

quartel schreef:
Nickolay schreef:

Ik had een jaarcontract. Was een jiaar ziek geweest, maar omdat ik alweer een paoar maanden fulltime aan het werk was telde deze datum niet meer.

dat zei ik dus al....maarja....er zitten ook deskundigen op bokt :') :')

Wat jammer je reactie quartel. :7

Maar om terug te komen op het verhaal van Nickolay, het is niet onduidelijk hoor. Zeer zeker niet. Jouw verhaal echter wel. Ik mis nog een deel van het verhaal. Ik ken de wet Bevaza. Per 1 juli dit jaar is ook de Wet werk en zekerheid voor een gedeelte van kracht gegaan. Het klopt dat er zaken zijn veranderd maar wat jij vertelt lijkt of er iets mist in het verhaal. Een jaarcontract, een jaar ziek, een paar maanden weer fulltime aan het werk en weer ziek? Ben nieuwsgierig naar het complete verhaal. Om niet het topic van TS te vervuilen mag het, als je zin en tijd hebt, ook via pb hoor. Just curious.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 07:49

Beetje tegen elkaar opbieden wie er meer verstand van zou moeten hebben is pas jammer ;)
Ik vind dat kinderlijk gedrag.
TS zou zich bij twijfel beter even laten informeren bij het juridisch loket na ziekmelding uiteraard.
Ik weet niet of je ook lid bent van een bond??
Daar kan je ook veel aan hebben.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:51

quartel schreef:
Beetje tegen elkaar opbieden wie er meer verstand van zou moeten hebben is pas jammer ;)
Ik vind dat kinderlijk gedrag.
TS zou zich bij twijfel beter even laten informeren bij het juridisch loket na ziekmelding uiteraard.
Ik weet niet of je ook lid bent van een bond??
Daar kan je ook veel aan hebben.

Nee, je reactie is sneu en kinderlijk. Er wordt verkeerd advies gegeven dus wordt dit aangegeven. Als je daarnaast het topic goed had gelezen had je gezien dat Douraque een arbeidsjurist is dus what's the problem? Waarom zou ze dan niet deskundig zijn?

Er wordt hier een vraag gesteld en daar wordt op geantwoord. Daar is dit forum volgens mij ook voor.

TS zit in een vervelende situatie. Het aanbieden van hulp omdat het je werk en daardoor dagelijkse kost is heb jij commentaar op? Erg vreemd hoor.

Hoe dan ook als TS nog vragen heeft ben ik meer dan bereid om ze te beantwoorden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:57

Even nog een opmerking: wet werk en zekerheid is nog niet van kracht, per 1 januari 2015 een gedeelte en per 1 juli 2015.

Voor ts is het van belang om zich ziek te melden. En hoe dan ook, na einde dienstverband beland ze in de ziektewet als ze ziek uit dienst gaat. En wie dat gaat betalen maakt helemaal niets uit, of uwv of de werkgever als hij eigenrisicodrager is. Dat is ts haar probleem niet. En als de werkgever niet meewerkt, stap je naar het uwv.

Dus onduidelijkheid nee, jammer quartel dat je de reacties van de mensen die hier duidelijk verstand van hebben niet (goed) leest

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:18

TS, als ik jou was zou ik eerst eens de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandsverzekering doorlezen. Ongelooflijk dat zij geen tijd op korte termijn voor je vrijmaken. Zij zouden toch minimaal je telefonisch advies kunnen geven.

Eerlijk gezegd denk ik dat je verlenging van je contract wel kan vergeten. Het lijkt er opdat je fysiek het werk niet aan kan. Voorts steven je af op een arbeidsconflict met de werkgever.

Maar dat betekent niet dat je je recht niet moet halen, zeker niet als je klachten veroorzaakt zijn door je werk. Zolang je rechtsbijstand niets doet, zou ik zoveel mogelijk de communicatie met je werkgever vastleggen, bijvoorbeeld door dit via de mail te doen. Ik zou minimaal de werkgever een verzoek doen om de arbo arts te mogen bezoeken omdat je huisarts heeft geconstateerd dat je klachten veroorzaakt zijn door het werk. Als het aantal nu niet uitbetaalde overuren substantieel zijn, zou ik ook verzoeken om dit besluit terug te draaien omdat je ziek was.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:48

Ik ben niet aangesloten bij een bond.

Ik ga dalijk mijn werkgever bellen en hem zeggen dat ik mij ziek meld en mocht dit nog niet het geval zijn,met terugwerkende kracht.

Overigens,mijn arts heeft niet gezegd dat het door mijn werk is opgelopen,maar dat het mogelijk door mijn werk is ontstaan.
Het zijn vaak die kleine woordjes waar je goed op moet letten,ook ik zelf.
Dat kan het verschil maken tussen sterk staan of een flater slaan.
Ik snap heel goed dat mijn arts geen definitieve uitlatingen hierover durft te doen en dat liever over laat aan een arboarts of een ander die hier voor in wordt gezet. (Toch?)

Ook wil ik dan vandaag bellen met het uwv,dat ik verwacht binnen nu en drie weken in een vervelende situatie zal belanden en of zij misschien dingen weten die ik nu al vast kan doen.

Moet ik nu wel of niet zelf een arboarts gaan regelen,of kan ik dit over enkele weken ook via het uwv doen?