Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:54

Hier gaat het om de kosten tijdens een studie, daar kom je idd erg krap te zitten. In het vorige topic ging het over een 17 jarige die nog bijna niks (geen kleding enz) zelf hoefde te betalen maar niet onder de 4,50 wilde gaan werken, omdat ze dat uitbuiten noemde. Dat vind ik wel onzin. Omdat ik vind dat je als 17 jarige thuiswonende best langzamerhand zelf wat kunt gaan betalen (was ook niet mijn initiatief maar van mn ouders, maar ik ben er heel erg tevreden mee) en zeker wat ervaring kunt gaan opdoen. En ervaring opdoen kun je ook zien bij wat je verdiend. Gewoon een beetje activiteit en interesse tonen staat ook mooi op een CV voor later!
En ik vind 100 euro per maand een heel mooi bedrag! Kun je heel veel leuks mee doen. Ik Werk gemiddeld 4 uur per avond, 4 euro per uur en ondanks dat het horeca is geen fooi (houdt de baas voor zichzelf) en geen toeslagen (zoals vakantie enz). Krijg daarbij wel gratis drinken en eten na mn werk (is een wokrestaurant). Wij mogen max 2 dagen per week werken (heeft baas bedacht) en ik kom dus eigenlijk altijd ook wel 2 dagen. Dus 2*4*4*4 is 132 euro per maand. Ik ben daar ruim tevreden mee :) betaal daarvan mn kleding en alle andere leuke dingen die ik wil doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:54

kimberly1995 schreef:
Uh, 3600 euro per jaar gemiddeld hoor. :o :') Ik studeer niet regulier.

Ik denk dat het overgrote deel van NL gewoon wettelijk collegegeld betaald, dat is 150 euro per maand, vaststaand. Denk niet dat we moeten uitgaan van een uitzondering in deze discussie...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:54

Brainless schreef:
ynskek schreef:
Het klopt dat 750 voor 5 personen per persoon op minder dan 275 per persoon uit zal komen... Dat wil ik ook zeker niet ondermijnen maar feit blijft dat voor 1 persoon koken per keer duurder uitkomt dan voor 5...

Geloof me... Ik doe echt geen heel gekke dingen qua eten...

Dat met het eten klopt wel, maar ik heb ook 2 tieners die meer eten dan een volwassenen.
Ik ben 100/120E per week aan boodschappen kwijt en dan heb ik 5 overvolle tassen, en kopen we bijna alles wat we willen.
Daarnaast ben ik voor kleding/schoenen in verhouding meer kwijt omdat mijn kids nu eenmaal groeien :+ .

Van het geld betaal ik ook 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen.
En elke maand benzine en de schoolkampen/excursies (nu al voor het nieuwe schooljaar al 400E aan potentiële rekeningen gekregen ;( ).

Gelukkig blijft de OV voorlopig er nog in, want dat was voor ons (over 1 jaar) een grote kostenpost geworden.

Hoe dan.. 100x4=400, 350 over voor 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen. Moest nog meer van die 750 betaald worden toch?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:55

Courses schreef:
Ohja; Heel veel mensen in mijn omgeving (ben nu 19, eerste jaars HBO in Utrecht) geven bergen met geld uit aan alchohol ... Ja, dan gaat het wel hard ja. Waarom zou je zo belachelijk veel geld uitgeven aan drank.

Zo ken ik er inderdaad ook een aantal. Gelukkig doe ik niet aan alcohol, zo te horen scheelt dat heel veel

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:55

Tsja, het is niet veel. Maar ik vind het geen uitbuiterij. Het is een stimulans om te leren voor geschoolde arbeid.
Ik moet er kei hard voor werken, helemaal omdat ik als 3e jaars hbo student 30 uur stage loop in de week voor nopes.. Dat vind ik wel uitbuiterij, maar dat is een ander verhaal.
Om rond te komen, moet ik dus zeker wel 12 uur in de week maken bij m'n bijbaan. Ik heb een eigen appartement in het centrum en een eigen auto. En ben dus daarnaast fulltime student.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:55

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:
Uh, 3600 euro per jaar gemiddeld hoor. :o :') Ik studeer niet regulier.

Ik denk dat het overgrote deel van NL gewoon wettelijk collegegeld betaald, dat is 150 euro per maand, vaststaand. Denk niet dat we moeten uitgaan van een uitzondering in deze discussie...

Ik heb het over mezelf, zei ik toch net al. Dus omdat ik een uitzondering ben, mag dat opeens niet? Die 100 euro in de maand moet ook gewoon betaald worden hoor en ik heb niet eens recht op stufi. Denk dat dit méér dan terecht is in dit topic, misschien wel meer dan degene die nog wél stufi ontvangen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:56

kimberly1995 schreef:
ynskek schreef:

Wordt volgens mij omgezet naar een leenstelsel

Joh.. Ik bedoel meer: wat ga je dan doen qua kosten? 20.000 euro studieschuld of werken? :')

Ik had afgelopen jaar een docent die de volgende redenatie gaf:

Je kan gaan werken tot zover als je studie het toe laat zonder er onder te lijden... een studieschuld kun je ook zien als een investering in de toekomst... door te studeren, en hier kosten in te maken heb je daarna grotere kans op een baan die beter betaald is dan zonder opleiding...

Het is een afweging die iedereen zelf moet maken...

Ik ga komend jaar een andere opleiding doen... en blijf daarnaast bijlessen geven zo'n 3 avonden per week... Daarmee ga ik proberen te leven van de bijlessen en een deel van de Stufi te sparen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:00

kimberly1995 schreef:
Ik heb het over mezelf, zei ik toch net al. Dus omdat ik een uitzondering ben, mag dat opeens niet? Die 100 euro in de maand moet ook gewoon betaald worden hoor en ik heb niet eens recht op stufi. Denk dat dit méér dan terecht is in dit topic, misschien wel meer dan degene die nog wél stufi ontvangen.

De vraag was wat studeren 'kost', wat voor de gemiddelde student 200 euro is(thuiswonend). Het feit dat je geen wettelijk collegegeld moet betalen, en geen stufi krijgt, bewijst dat je dus niet 'gemiddeld bent'. Vind het rot voor je dat je zoveel moet betalen, maar dat heeft niks te maken met 'terecht' of 'niet mogen'. Het voegt iets toe aan dit topic -namelijk dat niet iedereen regulier studeert-, maar daar kan je als gemiddelde student natuurlijk niet vanuit gaan. Bedoel er ook niks slechts mee, maar je moet in zo'n discussie gewoon van het gemiddelde uitgaan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:02

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:

De vraag was wat studeren 'kost', wat voor de gemiddelde student 200 euro is(thuiswonend). Het feit dat je geen wettelijk collegegeld moet betalen, en geen stufi krijgt, bewijst dat je dus niet 'gemiddeld bent'. Vind het rot voor je dat je zoveel moet betalen, maar dat heeft niks te maken met 'terecht' of 'niet mogen'. Het voegt iets toe aan dit topic -namelijk dat niet iedereen regulier studeert-, maar daar kan je als gemiddelde student natuurlijk niet vanuit gaan. Bedoel er ook niks slechts mee, maar je moet in zo'n discussie gewoon van het gemiddelde uitgaan.

Moet helemaal niks. Waar haal je dat nou ineens vandaan? Het gaat hier over het minimumjeugdloon en alles wat daarbij komt kijken. Als jij vindt dat alles alleen 'gemiddeld' moet, gaan we vanaf nu ook maar uit van alleen het minimumjeugdloon en alles wat iedereen meer verdiend is niet gemiddeld, dus laten we buiten beschouwing. Lekker kortzichtig. :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:02

Brainless schreef:
ynskek schreef:
Het klopt dat 750 voor 5 personen per persoon op minder dan 275 per persoon uit zal komen... Dat wil ik ook zeker niet ondermijnen maar feit blijft dat voor 1 persoon koken per keer duurder uitkomt dan voor 5...

Geloof me... Ik doe echt geen heel gekke dingen qua eten...

Dat met het eten klopt wel, maar ik heb ook 2 tieners die meer eten dan een volwassenen.
Ik ben 100/120E per week aan boodschappen kwijt en dan heb ik 5 overvolle tassen, en kopen we bijna alles wat we willen.
Daarnaast ben ik voor kleding/schoenen in verhouding meer kwijt omdat mijn kids nu eenmaal groeien :+ .

Van het geld betaal ik ook 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen.
En elke maand benzine en de schoolkampen/excursies (nu al voor het nieuwe schooljaar al 400E aan potentiële rekeningen gekregen ;( ).

Gelukkig blijft de OV voorlopig er nog in, want dat was voor ons (over 1 jaar) een grote kostenpost geworden.

Je hebt er helemaal gelijk in dat opgroeiende kinderen veel geld kosten qua kleding en zo.... Ik denk dat ik zelf het afgelopen half jaar in totaal max 120 euro uitgegeven heb aan nieuwe kleding omdat mijn broeken versleten waren...

excursies etc voor school moet ik ook zelf betalen...

Voor mn nieuwe opleiding buiten de OV om 2x naar Rotterdam gemoeten vanuit almere... Dan ben je ook weer €40 euro verder...

Maar ik geloof dat dit topic er niet zo zeer om gaat of de Stufi hoog is of niet maar dat het zo is dat veel jongeren en dan vaak de 16/17 jarige geen hoog werk ethos hebben...

Daarnaast vraag ik me inderdaad net als kimberly af hoe jij 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen weet te onderhouden voor 350,- en dan nog je verzekeringen etc weet te betalen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:04

kimberly1995 schreef:
Moet helemaal niks. Waar haal je dat nou ineens vandaan? Het gaat hier over het minimumjeugdloon en alles wat daarbij komt kijken. Als jij vindt dat alles alleen 'gemiddeld' moet, gaan we vanaf nu ook maar uit van alleen het minimumjeugdloon en alles wat iedereen meer verdiend is niet gemiddeld, dus laten we buiten beschouwing. Lekker kortzichtig. :')

Dat bedoel ik helemaal niet, wat ik bedoel is dat om een discussie te voeren, je ergens een streep moet trekken. Dan zou ik ook kunnen stellen dat voor mijn studie de boeken 100 euro per maand kosten, en dat ik dus 50 euro per maand te weinig krijg, omdat ik niet gemiddeld ben. Heeft niks met kortzichtig zijn te maken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:06

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:

Dat bedoel ik helemaal niet, wat ik bedoel is dat om een discussie te voeren, je ergens een streep moet trekken. Dan zou ik ook kunnen stellen dat voor mijn studie de boeken 100 euro per maand kosten, en dat ik dus 50 euro per maand te weinig krijg, omdat ik niet gemiddeld ben. Heeft niks met kortzichtig zijn te maken.

Er staat nergens dat je voor een goede discussie voeren ergens een streep moet trekken. Dat vind ik echt belachelijk. Het loon scheelt ook nog per sector, moeten we dat dan ook weren, omdat dat niet voldoet aan waar we de streep getrokken hebben. Of de Belgen kunnen niet mee discussiëren, omdat het bij hun anders werkt. Jezus zeg. Laat gewoon iedereen meedoen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:07

Het is gewoon zo, zonder hulp van mijn ouders zou ik niet rond kunnen komen als 18 jarige. Ik begin aanstaand jaar aan het HBO en ik werk gemiddeld 10 uur per week. Soms 's winters 7 uurtjes en in de vakantie 3 tot 5 dagen per week. (dagen van 9,5 uur exclusief pauze!)
Minimale stufie: 100 euro
zorgtoeslag: 80 euro
loon: rond de 190 euro, maar is meestal minder buiten het hoogseizoen.
Dat is 370 euro

Zorgverzekering: 120 euro
Collegegeld: 150 euro
Telefoon: 15 euro
sportschool: 40 euro
Totaal: 325

Dan zou ik dus ongeveer 45 euro overhouden voor kleding, leuke dingen en om te sparen.

Want wat als ik nieuwe boeken aan moet schaffen, schoolspullen, verplicht excursies of wanneer mijn telefoon / laptop kapot gaat ??? Dat kan gewoon niet?

Mijn ouders betalen nu dus mijn zorgverzekering en mijn sportschool (ze willen dat ik sport). Dan houd ik dus 205 euro per maand waarvan ik 100 euro probeer te sparen. Zodat ik daar van grote uitgaven kan doen. Ook werk ik zomers dus veel en dat spaar ik ook op.

Het kan allemaal wel, maar dan moeten je ouders of weinig verdienen zodat je volle studiefinanciering krijgt of ze moeten bijbetalen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:10

kimberly1995 schreef:
Er staat nergens dat je voor een goede discussie voeren ergens een streep moet trekken. Dat vind ik echt belachelijk. Het loon scheelt ook nog per sector, moeten we dat dan ook weren, omdat dat niet voldoet aan waar we de streep getrokken hebben. Of de Belgen kunnen niet mee discussiëren, omdat het bij hun anders werkt. Jezus zeg. Laat gewoon iedereen meedoen.

Dat is een andere discussie, ik denk dat je vergeten was wat de originele vraag was:
Hoeveel kost studeren?
Omdat er een leenstelsel wordt ingevoerd. Dat is ongeveer 200 euro per maand, als je 4 jaar studeert is dat dus een schuld van 10.000 euro. Daar ging het om. Heeft dus niks te maken met meedoen oid...
Zei alleen dat jij dus een uitzondering bent, je hebt geen recht op stufi of lenen, dus dat is ook al minder relevant. Tuurlijk kan je zeggen hoeveel jij betaald, dat voegt ook iets toe. Maar geeft niet echt antwoord op de originele vraag. Bedoelde ik ook totaal niet aanvallend, dus vind het verrassend dat je het eigenlijk meteen zo opvat..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:11

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:

Dat is een andere discussie, ik denk dat je vergeten was wat de originele vraag was:
Hoeveel kost studeren?
Omdat er een leenstelsel wordt ingevoerd. Dat is ongeveer 200 euro per maand, als je 4 jaar studeert is dat dus een schuld van 10.000 euro. Daar ging het om. Heeft dus niks te maken met meedoen oid...
Zei alleen dat jij dus een uitzondering bent, je hebt geen recht op stufi of lenen, dus dat is ook al minder relevant. Tuurlijk kan je zeggen hoeveel jij betaald, dat voegt ook iets toe. Maar geeft niet echt antwoord op de originele vraag. Bedoelde ik ook totaal niet aanvallend, dus vind het verrassend dat je het eigenlijk meteen zo opvat..

Vraag was ook niet zo bedoeld, meer retorisch. Ik ga zelf studeren, dus weet toch wat het kost? :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:13

Ik denk dat het minimumjeugdloon alleen handig is als je met je 20ste nog thuiswoont en dan net wat makkerlijker wordt aangenomen voor een bijnbaantje. Als je er van rond moet komen is het gewoon erg weinig en het betekend volgens mij ook vooral dat je na je 23ste helemaal nergens meer word aangenomen :list: (tenminste niet voor ongeschoold werk)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:14

kimberly1995 schreef:
Hoe dan.. 100x4=400, 350 over voor 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen. Moest nog meer van die 750 betaald worden toch?

Ik ben ong 500 per maand (er zitten 4,3 weken in een maand) kwijt aan boodschappen (incl honden/kattenvoer).
Daarnaast dus de paarden, kleding, benzine, uitjes, sporten/school kids; eigenlijk alles naast de vaste lasten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:14

kimberly1995 schreef:
Vraag was ook niet zo bedoeld, meer retorisch. Ik ga zelf studeren, dus weet toch wat het kost? :P

Had om eerlijk te zijn helemaal niet door dat je zelf die vraag had gesteld :')
Zie het nu inderdaad, haahah, sorry!

Stop nu even met volgen, het is tijd voor McNuggets ^^

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:15

Brainless schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik ben ong 500 per maand (er zitten 4,3 weken in een maand) kwijt aan boodschappen (incl honden/kattenvoer).
Daarnaast dus de paarden, kleding, benzine, uitjes, sporten/school kids; eigenlijk alles naast de vaste lasten.

250 euro voor paarden en die andere dingen.. Hoe doe je dat dan? Staan je paarden gratis, of?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:16

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:

Had om eerlijk te zijn helemaal niet door dat je zelf die vraag had gesteld :')
Zie het nu inderdaad, haahah, sorry!

Stop nu even met volgen, het is tijd voor McNuggets ^^

Maakt niet uit hoor, vind het gewoon maar stom dat je in een discussie ook al niet meer de uitzondering op de regel mag zijn. Dan kan ik beter nergens meer reageren, want aan 'de jeugd van tegenwoordig' voldoe ik -chips- ook al niet. :')

-hopelijk heb je door hoe sarcastisch ik ieder keer ben, stomme vorm van humor-

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:18

Tja.. het minimum loon hangt ook heel erg af van hoeveel je per week werkt..
Ik krijg nu bijna 1,50 euro minder in het uur dan wat ik bij m'n baantje in de Horeca kreeg.. echter had ik daar een 0 uren contract, dus werkte ik minder.
Nu heb ik een 20 uur contract dus verdien ik per maand wel het dubbele.. ondanks dat ik minder in het uur krijg..

En je kan ook altijd zelf kiezen.. Je hoeft een baan niet aan te nemen als jij vind dat je te weinig verdiend..
Ik ben zelf ook nog maar 19 dus val wel onder "de jeugd van tegenwoordig" maar ben absoluut niet te lui om te werken.. Ik woon samen met m'n vriend dus er moet ook gewoon geld verdiend worden.
en dat is natuurlijk heel anders dan iemand van 19 die 100/150 euro in de maand heeft, dat is voor hun al heel leuk natuurlijk..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:19

Ik zie vaak sportschool in de lijstjes staan... ben ik de enige die dat 'zonde van het geld' vindt?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:20

Tja, ik werk redelijk veel naast mijn studie en alles wat ik over hou aan geld gaat gewoon naar mijn spaarrekening. Ik vind het ook wel belangrijk om een buffer achter de hand te hebben voor het geval ik iets groots aan moet schaffen of wanneer ik om de een of andere reden niet zou kunnen werken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:23

Qimm schreef:
Ik zie vaak sportschool in de lijstjes staan... ben ik de enige die dat 'zonde van het geld' vindt?

Absoluut niet..
Ik zelf ben van mening dat je ook wel buiten kunt hardlopen, fietsen etc..
Maar aan de andere kant, er zijn ook mensen die voetballen/tennis/korfbal.. Voor die sporten moet je ook gewoon betalen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:24

Qimm schreef:

Ik ben hypermobiel dus krachttraining is best belangrijk voor mij, ik heb nauwlijks genoeg kracht in mijn polsen / gewrichten om mijn lesauto op de handrem te krijgen. _O- _O-