Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:42

Joolien; Je kan er alleen maar sterker uitkomen:) Voor heel veel mensen is een gesprek met de baas een stress moment en je kan er zwaar tegen op zien en als je het uit spreekt kan het vaak nog weleens mee vallen. Dan ben je op een andere manier je gevoel kwijt. Want zoals je nu zit geeft je ook toch stress...iets ander soort maar het is er wel anders begin je er niet over.

En je moet ze niet op hun fouten wijzen? Je vraagt gewoon heel open op een moment dat het kan of er iets is? Of dat het met de persoon wel goed gaat? Of dat het bedrijf er wel goed voorstaat? Kan en mag je gewono naar vragen. Dan spreek je niemand aan op zijn haar gedrag. Maar lijkt het belangstelling voor de persoon. Open vragen stellen..dan gaan zij antwoorden dus niet gesloten waar je ja of nee op kan krijgen. Dan praten mensen uit zichzelf en hoef je weinig zelf te doen. En...het is dan geen negatief fout aanwijs spelletje.

Mocht ze tegen jou uitvallen dan kan je ook tactvol er mee omgaan want dan houdt jij de eer aan jezelf...door te zeggen van weet je wel wat dit met mij doet..wat je nu tegen mij zegt op deze manier:) Dan krijg je waarschijnlijk kan me niet schelen of nee of je krijgt een verrassend antwoord. EN zeg dan gewoon wat het met je doet..zonder schreeuwen;) Denk dat je daar echt wel sterker uit komt als persoon en weer wat geleerd hebt voor de toekomst.

Zelfde als mensen in openbaar moeten praten er zijn er maar weinig die geen stress ervaren net voor ze op moeten of zelfs er al staan:) Gezond heet dat....om het soms eens op te zoeken en er mee te leren omgaan. Als je het nooit opzoekt kan je ook niet sterker worden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:44

Ja, ik vind dat boek ook een hele goede, eigenlijk. Al is het maar om je collega's te helpen. Ik zou dat heel fijn vinden als ik in een soortgelijke situatie had gezeten, dat iemand anders (die niks te verliezen heeft) het probeert.

Bij ons wordt er wel eens gezeurd op het werk over de sfeer of over hoe mensen met elkaar omgaan maar ik besef me ineens dat wij ons echt in onze handen mogen knijpen met het bedrijf en iedereen daarbinnen. Als ik het zo lees valt het bij ons echt onwijs mee!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:49

Joolien, je hebt het van je afgeschreven, hopelijk lucht dat al op. Iedereen is het er over eens; jouw baas heeft een probleem. Maak het niet het jouwe, je hoeft echt nog maar een paar daagjes. Over jouw grens heen laten gaan is uiteraard iets anders. Omdat je toch niet meer afhankelijk van hen bent zou ik in dat geval vriendelijk bedanken voor de eer daar nog langer aanwezig te zijn, volwassen reageren en vertrekken.
Veel sterkte nog met letterlijk de laatste loodjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:55

Kinke schreef:
haha, dat boek is wel een hele goede. Papiertje erom, strik erop, op het buro leggen en vrolijk gedag zwaaien :D

Laugh and wave :')

Kostolany, mocht ze tegen me uitvallen ga ik idd iets zeggen in de trant van 'waarom kun je niet normaal tegen mij praten? Zo luister ik niet naar je.'

Ik heb overigens een bericht gestuurd naar de Arbo, ben benieuwd...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:03

ik heb t al eens in een ander topic gelezen jolien :) Het lijkt mij inderdaad zwaar... Ik vind het knap van je en respect ervoor dat je het toch even doet ! Vergeet nooit de eer aan jezelf te laten, wat ze ook zeggen hoe moeilijk ook. Zo laat jij zien dat je een sterk persoon ben !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:06

Nog steeds Jolien? , gelukkig kan jij de dagen aftellen maar je collega's zitten er nog pfff...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:08

Oordoppen een optie?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:09

Eng herkenbaar, je verhaal.

Helaas maakte ik dit mee in mijn eerste echte baan, wat maakte dat ik er veel te lang mee door ben gegaan. Ik werd zowel lichamelijk als emotioneel een wrak. Het eczeem stond op mijn gezicht en nek van de stress.
Uiteindelijk op een sterk moment mijn hand op gestoken en zonder een woord naar buiten gewandeld...
Wat was ik opgelucht. Bizar hoe lang je zoiets vol kunt houden. Het voelde inderdaad als overleven!!

Sterkte met de laatste loodjes meid!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:15

Kostolany schreef:
Joolien?Saar4: Maar je hoeft haar de waarheid niet te zeggen:) Want je weet niet wat die is van de andere kant uit;) Dat bedoel ik met conclusies en oordelen vellen. Je kan het ook open kaart spelen en anders aankleden. Vragen of er iets aan de hand is met haar/bedrijf en als ze vraagt waarom vraag je dat: Zeg je gezien de reacties die je afentoe heel bot geeft. Het voelt niet fijn om zoiets zo over je heen te krijgen en je demotiveerd ons om voor jullie harder te werken. Daar het negative gevoel eens om naar positief want dan halen we veel meer uit mensen.

Maak gebruik van de sterke punten van mensen inplaats van altijd de zwakke aan te spreken en proberen te verbeteren:) Daar komt veel meer uit dan andersom:)

Daarom zeg ik ook dat je het bij jezelf moet houden. Natuurlijk weet je niet wat er met haar aan de hand is, maar ze mag best weten wat voor negatieve invloed haar gedrag heeft op haar werknemers. Dat bedoel ik met de waarheid zeggen.

Edit: En inderdaad, mijn beweegreden voor een dergelijk gesprek zou ook zijn het wat leefbaarder te maken voor de 'achterblijvers'.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:32

Joolien schreef:
Kostolany, mocht ze tegen me uitvallen ga ik idd iets zeggen in de trant van 'waarom kun je niet normaal tegen mij praten? Zo luister ik niet naar je.'

Ik heb overigens een bericht gestuurd naar de Arbo, ben benieuwd...

Mijn ervaring is idd dat vanuit jezelf het beste werkt en het meest effectief, altijd vanuit je eigen ervaring spreken "ik voel me niet prettig bij de sfeer" "ik vind het fijn om feedback te krijgen, maar nu voel ik me er heel vervelend bij"

Bij je eigen gevoel val je ze niet direct aan. Anders zullen ze direct in verweer komen 'hou je grote mond' ;)

Maar ik ben idd benieuwd wat de Arbo zegt. En of ze je nog zullen vragen hoe je je tijd binnen het bedrijf ervaren hebt (of sluit je om 17uur de deur achter je en is er geen afscheid?).

Anoniem

Re: Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:35

Nee dat gaan ze niet vragen, ik ben nu ook in staat om de directeuren niet gedag te zeggen op mijn laatste da, krijg ze lekker het heen en weder krijgen :')

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:39

Maar wat is dan het doel van dit topic? :D Ik vind het vrij gemakkelijk om te zeggen: "ik doe er niks mee, krijg ze het heen en weer", maar aan de andere kant er wel zo mee zitten.

Dat rijmt bij mij niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:41

Lins_Vetra schreef:
Maar wat is dan het doel van dit topic? :D Ik vind het vrij gemakkelijk om te zeggen: "ik doe er niks mee, krijg ze het heen en weer", maar aan de andere kant er wel zo mee zitten.

Dat rijmt bij mij niet :D

Moet een topic altijd een doel hebben? Ik wil alleen maar mijn hart luchten omdat ik merk dat ik het makkelijk verwerk als ik het kan uiten.
Het enige wat ik me afvraag is of de arbo hier iets aan kan doen maar goed, dat heb ik arbo zelf al gevraagd. Al hoor ik evengoed of mensen hier juridische kennis avn hebben :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:42

Is er echt geen optie ergens iemand te laten komen voor inspectie, of om het een keer op te nemen?
Dan kun je het online zetten (zonder namen) of aan een organisatie te laten zien die zich hiermee bezig houden.
Heb je meteen bewijs. En anders, je hebt toch nieuw werk, gelijk de laatste dag je mond eens goed opentrekken want ik had dat niet kunnen laten :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:43

verschrikkelijk zo'n werksfeer op het werk. Heel veel sterkte de komende periode nog.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:53

Heb je geen OR??
Een meerdere van je baas??
Andere leidinggevenden??

Ik zou eens navragen bij de ARBO om te kijken wat eraan gedaan kan worden!! Al is het alleen al om ze op hun nummer te zetten, voor jou zal er niks meer veranderen omdat je gelukkig weggaat, maar wat voor gelukzalig gevoel zou het geven als er een onderzoek wordt ingesteld ofzo <<)

Ik wens je nog ff veel sterkte toe!! Ben wel erg benieuwd in wat voor sector dit mogelijk is :') :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:03

Ik moest haar net wat vragen, even een bevestiging en soms is ze nog al krengig, dus ik was helemaal zenuwachtig. Wat doe ik mezelf aan denk ik soms. :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:15

Misschien heb ik heel makkelijk praten maar zou je het nu niet beter naast je neer kunnen leggen wat betreft commentaar/snauwen naar jou? Het is duidelijk niet persoonlijk van je bazen want ze doen het bij iedereen!

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:21

MarjanB schreef:
Misschien heb ik heel makkelijk praten maar zou je het nu niet beter naast je neer kunnen leggen wat betreft commentaar/snauwen naar jou? Het is duidelijk niet persoonlijk van je bazen want ze doen het bij iedereen!

:(:)

Dat is idd makkelijk praten idd ;) door het schreeuwen(niet eens naar mij maar naar mijn collega en op afstand) wordt ik al zo geintimideerd door haar dat ik me er helaas moeilijk overheen kan zetten. Ik ben overigens niet de enige die er last van heeft, er zijn meer collega's die schoorvoetend haar kant op gaan.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:39

Jeetje wat bizar dit... Ik weet niet hoelang je hier gewerkt hebt, maar ik denk dat ik na een week proeftijd al weg was gerend. Of was het in het begin nog niet zo erg?

Mijn eerste reactie is: wegwezen daar en zo snel mogelijk. Maar aan de andere kant, het zijn nog maar een paar dagen. Als je die uitzit kunnen ze je ook niks maken (slechte referenties omdat je ineens weg gegaan bent o.i.d.)

Goed dat je contact hebt gelegd met de Arbo, ben benieuwd of ze wat kunnen doen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:40

Bah, wat vervelend! Ik heb ook iets dergelijks mee gemaakt in het verleden (kwam overigens niet wekelijks voor ofzo). Mijn baas had echt extreme highs en lows dus kon heel blij en opgewekt zijn maar ook woest. Soms vlogen de sinaasappels (soms inclusief doos) door de lucht. Ik was 15 toen ik er begon en in het begin was ik erg onder de indruk van die razernij en woede tot er op een gegeven moment iets knapte. Tijdens een tirade heb ik gezegd dat ik het niet pikte dat hij zo tekeer ging. Hij zei goed 'dan ga je toch weg'en dat heb ik gedaan.

De dag erna hing hij aan de telefoon en ben ik wel weer gaan werken. Daarna heeft hij nog steeds van die buien gehad maar heeft nooit meer tegen mij lopen tieren of anderen als ik erbij was. En hoe raar het ook mag klinken, was een van de leukste baantjes ever :Y)

Ik zou inderdaad toch iets van feedback geven. Je geeft aan dat je het momenteel niet face to face kunt, kun je geen brief/ e-mail achterlaten of zelfs later versturen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:46

Tip voor een passend afscheidscadeau:

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:46

Het is heel makkelijk om vanaf de zijlijn toe te kijken en te roepen hoe of wat. Ik ben een mondig persoon, weet wat ik wil, maar ik heb de afgelopen 5,5 jaar in dezelfde situatie gezeten. En je blijft het vergoelijken, denkt het zal wel beter worden, en je lacht het een beetje weg. Tot er een moment komt dat je denkt, dit is echt NIET ok. Werkdagen van 10 uur met 15 minuten pauze zijn gewoon niet ok. Uitgekafferd worden, collega's tegen elkaar opzetten, is allemaal NIET ok. Maar het gebeurt wel, en je staat erbij en kijkt ernaar. Maar gelukkig, morgen mijn laatste werkdag. Ik ben er aardig wegwijs in geworden de afgelopen maar maanden, dus als je wilt praten Joolien dan ben je altijd welkom.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:49

Echt kl*te Joolien! Ik zou niet weten hoe je het dan nog moet "oplossen" voor deze paar dagen... Sterkte in elk geval

Er zijn ook mokken met de text Some people just need a high-five in the face with a chair misschien is dat wat?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:55

Jeetje dat klinkt niet als een fijne werkplek.
Fijn dat je bijna weg kan.
Ik heb zelf ook ervaren dat de sfeer toch wel erg belangrijk is.