Leerplichtig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:54

Ik ga er nu ook echt alles aan doen om alsnog over te kunnen, ik heb nog een klein beetje hoop aangezien ik die 1 bij de examencommissie ga aanvechten.

Mijn vader weet het nog niet, maar die vind dat ik na de havo maar gewoon moet gaan werken, dus een jaartje eerder maakt hem echt niet uit.. Mijn moeder is overleden en die heeft er zo haar best voor gedaan om mij van 2kader naar 2havo te krijgen, dus extra zuur dat ik het nou verknalt heb natuurlijk.
En toen ik naar havo ging dacht ik al, ik ben 2 jaar ouder maar zit er voormezelf. Maar als ik nu naar de 3e kijk, die zijn 14/15, daar wil ik echt niet tussen. Dat houdt ik als laatste optie aan.

Over de 1, korte schets. Mijn pony werd vrijdag geslacht en ik had toen een PTA presentatie. Veel over gediscussierd want ze had hem een week later verzet dus als ze dat nooit gedaan had had ik ook geen probleem gehad. Maar toen kon mijn pony niet geslacht worden maar ingeslapen, en dat is die donderdag gebeurd. Ik heb toen gezegd, ik ben er vrijdag, en ik zal geen top presentatie in elkaar hebben maar ik ga het proberen want alles is beter als een 1, maar dat mocht dus niet.. Toen heb ik weken later afgesproken dat als ik in de pww een 6 zou hebben ik de 1 alsnog mocht herkansen.. Ik had wel verwacht dat dat ging lukken, 2 weken geleerd maar helaas een 5, waardoor de 1 blijft staan en ik ipv 8 een 5 sta.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:55

Beloven schreef:
Dat is niet waar hoor, ik ben door omstandigheden ook naar het vavo gegaan.

Als je de reden geeft, voel me er niet thuis, blijven zitten, oudste en je hebt nette cijfers op zich willen ze je er best aannemen enigste is dat je zelf moet gaan betalen ;)

Klopt, vavo scholen zijn meestal erg begripvol naar hun leerlingen. Er zitten dan ook mensen met heel veel verschillende achtergronden. Ik vond mijn jaar op het vavo erg fijn.
Ik snap dat je niet bij jonkies wilt zitten, ik heb dat ook een jaar gehad.

har166

Re: Leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:07

De overstap van 2 kader naar 2 havo vind ik ook wel mega groot, wil je niet liever volgend jaar in tl instromen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:01

har166 schreef:
De overstap van 2 kader naar 2 havo vind ik ook wel mega groot, wil je niet liever volgend jaar in tl instromen?

Volgens mij zit je in een verkeerd topic :+

Ik hoop dat je t alsnog voor elkaar krijgt en dus alsnog over gaat, TS!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:07

lifaya schreef:
Ik ben overigens tegen tussenjaren. Heb ik ook gedaan en nooit meer verder gegaan met school :') (had al wel mijn mBO4 op zak, zou HBO doen maar dus nooit meer gedaan :+ )

Mwa, hoeft niet hoor. Ik heb ook een tussenjaar gehad (had mn HBO gehaald) en toch weer begonnen aan de uni.

Het kan zeker wel goed gaan, maar ik zou pas een tussenjaar nemen op z'n vroegst na het afronden van je middelbare school. Áls je dan niet weer gaat leren, heb je iig dat diploma nog.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:09

(heb alleen de eerste paar berichten door gelezen)

Zodra je 18 bent mag je stoppen met school, dan ben je niet meer leerplichtig. Wel zal je nog brieven krijgen van de DUO of de gemeente met de vraag of ze met je kunnen praten zodat ze je kunnen helpen (aangezien je nog geen startkwalificatie hebt en ze dit afraden), maar dit is niet verplicht. Ik ben zelf op de dag van mijn 18e verjaardag gestopt en heb het toen afgemaakt via de staatsexamens.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:46

Eileen_ schreef:
har166 schreef:

Volgens mij zit je in een verkeerd topic :+

Ik hoop dat je t alsnog voor elkaar krijgt en dus alsnog over gaat, TS!

Ts geeft zelf aan dat ze van 2kader naar havo is gegaan, die overstap vind ik groot. Als ze nu naar vmbo tl gaat kan ze in mei examen doen en doorstromen naar het mbo, dat is aantrekkelijk omdat ze dan havo 4 niet nog een keer over hoeft te doen en een jaar eerder van de middelbare school kan... maar dat is gewoon een tip.

_Zoe

Re: Leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:55

Je kunt wel een tussenjaar aanvragen als je een goede reden hebt, dat heb ik op m'n 17e ook gedaan nadat ik met m'n overgangsbewijs van 3 naar 4 havo een MBO opleiding wilde gaan doen maar ik wist echt niet welke :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:01

Als jij het op deze school niet meer ziet zitten zou ik naar de vavo gaan. Kijk of je in gesprek kan met de decaan of ze jou willen uitbesteden aan de vavo, dan is het een stuk goedkoper. Ik ben zelf na mijn havo nog vwo gaan doen maar ik had het zo gehad met die school dat ik in februari ben gestopt, het jaar daarop begonnen aan de vavo en toen mijn vwo alsnog gehaald. Daarna nog een tussenjaar genomen en inmiddels een keurige student aan de uni :P

Ga in gesprek met de decaan en met de vavo, kijk wat zij voor je kunnen doen en wat je van de vavo vindt.

edit, kijk even naar de toelatingseisen van de vavo in de buurt en neem vrij vlot contact met ze op als wil wisselen, bij de vavo waar ik naar toe ging hadden ze alle kennismakingsgesprekken namelijk voor eind juli.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 30-06-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:08

Maar waarom niet direct naar de Vavo en dan in 1 of 2 jaar je Havo diploma halen? Er zijn Vavo's waar je naar toe kunt als je 18 jaar of ouder bent en bent blijven zitten in Havo 4 (als je niet teveel lage eindcijfers had).
Nu zit je nog in het leren en studeren en ik denk echt dat het zwaarder is om na een jaar niets doen alles weer op te moeten pakken. Ik zou nu gaan informeren bij jouw school en bij (een) Vavo('s) om te kijken of je na de zomervakantie al kunt starten. Hoe eerder je je diploma hebt, hoe beter toch!?
Als je wordt aangemeld door je school zijn de toelatingseisen vaak weer anders dan wanneer jij jezelf aanmeld.