Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:15

Gini schreef:
Een vent die helemaal niets doet, zou ik dus ook geen rekening mee houden. Dan zorg ik dat mijn planning voor mij uitkomt. Wilt dat zeggen dat ik pas om 20 u of later kan koken, dan moet die het daar maar mee doen.

Niks in huis, niks aan het huis. Mijn auto wordt op onderdelen na gratis onderhouden, als ik met paarden weg moet rijdt hij altijd (heb zelf ook BE) en gaat altijd mee als hij kan.

Gister mijn en zijn paard gereden (paard moet doorgereden worden hij kan er nu niks mee) en hij heeft stront uit de wei gehaald.

Maar in huis...nee heel weinig.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:18

Ik werk ook minimaal 40 uur in de week, ben meestal 18.15 thuis. Dan snel eten en naar mijn paard. Ik moet zeggen, ik ben erg blij dat ik er maar 1 heb. Ik rijd gemiddeld 5x in de week, meer kan ze ook niet aan, dan valt ze in. En ik moet zeggen, die 2 dagen vrij is ook wel fijn. Paard staat op 15 min van huis, maar ik moet elke keer met de trailer weg om te gaan rijden. Dus snel 2,5/3 uur kwijt voor een uurtje rijden.
Ook zit ik nog in het bestuur van de vereniging, dus daar gaat ook nog een hoop tijd in zitten. Daarnaast nog wat bijlessen regelmatig, dus druk genoeg.
Aangezien ik een sociaal leven ook belangrijk vind, wisselen de dagen dat ik rijd nog wel eens. En soms een week wat minder, daar gaat ze ook niet dood aan :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:19

Ik vergeet voor het gemak even dat we nog 3 shetjes hebben..!! :o

Mijn vriend werkt ook veel uren per week waardoor het meeste aan huishouden op mij aankomt. Hij zal alleen echt wel wat doen als het echt nodig is, zonder dat ik dat hoef te vragen... Dan ligt het stof inmiddels wel zo dik dat hij er ook niet meer omheen kan maar dat neem ik voor lief... Hij zal straks ook echt wel wat op zich nemen in het huishouden, daar ben ik niet bang voor...

Verder zal het best zo kunnen zijn dat ik een van de paarden moeten laten schieten, en misschien dat ik mijn eigen paard dan ook minder zal gaan rijden, school gaat straks even voor, dat is mijn toekomst waar ik mijn hobby van moet onderhouden... Paard wacht ook echt wel tot ik weer wat meer tijd heb, kan dan alleen niet verwachten dat ze een Z Eventing wedstrijd loopt dus dat gaan we dan even stop zetten... Hoe jammer dat ook is

Aser

Re: Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:27

Ik heb alles zeer onderhoudsvriendelijk gedaan en daarbij wel rekening gehouden met het comfort van mijn paarden. Mijn paarden staan op vlas, scheelt veel in het uitmesten en afvoeren. S nachts staan ze op het land in alles een voordeel vind ik. Want ik zet ze voor ik na bed ga op het land, gooi al het voer voor de ochtend in de stallen. Ik sta op en het enige wat ik hoef te doen is de deuren openzetten zodat ze weer binnen staan. Scheelt mij in de ochtend veel tijd. Ze krijgen hooi als het op is zodat ze inprinciepe onbeperkt hooi hebben zonder te knoeien in de stallen. Maar zo heb ik wel de ruimte om niet altijd stipt op tijden te hoeven voeren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:28

Manlief werkt zo'n 60-65h per week wat maakt dat ik overal zelf voor insta en dat zet best wat druk op de ketel...

Ik werk 40h per week overigens. Ben elke dag 2x 15min reistijd kwijt.

Ik ben wakker om 7h, aan het werk om 8h30, klaar met werk om 17h en dan bij de paarden om 17h15.

Dan mesten, voeren, borstelen en trainen en dan ben ik tegen 19h wel thuis.

Daar moet ik nog boterhammen smeren, stofzuigen en dweilen, eten maken, eventueel nog een was en strijk, honden uitlaten en verder nog tijd zien te vinden om te douchen en effectief te eten.

Poetsen moet wel degelijk elke dag vanwege mijn allergie voor de huisdieren, maar tja, dieren op leeftijd doe je toch niet meer weg? Althans, ik toch niet.

Ik lig om 22h al in bed, die 9h slaap per dag is hier echt broodnodig.

Maar na 18 maand dit tempo aan te houden moet ik zeggen dat ik gewoon geen zin meer heb in de paarden of wat anders.

Het wordt tijd dat manlief eens de handen uit de mouwen steekt thuis, maar dan moet je hem uiteraard nog wel eerst thuis kunnen krijgen :\

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:31

Rex_Rolfo schreef:
rienne schreef:
Rex_Rolfo, mijn man doet dat alleen als ik hem dat opdraag (ja opdraag, als ik het vraag doet hij niks)

friesam schreef:
Helaas was en koken "kan die niet" helpt wel mee was ophangen of stofzuigen enz. Boodschappen kan die ook niet (zucht!!!)

Tja, als die kerels er zo makkelijk mee wegkomen kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven :Y)
Pb even e-mail adres of telefoonnummer, kan ik ze om tips vragen }>

Bij ons werkt het het makkelijkste als er een vaste verdeling is. Sommige taken doen we om de beurt: op bepaalde dagen kook ik, de andere dagen van de week m'n vrouw. Andere dingen doet één van ons. De één raakt bijna nooit een stofzuiger aan, de ander weet niet dat er een wasmachine in de bijkeuken staat. Maar zo is de grote taak "huishouden" wel verdeeld.

Precies, zo werkt dat hier ook. Ik kook en ben van het schoonmaakwerk. Man doet de was, de boodschappen en is gelukkig een type wat niet tegen troep kan dus ruimt elke dag wat op en ziet de klussen die moeten gebeuren zelf. Lijkt me vreselijk, een kerel die zogenaamd niks 'kan'. Dan leert ie dat maar. We leven niet meer in de jaren 50..

Hier (nog) geen eigen paard maar in de toekomst hopelijk wel. Er zal veel tijd in gaan zitten maar als je idd al taken verdeeld van wat er in en om het huis moet gebeuren dat moet het te doen zijn lijkt me.
Ik werk overigens nu niet maar wil wel graag werken, wel parttime en we hebben 2 kleine kinderen. Kost ook erg veel tijd uiteraard. Dat weerhoudt me niet van een eigen paardje straks hoor:)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:39

Heb 2 paarden, full-time baan, vriend en sociaal leven. Werk onregelmatig. Na een nacht of ochtend dienst ga ik door naar stal. Heb ik een avond dienst ga ik 's ochtends vroeg. Heb een verzorgster die ze 3 vaste dagen per week doe, waaronder het weekend.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:57

toen ik een paar jaar geleden eens een paar maanden uit de running was, kwam ik erachter hoe ontzettend veel druk ik mezelf oplegde met 2 rijpaarden met gedeeltelijke eigen verzorging, veel lesgeven, jureren icm fulltime werken en daarbij nog een vriend, huishouden en een social life. altijd maar haasten en druk :O
Heb het daarna anders aangepakt.

met een fulltime baan en bijna het gehele huishouden en de tuinonderhoud voor mijn rekening ben ik nu erg blij met slechts 1 wedstrijdpaard in een volpensionstal op 8 min rij-afstand
Volpension stalling kost wel wat (zeker een met rijhal erbij), maar het bespaart heel veel tijd als je zelf de verzorging etc niet hoeft te doen en het maakt je een stuk flexibeler (bij bijv. ziekte of op sociaal vlak om last minute dingen af te spreken of ergens langer te blijven) :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:20

Jennyj01 schreef:
Het is bijna niet te doen. Of je moet je sociale leven volledig on hold zetten en een ijzeren gezondheid hebben. Ik heb het een paar jaar gedaan. Kwam 'smorgens om 6:00 m'n bed uit en stapte om 23:00 van m'n laatste paard. Het is een periode geweest waarin ik, achteraf, eigenlijk nergens meer echt van genoot.Nou is dat voor iedereen anders natuurlijk.

Dit gevoel herken ik helaas heel erg :o. Ik werk 32 om 40u per week en had, tot voor kort, twee paarden volledig in training. Zelfs met twee bijrijders trok ik het slecht (DHZ stal). Naast de paarden heb ik een man, een sociaal leven, een huishouden, ben ik secretaris van twee clubs en wil ik ook nog wel eens wat anders doen dan paardrijden. Ik was op, had constant slaaptekort en een heel kort lontje, weinig reserves en weinig motivatie om iets anders te doen dan paardrijden, werken en schoonmaken :o. Ik heb een van mijn paarden onlangs weer terug verkocht aan de oude eigenaar en rijd hem nog twee keer in de week. Bevalt me véél beter :j.

Het beste advies wat ik je kan geven is: laat het los. Laat los dat een van je paarden al twee dagen niet onder het zadel heeft gelopen, laat los dat er stof op de vloer ligt en je eigenlijk moet stofzuigen, laat los dat je niet wéér pizza wil eten maar eigenlijk fatsoenlijk wil koken :D. Succes!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:37

MarjanB schreef:
@ Rex Rolfo, heb jij geen tips hoe ik mn vent toch zelfstandig huishoudelijke klusjes kan laten doen?

Hij is vaak om 4 uur thuis en gaat dan gelijk op de bank zitten. Geen booschappen of eten klaar als ik terug kom.. Snapt ie na 5 jaar nog steeds niet.

Of ik moet gewoon opzoek naar een andere vent die niet verwend is door zn moeder :P

Voor jouw is het te laat ben ik bang. Voor mensen die nog zoekende zijn: geen puppy bij z'n moeder vandaan halen. Beste een vent (of meid) die gestudeerd heeft en op kamers gewoond. Dat studeren en kans op leuke (lees: goed betaalde) baan is mooi meegenomen, dat op kamers wonen is voor de zelfstandigheid essentieel.

friesam schreef:
Ook verwend door zijn moeder.

I rest my case...

Doorpakken en als ie nageefelijk wordt een beetje ruimte geven. Om in Bokt termen te blijven :D

Ik ga verder niet stoken in een goed huwelijk, dat moet ieder stel (m/v, v/m, v/v of m/m, dat doet er verder niet toe) maar zelf uitzoeken. Het draait net als met alles in het leven om de balans. Als de ene partner een goedbetaalde en drukke baan heeft en de andere een kleinere die net de paarden betaald kan ik me voorstellen dat die laatste wat meer in het huishouden doet. Als beide een min of meer vergelijkbare baan hebben en beide een drukke en/of dure hobby dan moeten imho ook beide het huishouden verdelen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:42

vroeg opstaan, naar stal met de hondjes, paarden voeren en een deel bewegen, na werk hondjes weer mee en de rest bewegen en overgebleven werk van 's morgens doen.
Op moment heb ik minder werkuren wat geweldig werkt, maar op deze manier deed ik het toen ik wel fulltime werkte(40 uur).
Toen ze nog op pension stonden was het ene stuk makkelijker, 's morgens gingen ze naar buiten en na m'n werk bewoog en verzorgde ik ze. Half elf ging de stal dicht...en ging ik naar huis ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:51

meiske1577 schreef:
Jennyj01 schreef:
Die investering zal je echt wel blij van worden denk ik. En niet alleen voor de dagen dat je weg bent. Ook in je dagelijkse ritme geeft dat een hoop rust.

Dat denk ik ook :)
Heb jij ervaring met zo'n machientje? Heb er weleens een voorbij zien komen op internet en het lijkt me echt heel handig. Ben alleen bang dat paardlief hem sloopt... Of dat er een storing in komt en de hele machine in een keer leeg valt in de voerbak :+

Ik heb op een bedrijf gestaan waar ze het hadden. En het was echt ideaal. Bij mijn weten is het nooit stuk geweest. Exact op tijd de juiste hoeveelheid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:58

Rex_Rolfo schreef:
Doorpakken en als ie nageefllijk wordt een beetje ruimte geven. Om in Bokt termen te blijven :D

_O-

Vraag me wel af; zijn er dan mensen hier die daarnaast ook nog kinderen hebben?

Hier een fulltime baan met soms werkdagen van 12 uur ivm meerdere banen.
Eén paard op pension, die ik naast mijn werk én mijn dochter altijd 3 a 4x per week reed.
Huishouden deed ik grotendeels zelf, manlief studeert vanuit huis en is dus daarnaast ook "oppaspapa" en dat vreet al genoeg energie.
Nu met een tweede kindje erbij straks maar even kijken als ik weer moet werken hoe het dan gaat.

Ik denk dat bijna alles wel te doen is, de vraag is hoeveel je ervoor over hebt. Zowel financieel -maar daar werk je dan ook hard voor- als sociaal gezien. Wil je dagelijks meerdere paarden rijden naast je werk, dan heb je natuurlijk bijna geen tijd voor andere dingen. Al met al is het dus een kwestie van goed inplannen en prioriteiten stellen, daarnaast moet je ook boffen met de toegeeflijkheid van je partner denk ik!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:07

ik werk 40u, en heb 3 paarden te trainen.
Lukt me best, alleen vergt het een super planning!

Zoals bv in het weekend train ik ze alle 3, dus zat en zond.
In de week twee, waarbij ik dus zorg dat er steeds eentje is die op dat moment een rustdag heeft!

Ik doe zelf het huishouden al moet ik wel zeggen dat eten klaarmaken vaak iets makkelijks is!
En ik heb een man en een zoon van 5!

Sociaal leven gaat best hoor, als ik bv weet dat ik 's avonds op stap ga, dan sta ik gewoon om 5u45 op om te rijden!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:12

kinderen hebben we niet(gelukkig) en wel een vriend die gek is met paarden dus dat is mazzel :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:25

Citaat:
Voor jouw is het te laat ben ik bang. Voor mensen die nog zoekende zijn: geen puppy bij z'n moeder vandaan halen. Beste een vent (of meid) die gestudeerd heeft en op kamers gewoond. Dat studeren en kans op leuke (lees: goed betaalde) baan is mooi meegenomen, dat op kamers wonen is voor de zelfstandigheid essentieel.

Nou die van mij heeft 10 jaar alleen gewoond en ik vraag me nog steeds af hoe hij dat overleeft heeft. Omdat hij wat er allemaal gedaan moet worden gewoonweg niet ziet doen wij hier aan taakgericht huishouden. Heel duidelijke afspraken over wie wat doet. Maar dat betekent ook dat er niks extra verwacht mag worden en dat als het eens om wat voor reden dan ook in het honderd loopt IK de boel weer in het gareel moet zien te krijgen. Want hij heeft niet in de gaten dat er een huishoudelijkecatastrofe gaan de is.

Zucht: mannen. Het gras is elders altijd groener maar ik wil hem toch echt echt echt niet ruilen

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:31

Mijn man helpt dan wel weer mee om te mesten/voeren en hij rijd mij overal naar toe waar ik wil met mijn paard.

Als ik hem alleen boodschappen laat doen heeft hij alles mee behalve hetgeen wat nodig is. De was? 2 dagen later zit dat nog steeds in het wasmachine.

Maar verder is hij wel overal handig in. Auto kaduuk? Ja hij maakt het. Of als er iets in huis kapot is ja hij kan het maken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:32

mrie schreef:
Zucht: mannen. Het gras is elders altijd groener maar ik wil hem toch echt echt echt niet ruilen

Haha, ik zorg gewoon dat ik goed belicht op Bokt kom, geeft geen garanties voor het echte leven :P

Wbt doorpakken, nageefelijk en ruimte geven: dat laatste moet je dan ook doen, ook als het niet perfect is. Heeft ie de stofzuiger gepakt is dat positief, ook als ie misschien vergeet onder de bank te zuigen en een beetje om de stoelen heen ipv helemaal aan de kant zetten ;)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:52

Tja ik woon niet samen, wel geprobeerd mijn hond uit te leggen hoe het koffie apparaat werkt maar helaas.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:52

Ik heb een intensieve baan van 40 u per week, en 1 paard waarvoor ik zorg. Dat alles doe ik natuurlijk met zeer veel liefde voor mijn paard.

Daarbij komt dat ik ook nog een huishouden te runnen heb.

Tot vorige zomer reed ik wekelijks een dressuur of springwedstrijd, en trainde ik dagelijks waarvan 2x op verplaatsing, ook dit was prima vol te houden, je past je wel aan.

Maar met 1 paard is wel mijn huishouden, werk, paardenleven en sociale leven te combineren, al kan ik me voorstellen dat het voor sommige niet lukt en het erg afhangt van je werkuren.
Laatst bijgewerkt door OlympicOrry op 30-03-26 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:15

Gos, ik ben niet de enige...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:26

Ik heb het dit jaar gedaan met een voltijd hbo studie, bijbaan van 16-24 uur, stage 2 middagen in de week, een eigen appartementje, vriend en enigzins sociaal leven. Heb 2 paarden samen met mijn moeder, en dat is bij de reden dat het allemaal lukt. Mijn moeder is iedere dag op stal en werkt daar ook. Als ik er niet ben, doet zij de paarden. Toch lukt het me wel om ongeveer 3 keer in de week te komen. Nu heb ik zo goed als vakantie van school, en geniet van alle tijd die ik op stal door kan brengen :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:18

mrie schreef:
Citaat:

Nou die van mij heeft 10 jaar alleen gewoond en ik vraag me nog steeds af hoe hij dat overleeft heeft. Omdat hij wat er allemaal gedaan moet worden gewoonweg niet ziet doen wij hier aan taakgericht huishouden. Heel duidelijke afspraken over wie wat doet. Maar dat betekent ook dat er niks extra verwacht mag worden en dat als het eens om wat voor reden dan ook in het honderd loopt IK de boel weer in het gareel moet zien te krijgen. Want hij heeft niet in de gaten dat er een huishoudelijkecatastrofe gaan de is.

Ja die van mij ook 5 jaar maar....mammalief deed boodschappen, kwam poetsen en hij ging thuis eten of uit de magnetron -O- en het mooiste is als er ook maar iets rommel of stof ligt daar kan hij helemaal niet tegen maar opruimen ho maar. Gaan lopen mopperen dat het vies is. (maar verder is ie wel lief)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:33

In mijn stageperiode (40+ uur in de week) had ik nog 2 paarden in training en dat was inderdaad vrij pittig. Dagen dat ik savonds niks anders te doen had reed ik ze beiden, dag erna 1 rijden 1 longeren en dag daarna 1 vrij en 1 longeren of rijden. Voordeel is wel dat ik op een pension stal sta dus niet zelf binnen/buiten moet zetten en voeren en mesten word ook gedaan.
Momenteel 1 rijpaard en 2 shetters en een baan met wisselende tijden en vind dat ook vrij heftig. Shetjes lopen vaak alleen in het weekend en door de weeks krijgen ze uiteraard ook genoeg aandacht en als ik tijd heb gaan ze aan de longe.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:29

Heel herkenbaar en leuk om de reacties in de dit topic te lezen!

Ik werk zo'n 40-60 uur per week in mijn eigen zaak, een kleinschalige kinderopvang.
Naast dat ik overdag op de groep sta betekend dit natuurlijk ook boekhouden en veel regelen wat ik meestal in het weekend doe.
Van maandag tot vrijdag heb ik een zeer strakke planning, mijn dagen op de kinderopvang beginnen meestal om 07:00 tot een uur of 17:00/18:00. Daarna rij ik meteen door naar stal, onderweg in de auto eet ik dan vaak wat.
Op het moment rijd ik 2 paarden, 1 daarvan loopt zo'n 5 keer per week en een jong paard die ik 3 keer per week rijd.
Ze staan op een pensionstal waar ze buiten worden gezet, 's avonds haal ik ze binnen, mest ik ze en ga rijden, meestal 1 op een avond, als ik wat vroeger ben pak ik ze beide.

Dit betekend dat ik mijn partner door de week weinig zie, gelukkig heeft hij ook zijn eigen dingen waar hij druk mee is.

In het weekend geef ik ook nog een aantal uren les, daarnaast moeten er dan natuurlijk boodschappen gedaan worden, schoonmaken in ons huis en wasjes gedraaid.
Op zondag plan ik het meestal zo in dat ik in de ochtend de paarden rijd en we dan 's middags tijd hebben om eens naar vrienden/ familie te gaan of juist om samen echt wat te doen.

Het is heel vol en druk maar ik ben jong en gezond en niet onbelangrijk ik voel me er gelukkig bij!