Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:46

set_elkol @ [STW] Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Ik heb er ooit dit topic over gemaakt. Super negatieve reacties gehad daar.

Ik heb gymnasium afgerond, toen 3 jaar gewerkt, een jaar universiteit gedaan en ik doe nu niveau 2 MBO :+ Bakkersopleiding. Dit omdat ik gewoon bakker wil worden. En het bevalt geweldig. Ja het gaat er wat laks aan toe af en toe, en het lijkt meer op de middelbare school, maar ik ben dolgelukkig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:00

Citaat:
De slechte:
- Toetsen worden online afgenomen, met google etc.
- Geen controle bij toetsen, je kan 100 vensters open hebben staan.
- Leraren zijn laks, vaak worden oefentoetsen uit het boek ook gewoon als 'echte' toetsen gebruikt.
- Opdrachten worden niet gemaakt, of gewoon overgeschreven.
- Doordat er makkelijk hoge cijfers gehaald worden, overschatten leerlingen zichzelf. Sommigen denken erover een 21 jarigen test te gaan doen bij het hbo, terwijl ze amper een nederlandse zin op papier kunnen zetten.
- In het eerste leerjaar had 90% vd leerlingen nog nooit een samenvatting gemaakt.
- Niveau van nederlands en rekenen in het eerste leerjaar is bedroevend. (schrijf 6 miljoen uit in getallen)
- Leerlingen zijn totaal niet op de hoogte van het verschil tussen VMBO en VWO.
- Het nederlands in verslagen is om te huilen + totaal geen benul welke zaken er in een verslag thuishoren. 0,0 plagiaat controle.
- Derde jaars nemen mij als 'jongere' leerlinge, niet serieus. :n
- Docenten lenen usb-sticks en andere opslagmedia zomaar uit. Alles kan gekopieerd worden.
- Alle toetsen mogen sws 1 en soms zelfs 2 keer herkanst worden.

Lig jij hier wakker van dan? Dat je vals mag spelen, (slim-) dom mag zijn?

Ik ben ook 'slim' (had de eerste jaren VWO met lof kunnen halen, zit nu op MBO niveau 3. Afkijken en op een mobiel klooien levert mij alleen meer tijdsverspilling op, en om moeilijk te doen om 1 (of 2) punten hoger? Nee bedankt.

Klasgenoten van me kijken álles af wat af te kijken valt, letterlijk alles. Stelen proefwerken van de leraar zijn/haar laptop af, beantwoorden gezamenlijk de vragen... Veel toetsen zijn gewoon oefentoetsen uit de les (waar ook antwoorden bij staan)... Erg? Nee. Zolang je de les kent, ken je de grote toetsen (transfertoetsen). Daar vallen de domme mensen door de mand want dan kunnen ze niet meer vals spelen, vind ik altijd lachen.

De vakken zijn ook bar slecht, Engels, Nederlands? Echt om te huilen. Rekenen? Optellen, aftrekken, breuken... en 80% van de klas vind het ook nog moeilijk. Maar hier heb ik geen last van, toch?

Ik heb altijd zoiets van zolang je je diploma krijgt maakt het toch niet uit hoe anderen het krijgen?

Als je graag een MBO opleiding wilt doen moet je dit gewoon doen. Ik zit nu ook behoorlijk onder mijn niveau en doe het met 5 vingers in de neus (niet leren, vaak niet eens opletten, ik vul iets in binnen 5 minuten en het is een voldoende, klaar) maar het beroep wat ik kan doen zodra ik mijn diploma heb is leuk... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:14

het enige vak wat ik moeilijk vind is rekenen... zit nog op basischool niveau met rekenen :o (dyscalculie) terwijl ik voor wiskunde wel met een 5,4 geslaagd ben... voor de rest is het appeltje eitje :)

het kleine beetje discipline dat ik had nog van de middelbare school is wel helemaal weg nu... ik houd mn agenda niet meer bij en kan echt heen huiswerk/planning meer maken... ben zelf ook heel laks geworden helaas..