Defensie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:19

@Ymke: Nee, om duidelijkheid te scheppen.

@lisannevosje: Ik denk dat je het niet begrijpt? Bij veva bij ons in Brabant (geen idee of het per regio verschilt) kies je na een aantal bivakken of je infanterie of luchtmobiel gaat doen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:23

Mijn man is Apachepiloot.
Ik mis vaak inderdaad ook het respect voor militairen. Mijn man gaat bijvoorbeeld niet graag even boodschappen halen als hij nog in zijn vliegeroverall loopt. Nare ervaringen mee in de zin van rotopmerkingen en provoceren. Maar gelukkig maak je ook een hoop leuke dingen mee als militair/vrouw van!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:24

lisannevosje schreef:
BabiiVeeraa schreef:
Mijn vriend is wachtmeester (onderofficier) bij de verkenning, BVE42 in oirschot :j

Ohhh vet! dat wil ik ook haha, maar doe mij dan maar liever Havelte (43 BVE) iets dichterbij huis, heb vanmiddag net een gesprek gehad met de wachtmeester bij ons op school over verkenning :)

Ben toch blij dat mijn mannetje in oirschot zit, daardoor de luxe om hem heel vaak thuis te hebben, base is redelijk goed aan te rijden vanuit ons.
@zertab: waarom vindt je het niks? Het idee dat hij in het leger gaat, de uitzendingen of het algemeen veel van huis zijn?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:24

Maar waarom willen jullie zo graag bij het leger? Ik kan me dat niet voorstellen...niet persoonlijk opvatten ofzo :)
Zou trouwens ook echt geen vriend/man willen bij het leger..

Ymke_Z

Re: Defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:29

Ik wil graag een baan waar ondanks er enige structuur in zit toch nog steeds afwisseling is. Daarbij vind ik Hiërarchie in het werk erg belangrijk en fijn. Daarbij vind ik de mentaliteit in Defensie vaak veel fijner als in de burgermaatschapij. Kwa teamverband wat ik vaak mis in de burgermaatschapij (lees egoïsme wat daar vaker in voor komt) en het vaak 'autistische' gedrag van "Ik zou vandaag dit gaan doen dus dat ga ik ook doen" mentaliteit.

Klinkt misschien een beetje vaag..

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:30

Als verpleegkundige kan ik onze 'eigen mannen' helpen maar ook de bevolking van het land waar je op dat moment bent.
Oo, moeilijk uit te leggen :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:31

Oke :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:33

Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik werd verliefd op mijn vriend. Je kan niet kiezen op wie je verliefd wordt en ook niet wat voor beroep diegene uitoefent. Het was voor mij dus niet de keuze voor een militair, maar een bewuste keuze voor mijn vriend, die toevallig militair is. Wel echt een bewuste keuze, want leven met een militair is heel anders dan leven met een timmerman of bankier, en dat kan heel zwaar zijn.

Wat mijn vriend betreft, hij wil met zijn kennis en middelen het leven van andere mensen beter maken. Hetzij in eigen land als het nodig is, of in oorlogsgebieden. Hij is getraind en opgeleid om het voor de 'zwakkeren' op te nemen en hij vindt dat een mooi levensdoel.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:35

BabiiVeeraa schreef:
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik werd verliefd op mijn vriend. Je kan niet kiezen op wie je verliefd wordt en ook niet wat voor beroep diegene uitoefent. Het was voor mij dus niet de keuze voor een militair, maar een bewuste keuze voor mijn vriend, die toevallig militair is. Wel echt een bewuste keuze, want leven met een militair is heel anders dan leven met een timmerman of bankier, en dat kan heel zwaar zijn.

Dat begrijp ik, maar ik weet dat ik dat niet kan. Ik ben geen persoon die nachten lang alleen kan zijn. Nachten, dagen. Ik weet dat je nooit alleen ben, je hebt vrienden, familie. Maar toch...

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:37

Daarbij idd het verhaal van hier boven. Ik viel voor me vriend, zou ook liever een vriend willen die ik van de 1,5 jaar die we nu hebben niet 8 maanden moest missen.

En als je weet dat je het niet kan, niet doen dan..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:37

Tja het is niet alsof ik er bewust voor gekozen heb. Wat het inhoud om met een militair te zijn leer je gaandeweg pas, dat is van te voren moeilijk in te schatten hoe het is en wat het met je doet. Maar ik ben nou eenmaal voor hem gevallen, en goed ook. Dat zet je niet even aan de kant haha.
Mijn man riep al vanaf klein jongetje (nadat hij erachter kwam dat de vuilnisman toch niet alleen op woensdag hoefde te werken) dat hij piloot zou worden. Maar een beetje heen en terug vliegen van de ene naar de andere plek vind hij maar niks. Militair vlieger zijn is een stuk dynamischer. Als militair kun je op een hele directe manier iets betekenen voor je medemens. Om te helpen de wereld een betere plek te maken. Je verbreedt je perspectief op de wereld op de wereld doordat je op veel verschillende plekken komt, je doet hele gave dingen op oefeningen over de hele wereld, het is echt een heel apart wereldje.
Persoonlijk ben ik blij dat ik er ook een beetje deel van mag uitmaken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:42

Zertab schreef:
Dat begrijp ik, maar ik weet dat ik dat niet kan. Ik ben geen persoon die nachten lang alleen kan zijn. Nachten, dagen. Ik weet dat je nooit alleen ben, je hebt vrienden, familie. Maar toch...

Je moet er wat voor over hebben idd. Maar je zult zien dat je zelf ook grenzen verlegt hoor, wat dat betreft! Ik heb hem ook liever gewoon thuis. Maar liever zo, als militair, met alles wat erbij hoort, dan helemaal niet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:44

Allegra schreef:
Zertab schreef:

Je moet er wat voor over hebben idd. Maar je zult zien dat je zelf ook grenzen verlegt hoor, wat dat betreft! Ik heb hem ook liever gewoon thuis. Maar liever zo, als militair, met alles wat erbij hoort, dan helemaal niet.

We zullen zien. Hij moet nog 1,5 jaar. En in anderhalf jaar kan veel veranderen.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:45

Zertab schreef:

@lisannevosje: Ik denk dat je het niet begrijpt? Bij veva bij ons in Brabant (geen idee of het per regio verschilt) kies je na een aantal bivakken of je infanterie of luchtmobiel gaat doen.

Dat.klopt, maar je hebt op veva ook bepaalde richtingen. Grop wordt je voorbereid op infanterie, logistiek op en logistieke baan bij defensie, enzovoorts
luchtmobiel is een onderdeel van de landmacht en ook infanterie, niet alleen maar infanterie, maar wel veel.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:46

Allegra: dat gevoel herken ik wel! Het is niet niks wat je vriend/man doet en het punt is, dat hij zijn werk het beste kan doen als hij een sterk thuisfront heeft. Dat hij weet dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over zijn ouders, broers en zussen, vrouw en eventueel kinderen. Die moeten sterk genoeg zijn om zonder hem gewoon door te gaan, zodat hij zich kan richten op zijn taak.
Zelf merk ik dit nog niet heel veel, maar op bijeenkomsten enzo wordt het door de majoor altijd extra benadrukt, hoe belangrijk een sterk thuisfront is voor "onze jongens".
@zertab: als je het niet kan handelen, moet je het ook niet doen denk ik. Het is echt een levensstijl die je moet liggen, anders maak je jezelf alleen maar ongelukkig vrees ik. Maar in 1,5 jaar kan er zoveel veranderen, kijk het rustig aan :-)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:46

Ik had er even overheen gelezen dat je een vriend had die defensie in wilt gaan.

Het is het echt waard hoor, het maakt je vriend wel wie hij is. En je leert ook waarderen wat je hebt, genieten van de kleine dingen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:47

lisannevosje schreef:
Zertab schreef:

Dat.klopt, maar je hebt op veva ook bepaalde richtingen. Grop wordt je voorbereid op infanterie, logistiek op en logistieke baan bij defensie, enzovoorts
luchtmobiel is een onderdeel van de landmacht en ook infanterie, niet alleen maar infanterie, maar wel veel.

Hij kon alleen tussen luchtmobiel of infanterie kiezen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:50

BabiiVeeraa en Ymke, spijker op z'n kop!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:37

LZP -> STW

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:44

@Zertab, bedoel je dan niet luchtmacht? Dat is een ander krijgsmacht onderdeel...

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:57

Luchtmacht en infanterie ??

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:15

Ik meld me ook. Mijn vriend is aangenomen op de veva opleiding en is er dol gelukkig mee, toen die die brief openmaakte en dat zag toen was er een heel blij :))

vriendlief zegt al jaren ik wil dat, ik heb wel geregeld de vraag gehad van wil je wel dat ik het leger in ga? Ik kan ook altijd nog wat anders doen.. Ik heb altijd gezegt, jij wil het leger in en je wil altijd al luchtmobiel, waarom zou ik je tegenhouden. Ik sta achter je besluit en weet best dat er ook tijden tussen zitten dat ik veel alleen ben. Maar hij moet doen wat hij wil en ik leer er wel mee leven :)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:21

Ymke_Z schreef:

Ik begrijp niet echt wat zertab bedoeld, want luchtmobiel is ook gedeeltelijk infanterie, en het maakt.niet uit waar je stage loopt, je kan overal heen na je veva....

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:55

lisannevosje schreef:
Ymke_Z schreef:

Ik begrijp niet echt wat zertab bedoeld, want luchtmobiel is ook gedeeltelijk infanterie, en het maakt.niet uit waar je stage loopt, je kan overal heen na je veva....

was vanmorgen niet helemaal wakker haha, hij moest kiezen tussen pantserinfanterie en luchtmobiel voor stage zeker? dan doet hij waarschijnlijk grop?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:20

ik had mn stage gedaan bij de belgische marine, heb me daarna ingeschreven met de bedoeling om dezelfde job verder te doen. Ik deed het installeren en onderhoud/herstellen van van de gps, radio en andere communicatie apparatuur , een zeer groot knelpunt beroep.
Ik ben jammer genoeg niet door de medische keuring geraakt. Bleek dat ik iets aan mn rug heb. En ondanks dat ik meedeed voor een niet fysiek zware job, mocht ik niet door. Ik kreeg als antwoord: het zou ooit eens kunnen gebeuren dat je iets heel zwaar alleen moet opheffen, en dan bestaat de kans dat je mss last krijgt van je rug en moet thuis blijven zitten...