Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djonah

Re: Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:24

Even ter interesse, ik hoop dat ik mijn vraag mag stellen: Wat houdt een vaststellingsovereenkomst juridisch precies in?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:29

Jeetje, wel heftig... Denk dat je er goed aan doet om de gegevens toe te laten sturen, als je aangeeft dat je snel dichtklapt. Of aangeven dat je naar dat gesprek komt, maar alleen als je vriend mee mag. Of hij nu juridisch onderlegd is of niet, hij kan je in ieder geval weerhouden van het tekenen van wat voor overeenkomst dan ook. Zou ook even kijken hoe het met mondelinge overeenkomsten zit in dit geval, in een aantal zaken zijn die in principe net zo rechtsgeldig als een handtekening, je wilt niet hebben dat je ergens mondeling mee akkoord bent gegaan volgens je werkgever en dan nog geen poot hebt om op te staan.. Geen idee of dat kan in deze situatie maar zou dat anders ook even navragen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:33

Djonah schreef:
Even ter interesse, ik hoop dat ik mijn vraag mag stellen: Wat houdt een vaststellingsovereenkomst juridisch precies in?

eigenlijk is het het omgekeerde van een arbeidsovereenkomt.

je maakt een overeenkomst dat je stopt met werken. in de overeenkomst staan alle afspraken die je maakt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:34

Zo, die werkgever is of erg ontwettend of is aan het overbluffen. Je hebt een vast contract en daar komt de werkgever niet heel makkelijk vanaf. Eerst zou ik vragen waarom. Op staande voet ontslaan moet een zéér dringende reden hebben. Ook kan er ontslag worden aangevraagd als je voor geen meter functioneerd of als er sprake is van bedrijfseconomische redenen. Een hele belangrijke stap is dus waarom?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:35

Joltsje schreef:
Djonah schreef:

eigenlijk is het het omgekeerde van een arbeidsovereenkomt.

je maakt een overeenkomst dat je stopt met werken. in de overeenkomst staan alle afspraken die je maakt.

En dit gebeurd dus op het moment dat het contract wordt ontbonden met wederzijds goedvinden? Wat voor verplichtingen zitten hier wettelijk aan vast? Hiermee bedoel ik dat als je een arbeidsovereenkomst opstelt staat er bijvoorbeeld in of het ene contract is voor bepaalde/onbepaalde tijd e.d.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:55

je kan innd ook zeggen dat je het niet accepteert. dan hebben ze geen poot om op te staan. dat is de vraag. is dat het waard?

bij een vaststellingsovereenkomst kun je alles afspreken wat je maar wilt. als beide paetijen het maar eens worden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:43

Ik heb gelukkig iemand gevonden die met me meekan en veel van juridische dingen af weet. Eigenlijk een buurman van een paar huizen verderop haha, idee van mijn ouders. Zelf helemaal niet aan gedacht :D al vaker meegeweest naar dit soort dingen dus weet precies wat belangrijk is. Ondertekenen gebeurt sowieso niet. We gaan eerst eens kijken wat voor voorwaarden er in staan en wat we er van kunnen maken...

Het is inderdaad de bedoeling van zo'n overeenkomst om mij gemakkelijk eruit te zetten zonder ontslagvergunning of whatsoever. Dus of ik zo snel mogelijk akkoord wil gaan ;) dan zijn ze snel van me af en hoeven ze niks meer te regelen, aangezien er dus niet echt een geldige reden is om mij eruit te zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:55

Dan krijgen ze daar ook niet zomaar een ontslagvergunning voor, succes en fijn dat er iemand met je mee gaat.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:01

goedzo ts. succes. wanneer moest je er ook alweer heen?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:02

Moet ik nog vastleggen, wordt wss maandag of woensdag :)

Thanks allebei!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:31

Oei, wat maakt jouw organisatie een fouten! Als je kwaad zou willen, zou je je nu ziek kunnen melden. Dan zouden ze je helemaal niet mogen ontslaan en zouden ze je ook nog eens salaris moeten uitbetalen. (Ik neem even aan dat er in jouw CAO/contract staat, dat er minimaal 70% van je salaris uitbetaald wordt het eerste jaar van ziekte.)

Zoals al gezegd een ontslag op staande voet is om economische redenen niet geldig bij een vast contract. Ze zouden dan een ontslagaanvraag vanuit het UWV moeten hebben.

Eigenlijk is de enige mogelijkheid die ze hebben om met een vaststellingsovereenkomst uit elkaar te gaan. Jij hebt eigenlijk een luxe positie. Als deze zaak namelijk naar de rechter gaat, dan is de organisatie ernstig verwijtbaar. (Ze hebben geen dossieropbouw en zijn niet intensief met je aan de slag geweest om je beter te laten functioneren, terwijl daar ook geen sprake van is. Je hebt geen schriftelijke waarschuwing gehad. Ze hebben je op staande voet ontslagen, terwijl dit niet kan.) Ik zou dan ook niet zomaar even akkoord gaan!!!

Met onderstaande link kun je zelf de hoogte van je ontslagvergoeding uitrekenen.
http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/ ... ersformule

Het is zeker verstandig om met je overeenkomst langs een JL te gaan. Er moeten namelijk een aantal dingen instaan (bijvoorbeeld dat het contract beëindigd wordt op aandragen van werkgever en dat jou niets te verwijten valt), daarmee kun je namelijk je recht op WW behouden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:34

hmm... ziekmelden en niet ontslaan is ook niet helemaal waar. dan moet je wel zelf ook laten zien dat je wel wilt werken.

verder zou je ook nee kunnen zeggen en dat je gewoon blijft werken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:44

Goed dat je iemand hebt gevonden die met je mee gaat.
Wens je alvast succes met het gesprek.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:06

Joltsje schreef:
hmm... ziekmelden en niet ontslaan is ook niet helemaal waar. dan moet je wel zelf ook laten zien dat je wel wilt werken.

verder zou je ook nee kunnen zeggen en dat je gewoon blijft werken.

Klopt sorry die kant tekening was ik vergeten erbij te vermelden! ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:36

Ik weet niet of ik erover heen heb gelezen, maar waar is je eerste contract?
Je moet een contract hebben getekend bij het aangaan van deze baan.
Dit is een tijdelijk contract,maar bij stilzwijgend verlengen, zonder nieuw contract , geld gewoon dit eerste contract . Ik neem aan dat je die wel hebt?

Als ze 3 maanden salaris doorbetalen is het dus geen op staande voet ontslaan.
Waarschijnlijk willen ze een wederzijds ontbindings contract. Dit is zo verkeerd nog niet, je krijgt een afkoopregeling , en je hebt recht op uitkering.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:55

Ik heb intussen mijn contract digitaal ontvangen, dit was mijn laatste tijdelijke contract.

Als je even terug leest is het idd zo dat ze nu een vaststellingsovereenkomst hebben opgemaakt en deze dus ook door mij willen laten tekenen.

Ik zit nu op school en net probeerden ze mij te bellen, niet opgenomen dus en zie dat sowieso niet zitten. Wil alles op papier hebben staan dus stiekem heb ik zoiets van; ze mailen maar :=

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:09

En toch zou ik terug bellen willen ze overleggen of een voorstel doen kan je ze alsnog verwijzen naar je mail.
Maar dan heb je jezelf wel netjes opgesteld kunnen ze daar niks van zeggen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:13

Maar waarvoor moet ik mij nu netjes opstellen dan? Ze hebben mijn pa op een achterbakse manier eruit getrapt en proberen dit ook met mij te doen... ik blijf zakelijk en probeer gewoon alles via de mail te regelen. Ik weet van mezelf dat ik me makkelijk laat ompraten zoals ik al eerder zei, dus heb hier geen trek in tbh. Ze willen waarschijnlijk bellen naar aanleiding van mijn laatste mailtje waarin ik aangeef met een ander naar het gesprek te komen en dat ik, als het zou kunnen, graag de overeenkomst alvast ontvang. Dat kan prima per e-mail beantwoord worden denk ik :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:24

je doet het helemaal netjes hoor ts. en anders slreken ze de voicemail wel in of sturen ze je een mailtje.

zakelijk afhandelen is het beste wat je kan doen. je niet laten ompraten, maar ook geen gekke dingen doen vanuit je emotie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:29

Drunksheep schreef:
Maar waarvoor moet ik mij nu netjes opstellen dan? Ze hebben mijn pa op een achterbakse manier eruit getrapt en proberen dit ook met mij te doen... ik blijf zakelijk en probeer gewoon alles via de mail te regelen. Ik weet van mezelf dat ik me makkelijk laat ompraten zoals ik al eerder zei, dus heb hier geen trek in tbh. Ze willen waarschijnlijk bellen naar aanleiding van mijn laatste mailtje waarin ik aangeef met een ander naar het gesprek te komen en dat ik, als het zou kunnen, graag de overeenkomst alvast ontvang. Dat kan prima per e-mail beantwoord worden denk ik :)

Nog een keer de vraag of je pa er ook werk van gemaakt heeft, wellicht kan dat een reden zijn om je er uit te werken want dan hoor en zie je te veel.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:33

Mijn vader heeft er geen werk van gemaakt, omdat het zo is geregeld dat het wel allemaal 'volgens de regeltjes' is gegaan en hij geen zin had in rechtszaken tegen een heel groot bedrijf die hoogstwaarschijnlijk toch de zaak zouden winnen. Ik kan er helaas niet teveel over uitweiden. Beetje lastig hoe het allemaal gegaan is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:39

Tot wanneer loopt dit tijdelijke contract nog??? Ze zijn gewoon verplicht jou alle maanden dat dit contract nog loopt uit te betalen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:39

Ik heb intussen een vast contract voor onbepaalde duur :)

Drunksheep schreef:
Ik heb daar vanaf februari 2011 gewerkt, vast contract van 11,5 uur per week.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:43

Own ok je zegt net dat je een tijdelijk contract hebben gestuurd vandaar

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:51

Als je terugleest dan zie je dat het vaste contract nooit op papier is gezet, omdat mijn tijdelijke contract automatisch is overgegaan naar een vast contract. Daarom heb ik mijn laatste tijdelijke contract op papier ontvangen.

En ik heb inmiddels al een mailtje binnen i.p.v. het telefoontje.