Wiskunde wie kan mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:31

Bizzybijtje schreef:
Omtrek is gewoon 2 x pi x r

edit: of dus gewoon diameter x pi

Dat zou ook goed kunnen. Gelukkig heb ik daar een BiNaS voor tijdens mijn proefwerken en examens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:31

Oppervlakte cirkel is pi r kwadraat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:32

Susan88 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Omtrek is gewoon 2 x pi x r

edit: of dus gewoon diameter x pi

Dat zou ook goed kunnen. Gelukkig heb ik daar een BiNaS voor tijdens mijn proefwerken en examens

Nou ja als je wiskunde b kunt op vwo zou je zo'n eenvoudige formule wel moeten kunnen onthouden...

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:35

Bizzybijtje schreef:
Susan88 schreef:

Nou ja als je wiskunde b kunt op vwo zou je zo'n eenvoudige formule wel moeten kunnen onthouden...

Uhm, daar heb je een GR voor. :D

Op het VMBO moet je wel gewoon deze formules uit je hoofd weten, een binas is niet toegestaan op het CE bij wiskunde.

Omtrek cirkel = 2 pi straal
Oppervlakte cirkel = pi straal kwadraat
Laatst bijgewerkt door Natasja__ op 21-03-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:35

Tsja, weekend. Dan is het allemaal niet zo helder meer. Ik zie dat ik die 2 formules gemix heb in mijn antwoorden.

Anoniem

Re: Wiskunde wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:37

Tsja, weekend en 2 jaar geen wiskunde gehad :') Vind gewoon dat je die moet kennen. Scheelt gigantisch veel tijd op toetsen en maakt andere formules logischer.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:40

Voor een proefwerk herhaal ik die formules ook gewoon zodat ik dat niet op moet zoeken (duurt 5 secondes als ik het moet opzoeken, maar meestal gewoon voor de zekerheid).

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:42

Maargoed het gaat erom dat we TS helpen met haar examen i.p.v. mijn kennis over formules. Maak je daar maar geen zorgen over.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:42

Ik haak even in al V6 leerling met Wisk B.
Binas mag je niet voor wiskunde examen gebruiken.. Alleen biologie, scheikunde en natuurkunde.

Ik ben zelf echt een ramp wat betreft wiskunde, maar wat bij mij werkt is kilometers maken.
Alles maken! Bijles nemen, vragen stellen, vragen opschrijven, uitleg opschrijven enz.
Bijles moet je wel nemen van iemand anders dan je wiskunde docent, mijn ervaring is dat iemand anders het op een andere manier uitlegt die misschien beter werkt voor jou :)

Wat ik nu doe is alles maken, snap ik het niet? Eerst goed de uitleg doornemen, dingen proberen en vragen stellen. Eventueel het antwoord erbij pakken en stap voor stap kijken wat je moet doen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 23:51

Ik snap dan bepaalde vragen niet en als lees ik het nog 3x door dan snap ik het ng niet vragen stellen doe ik bijles ga ik over nagebleven overleggen met mijn ouders

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:52

Wat ook helpt bij grote vragen is eerst een stappenplan maken zodat je tijdens de berekeningen daar niet meer over na hoeft te denken.

Schetsen maken bij sommige vragen helpt ook bij het beter begrijpen van de vraag.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 23:56

Goede tip zal ik meenemen

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:07

Net 2 jaar geleden me examen VMBO gehaald met een dikke 8 op wiskunde.

Veel oefenen is zoals iedereen zegt aan te raden en snap je iets niet hou het er bij in de les en vraag er naar. Daarnaast schrijf alles op, je HELE berekening dus! Moesten wij altijd al doen in de les maar weet nu niet zeker meer of je nu extra punten kreeg als je de rekening wel goed had. Daarnaast is het ook makkelijker voor jezelf, gewoon alles opschrijven. Ik had ook opgaven die me 1 A4 kostte om het te maken maar dan snap je het wel en kan je bijna niks fout doen!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:15

Het fijnste is voor een leraar als hij/zij jouw berekening zo kan lezen dat als er een fout in zit dat hij/zij dan kan doorrekenen met de fout zodat je toch nog punten krijgt. Dus wees volledig, duidelijk (eventueel met stappenplan) en laat zien dat je weet wat je aan het doen bent.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:49

Ga veel examens maken uit een examenbundel. Neem andere bijles en ga teksten filteren.

Stappenplan:

1. Vaak staat er een gigantisch stuk tekst waarvan je nog geen 10% nodig hebt voor je vraag. Ga filteren tot je alleen relevante informatie overhoud.

2. Ga kijken voordat je met het oplossen van een som begint: wat staat er en welke formule heb ik nodig.

2. Maak daarna een stappenplan om te kijken hoe je deze som wilt gaan oplossen.

3. Los de som met de relevante informatie, juiste formule en stappenplan op.

Heb wiskunde A en B gehad (havo). Daarnaast ook medisch rekenen en wiskunde (hbo). Voor vragen mag je me altijd pb-en :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 15:52

KiMmK schreef:
Ga veel examens maken uit een examenbundel. Neem andere bijles en ga teksten filteren.

Stappenplan:

1. Vaak staat er een gigantisch stuk tekst waarvan je nog geen 10% nodig hebt voor je vraag. Ga filteren tot je alleen relevante informatie overhoud.

2. Ga kijken voordat je met het oplossen van een som begint: wat staat er en welke formule heb ik nodig. Bedankt voor het stappenplan ik zal je pben als ik vragen heb

2. Maak daarna een stappenplan om te kijken hoe je deze som wilt gaan oplossen.

3. Los de som met de relevante informatie, juiste formule en stappenplan op.

Heb wiskunde A en B gehad (havo). Daarnaast ook medisch rekenen en wiskunde (hbo). Voor vragen mag je me altijd pb-en :)