HBO studenten + paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:44

Ik ben eerstejaars studente maatschappelijk werk en dienstverlening. Ik heb ong. 20 uur les in de week en 1 dag stage in de week. Ik heb mijn paard op een stal staan waar ze 24/7 buiten staat, dat geeft mij ontzettend veel rust. Ik ben ong. 10 uur naast mijn lesuren op school bezig aan school. Ik heb nu een leuke bijrijdster die 3 dagen in de week naar mijn paard gaat. De andere dagen ga ik zelf. Dit werkt voor mij erg goed. Per dag ben ik 35 min. heen en 35 min. terug kwijt aan reizen. Mijn paard staat 20 min. verderop. Verder hebben wij thuis ook een hond waar ik minimaal 5x in de week 45 minuten per keer mee wandel. En ik heb een onwijs lieve vriend, maar dat kost ook wel tijd en daar moet ik in mijn planning rekening mee houden. Mijn geluk is dat ik gelukkig niet veel hoef te werken, ik werk ong. 6 uur in de week. Ik merk dat het plannen is maar het valt mij mee, zeker omdat ik de rust heb dat mijn paard goed wordt verzorgd.

_Lisanne

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:50

Ik ben nu aan het eind van mijn studie, maar eerlijk gezegd ben ik de hele periode blij geweest dat ik geen eigen paard had. Er zijn echt periodes geweest dat ik er echt geen tijd voor zou hebben.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je paard gestald staat, als hij overdag ook buiten komt scheelt het natuurlijk wel. Maar als hij er alleen uit komt als jij er bent, zou ik het persoonlijk niet doen.

Hou ook in de gaten of je stage moet lopen. Met alleen les red je het misschien wel, maar stage is wel wat anders. Ik doe nu mijn afstudeerstage, loop 4 dagen de week stage (van 8.30 tot 17.00), ga 1 dag naar school en werk 1 dag. Alleen de zondag blijft voor mij over. Ik kom nu niet eens goed aan m'n schoolwerk (buiten stage om) toe, laat staan wanneer ik elke dag een paard zou hebben.

Ik zou je aanraden eerst te kijken of je tijd hebt met je studie voordat je een nieuw paard koopt. Het verschilt per studie ook natuurlijk.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:11

Of een paard te doen is naast een hbo opleiding, hangt vooral af van hoe gemakkelijk jij leert, hoe zwaar de studie voor je is en hoe gemakkelijk je door de stof heen komt.

Ik woon zelf op kamers (anders zou ik ook 2 uur heen en 2 uur terug moeten reizen), scheelt een hoop tijd.
Las ergens in het topic dat je in de trein ook veel dacht te kunnen doen aan je huiswerk, in de praktijk valt dit vaak tegen.
Mijn paard staat bij mn ouders en ik ben daar dus alleen maar in het weekend, op (schaarse) vrije dagen en in de vakanties. Paard heeft er geen probleem mee dat ze wat minder aandacht krijgt, die vermaakt zich wel met de andere paarden.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk huiswerk door de week te doen, wat inhoudt dat ik 's avonds best vaak nog tot laat bezig ben. Op die manier probeer ik in het weekend tijd vrij te maken voor ontspanning en leuke dingen, zoals met mn paard bezig.

Wat ik je aan zou raden is wachten met het kopen van een paard totdat je voor jezelf weet of je daar genoeg tijd voor hebt naast je studie. Helemaal met het reizen erbij lijkt me het erg pittig om nog tijd over te houden voor een paard.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:40

Ik volg dit topic even. Ik ben ook van plan om te gaan studeren, wilde eerst op kamers, maar dat gaat niet. Een leven zonder eigen paarden kan ik mij niet voorstellen eigenlijk.
Dan maar een studie waar ik niet al te ver voor hoef te reizen. Ik rijd maar een paar keer per week en uitmesten hoef ik dan 's winters niet te doen als ik dan toch veel moet leren. Af en toe misschien eens en ik ben dan binnen een half uur daarmee klaar.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:00

Dankjulliewel allemaal :)

Ik ben er toch wel een beetje uit; ik wil het namelijk ontzettend graag. Ik zie mijn leven niet zonder paard, wat misschien ook wel een beetje flauw klinkt, maar zo voelt het wel.
Ik ga nog eens goed nadenken over die reistijden.. Ik heb nu het plan om de eerste paar maanden op en neer te reizen om eens te kijken of de opleiding mij wel bevalt. Ik wil namelijk niet daar heen verkassen met paard en alles en dan na 5 maanden zeggen; deze opleiding is eigenlijk niks voor mij...
Als ik het een leuke opleiding vind wil ik daar wel gaan wonen ! :)

Zijn er eigenlijk bokkers die gereageerd hebben die in Wageningen aan de VHL studeren ?
Altijd leuk om eens wat meer info te krijgen over de opleiding :)
Ik heb zelf ook al gemaild met een derde jaars van de opleiding, zij woont in Wageningen en zei dat een paard ernaast prima te doen was.

Nog even over makkelijk en snel leren ; Ik heb voor de HAVO, mijn MAVO diploma gehaald, waarbij ik goede cijfers haalden. HAVO vind ik moeilijker en ik heb nu bijna het minst zware pakket... Ik denk dat ik HAVO net aan met zesjes haal. De school is ook niet super, weinig begeleiding, leraren geven bijna geen les en het is meer een soort zelfstudie wat ik vaak moeilijk vind. Ik heb veeel meer aan leraren die vertellen en dan aantekeningen maken..
Maarja, deze HBO opleiding is volgens mij niet heel zwaar... Was op een meeloopdag en toen viel het erg mee. Ik hoor ook vaak dat mensen het makkelijk vinden of dat ze al veel informatie krijgen die ze al wisten.

Ik houd jullie op de hoogte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:23

Esmeehh schreef:

Ik ben er toch wel een beetje uit; ik wil het namelijk ontzettend graag. Ik zie mijn leven niet zonder paard, wat misschien ook wel een beetje flauw klinkt, maar zo voelt het wel.
Ik ga nog eens goed nadenken over die reistijden.. Ik heb nu het plan om de eerste paar maanden op en neer te reizen om eens te kijken of de opleiding mij wel bevalt. Ik wil namelijk niet daar heen verkassen met paard en alles en dan na 5 maanden zeggen; deze opleiding is eigenlijk niks voor mij...

Zijn er eigenlijk bokkers die gereageerd hebben die in Wageningen aan de VHL studeren ?
Ik heb zelf ook al gemaild met een derde jaars van de opleiding, zij woont in Wageningen en zei dat een paard ernaast prima te doen was.

Nog even over makkelijk en snel leren ; Ik heb voor de HAVO, mijn MAVO diploma gehaald, waarbij ik goede cijfers haalden. HAVO vind ik moeilijker en ik heb nu bijna het minst zware pakket... Ik denk dat ik HAVO net aan met zesjes haal. De school is ook niet super, weinig begeleiding, leraren geven bijna geen les en het is meer een soort zelfstudie wat ik vaak moeilijk vind. Ik heb veeel meer aan leraren die vertellen en dan aantekeningen maken..
Maarja, deze HBO opleiding is volgens mij niet heel zwaar... Was op een meeloopdag en toen viel het erg mee. Ik hoor ook vaak dat mensen het makkelijk vinden of dat ze al veel informatie krijgen die ze al wisten.

Afgaand op je laatste stukje zou ik aanraden nog geen nieuw paard te kopen. HBO is ook weinig uitleg, en veel zelfstudie. Wij krijgen een handleiding met wat er gedaan moet worden in een bepaalde periode, en er word verwacht dat we dat zelf bijhouden.

Wellicht is een leuk lease of bijrijdpaard een goede optie voor de tijd tussendoor?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:29

Anoniem schreef:
Esmeehh schreef:

Afgaand op je laatste stukje zou ik aanraden nog geen nieuw paard te kopen. HBO is ook weinig uitleg, en veel zelfstudie. Wij krijgen een handleiding met wat er gedaan moet worden in een bepaalde periode, en er word verwacht dat we dat zelf bijhouden.

Wellicht is een leuk lease of bijrijdpaard een goede optie voor de tijd tussendoor?

hmmmm :( Maar je hebt toch hoorcolleges en dan maak je toch ook aantekeningen etc?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:37

Ik ben HBO student en heb een paard.
Het is plannen, maar het kan wel hoor.
Alleen met toetsweken merk ik wel dat het echt goed plannen wordt, maar je moet gewoon op tijd beginnen met alles.

Het wordt druk, maar ik merk dat ik met de leerweken gewoon even naar buiten moet, even hoofd leegrijden en dan kan ik er weer tegen aan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:39

Esmeehh schreef:
hmmmm :( Maar je hebt toch hoorcolleges en dan maak je toch ook aantekeningen etc?

Wij hebben geen hoorcolleges. Onze hoorcolleges zijn online vanaf een filmpje deze kijk je thuis dan maak je je huiswerk en in de les bespreek je het huiswerk en evt. vragen.
Mijn vorige opleiding had wel hoorcolleges, en daar hadden we hoorcolleges, thuis huiswerk maken, werkcollege waarin het huiswerk besproken werd. In het hoorcollege was eigenlijk geen ruimte voor vragen. Vaak dreunde de docent een beetje op wat er op de PP stond.

Met de informatie die je krijgt is het wel goed te doen om je huiswerk te maken. Maar je word wel geacht je vragen zelf uit te zoeken in literatuur of via internet om je huiswerk te kunnen maken. Of met klasgenoten het bespreken.
HBO is goed te doen, maar door de vele contact uren (uni heeft dat minder en is dus ook niet vergelijkbaar), en projecten die in groepen gedaan moeten worden. Kost het wel enige moeite goed te plannen.

Als ik naar mezelf kijk red ik het allemaal prima, en heb ik genoeg tijd voor mijn paard. Maar ik woon dan ook op 10 min van school en 10 min van mijn paard. Daarbij woon ik thuis dus hoef ik niet te koken, boodschappen enz. Dat scheelt namelijk onwijs veel.

Als ik dagelijks een uur enkele reis zou moeten reizen zou het kwa tijd (en vermoeidheid) toch een stuk zwaarder zijn. Dus daarom zou ik nu niks meer aanschaffen, maar tijdelijk een paard bij gaan rijden.

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:40

Ik studeer aan de universiteit in wageningen, mijn reistijd is drie kwartier en ik heb een paard bij huis. Ik vind het allemaal makkelijk te combineren. Soms heb ik wel lange dagen en dan kunnen soms mijn ouders de paarden buiten of binnen zetten. Dat is wel heel fijn. Ik ga naast de studie en de paarden ook nog vrij regelmatig uit.
Het verschilt dus heel erg per persoon. Maar ik denk dat het wel te combineren is als je dat wilt. Ik vind 2 uur reizen wel erg lang, dus als je de mogelijkheid hebt om op kamers te gaan en je paard mee te nemen zal ik je dat aanraden.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:43

Ik ben HBO student en heb een eigen pony. Ik ben 1ste jaars, maar dit is wel mijn 3de jaar dat ik studeer (geswitched van studie). Ik ben wel een type die haar studie een beetje laat versloffen en al haar vrije tijd in paardlief steekt.

Ik heb het nu wel rustiger want tot vorig jaar reed ik ook nog een paard bij waar ik mee op wedstrijd ging. Dat plus mijn eigenste werd toch wat te veel. Nu heb ik alleen nog mijn eigen pony waar ik iedere dag heen ga en ik rij een paar keer in de week een paard van een stalgenootje. Maar dat mag ik zelf bepalen en dat doe ik ook alleen als ik tijd en zin heb.

Eerlijk is eerlijk: als ik mijn paard niet had dan zou ik waarschijnlijk wel betere cijfers halen en meer tijd besteden aan school. Want buiten mijn paard heb ik ook nog een sociaal leven dus druk is het zeker wel. Ik kan alleen zeker niet mijn paard weg doen, dus het is goed plannen en soms ook wel eens prioriteiten stellen. Maar ik zeg dus wel dat een studie en paard samen wel kan :)

Edit: Ik reis iets meer dan een uur naar school toe en mijn paard staat in vol pension op 10 minutem afstand met de auto en 20 minuten fietsen vanaf mijn huis.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:49

TS heb je je al wel ingeschreven bij Idealis? Is erg handig mocht je uiteindelijk toch op kamers willen.

Je kan natuurlijk ook gewoon even wachten tot je opleiding is begonnen. Vaak kan je binnen een/twee periodes een aardige schatting maken van de moeilijkheidsgraad en wat er van je verwacht wordt. Dan kan je aan de hand daarvan de keuze maken voor een eigen paard of niet, en weet je ook gelijk of je zelf op kamers wil/of je op kamers moet om tijd over te houden voor een paard.
Als je tot dan wacht met het al dan niet aanschaffen van een paard dan weet je én redelijk zeker dat je genoeg tijd hebt voor een paard én als je op kamers gaat hoeft het paard niet nog een keer van stal te verhuizen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:06

@no--a

Nee nog niet, ga dit wel zsm doen ! Daar heb je wel een punt, het dier zou dan weer moeten verhuizen of op de huidige stal blijven staan... Het word wel heel moeilijk zo, want er zijn er ook veel die zeggen dat je het makkelijk red. Ik heb zowiezo een afspraak gemaakt met mijn decaan om eens te praten over de moeilijkheidsgraad van de studie en hoeveel tijd er nou werkelijk in gaat zitten. En natuurlijk even vragen of dat heen en weer reizen wel reeël is.

@Birgit___

Bedankt voor je reactie! Wat vervelend dat je hebt moeten switchen omdat het niet was wat je had verwacht! Maar heb je het nu niet aardig druk dan als je zelfs twee paarden rijd ?
Het voordeel is voor mij dat mijn stal 2 minuten van mijn huis af is :)

En nog even een algemene vraag: Hoe doen jullie dat allemaal als je bv. drie maanden stage hebt ?

@Nini_rooosje

Op de opleiding die ik wil gaan doen zijn er wel hoorcolleges en die kun je thuis nog een keer bekijken + de powerpoint. En heb je veel begeleiding van docenten.
Werk jij ook naast je paard ?

@Ess_Ramona

bedankt voor je reactie! Dat is zo, je kan even lekker ontspannen en er dan weer tegen aan!

@Gucci_
Heb je al een paard? Of wil je ook een nieuwe aanschaffen ?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:34

Oei TS, lastig he?
Maar heel eerlijk? Als je al 6'jes haalt op de HAVO, kan het HBO nog best een hele klus voor je worden hoor.. :j
Ik heb zelf ook HAVO + 1e jaar HBO gedaan met eigen paard bij huis, alle tijd, heerlijk! :D Paard is hierna verkocht en ik ben met mijn ouders verhuist.
Zit nu in het 2e jaar van mijn HBO studie en heb sinds kort weer een paard erbij te rijden voor 7 dagen in de week. Ook volleybal ik nog 3 keer in de week, veel sociale contacten, vriend, kortom, druk!
Wel is mijn opleiding redelijk makkelijk en heb ik een goed rooster. (MWD)

Je had nog een vraag wbt stagelopen. Voor mij is dat volgend jaar een heel jaar lang. En ja, ik maak me door ook zorgen over ja. Geen idee hoe het dan gaat lopen, maar probeer mijn beide hobby's eerst nog te houden :j

Meer vragen mag je altijd stellen of pb'en hoor! :j

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:47

Marieke1495 schreef:
Oei TS, lastig he?
Maar heel eerlijk? Als je al 6'jes haalt op de HAVO, kan het HBO nog best een hele klus voor je worden hoor.. :j
Ik heb zelf ook HAVO + 1e jaar HBO gedaan met eigen paard bij huis, alle tijd, heerlijk! :D Paard is hierna verkocht en ik ben met mijn ouders verhuist.
Zit nu in het 2e jaar van mijn HBO studie en heb sinds kort weer een paard erbij te rijden voor 7 dagen in de week. Ook volleybal ik nog 3 keer in de week, veel sociale contacten, vriend, kortom, druk!
Wel is mijn opleiding redelijk makkelijk en heb ik een goed rooster. (MWD)

Je had nog een vraag wbt stagelopen. Voor mij is dat volgend jaar een heel jaar lang. En ja, ik maak me door ook zorgen over ja. Geen idee hoe het dan gaat lopen, maar probeer mijn beide hobby's eerst nog te houden :j

Meer vragen mag je altijd stellen of pb'en hoor! :j

Ja ontzettend... Heb je een pb gestuurd!

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:10

Ik studeer aan de Universiteit van leiden Psychologie, nu in het laatste bachelor jaar. Mijn reistijd is twee uur om er te komen (ik kom uit noord-Scharwoude)! Ik heb twee paarden, op eigen stal en moet bijna alles zelf doen! Ik rij vijf dagen in de week! Daarnaast werk ik 12 uur in de week en volg nu nog een cursus van 2x 2 uur in amsterdam. Soms is het druk maar het is te doen studeren en de paarden! Alleen je moet wel keuzes maken.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:42

loontjjeee schreef:
Ik studeer aan de Universiteit van leiden Psychologie, nu in het laatste bachelor jaar. Mijn reistijd is twee uur om er te komen (ik kom uit noord-Scharwoude)! Ik heb twee paarden, op eigen stal en moet bijna alles zelf doen! Ik rij vijf dagen in de week! Daarnaast werk ik 12 uur in de week en volg nu nog een cursus van 2x 2 uur in amsterdam. Soms is het druk maar het is te doen studeren en de paarden! Alleen je moet wel keuzes maken.

Dankjewel voor je reactie ! Jeetje jij hebt het idd druk lijkt mij!
Maar ik geloof er steeds meer in dat het makkelijk kan, na de vele positieve reacties.
Ik heb toevallig dit weekend ook nog eens een hele leuke paardje bezocht :D
Alleen hoe deed jij dat als je stage moest lopen?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:26

Ik ga de uitdaging aan vanaf september. Anderhalf jaar terug een paard gekocht (laatste jaar havo), nu samen met paard een jaar in Zweden geweest en in september weer terug de schoolbanken in.
Als ik mijn zus moet geloven is het goed te doen.
Ik zal 20 uur in de week naar school moeten, daarnaast wil ik 20 uur gaan werken en moet ik natuurlijk ook nog huiswerk maken, de zorg van m'n paard opnemen en ik heb een zeer sociaal leven. Ik ben benieuwd, maar na de verhalen hier moet het vast lukken. Voordeel is wel dat ik maar een uurtje reistijd heb per dag (Langedijk-Alkmaar). Werk daarnaast hoop ik ook in Alkmaar, dus lekker dichtbij school. Keuzes maken hoort er wel bij denk ik, ik zal niet meer elk weekend 3 avonden lekker uit kunnen gaan, zoals ik eerst wel deed :')

Edit; Ik ga overigens SPH doen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:28

Ik studeer sinds september 2014 en ik heb een pony en 2 banen.
Ja het is best druk, maar het kan wel ;) Ik ga elke dag zelf naar stal, een voordeel is
dat ik een thuisstudie doe en zelf bepaal wanneer ik ga studeren. Het is wel een volledige
HBO opleiding met dezelfde belasting.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:34

Ik kom ook even binnenvallen zit nu in m'n 2e jaar HRM doe de opleiding versneld waardoor ik al extra vel vakken heb periode. Nu loop ik ook nog stage 4 dagen per week en de andere dag naar school en daarnaast nog een eigen paard.
Begin nu wel te merken dat het erg veel bij elkaar is. Vooral qua echt oefenen voor wedstrijden is het bijna geen doen meer. Hoop eigenlijk wel dat dit niet standaard blijft als ik zo alleen nog maar werk.
Overigens woon ik wel redelijk dichtbij school :o

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:02

Ik heb een universitaire studie gedaan met weinig contacturen (neuropsychologie) en vond het zo makkelijk te combineren dat ik er op een gegeven moment ook nog 3 voor andere mensen bij reed. :D
Doe je een studie met meer contacturen dan is het wel moeilijker te combineren. Voornaamste is hoe vrij ben je om je eigen tijd in te delen? Als je daar veel vrijheid in hebt is het makkelijk te doen. Moet je verplicht van 9-17 op school zitten, dan wordt het misschien iets lastiger. Aan de andere kant zijn er hele volksstammen die een 40-urige werkweek en een paard combineren. Soms zelfs met een gezin! Dan moet het met je studie makkelijk lukken hoor.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:09

ik vind het wel zwaar hoor..
ben sowieso wel twee uur per dag kwijt aan mijn paard.. en ik vind mijn studie wel zwaar, maar ik kom wel van het MBO en wil persee mijn P halen dit jaar :o
Ik denk dat het belangrijk is om te kijken hoeveel je ervoor over hebt om je paard te doen iedere dag. als je er weinig voor over hebt ga je geen tijd vinden als je er wel veel voor over hebt dan moet je heeeel goed plannen! het is te doen, maar makkelijk nee!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:16

Ik zit nu in het derde jaar van het hbo, en het is vooral veel plannen.
Ik zit 3 dagen (bijna hele dagen) op school op een uur afstand van huis.
En dan nog 2 dagen stage waar je van 8 tot 4/5 bent.
Dus ik ben vooral veel 's avonds op stal en als het echt niet gaat kan een stalgenootje het nog doen.
Gelukkig staat hij op 5 minuten van huis!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:16

Ik had op de havo ook 6jes.. Vond de stof ook niet boeiend. Daarna HBO Maatschappelijk Werk gestudeerd en haalde prima cijfers, dit lag me gewoon goed dus hoefde er minder voor te leren. Wel veel werk overigens.. projecten, verslagen, studiegroepjes etc. HBO is eerder veel dan moeilijk is mijn ervaring.
Wat dat betreft is universiteit (jaartje gedaan) makkelijker qua tijdsverdeling, je krijgt met name hoorcollege en moet veel ,eer je tijd indelen om te studeren etc.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:15

TS, ik wil nog even als eerstejaars student (inderdaad aan VHL, ELS/EBE) zeggen dat er inderdaad in het eerste jaar veel basis werk, en theorie wordt gedaan, dit is dus ook om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen, tuurlijk ligt het er maar net aan hoe veel je al van dit soort zaken af weet. Maar de eerste paar maanden is toch echt heel erg wennen aan het engels (weet niet wat je daar nu voor staat?) Het vak engels zelf is heel anders, geen grammatica ect. maar echt puur formeel schrijven/presenteren enz.

Verder komen (niet eens van alle vakken) alleen de power points online, als deze al gebruikt worden tijdens de colleges, en vaak wordt er wel degelijk meer verteld dan alleen staat op de power points. Het rooster verder is heel wisselend met niet heel veel contacturen en regelmatig dagen vrij, dit brengt dus ook verantwoordelijkheid en plannen met zich mee, en (naar horen zeggen van anderen) is inderdaad het eerst jaar nog allemaal redelijk makkelijk, maar het tweede jaar het je buiten school schijnt echt een stuk meer tijd nodig om je in alle materie te kunnen verdiepen.

Naast rooster uren heb je natuurlijk ook nog projecten, verslagen ect. zeker op t HBO zijn deze gewoon heel aanwezig, wij hebben elke periode dan ook minimaal een groepsproject.

Tuurlijk ligt het eraan wat je gaat doen (wedstrijden ect.), maar ikzelf heb dan wel geen paard maar doe nu nog erg veel anderen dingen naast mijn studie waarvan ik denk volgend jaar ook echt keuzes moet gaan maken om wat ik nog wil blijven doen en wat niet.

Verder kun je me natuurlijk altijd nog een pb'tje sturen met vragen :)