De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:28

kun je niet in gesprek gaan met de opleiding en het probleem voorleggen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:28

ik raad een paardenopleiding ook af. opleiding is super, maar je kunt er niets mee.
als je wel wilt zou ik een tussenjaar doen en kijken of je op een stal kan werken.
het buitenland zou ik adviseren, maar das lastig combineren met je paard natuurlijk

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:29

Is, zoals iemand al zei beveiliging niet iets voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:30

pjmpaarden schreef:
kun je niet in gesprek gaan met de opleiding en het probleem voorleggen?

heb ik gehad, maar het is helaas echt niet mogelijk

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:31

Er zijn nog wel andere paardenhouderij opleidingen waar een eigen paard niet verplicht is maar ik weet niet of je zo'n opleiding wil doen. Ik zou wel heel erg goed nadenken wat je met de opleiding wilt bereiken? Een baan in de paardenwereld ligt niet voor het oprapen en daarnaast maak je veel uren voor een laag salaris. Wil je echt in de toekomst daar je brood mee verdienen? Ik zou een opleiding kiezen waarmee je meer mogelijkheid hebt tot een goed betaalde baan. En het lesgeven ernaast doen. Is ook goed te doen met de orun cursus. Een optie bij een opleiding waarmee je veel tijd kwijt bent zou je evt een bijrijder kunnen nemen voor je paard. Ze is nog jong dus nog vele jaren voor zich. Na de opleiding kun je dan altijd kijken of je zelf volledig gaat rijden of de bijrijder en evt bij naast houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:31

muntdrop schreef:

ik vraag me altijd een beetje af wat ik daar nou bij moet zien zeg maar? wat doet zo iemand nou en hoe zit zo'n opleiding in elkaar? wat leer je er?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:32

Waarom ga je niet naar Wageningen equeen buissnes en leiser (typ ik dat goed? Vast niet) doen. Dat is een HBO studie bussiness en recht, engelstalig, gericht op paarden. Ook een economische stufie. Van alles wat.

Ze hebben daar ook een sportkkas waar je aan mee kan doen als je een paard hebt. Hartstikke leuk natuurlijk!

Ik ben de studie niet gaan doen omdat recht en economie niks voor mij is. Mij ik vind het wrl een heel boeiende studie juist door de verdieping paard.
http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ports.aspx
Even een link er bij! Alsjeblieft!

Anoniem

Re: De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:33

zal daar is naar kijken peelie!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:34

Dieselpaard schreef:
Ik zou juist geen tussenjaar adviseren. Je gaat dan je levensstijl aanpassen, omdat je dan gaat werken. Dat betekent vaak meer salaris en van dat salaris ga je jezelf een andere levensstijl aanmeten. Wanneer jij dan weer naar school wilt, wil je liever die levensstijl niet missen en werken en leren is behoorlijk pittig (ik heb ervaring). Bovendien liggen de banen op dit moment niet voor het oprapen en heeft TS nog meer dan genoeg tijd om een beslissing te maken.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb afgelopen jaar ook een tussenjaar gehad. En ik verdiende toen ook zeer lekker! En ik woonde ook nog thuis bij mijn ouders. Dus hoefde niks te betalen en kon het geld dus uitgeven aan het geen wat ik zelf wilde.
Nu is mijn maandloon drastisch omlaag gegaan en ik woon op kamers. Dus nu heb ik per maand niet veel over/niks over. En heb mijn levensstijl dus om moeten gooien. Maar ik moet zeggen dat dat echt geen probleem was.
Oke nu heb ik vorig jaar niet al het geld uitgegeven en het meeste gespaard om een nieuwe body en pc te kopen voor mijn fotografie.
Maar als je het geld gewoon spaart (voor een doel of voor volgend jaar/komende jaren) dan zal je levensstijl echt niet zo drastisch veranderen.

Verder qua opleiding, kies inderdaad voor iets waar je later wel nog iets mee kunt! Natuurlijk moet je doen wat je leuk vind. Maar je moet ook een goed toekomstperspectief hebben.

Als de paardenwereld echt je grote passie is en je echt niks anders wilt. Dan zou ik toch voor dat tussenjaar gaan en dan volgend jaar aan die opleiding beginnen.

Fotografie zou ik zelf niet aan beginnen. Ik heb hier ook heel lang over getwijfeld. Maar fotograaf is geen beschermd beroep, dus iedereen kan zich fotograaf noemen en worden. Dan kun je het beter als hobby houden en kijken waar het op uitloopt. Als je goed genoeg bent, kun je er namelijk ook zonder opleiding komen.

Is er ook geen mogelijkheid om een andere opleiding (wat verder niks met paarden te maken heeft) te gaan doen? Vaak heb je bij hbo (oke ligt ook aan de opleiding) niet zo heel veel uren. Dus dan heb je naast school ook genoeg tijd om te blijven rijden (en misschien eventueel cursussen op het gebied van paarden te volgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:37

andere opleiding sta ik zeker wel voor open, en de paarden ernaast houden, maar ik heb nogsteeds niet iets gevonden wat me dan aanspreekt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:39

Doe eens een beroepskeuze test?
Ben je al naar open dagen/info avonden geweest? Doe meeloopdagen?

Er zijn zoveel hogescholen omgeving utrecht, je zal vast iets vinden wat je aanspreekt. :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:40

Ik zou juist wel een tussenjaar aanraden. Ik heb daarvoor gekozen (of nouja, meer voor reizen en we zien wel wat er gebeurd) en ik weet nu (na 1,5 jaar) precies wat ik wil doen en ik heb ontzettend veel levenservaring opgedaan die heel goed van pas zal gaan komen als ik straks klaar ben met mijn opleiding en ik zelf aan de slag moet. Toen ik net van de middelbare school kwam had ik echt geen idee wat ik wilde doen en als ik meteen was gaan studeren dan was dat een groot drama geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:42

ik denk ook dat een tussenjaar sowieso wel iets voor mij is, kan ik nog even echt goed nadenken over wat ik echt wil, en hoe!

en je wilt niet weten hoeveel beroepskeuzetesten ik al gedaan heb :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:42

Anoniem schreef:
muntdrop schreef:

ik vraag me altijd een beetje af wat ik daar nou bij moet zien zeg maar? wat doet zo iemand nou en hoe zit zo'n opleiding in elkaar? wat leer je er?

Ik heb me eerlijk gezegd niet echt verdiept in HBO studies, maar volgensmij is het HBO Integrale veiligheid. Verder zou ik sowieso super veel open dagen bezoeken! Heb ik ook gedaan, ik vond eigenlijk alles wel 'redelijk leuk' maar niet echt iets wat eruit sprong. Door veel open dagen te bezoeken en mee te lopen heb ik uiteindelijke een opleiding kunnen kiezen :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:45

Zou je niet eens met een decaan kunnen praten? Om te kijken welke mogelijkheden er nog allemaal zijn? En om te kijken wat er bij je past?
Er zijn ook een hele hoop van die beroepstesten (oke staat ook heel veel rotzooi tussen, waar alleen maar onzin uit komt, maar staan ook een aantal goede tussen!) (edit: die heb je dus al gedaan)
En verder opendagen bezoeken (tenminste ik neem aan dat die nu ook weer zijn?) Ook van opleidingen die je minder leuk lijken, ik ging bv 4 jaar geleden bij een opendag kijken van een bepaalde opleiding. En toen liep ik met mijn moeder langs de pabo die daar ook zat. Toen ben ik daar een kijkje gaan nemen en het sprak me toen heel erg aan. Ik heb het eerste jaar van die opleiding ook met veel plezier gevolgd. (uiteindelijk ben ik toen ik mijn propedeuse heb gehaald, psychologie op de uni gaan doen. Ook iets wat ik 3 jaar geleden nooit verwacht had. Toen riep ik als allerhardst dat ik nooit universiteit wilde gaan doen (daarom ben ik toen zelfs van vwo naar havo gegaan))
Wat ik er mee wil zeggen is dat je vaak op de meest onverwachtse momenten erachter kunt komen wat er echt bij je past.
Laatst bijgewerkt door Yvettee op 12-03-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:46

Anoniem schreef:
heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO

Dat valt reuze mee hoor :D ik ben in september ingestroomd in het 2e jaar van n mbo opleiding, de leeftijd is 17-21 gemiddeld. En ik ben bijna 26, gaat prima :) hiervoor zou ik n tussenjaar niet laten :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:47

Ik zou er een jaartje tussen uit gaan.
Ga misschien ergens op een Stal werken om ervaring op te doen.
Ondertussen kun je je paard klaar maken voor de opleiding
En kun je er zelf nog eens goed over nadenken.
En wat geld sparen :)
En 16-18 jaar maakt niks uit.
Was zelf 17 en zat bij iemand in de klas die 21 was die had daarvoor al een andere opleiding gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:48

toevallig heb ik volgende week een gesprek met m'n decaan :)
veel open-dagen zijn ook al geweest, omdat ik al zolang zeker was van mijn keuze ben ik niet heel veel verder wezen kijken. stom ik weet het, maar ik wist gewoon precies wat ik wou, en nu kan het ineens niet meer...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:49

Eerlijk gezegd zou ik niet een paardenopleiding doen.. Je kunt beter wat gaan studeren waar lekker in te verdienen is, ma tm vrij na 5u klaar zijn, waar je tot je pensioen kan blijven werken etc.
De meeste doen gediplomeerd uitmesten, of je moet een smak geld hebben óf moet heel goed kunnen rijden, anders kun je je hele leven hard gaan werken voor weinig centen. Dingen zoals jury of instructeur kun je altijd nog doen :)
En stel je hebt een studie afgerond en hebt veel ervaring in de paarden kun je dat ook nog een aantal jaren gaan doen zonder je een papiertje hebt :)

Justico schreef:
Ik vind een goede opleiding volgen heel belangrijk. Paardrijden kun je je hele leven nog doen.
Maar waarom kun je het niet combineren? Want waar een wil is, is een weg. Ik combineer mijn studie met momenteel met drie paarden. Twee daarvan lopen in de sport & ik geef nog lessen om mede mijn studie te kunnen betalen. Daarbij moet ik totaal twee uur reizen om op school te komen. Het is niet altijd makkelijk & soms moet je voorrang geven aan school maar het kan wel. Succes met je keuze!

Idd, waarom niet combineren?
Ik heb naast school exgt nog wel tijd om dagelijks te rijden en ik ben actief in de wedstrijdsport :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:52

volgens mij haf ik al geantwoord op waarom het niet te combineren is, maar in ieder geval is het moeilijk te combineren met defensie opleiding, omdat je dan veel weg bent

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:53

Daar ben ik het niet mee eens amiigo je moet doen wat je leuk vind is dat wat harder werken en minder centen.
Ik ga niet tot mijn 65 naar me werk met het idee oke ben om 5 uur klaar en heb een mooi salaris aan het eind van de maand maar vind er niks aan.

Werk namelijk in de horeca en dat is zwaar werk,onregelmatig,weekenden en slecht betaald..
Maar zolang ik het leuk vind is het goed.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:55

Het komt wel goed meid, echt :(:) Probeer niet teveel te piekeren en eerst al je zinnen te zetten op je eindexamens! Een jaartje er tussen uit lijkt mij ook een heel goed plan, of kijk eens of je ergens van de zomervakantie kunt werken op een stal. Ik herken mezelf goed in jouw verhaal, ik wilde ook altijd heel graag verder in de paarden en heb er speciaal een paard voor gekocht. Ik heb ongeveer een jaar op een sportstal gewerkt, het was leuk! Maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen, dat werken met paarden toch helemaal niks is voor mij. Leuk en zwaar werk, ik vond het helemaal niks om de rest van mijn leven te doen!!! Heb mij daar zo op miskeken. Ik zou dat jou ook aanraden :) ga het allemaal eens bekijken met je eigen ogen en zelf ervaren. Daar leer je zoveel van!

Heel veel succes met je keuze!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:58

Ik denk dat het handig is om jezelf af te vragen wat het nou precies is, dat je aantrekt in bijvoorbeeld een defensie-opleiding. Is het het reizen, het actief bezig zijn, het idee dat erachter ligt? Dan kun je op basis daarvan op zoek naar opleidingen die misschien aansluiten bij die plannen. Dus: houd je van reizen, kijk eens naar toerisme; is het 't actief bezig zijn, de ALO (leraar lichamelijke opvoeding), het idee van defensie - kijk eens bij beveiliging.

Als je je vastpint op het beroep dat je er later mee gaat doen, ga je misschien nooit echt iets vinden. In mijn ervaring is het pas tijdens een studie dat je je gaat realiseren wat je ermee graag zou willen doen; je eerste vraag is 'welke opleiding lijkt je leuk?'. De richting van baan kan ook later nog komen. :j

En als je het echt niet weet, is een tussenjaar helemaal zo gek nog niet. Eerst lekker je examens afronden, niet teveel piekeren, en dan volgend jaar een beetje werken, sparen, tijd besteden met je paard en dan vooral heel veel open dagen aflopen enzovoorts, zodat je echt een goed beeld kan vormen van wat er zoal in de aanbieding is. Een paardenopleiding, zoals hier al wordt gewaarschuwd, is misschien helemaal niet wat je uiteindelijk wil doen voor de rest van je leven. Of organiseer eens een stage voor jezelf in dat tussenjaar, in een sector waar je bijv. wel wat ziet zitten; heb je meteen een mogelijkheid eens iets 'uit te proberen'. Geef het wat tijd. :)

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:00

Ik zou voor de bereden politie gaan :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:01

Chantalx249 schreef:
Ik zou voor de bereden politie gaan :)

Je moet wel goed in je achter hoofd houden dat je eerste een x aantal jaar gewoon agent moet zijn.

Maar hier zijn al veel topic over op bokt waar alles in staat