Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:43

Ik zou gewoon gaan. Wij moesten ook een voor een en dat begreep ik, maar helemaal niet.. Daaaag. Zou het ook even mededelen aan je mentor oid en als je net zo'n kleuter school hebt als ik had dit ook even overleggen met je ouders en ze een mail laten sturen naar mentor of belangrijk persoon.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:44

Je ziet vaak mensen die even geen zin meer hebben om in de les te zitten,
en verveeld vragen of ze naar de wc mogen.
Wanneer jij zelfs een briefje van je ouders hebt en hier een keer over praat met je mentor,
lijkt mij dat het zijn taak is om aan jouw leraren/leraressen te vragen of ze, wanneer je dit vraagt,
toestemming willen geven om naar de wc te gaan. Zoals ik je nu hoor denk ik niet dat je daar echt misbruik van zult maken. ;) En als ze bang zijn dat je er wel misbruik van zal maken, zullen ze dat snel genoeg zien en kunnen ze hun toestemming intrekken.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 24-02-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:44

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Als een school na ieder uur een pauze moet inlassen omdat 2 uur niet zou mogen dan zitten we wel tot 8 uur 's avonds :')

Kan best hoor - gewoon 45 minuten, 5 minuutjes pauze. Zit je nog steeds aan de lesuren (en die 5 minuutjes gaan meestal toch verloren met de leswissels, alleen zijn ze nu wat meer gestructureerd.) Doet ook wonderen voor de concentratie.

Die 5 minuten zijn er dus al ivm het wisselen van de les. Leerlingen hebben na iedere les (uitgezonderd blokuren van bv gym, techniek etc) een loopje en kans om iets te eten/ drinken/ naar het toilet te gaan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:49

Ik werk op een basisschool en heb een aantal momenten dat de kinderen niet naar de wc mogen. Dat is tijdens de dagopening en tijdens uitleg. Daartussen is voldoende tijd om naar de wc te gaan.
Natuurlijk maak ik wel eens een uitzondering, als iemand het echt niet op kan houden. Maar dan zijn de kinderen een heel stuk jonger. Dus die vergeten wel eens voor school te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:50

Ts, als jij voor de eerste les naar het toilet gaat en dan na twee uur alweer zo nodig moet dat je het niet meer houd dan zou ik me eens laten onderzoeken. Niet dat ze je mogen weigeren te gaan maar als dit standaard gebeurt bij jou kan er wel eens wat anders aan de hand zijn. dus je gaat s'nachts ook een keer je bed uit om te plassen want acht uur lukt dan helemaal niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:52

Ik heb mijn leerlingen niet vaak geweigerd om naar het toilet te gaan, tenzij er misbruik van gemaakt werd, want als er ééntje moet, moeten er plots 10 anderen :+ Tijdens testen en nieuwe instructie of direct voor en na de pauzes mocht het niet, daarbuiten wel. Maar goed, dat was wel op de basisschool :+

Op zich vind ik drie uur aan één stuk zonder plaspauze niet kunnen en ik vind het ook nogal stom dat het je geweigerd wordt, terwijl je je werk klaar hebt op dat moment. Bovendien is het gewoon ongezond om zo lang "op te houden" (en bij mij als ik dat doe, doet dat enorm pijn achteraf). Ik zou ook desnoods naar de dokter gaan, voor evt. onderzoek als er iets abnormaals zou zijn, en voor een attest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:54

Goof schreef:
Die 5 minuten zijn er dus al ivm het wisselen van de les. Leerlingen hebben na iedere les (uitgezonderd blokuren van bv gym, techniek etc) een loopje en kans om iets te eten/ drinken/ naar het toilet te gaan.

Het probleem is hier toch dat het om blokuren gaat waarbij het niet mag?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:55

Het is sowieso al geen drie uur maar drie lesuren.
TS kan ook na het eerste uur nog even snel een wc binnenwippen. Anderhalf uur zonder wc moet toch echt wel haalbaar zijn voor een gezond persoon lijkt me.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:59

Dat is maar hoe je het bekijkt. Jongeren drinken veel te weinig water tegenwoordig, dus als ze zouden drinken wat ze "moeten" drinken, zouden ze wellicht ook vaker naar het toilet moeten gaan. In principe zouden scholen het moeten toestaan imo om water te drinken tijdens de les. (In veel basisscholen is dat wel al het geval.)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:04

Ik ben lerares op een middelbare school en ik wil ook liever niet dat de leerlingen tijdens de les naar de wc gaan. Ze mogen wel bij de leswissel even gaan, dan begin ik gewoon een paar minuutjes later. Ze zetten wel alvast de tassen in het lokaal en vragen het meestal netjes of ze nog gauw even mogen plassen. Geen probleem. Ik heb dit liever dan dat iedereen om de beurt tijdens de les gaat.
En als docent kun je toch ook niet tijdens je lessen naar de wc gaan? Dan doe je dat toch ook in de pauzes?

Op de basisschool vind ik het trouwens een ander verhaal. Daar gebeuren sneller ongelukjes. Maar als kinderen 12/13 jaar zijn kunnen ze heus wel leren dat je soms even niet naar de wc kan. Als je reist met de bus kun je ook niet naar de wc. En zo zijn er een heleboel situaties te bedenken dat je het toch even moet ophouden. Je kunt ook prima naar de wc als je nog niet heel nodig moet. Dan moet je het zeker een uur of 2 kunnen redden. En als dat niet zo is, dan zou ik idd eens naar de dokter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:07

God bewaar me Tieneke. Huiswerkcontrole, toets, werkstuk,.., oeps heb ik net toch een flesje water over laten vallen, sorry juf! En dan heb ik het nog niet eens over groepjes pubers die elkaar met water gaan natgooien of weet ik het wat voor ongein er nog te bedenken is met een flesje water.

Sowieso, je kunt ook bij je ontbijt, 1e pauze, 2e pauze, 3e pauze, na schooltijd, bij het avondeten een flesje water drinken. Dan zit je al op meer dan 1,5 liter water.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:08

Als je genoeg water drinkt kan ik me prima voorstellen dat je na 2 uur naar de wc moet. Misschien is het ook wel een psychologisch effect? Omdat ze het nu zo geforceerd op probeert te houden moet ze juist naar de wc? Geen verstand van hoor, maar als ik een halve liter water drink hou ik het ook geen 2 uur vol :')

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:10

Ik heb ook zo'n leeraar.
Ik heb 2 lesuren achterelkaar techniek,
Meestal moet ik tussen die lesuren naar het toilet . En ik kan het dan egt geen uur op houden, Marja ik mag met geen mogelijkheid naar het toilet. Als ik dan heel nodig moet en ik moet iets recht zagen ofso lukt dat niet en dan word die leraar nog boos ook nog :+ . Ik vind het niet kunnen dat iemand beslist wanneer je mag. Maar helaas word er tog vaak nee gezegt. -O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:10

Ik snap je wel Urielle, maar wij hebben het moeten verplichten bij de 12-jarigen omdat die gewoon doorheen heel de schooldag niets dronken en naar huis gingen met hoofdpijn en andere uitdrogingsverschijnselen. Als die jongeren op eigen initiatief genoeg zouden drinken in de pauzes, ok, maar dat lijken ze niet te doen. Althans geen water... Dus alle kinderen mochten in de klas drinken. Ze hadden een eigen beker aan de kraan staan, die mocht dus niet mee naar de tafels. Ze vroegen ook heel beleefd om te mogen drinken en bij het binnenkomen na een pauze deed iedereen het uieindelijk vanzelf uit gewoonte.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:12

Ze kunnen me de pot op, bijna letterlijk. Als ik moet dan moet ik, en dan boeit het me niet of het voor een kleine boodschap is, of maar voor een vots. Ik ga als ik gaan moet, ik heb géén zin in darmklachten of een blaasontsteking, al helemaal geen ongelukjes in de klas.

Rosalie, maar hoe vaak heb jij 3 uur les dat je niet eens even naar het toilet kan? Leraren kunnen ieder uur even gaan (tenzij ze eens een blokuur hebben), leerlingen vaak niet. Ik had ook wel eens 4 uur les aan een stuk, moest ik weg ging ik. Ik vroeg het vooraf uit beleefdheid maar bij een nee ging ik ook gewoon.

Net als drinken, maar oké ik zit op het MBO dus uiteindelijk doen we toch gewoon waar we zin in hebben qua drinken en toiletgebruik. Weinig drinken en weinig plassen is slecht voor de gezondheid, en laat men nu niks hebben aan een ongezond maar 'slim' persoon.

Ik vind overigens dat je moet kunnen drinken en plassen wanneer jou lichaam hierom vraagt. Eten overigens niet, maar zelfs dit moet kunnen als er om gevraagd word. Ik kan soms niet ontbijten en dan krijg ik in mijn 1e of 2e lesuur uit het niets extreme honger, dan eet ik me een boterham, zij het niet in de klas, dan wel op de gang.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:12

SheeNegro schreef:
Dus je hebt 2 uur achter elkaar les zonder pauze? Zou toch ook niet mogen denk ik dan.. Zelfs op de hogeschool geven ze dan 15min pauze om bv naar het wc te gaan.

Ik zou proberen er een ritueel van te maken om naar de wc te gaan als je opstaat en vlak voor de eerste les begint.

Op mijn school denken ze daar anders over. Na het 2e uur krijg je een kwartier pauze, en dan heb je tot het 8ste geen pauze meer. Na het 8ste heb je dan nog een kwartier pauze.
Als je geluk hebt roosteren ze een uur pauze voor je in(wat als je pech hebt het 3e of 7e uur is) maar als ze uren te kort komen heb je dus geen pauze, 6 uur lang.
Nu doen ze dan wel ook niet moeilijk over naar het toilet gaan, en bij de meeste leraren mag je echt wel even wat eten pakken/halen als je dus geen pauze hebt.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:13

Hier (in België) mag het niet van de verzekering, mijn leerkrachten mogen mij, of welke andere leerling niet laten gaan, want stel dat je (in het ergste geval) van de trap valt onderweg en je nek breekt, is het de leerkracht zijn schuld. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:13

Je moet naar het toilet gaan tussen je lessen door, als je iets te laat het lokaal in komt moet je gewoon zeggen dat je moest plassen. Daar hebben ze vaak meer begrip voor dan tijdens de les zelf.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:15

Herkenbaar.... Ik heb ook wel eens dat docenten er heel moeilijk over doen als ik naar de toilette moet. Heel vervelend, zeker als je echt heel nodig moet. Wat ik zelf doe als ik echt niet mag (als ik van een docent weet dat ik echt niet mag, zonder het gevraagd te hebben, ga ik vaak naar de docent dat ik me niet lekker voel. Dan lieg ik geen eens, ik ga me echt niet lekker voelen als ik 70 minuten het moet ophouden. Onze lessen duren nl. 70 minuten.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:17

xSlvna schreef:
Rosalie, maar hoe vaak heb jij 3 uur les dat je niet eens even naar het toilet kan? Leraren kunnen ieder uur even gaan (tenzij ze eens een blokuur hebben), leerlingen vaak niet. Ik had ook wel eens 4 uur les aan een stuk, moest ik weg ging ik. Ik vroeg het vooraf uit beleefdheid maar bij een nee ging ik ook gewoon.

Ik ben dan weliswaar niet Rosalie maarre... heb vaaaaak mijn pauzes overgeslagen omdat er leerlingen problemen te bespreken hadden in de pauze, een mentor of andere collega me aansprak, er gewoon pauzesurveillance was of je nog tussendoor moest gaan kopieren voor iets na de pauze. En heb dus heel wat dagen 6 lesuren of langer geen wc-stop gehad. Leerlingen zitten doorgaans ruimer in hun tijd dan hun docenten :=

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:18

Ik zit op de Universiteit en hier wordt het abnormaal gevonden als je vraagt of je naar de wc mag. :')
Het is gewoon iets vanzelfsprekends en iedereen moet gewoon naar de wc toekunnen.
Als ik naar de wc moet, houdt niemand mij tegen hoor :Y).
Een uitzondering snap ik best, wanneer er een belangrijke uitleg is bijvoorbeeld of een toets, maar ook dan heb je nog steeds het recht naar de wc te kunnen als je het echt niet kan ophouden.

Tieneke

Ik heb daar ook in de pauzes bijna nooit tijd voor gehad en ik ben een regelmatige blaasontstekingpatiënt. Dus ik ben het aan de directie gaan vragen of ik af en toe tijdens de uren mocht gaan. Het antwoord was dat de leerlingen het mogen als het moet, dus ik ook. Bij een blaasontsteking inhouden is trouwens erg ongezond.

Annemeik

Kan je serieus niet voor 100 minuten de boel ophouden? Ga vlak voor de les, en ga dan in de pauze. Daar zijn ze voor. En eventueel kun je vragen of je tijdens de lessenwissel mag. Maar tijdens blokuren is dat vaak storend.

Als je een klas van 30 hebt, en ze willen allemaal naar de toilet tijdens de les, dan wordt je gek als docent. Buiten dat mis je info die de docent later weer kan herhalen. Ga je later als je werkt ook elk uur naar het toilet?

Als er nou een lichamelijke oorzaak is, oke. Overleg dat dan met je mentor zodat je docenten weten dat je altijd mag. Heb je blaasontsteking, zeg het van te voren tegen de docent, dan zal er ook geen probleem zijn. Maar standaard? Sorry, erg raar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:19

Ik vind het wel opvallend dat sommige docenten de leerlingen zo negatief zien - alsof ze niets kunnen en overal alleen maar tegen zijn en alleen maar klieren. (Niet onbekend trouwens, mijn tweede school was ook zo...)

Hoewel ik echt wel weet dat pubers dat soms doen, denk ik toch ook dat je ze wel met vertrouwen moet kunnen behandelen. En mijn ervaring, als leerling met medeleerlingen op een school waar dat vertrouwen er meestal was (de eerste dus, niet de tweede), kan ik alleen maar zeggen: daar kunnen leerlingen mee om leren gaan. En nee, dat is geen pleidooi om alles goed te vinden, maar vooral om niet vooraf alles dicht te timmeren en leerlingen volledig alle verantwoordelijkheid te ontnemen - want wat leren ze daar nou van?

En als ze klooien zijn flesjes water of plaspauzes toch alsnog zo verboden? Geef kinderen de kans om te laten zien dat ze iets kunnen - maar dus ook wat ze verliezen als ze er misbruik van maken. Dat is volgens mij veel waardevoller dan alles wat mogelijk problemen kan geven al op voorhand verbieden.

En het ontneemt je bovendien zoveel mogelijkheden om de leuke dingen te zien, te zien hoe ze dat soort dingen wel kunnen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:21

Annemeik schreef:
Kan je serieus niet voor 100 minuten de boel ophouden? Ga vlak voor de les, en ga dan in de pauze. Daar zijn ze voor. En eventueel kun je vragen of je tijdens de lessenwissel mag. Maar tijdens blokuren is dat vaak storend.

Als je een klas van 30 hebt, en ze willen allemaal naar de toilet tijdens de les, dan wordt je gek als docent. Buiten dat mis je info die de docent later weer kan herhalen. Ga je later als je werkt ook elk uur naar het toilet?

Als er nou een lichamelijke oorzaak is, oke. Overleg dat dan met je mentor zodat je docenten weten dat je altijd mag. Heb je blaasontsteking, zeg het van te voren tegen de docent, dan zal er ook geen probleem zijn. Maar standaard? Sorry, erg raar.

Ik kan het ook geen 100 min op houden hoor, als ik moet moet ik en dan nodig ook