Ik hoorde vandaag iets wat niet voor mijn oren bestemd was..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:42

Snollygoster schreef:
Ibbel schreef:
Een volwassen persoon staat dan op, loopt naar de deur, maakt zich bekend, en vertrekt en/of sluit de deur. Het feit dat je bent blijven luisteren is gewoon niet netjes.

Ze wisten allemaal dat ik in die ruimte ernaast zat, dat zij zo dom zijn geweest om zulke dingen te bespreken in het bijzijn van een medeleerling hebben ze aan zichzelf te danken.

Dan nog sta je op en zeg je in de deuropening: "ik geloof dat jullie iets vertrouwelijks te bespreken hebben? Zal ik de deur maar dichtdoen dan?"

En dan zie je wel of ze een rood hoofd krijgen. Hoe weet je nou dat zij zich realiseerden dat jij daar zat? Dat weet je dus niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 16:24

Ibbel schreef:
Dan nog sta je op en zeg je in de deuropening: "ik geloof dat jullie iets vertrouwelijks te bespreken hebben? Zal ik de deur maar dichtdoen dan?"

En dan zie je wel of ze een rood hoofd krijgen. Hoe weet je nou dat zij zich realiseerden dat jij daar zat? Dat weet je dus niet.

1. Ik ben me moeten gaan melden bij het onthaal, de mevrouw wist dus dat ik daar zat
2. Ze hebben mij alledrie gezien en zelfs goedemorgen gezegd.

Nogmaals, ik ben niet verantwoordelijk voor hetgeen wat zij vertellen.

Anoniem

Re: Ik hoorde vandaag iets wat niet voor mijn oren bestemd was..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:25

En zij ook niet verantwoordelijk voor het feit dat jij nou eenmaal geen topsporter bent en ongetwijfeld wel een voorbééldige puber bent. Neem je verlies, zorg dat je je niet hoeft te melden en dan is het probleem ook opgelost. Jij bent geen topsporter, zij wel, dus voor hun liggen de schoolregels misschien op het moment anders maar ze moeten aan het eind van het verhaaltje net zo goed hun toetsen maken dus maak je lekker druk om jezelf en niet om een ander, heb je het druk genoeg mee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:07

Ik denk dat een aantal totaal niet weten hoe het op een belgische school aan toe gaat en denken dat ze een nederlandse school kunnen vergelijken met een belgische.

Ik zal diegene uit de droom halen, jullie weten niet waar je over praat.

De school leiding bepaald en al is het hele lerarencorps ergens niet mee eens, pech.
Corruptie is normaal, belangrijke kinderen of kinderen van.. worden gewoon voorgetrokken, that's live, wen er maar aan.
Leerkrachten maken zelf de toetsen tot de examens aan toe en kijken die zelf na, de meeste krijg je nooit meer in te zien, je moet het maar doen met het punt wat je krijgt, of dat terecht is of niet, zoek het uit.
Klagen? bij wie? leerlingenbegeleiding wordt door de leerkrachten gebruikt , die mogen de kinderen straffen , niet terecht, pech gehad.

Ts sterkte er mee, vrees dat je weinig zult kunnen veranderen aan de situatie maar leuk is anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:08

Ik ben opgegroeid in België en wat jij zegt is gewoon niet waar. Ik begrijp niet waar je het vandaan haalt zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:08

Och spatter, dat is op Nederlandse scholen net zo hoor. Hier ook meegemaakt dat kinderen met rijkere ouders (die benefietconcerten en sportdagen sponsorden) wel herkansingen kregen, en gewone leerlingen niet. Dus ach, de Nederlandse scholen zijn ook niet heilig hoor en hier wordt ook meer dan genoeg voorgetrokken. Om jou even uit die droom te halen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:12

Ayasha 3 kinderen hier in het onderwijs zitten , maak het dagelijks mee en alles moet in groepsverband terwijl sommige kinderen echt niks uitvoeren maar wel leuke punten krijgen.
Zal blij zijn als ze op de uni zitten en van het stomme gezeur af zijn.

Triest dat het op nederlandse scholen ook al gebeurd maar daar heb je tenminste nog staats examens waar niet mee gesjoemeld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:14

Tja das rot, maar de examens veranderen toch niks aan het feit dat je gewoon uberhaupt er al niet voor moet zorgen dat je zelf na moet komen? Nog even los van de topsporters (en nogmaals, word zelf dan topsporter als je van alle 'voordelen' wil genieten..), en wat deze wel en niet mogen of moeten, moet je er zelf ook gewoon voor zorgen dat je niet te laat komt in de les, en niet tegen de schoolregels in gaat. Al is de dochter van de koning naar school en hoeft die iets niet, zal je er zelf nog altijd voor moeten zorgen dat je gewoon op tijd in de les bent, klaar. En de deur dicht doen heeft niks met voortrekken te maken, maar met een beetje initiatief tonen; je had zelf ook even de deur dicht kunnen doen, als je erbij had mogen zitten hadden ze je wel uitgenodigd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:15

Uhm ik heb altijd al mijn toetsen en examens mogen inkijken zonder daar zelfs naar te vragen. Zelfde met huiswerk. Voor examens moest je dan gewoon een formulier (dat je altijd mee kreeg) invullen wanneer je wilde gaan in kijken en dan kreeg je een uur terug (dat niet iedereen op hetzelfde moment daar staat. En zo werken vrijwel alle Belgische scholen. Dus of jou kinderen zitten op speciaal onderwijs, of er klopt iets anders niet aan je verhaal.
Enneh, denk maar niet dat de uni/hogeschool zoveel beter is dan de middelbare. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:17

En anders kan je altijd naar Nederland verhuizen, aangezien ons onderwijs altijd zó zaligmakend is.. Mijn opmerking over het Nederlandse onderwijs typte ik namelijk enkel omdat je ons graag uit 'de droom' wilde halen en het in Nederland zo anders is.. Rotte scholen hebben we hier ook hoor, net als dat je ze in België hebt en ik denk dat je gewoon een rottige school hebt getroffen. Het staat je vrij om van school te wisselen of te verhuizen natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:19

spatter schreef:
Ayasha 3 kinderen hier in het onderwijs zitten , maak het dagelijks mee en alles moet in groepsverband terwijl sommige kinderen echt niks uitvoeren maar wel leuke punten krijgen.
Zal blij zijn als ze op de uni zitten en van het stomme gezeur af zijn.

Triest dat het op nederlandse scholen ook al gebeurd maar daar heb je tenminste nog staats examens waar niet mee gesjoemeld kan worden.

Ook met staatsexamens kan gesjoemeld worden hoor.
Door bv de leerling extra tijd te geven en een rekenmachine te laten gebruiken terwijl dit officieel niet is toegestaan.

En ook op de uni hebben sommige een streepje voor.
Dan worden hun verslagen ed beter beoordeeld dan die van anderen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:27

Shirley schreef:
Het afluisteren van een gesprek en de gegevens daarvan doorspelen, vind ik eigenlijk nog veel erger !

Dit is geen afluisteren? Daarbij staan er geen namen bij. Dus beetje raar om te doen dat de TS aan spionage zou doen.

Ontopic
Ik zou hier ook goed boos over zijn. Dat ze een aangepast rooster krijgen is tot daaraan toe maar gewoon kunnen spijbelen voor een toets is heel wat anders!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:28

Ik vind dat er een beetje apart gereageerd word richting ts. Er word nu gedaan alsof ze met haar oor tegen de deur heeft zitten afluisteren, om vervolgens roddels te verspreiden omdat ze zo jaloers is. Natuurlijk was het netter geweest als ze de deur dicht gedaan had of even gemeld had dat ze hun kon horen, maar ze heeft het nu eenmaal gehoord. Dat ze dat vervolgens aan de rest van de klas verteld heeft begrijp ik wel. Goed is het misschien niet, maar ik snap best dat ze haar frustratie wil delen. Ook komt ts op mij niet jaloers over, het gaat haar immers niet om het feit dat zei extra mogen sporten, maar over het asociale gedrag waar zij last van heeft. En dat die jongens daar niet voor gestraft worden. Dat heeft in mijn ogen niks te maken met jaloezie.Er vanuit gaande dat het verhaal van ts klopt.

Ik vind dat deze jongens net zo goed gestraft moeten worden als ze dingen doen die niet door de beugel kunnen. Misschien wel op een andere manier, als die net zo veel impact op ze heeft. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:29

Ken redelijk veel Belgen maar ze hebben allemaal één ding gemeen, de algemene kennis en taalbeheersing is vele malen beter dan van de Nederlandse jeugd. Al een paar keer gastgezin voor studenten geweest vroeger en die hadden echt wel een flinke dosis opleiding achter de kiezen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:41

Ik heb die ervaring met Belgische scholen totaal niet Spatter. Herken niets van wat jij hier schrijft. Mijn dochter zit op een school met daaraan verbonden een paardensportopleiding en iedereen wordt daar gelijk behandeld. Heb super goede contacten met school ondanks de grote afstand. Kan altijd bellen, overleggen etc. Heb zelfs een leerkracht op facebook. Heb de gsm-nummers van een aantal ook.

Die school is veel informeler wat dat betreft dan de school waar ze hiervoor op zat maar ook daar heb ik altijd goede contacten gehad en nooit iets gemerkt van voortrekkerij. Juist heel betrokken leerkrachten en een hele fijne directeur.

Misschien heb jij inderdaad de pech een slechte school te treffen maar vrijwel iedereen die ik ken die ervaring heeft met het Nederlandse schoolsysteem prefereert het Belgische schoolsysteem. Ik incluis.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:51

@ TS
Kun je die mevrouw die bij het gesprek zat niet meer spreken?
Dan kun je vertellen dat jij in de ruimte ernaast zat en dus alles hebt kunnen horen en dat het je dwars zit.
Ik zou ook een gesprek met de directeur aanvragen, gewoon om te laten weten dat jij het weet,wat je hebt gehoord en dat je er gewoon niet mee eens bent. De situatie kun je denk ik niet veranderen maar je kunt wel voor jezelf opkomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:57

Snollygoster schreef:
1. Ik ben me moeten gaan melden bij het onthaal, de mevrouw wist dus dat ik daar zat
2. Ze hebben mij alledrie gezien en zelfs goedemorgen gezegd.

Nogmaals, ik ben niet verantwoordelijk voor hetgeen wat zij vertellen.

Nee, maar je bent wél verantwoordelijk voor waar jij naar luistert. Je had gewoon du moment dat je je realiseerde dat dit vertrouwelijke info was die deur dicht moeten knallen of weg moeten gaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 01:20

Jeetje, ik heb het even laten bezinken, er is vandaag ook niet meer over gepraat geweest op school. Ik weet wel dat er volgende week klassenraden zullen plaatsvinden en ze dan eens serieus over het gedrag van de jongens gaan praten, want dit kan gewoon niet meer zo doorgaan tot het einde van het schooljaar.

Ik denk ook dat jullie me verkeerd begrijpen, ik ben absoluut niet jaloers op de jongens, ik zou voor geen goud hun lessenrooster willen, want alle lessen die zij missen voor hun trainingen moeten zelfstandig worden bijgewerkt, en dat is best een hoop extra werk, zeker in het ASO.
Wat mij stoort is gewoon hun gedrag, als ik er zelf geen last van zou hebben zou ik dit mij ook minder aantrekken, maar hun gedrag is wel storend voor andere leerlingen. In het begin van het schooljaar is dit bijna tot een vechtpartij geëscaleerd tussen de jongens van mijn klas en hun, gelukkig waren die van mijn klas volwassen genoeg op er niet op in te gaan en meteen naar de directie te gaan. De directie heeft toen met hun "gepraat", ze hebben zich enkele weken koest gehouden, maar daarna is het gewoon weer opnieuw begonnen, weer naar de directie, maar het haalt gewoon niets uit omdat ze toch geen sancties krijgen, en als ze deze wel krijgen zijn ze in ieder geval niet streng genoeg aangezien ze gewoon blijven doorgaan met hun gedrag.
Ik ben zelf best een voorbeeldige leerling, mijn enige minpunt is dat ik nogal eens moeite heb om op tijd te komen, maar ik heb hiervoor altijd mijn verantwoordelijkheden genomen en heb er ook nooit een probleem van gemaakt als ik moest nablijven. Van hetgeen wat ik gehoord heb van het gesprek kan ik eruit opmaken dat de school de sporters vrij spel geven. Jongen spijbelt -> wordt niet gestraft want als hij nog één sanctie krijgt wordt hij uit het team gezet en de school wil geen problemen met het team. Dit is toch duidelijk genoeg? In het schoolreglement staat dat spijbelen onaanvaardbaar is, ongeacht welke rede, dus waarom zou het bij deze jongen door de vingers moeten worden gezien? Omdat hij in een team met "een naam" zit?

Had ik het niet aan mijn klasgenoten moeten vertellen? Misschien niet nee, maar ik was behoorlijk geschrokken van wat ik had gehoord, en wou het daarom ook kwijt. Maar soit, het doet er nu eigenlijk niet meer toe want ik weet dat er nu volgende week over hun gedrag gepraat zal worden en ik kan nu alleen maar hopen dat ze strenger zullen gaan optreden tegen hun.

Ik ga vanaf nu ook niet meer in gaan op de mensen die beweren dat ik mij met afluisterpraktijken bezig hou, want dit is gewoon zo belachelijk als dat het groot is. Ze wisten alledrie goed genoeg dat ik daar zat, als ze echt niet wilden dat ik het gesprek kon horen hadden ze evengoed zelf de deur kunnen dichtdoen. Sterker nog, de directeur heeft een geluiddichte deur in zijn kantoor, dan hadden ze daar even kunnen gaan praten. Dit is het laatste wat ik hierop zeg.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 01:32

Trouwens, ik heb altijd een hele fijne tijd op school gehad, dat heb ik nu nog steeds, maar ik wil wel een eerlijke behandeling net als iedereen. Ik heb de directie altijd als zeer correcte mensen aanzien, maar na hetgeen wat ik heb gehoord denk ik hier toch lichtjes anders over. Maar dit wilt niet zeggen dat ik op een slechte school zit, ik wil de school helemaal niet zwartmaken, daarom laat ik alle namen buiten spel, maar ik was ook benieuwd naar de mening van anderen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:09

Tja Ibbel, ik vraag me werkelijk af hoeveel meiden van 18 jaar oud op zo'n moment zouden aangeven dat ze daar zitten en alles horen. Daarnaast denk ik dat het van ts niet gewaardeerd zou zijn als ze de leerkrachten op deze "fout" had gewezen.
Ik vind niet dat je ts daarop kan terechtwijzen. Nou ja, dat kan natuurlijk wel maar ik vind het niet echt terecht.

En het is nu eenmaal gebeurd, daar is niets meer aan te veranderen. Ts heeft echt wel een punt en ik begrijp dat ze dit verder heeft verteld zeker omdat ik weet hoe die jongens in kwestie zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:19

Ik vind het ook wat vreemd dat je de schuld bij de ts legt. Ze zat daar, niet voor de hobby. Is gewoon ontzettend onkies van de leerkrachten. Niet meer dan dat. Ik begrijp niet dat je zo doorhamert op dat zij dan maar zich kenbaar had moeten maken?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:57

Begrijp je frustraties ts.
Als die jongens zich echt zo slecht gedragen is het idd niet leuk om te horen dat er een oogje wordt dichtgeknepen.
Aan het topsportregime ga je niets veranderen. Het vervelende gedrag van die jongens kan je wel telkens blijven aankaarten bij directie, desnoods met klassenraad etc. Uiteindelijk zullen ze daar wel op moeten reageren.

En die jongens komen zichzelf nog wel tegen. Voor topsport moet je vooral ook de juiste mentaliteit hebben.

Wat 'dromen' over scholen betreft: ik heb ook aso gedaan. Nooit iets gemerkt van voortrekkerij (en ja wij hadden ook topsporters op school), altijd toetsen en examens mogen inkijken, moeten zelfs als de punten niet goed waren en ook veel groepswerk ja.
Op unief heb je ook groepswerk en ook mensen die er niets voor doen. Op unief vind je het ook oneerlijk dat de 'slijmbal' die bij de prof staat te leuteren meer punten krijgt dan degene die zich in de coulissen te pletter werkt.
En gek genoeg: in het werkleven is het exact hetzelfde.
Get used to it.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:39

vind dat je wel gelijk hebt hoor Ts. ookal zijn ze topsporter doen ze iets wat niet mag moeten ze gewoon worden gestraft ookal gaat het ten kosten van de sport, dan hadden ze maar beter moeten nadenken en zich gewoon moeten gedragen was er niks aan de hand geweest.

Mijn broertje is ook topsporter zit bij jong oranje en heeft ook een aangepast lesrooster daarvoor. Maar als hij zou spijbelen dan mag hij toch echt nablijven of hij nou training of wedstrijd of weet ik wat heeft had hij maar niet moeten spijbelen. en als hij het zou blijven doen dan word zijn speciale rooster gewoon ingetrokken (niet dat hij zulke dingen doet maar stel) En vind eigenlijk dat het gewoon zo hoort.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 23:23

Ik weet dat het al een hele tijd geleden is, maar ik wilde even laten weten dat dit conflict zeer zeer triest geëscaleerd is. Het is nu op het punt dat bijna geen enkele leerkracht zelfs nog maar les aan de jongens willen geven, en er wordt verdomme nog steeds niets aan gedaan.

Een maand geleden was het ergste. De lessen waren al een een dikke 20 minuten bezig, zien we plots de jongens door de gangen lopen, komen ze met z'n allen ongevraagd onze klas binnengestormd en beginnen een paar jongens (deze zouden blijkbaar obscène gebaren gemaakt hebben toen de sporters voorbij zijn gelopen, maar dat heb ik niet gezien) van mijn jaar uit te dagen. Het is net niet op vechten geëindigd, maar het was er niet ver vanaf. Coördinator is toen meteen naar onze klas gekomen om erover te praten, en hij heeft toen zelf gezegd "dit kan zo niet meer verder, nu moeten er absoluut sancties genomen worden". Paasvakantie is voorbij gegaan en er zijn nog steeds geen sancties genomen tegen die sporters.
Een paar weken geleden stond ik aan te schuiven voor mijn eten, komt een van die jongens (3 jaar jonger dan mij) en duwt me zonder pardon gewoon weg, waarop ik behoorlijk pissed laat weten dat er een rij is om aan te schuiven en dat ik er eerst stond, jongen begint me gewoon uit te lachen in mijn gezicht.
Hierop heeft mijn moeder de school gebeld, ook om te vragen wat er nu eindelijk van die sanctie is gekomen van toen ze onze klas zijn binnengestormd, weet je wat we als antwoord kregen? De directie gaat geen sanctie geven omdat de jongens van mijn jaar de sporters zouden uitgelokt hebben tot zulk gedrag. Alleen al voor het feit dat deze jongens midden in de lessen door de gangen rondzwerven zouden ze een sanctie moeten krijgen! En dat heeft mijn moeder ook gezegd, hier werd dan gewoon omheen gepraat als antwoord.

Wanneer we op uitstappen gaan moeten er steeds extra leerkrachten meegaan om de boel onder controle te houden. Die jongens zijn gewoon zo beschamend om mee te nemen, zelfs een aap heeft nog meer manieren als hun. Schreeuwen de hele boel bijeen, schelden random mensen op straat uit, maken overal rommel, etc.

We hebben laatst ook een vervangende leerkracht gehad gedurende twee weken, de arme man was helemaal gechoqueerd over onze school. Hij zei dat hij al op veel scholen heeft gestaan, maar dat dit echt wel het toppunt is, en dat ie zoiets gedurende zijn hele carrière nog nooit heeft meegemaakt.

De sporters zelf hebben ons ook 'subtiele' hints gegeven dat we de laatste schooldag wat zouden gaan meemaken, want dan hebben ze toch niets meer te verliezen, denken ze. Ik vind het gewoon dieptriest dat ik mijn laatste jaar zo moet afsluiten en dat er gewoonweg niets aan gedaan wordt.

Maar ach, nog een paar weken volhouden en ik ben ervan verlost, ik probeer er niet te zwaar aan te tillen, maar het blijft wel wringen omdat het nu wel tot op het punt is geëscaleerd dat het behoorlijk persoonlijk is geworden, daarbij wou ik dit gewoon even van me afschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:12

Even heel eerlijk.. Los van het feit dat het telkens dezelfde groep is.. Lees ik eigenlijk niks wat niet op meer scholen gebeurt hier hoor eigenlijk... Ja, ik snap dat het heel vervelend is als een groep de klas ineens komt verstoren.. Maar zoals je zelf zegt: een paar jongens uit jouw jaar hebben gebaren gemaakt (blijkbaar) en dat lokt dus ook enorm uit. De gemiddelde puber met een ego reageert daar allemaal hetzelfde op.
Evenals het voordringen voor het eten; dat gebeurt in wel meer kantines, maar ook in supermarkten, en andere winkels.

Eerlijk is eerlijk, als die jongens inderdaad gebaren hebben gemaakt, dan is het nogal logisch dat zij het in de klas uitgelokt hebben ja. Dat is toch niet gek? Of is het toegestaan om gebaren te maken 'omdat zij toch alles verkeerd doen'? Fout bestrijd je niet met fout natuurlijk.

Op iedere school zitten rotte appels, en overal zijn probleemjongeren. De ene school heeft wat handigere leraren dan anderen, en sommige scholen maken ook geen uitzonderingen meer voor 'topsporters' of die gaan naar speciaal onderwijs om het te combineren.

Ik snap dat het vervelend is, en ik praat het gedrag absoluut niet goed, maar ik vind het niet meer dan logisch dat de school zegt dat er op het feit dat ze liepen uit te dagen of voor te piepen zegt dat ze weinig kunnen doen als de jongens uit jouw leerjaar het uitlokken. Dat zij zich misdragen maakt de rest niet heilig natuurlijk.

Succes met de laatste weken uit te zingen, probeer je er niet zo druk over te maken, er zijn overal wel mensen die voordringen of de boel komen verstieren.