Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:57

Neuh hoor, gewoon meteen beginnen solliciteren :) Gewoon eerlijk in de motivatiebrieven vermelden 'ik studeer dan af als...' en zodra le papier important binnen is je brief veranderen naar 'ik ben afgestudeerd als...'
Al mijn gesprekken zijn door de eerste mails gekomen, in juni begonnen met solliciteren, begin september officieel afgestudeerd door herkansing en 1 november officieel begonnen. En dat met een diploma dat onbekend is in NL :p

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:16

Ik ben werkgever en ontvang ook met regelmaat open sollicitaties.
Ellenlange brieven met eindeloze toelichtingen op het CV lees ik niet eens meer echt kritisch door, die lees ik diagonaal. En je raadt het al: dat wordt 'm dan niet. Spel-, stijl- en grammaticale fouten vind ik ook echt not done in een sollicitatiebrief. Emoverhalen met waarom diegene logopedist is geworden boeien mij niet zo, ik wil gewoon weten welke competenties je hebt en wat ik aan je heb. Originaliteit kan ik wel waarderen.

Grootste afknapper vond ik de sollicitant die naar alle nevenvestigingen van mijn praktijk (allemaal in dezelfde stad!) dezelfde brief stuurde met in elke brief een kleine variatie 'uw praktijk is zo dichtbij' 'het lijkt mij een hele leuke locatie om te werken' en noem maar op. Alsof ik voor iedere vestiging een aparte HRM-er heb. Zeker in mijn vakgebied zou een sollicitant beter moeten weten :=.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:02

Vanillia schreef:
Persoonlijk afgeven? De bedrijven waar ik bij heb gesolliciteerd hebben de hele procedure online :P Bij de plaatselijke bakker is persoonlijk afgeven misschien wel handig, maar bij een beetje bedrijf strand je dan toch echt bij de receptie (al dan niet met het verzoek of je alles wil mailen omdat ze t liever digitaal hebben)..

Daarom zeg ik ook, bij een niet te groot bedrijf. Bijvoorbeeld bij tandarts, huisarts, dierenartspraktijk, ed. Daar werkt het echt heeeel goed om je gezicht te laten zien bij het afgeven van de brief. Dan ben je namelijk niet alleen een brief op de stapel, maar naast de brief heb je nu ook een gezicht! :)

En naast afgeven kun je hem daarna toch ook nog digitaal doen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:29

Hoi, Kom even langs voor een tip ;) Las al wel een tijdje mee maar had me nog niet gemeld. Ik ben bijna klaar met mijn HBO opleiding en ik wil graag werk. Heb tot nu toe gesolliciteerd op banen van een lager niveau (MBO of minder) en werd wel vaak uitgenodigd, maar nooit aangenomen. Ik kreeg altijd complimenten over de zakelijkheid en netheid van mijn CV. Ze vonden hem super. Maar doordat dit zo mooi in elkaar zit lieten mensen zich tegen houden om mij uit te nodigen of aan te nemen blijkbaar. Nu heb ik een speelser CV gemaakt, met de hoop om de drempel weg te nemen, maar weet niet wat ik ervan vind.

Wat vinden jullie? Mijn oude:
https://www.dropbox.com/s/ebiqgm1kj2ms5 ... d%20CV.jpg

of mijn nieuwe?
https://www.dropbox.com/s/wko28av6jasja ... elding.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:37

pluisje88 schreef:
Hoi, Kom even langs voor een tip ;) Las al wel een tijdje mee maar had me nog niet gemeld. Ik ben bijna klaar met mijn HBO opleiding en ik wil graag werk. Heb tot nu toe gesolliciteerd op banen van een lager niveau (MBO of minder) en werd wel vaak uitgenodigd, maar nooit aangenomen. Ik kreeg altijd complimenten over de zakelijkheid en netheid van mijn CV. Ze vonden hem super. Maar doordat dit zo mooi in elkaar zit lieten mensen zich tegen houden om mij uit te nodigen of aan te nemen blijkbaar. Nu heb ik een speelser CV gemaakt, met de hoop om de drempel weg te nemen, maar weet niet wat ik ervan vind.

of mijn nieuwe?

Ik zou een andere, formelere foto doen, gewoon in pasfotovorm.
Verder zou ik de tekst korter en bondiger maken, ze moeten in 1 opzicht kunnen zien wat je zoal gedaan hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:40

Andere foto staat idd nog op de planning maar die had ik nog even niet bij de hand. Het is al bijna geschreven in steekwoorden maar in mijn vakgebied zijn er nogal verschillende richtingen.. Had het een keer minder omschreven en toen moest ik van alles gaan vertellen wat ik precies gedaan had, tot elke geschreven brief aan toe. dus blijkbaar willen ze het toch wel weten..

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:41

pluisje88 schreef:

of mijn nieuwe?

Ik vind je oude een stuk netter en overzichtelijker, maar ik ben het met joolien eens wat betreft de foto en het korter en bondiger zijn :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:42

Ik ook maar blijkbaar worden werkgevers daar nogal bang van ofzo. Is mij door meerdere mensen gezegd.. En tja, wat moet je er dan mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:04

Qua opmaak absoluut de oude, maar dan inderdaad met een andere foto. Ik vind niet dat je bondiger hoeft te zijn, zolang je CV maar in 2 A4-tjes te vatten is.
Maar dan ga je toch lekker op HBO-niveau solliciteren?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:11

En als daar dan geen functies in zijn? Woon aan de k*nt van het land ;)
Daarbij, als je geen werkervaring hebt dan willen ze je niet hebben. lekker logisch. als niemand je wil hebben kom je toch nooit aan die jaren ervaring?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:13

Ik vind de 2de nogal rommelig. Ik zou ook voor een andere foto :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:16

pluisje88 schreef:
En als daar dan geen functies in zijn? Woon aan de k*nt van het land ;)
Daarbij, als je geen werkervaring hebt dan willen ze je niet hebben. lekker logisch. als niemand je wil hebben kom je toch nooit aan die jaren ervaring?

Als er aan de andere kant van het land functies zijn die je wél leuk vindt, dan kun je toch ook verhuizen? Of denk ik nu te makkelijk? :P Ik kom zelf uit Groningen en daar lagen de banen ook niet bepaald voor het oprapen, maar elders wel :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:21

Ik zou de cv eerder zonder een foto dan mét deze foto gebruiken. Vind de foto echt totale desinteresse uitstralen, sorry!

Als je voor een HBO-functie solliciteert zou ik de eerste opmaak aanhouden. Het paars zou ik veranderen in en wat minder uitgesproken kleur, bijvoorbeeld blauw. Zelf vind ik het leuk als je onder je gegevens meteen je competenties neerzet. Kennis van computers zou ik weghalen, mag hopen dat iemand van onze jou leeftijd dat heeft, haha! En probeer echt competenties te bedenken die persoonlijk bij je passen en/of bij het bedrijf passen. Dienstverlenend kan bijvoorbeeld ook klantgericht zijn. Of "De klant staat bij mij altijd centraal".

Verder zou ik nog eens kijken naar de teksten, veel begint met verantwoordelijk voor..... Directe ondersteuning.... met name bezig geweest met..... Probeer meer de deur ik huis te vallen en ook hier je competenties te benoemen, in plaats van op te sommen wat je taken waren. Geef er een waarde aan. Bijvoorbeeld je werk als kassamedewerker, eigenlijk weet iedereen wel wat een kassamedewerker doet, maar waarom was jij nou écht een goede kassamedewerker? Was je altijd probleemoplossend? Ondersteunend naar collega's? Altijd vrolijk naar de klanten? Klopte je kassa gewoon altijd omdat je zo nauwkeurig werkt? Of kon je alles heel snel zonder daarbij klantvriendelijkheid te verliezen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:03

Als ik iemand inhuur dan krijg ik geen motivatiebrieven maar alleen CV's omdat het altijd tijdelijk is en de kandidaten via detacheringsbureau's komen. Tijdelijk kan een paar mnd zijn of een paar jaar.
De cv's die ik meteen naar "file 13" (= prullebak) verwijs zijn degene die meer dan 3 A4tjes zijn met een hele hoop blabla. Functie, verantwoordelijkheden die je hebt gehad eventuele prestaties, ik hoef geen levenswerk!
Daarnaast:
- mensen die elke keer maar 2-3mnd ergens gewerkt hebben (ligt in mijn werk wel aan het type functie of het acceptabel is of niet) Ik stel het ook op prijs als er behalve het jaartal bv 2012-2013 ergens gewerkt hebt, er bv staat 2012/3 tot 2013/11.
- spel en taalfouten indien de cv in het NL is (meeste zijn in engels- daar heb ik wat meer begrip voor)
- De "too good to be true" types die volgens hun CV eigenlijk CEO van Shell zouden moeten zijn
- artistieke cv's ...zakelijk, kort en bondig is fijner om te lezen.
- ik hou ervan als mensen ook referenties opgeven. Sommige mensen hebben die niet omdat ze net van school zijn o.i.d. of hebben een heel kort arbeidsverleden, vermeld dan ook vrijwilligerswerk of vakantiewerk (als je dit tenminste langer dan 3dgn hebt volgehouden :P )
- types die gelijk vriendjes willen worden via linkedin vallen ook af :D

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:20

Pfff.... Ik ben een sollicitatiebrief aan het opstellen. Normaal gesproken schud ik die zo uit mijn mouw maar nu even niet....

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:23

Handig topic!!

Ik vraag me af of ik nu al kan beginnen met solliciteren, of dat ik beter nog kan wachten.
Ik loop nu nog stage tot eind april. Vanaf mei zal ik (naar verwachting) 2 dagen naar school moeten om Nederlands en Duits af te ronden, dus dan zou ik vast parttime kunnen werken. Ik verwacht mijn diploma halverwege juli.

Wat denken jullie, wanneer kan ik gaan solliciteren?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:40

Ik zou alvast beginnen met solliciteren, ik ben in juni klaar en begin ook alvast. Ik solliciteer op alle mogelijke vacatures nu met als aantekening in de brief dat ik in juni mijn diploma hoop te behalen. Je weet nooit. Als ze je goed vinden dan zijn ze ook wel bereid te wachten tot je bij hen aan de slag kunt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:04

Leuk topic om te volgen!

Blijkt maar weer dat kort en bondig zo belangrijk is uit de vele reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:29

pluisje88 schreef:

of mijn nieuwe?

Ik vind je oude ook beter, inderdaad andere of geen foto. En nog een puntje, je afstudeeronderzoek heet 'onderzoek naar de werkbeleving van mensen'. Welke mensen? Neem aan dat je medewerkers van het ziekenhuis bedoelt? Ik zou het dan veranderen in medewerkers.
En wat anderen ook al aangaven, alles wat bondiger formuleren.

En wat betreft een baan vinden, ik ben ook een achterhoekse, maar ook voor werk naar het westen verhuisd ;) Succes!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:44

Captain_ schreef:
Handig topic!!

Ik vraag me af of ik nu al kan beginnen met solliciteren, of dat ik beter nog kan wachten.
Ik loop nu nog stage tot eind april. Vanaf mei zal ik (naar verwachting) 2 dagen naar school moeten om Nederlands en Duits af te ronden, dus dan zou ik vast parttime kunnen werken. Ik verwacht mijn diploma halverwege juli.

Wat denken jullie, wanneer kan ik gaan solliciteren?

Ik ben ook nu al aan het solliciteren en studeer pas af in juni. Sommige procedures duren heel lang (maand is geen uitzondering) en zo doe je ook al wat ervaring op. Sommigen leggen ook een werfreserve aan, dus daar kan je ook voor meedoen.

Handig topic verder! Kan de tips goed gebruiken, net een hele toffe vacature gezien, die functie zou ik toch wel heel graag willen hebben O:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:33

hoelang is een goede sollicitatiebrief?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:35

Bedoel je een motivatiebrief? Ik probeer hem te beperken tot een half blad :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:43

Heb gewoon hier neergezet wat ik altijd als tip geef waarschijnlijk weet je het meeste al :D

nooit beginnen met NAAR AANLEIDING VAN ....... dan leest hij de brief niet eens meer verder
een sollicitatiebrief is het beste 1 papier maximimum anderhalf.
schrijf hem zo orgineel mogelijk en gebruik geen teksten die je vaker in sollicitatiebrief ziet.
deel hem goed in de volgende volgorde

eigen naam en adres

dan naam bedrijf en adres en contactpersoon

datum

betreft

aanhef ( doe nooit Geachte heer/mevrouw als de naam van de contact persoon erbij staat als het er niet staat bel naar het bedrijf om de naam van contactpersoon te vragen)

openingszin
-vermeld hier ook waar je de vacature hebt gezien.

dan je motivatie
- vertel hier waarom je geinterreseerd bent om hier te werken dus waarom deze functie, het bedrijf en ,product of dienst

dan probeer je jezelf zo goed mogelijk te verkopen
-bv werkervaring dat aansluit
-je vaardigheden
-capaciteit
-kennis
zorg ook dat je het kan bewijzen

zet nooit je zwakke punten in je brief
dat doe je pas als ze het vragen in een gesprek

succes voor meer vragen en tips kan je me een pb sturen ;)
ook met je cv opmaak kan ik helpen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:13

Mijn blije cv mocht niet Alles zijn maar kreeg maandag wel een uitnodiging voor dinsdag. Van de sollicitatie met mijn nette cv heb ik nog niks gehoord. Gesprek is geweest maar uiteraard nog niks gehoord.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:24

Solleke_Noah schreef:
Bedoel je een motivatiebrief? Ik probeer hem te beperken tot een half blad :)

dan gaat mij never nooit niet lukken :')