Onderzoek van werkgever op ziekte verleden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Onderzoek van werkgever op ziekte verleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:45

een bonus? hoe bedoel je een bonus?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:46

Ik wantrouw elk bedrijf tegenwoordig. Niet omdat ik het bedrijf wantrouw want heb het er prima naar de zin.
Maar omdat die zich ook gewoon indekken in zo min mogelijk risico wat logisch is tegenwoordig.

Maar ik ben dus bang dat ze mij als risico gaan zien, omdat er denk ik geen subsidie meer over me is, maar ik wel ooit een keuring heb gehad. En die krijg je niet al je eens een dagje ziek bent.
Juist omdat hun niet weten waarom ben ik bang voor einde contract.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:53

Eigenlijk net zoals bedrijven werknemers wantrouwen? Schade en schande wordt men wijs.

Gewoon open kaart spelen met je werkgever is nog altijd het beste. Op het moment dat jij dingen achterhoud, verzwijgt of over liegt heeft jouw werkgever terecht geen vertrouwen meer in jou.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:55

Ceriadwen schreef:
Gewoon open kaart spelen met je werkgever is nog altijd het beste.

Het beste voor wie precies? Voor de werknemer in een aantal gevallen niet. Heel nobel als je met al je eerlijkheid thuis komt te zitten, maar beter word je er niet van denk ik.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:56

Even de brief over getikt.
Citaat:
Graag vragen wij jou aandacht voor het volgende.
Werkgevers worden gestimuleerd door de overheid om ouderen en/of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers in dienst te nemen of te houden. Een werkgever kan voor deze groepen werknemers beroep doen op (subsidie)regelingen en of/premie kortingen.
[naam werkgeer] heeft financieel belang bij het benutten van deze mogelijkheden.
Voor u als werknemer heeft dit verder geen gevolgen

[Naam] heeft als werkgever het recht om twee maanden na indiensttreding aan een medewerker te vragen of een bepaalde subsidie- en/of premiekortingsregeling op hem of haar van toepassing is.
Volgens artikel 38 van de ziektewet is een medewerker verplicht o aan de werkgever deze informatie te verstrekken.

Indien je op meerdere vragen ja hebt geantwoord op het bijgevoegde vragen formulier dan verzoeken wij je bijgevoegde machtiging in te vullen. Met deze machtiging geef je het UWV toestemming om aan [naam] de noodzakelijke gegevens te verstrekken.

Ook indien je alle vragen met nee hebt kunnen beantwoorden willen wij het formulier toch ingevuld en ondertekend terug ontvangen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:59

wordt je niet moe van jezelf Shadow?
Ik vind het trouwens schokkend dat jij bedrog richting een werkgever gewoon goed praat onder het mom van puur egoïsme. Ikke, en Ikke en wat kan mij het bedrijf, mijn collega's of wat dan ook schelen, als ikke er maar niet slechter van word.

Gewoon eerlijk zijn! Als je daardoor thuis komt te zitten dan was dit niet de juiste plek voor je, zo simpel is het.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:01

little_king schreef:
Even de brief over getikt.
Citaat:
Graag vragen wij jou aandacht voor het volgende.
Werkgevers worden gestimuleerd door de overheid om ouderen en/of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers in dienst te nemen of te houden. Een werkgever kan voor deze groepen werknemers beroep doen op (subsidie)regelingen en of/premie kortingen.
[naam werkgeer] heeft financieel belang bij het benutten van deze mogelijkheden.
Voor u als werknemer heeft dit verder geen gevolgen

[Naam] heeft als werkgever het recht om twee maanden na indiensttreding aan een medewerker te vragen of een bepaalde subsidie- en/of premiekortingsregeling op hem of haar van toepassing is.
Volgens artikel 38 van de ziektewet is een medewerker verplicht o aan de werkgever deze informatie te verstrekken.

Indien je op meerdere vragen ja hebt geantwoord op het bijgevoegde vragen formulier dan verzoeken wij je bijgevoegde machtiging in te vullen. Met deze machtiging geef je het UWV toestemming om aan [naam] de noodzakelijke gegevens te verstrekken.

Ook indien je alle vragen met nee hebt kunnen beantwoorden willen wij het formulier toch ingevuld en ondertekend terug ontvangen

Is volgens mij heel duidelijk toch? Er wordt uitgelegd waar het toe dient, wat de gevolgen zijn en wat er gevraagd wordt te doen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:02

Ceriadwen schreef:
Ik vind het trouwens schokkend dat jij bedrog richting een werkgever gewoon goed praat onder het mom van puur egoïsme. Ikke, en Ikke en wat kan mij het bedrijf, mijn collega's of wat dan ook schelen, als ikke er maar niet slechter van word.

Gewoon eerlijk zijn! Als je daardoor thuis komt te zitten dan was dit niet de juiste plek voor je, zo simpel is het.

zo eens!!!!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:03

Wie heeft het over bedrog?

Ik geloof dat als ik ergens 2,5 jaar werk best kan zeggen dat het werk geen belemmering voor me is :)
In de tijd dat ik toen in de ziektewet ging had ik heel ander werk, plus nog geen juiste diagnose.

Ja de brief is zeker duidelijk.
Als hij 2 maanden na indiensttreding zou zijn gekomen, niet net voordat mijn contract afloopt.
En wat hebben ze er aan dat ze weten dat ik ooit een no risk heb gehad, die niet eens meer voor hun geldt?
Mijn vorige werkgever heb ik dat dus wel verteld, omdat die daar baat bij had.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:04

Heb je rechtsbijstand? Dan zou ik het eens navragen. Ben zelf bijna afgestudeerd P&O-er en ik heb hier nooit van gehoord. Vraag me af of dit wel mag. Ik sou dit niet zonder slag of stoot invullen...

Het is bij het ziekmeldingen zelfs officieel niet toegestaan om naar de reden te vragen ( je bent niet verplicht om te antwoorden) dus waarom zou je wel verplicht zijn hierop te antwoorden?
Ik ga zoeken naar dat artikel 38...
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 15-02-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:04

Ceriadwen schreef:

Gewoon eerlijk zijn... En als je daardoor thuis komt te zitten dan was dit niet de juiste plek...

Voor mij is dit wel heel kort door de bocht!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:06

Ceriadwen schreef:
Ik vind het trouwens schokkend dat jij bedrog richting een werkgever gewoon goed praat onder het mom van puur egoïsme.

Grappig, ik vind juist dat de houding van bedrijven op die manier te veroordelen is. Ik vind het bv egoistisch dat bedrijven goedfunctionerende werknemers niet meer willen hebben omdat er eventueel een risico aan zou kunnen zitten. Maar goed - het hangt maar net van je perspectief af.

Overigens praat ik bedrog niet geheel goed - maar ik zou zeker aanraden om niet meer te delen op zulke zaken dan absoluut verplicht is. En op vragen waarop je mag liegen ('bent u zwanger' bij een sollicitatiegesprek, die vraag mag al niet gesteld worden maar als dat toch gebeurt hoef je daar geen punt van te maken maar mag je gewoon liegen) mag het gewoon. De wet stelt dat niet voor niets.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:07

hmm lijkt me innd voor de subsidies plus nieuwe regelingen ts.

werkgevers moeten een percentage arbeidsgehandicapten in dienst hebben. dat zijn de nieuwe plannen. als die er toevallig al zijn is dit mooi meegenomen. anders moeten zij ze nog aannemen.. terwijl ze miscchien wel geen plek hebben.

maar ik zou gewoon maandag even contact opnemen met hr. in de brief geven ze al aan dat het geen vondequenties heeft. ik zou gewoon even vragen naar je contract.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:07

pluisje88 schreef:
Heb je rechtsbijstand? Dan zou ik het eens navragen. Ben zelf bijna afgestudeerd P&O-er en ik heb hier nooit van gehoord. Vraag me af of dit wel mag. Ik sou dit niet zonder slag of stoot invullen...

Ja heb ik. kan het daar wel eens neerleggen ja.
Ik zat ook te denken om het UWV eens te mailen, zou ik daar wat aan hebben?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:08

Ja info verstrekken in zoverre dat het relevant is voor het werk dat je doet.
Je bent helemaal niet verplicht om je medische gegevens aan derden te melden dat is prive.
Als er bij het in dienst treden niet naar word gevraagd ( want dan ben je het wel verplicht ivm het werk dat je moet gaan doen) hoef je het helemaal niet meer te melden.
Zou lekker worden ligt straks je hele medische geschiedenis op straat.
Gewoon invullen dat formulier en niets over je ziektes vermelden je kunt er wel iets inzetten wat te maken heeft met het werk dat je doet en voor de rest helemaal niets.
Ik weet het natuurlijk niet zeker er kan tussentijds iets in de wet veranderd zijn dus zou ik het zeker even na gaan vragen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:09

UWV jun je beter bellen of er naar toe gaan .overheid is niet zo vlot ;)
Zie ook mijn edit van mijn vorige bericht

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:12

Joltsje schreef:
hmm lijkt me innd voor de subsidies plus nieuwe regelingen ts.

werkgevers moeten een percentage arbeidsgehandicapten in dienst hebben. dat zijn de nieuwe plannen. als die er toevallig al zijn is dit mooi meegenomen. anders moeten zij ze nog aannemen.. terwijl ze miscchien wel geen plek hebben.

maar ik zou gewoon maandag even contact opnemen met hr. in de brief geven ze al aan dat het geen vondequenties heeft. ik zou gewoon even vragen naar je contract.

Dat schrijven ze ja, maar dan ben ik eigenlijk best wel achterdochtig en denk ik, kun je wel zeggen, maar ook naar handelen?

Er is een vacature stop.
De reden dat ik daar wel heb kunnen beginnen komt door het faillissement van mijn vorige werkgever en hun opdrachten hebben over genomen. En 1 van die opdrachtgevers wilde mij niet kwijt. En zodoende ben ik daar kunnen beginnen.
Het verhaal loopt wat ingewikkelder, maar even zo globaal.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:14

Artikel 38 gaat over de verplichting tot ziekmelden en de gevolgen daarna. Ik ben heel benieuwd waarop deze brief dan gebaseerd. Is Volgensmij is die brief gebakken lucht en het klopt van geen kant. Ik persoonlijk zou dit niet maarzo invullen. Denk dat je je verkijkt op de gevolgen ervan

Artikel 38
http://www.arbeidsrechter.nl/zw#38

Heb geen tijd gehad om hem helemaal te lezen maar zo ver ik kan inschatten gaat het om gebakken lucht... Lekker makkelijk om te dreigen met wetten tegenover mensen die er niks van af weten en dus wel onder de indruk zullen zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:19

Citaat:

Als jij bijna aan het eind van je jaarcontract bent, ben jij dus niet '2 maanden na indiensttreding' benaderd.

Ik zou dat heel naief antwoorden: Goh, ik denk niet dat deze brief voor mij is bedoeld, ik ben al 11 maanden in dienst.

En dan hoor je wel verder...

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:49

In artikel 38b staat o.a. dit (zie onder mijn post), wat een beetje lijkt op wat jouw werkgever beweert in de brief. Echter zie ik nergens iets van een verplichting van jouw kant uit. En van wat ik uit de rest van het artikel opmaak, is dat dit verzoek van werkgever aan werknemer tot informeren alleen van toepassing is, als je ook daadwerkelijk ziek/ongeschikt bent bij je huidige werkgever? (zie ook artikel 29b)

Naar mijn idee heeft je werkgever dus geen enkele reden tot het sturen van deze brief + vragenlijst? Maar goed ik ben absoluut geen rechtsgeleerde oid en ik zou dus niet afgaan op mijn interpretatie van deze artikelen ;) Ik zou, als ik jou was, deze kwestie bij je rechtsbijstand neerleggen en het door hen laten uitzoeken. Zij hebben de kennis en kunde in huis om het juiste antwoord te geven op jouw vragen.

Artikel 38b (ZW)

1. Op verzoek informeert de werknemer zijn werkgever over zijn mogelijke aanspraak op ziekengeld op grond van artikel 29b. De eerste zin is niet van toepassing gedurende de eerste twee maanden na aanvang van zijn dienstbetrekking.

2. In afwijking van artikel 38a, tweede lid, meldt de werkgever zo spoedig mogelijk doch in elk geval niet later dan de vierde dag na het tijdstip waarop het hem redelijkerwijs duidelijk kan zijn dat de werknemer aanspraak op ziekengeld kan maken op grond van artikel 29a of 29b, aan het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen de eerste werkdag waarop die werknemer wegens ziekte ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid. Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen kent alsdan het ziekengeld met terugwerkende kracht over de verstreken periode, doch ten hoogste over een jaar, toe.

3. Artikel 38a, derde lid, is van overeenkomstige toepassing op de melding, bedoeld in het tweede lid.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 05:57

Ik sluit me aan bij omaro. Dit is ook hoe ik erover denk. Niet zomaar de makkelijke weg nemen en invullen als je de gevolgen niet weet (de die kun je niet weten).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 09:45

Dank jullie allemaal voor de antwoorden.
Ik ga morgen eens bellen naar uwv en rechtsbijstand, kijken wat die zeggen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:53

Toevallig ben ik net aan het blokken voor mijn examen Arbeidsrecht (dit is een onderdeel van de studie loonadministratie die ik volg). In mijn studieboeken staat een aantal keer genoemd dat een werkgever niet mag vragen naar een ziekte van een werknemer. In het kader van mijn studie vind ik het wel interessant om het antwoord op deze vraag ook te weten. Nu werk ik als administratief medewerker bij een advocatenkantoor dus ik zal kijken of ik morgen een arbeidsrecht advocaat even kan uithoren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:54

@ Kajo, er wordt ook niet gevraagd naar ziekte van een werknemer! Er wordt gevraagd naar een uitkeringsverleden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:56

Ceriadwen schreef:
@ Kajo, er wordt ook niet gevraagd naar ziekte van een werknemer! Er wordt gevraagd naar een uitkeringsverleden.

Lezen is moeilijk :D