cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:13

Kana schreef:
Ik vind het geen probleem om mijn ID te laten zien als ik zelf iets koop. Ik ben 23 dus val onder de nieuwe regeling.

Echter heb ik gister koffie gedronken in de stad met een vriend van mij. Naderhand liepen we even de AH in, ik voor mijn avond eten en hij voor zijn avond eten. Ik betaalde mijn eten en pakte het in mijn tas, nadat ik dus al betaald heb werd die vriend van mij geholpen. Omdat wij aan het kletsen waren en elkaar dus overduidelijk kennen moest ik mij legitimeren voor zijn bier. Ik heb het netjes gedaan, maar hoe langer ik erover nadenk hoe achterlijker ik het vind.

Ik doe mijn eigen boodschappen en de persoon die na mij aan de beurt is doet ook zijn eigen boodschappen. Ik vind het van de zotte dat ik me moest legitimeren voor hem. Als ik het niet had gedaan had hij het niet mee gekregen. De volgende keer dat het gebeurt mogen ze van mij de leidinggevende erbij halen, ik heb geen sikkepit met de boodschappen van een ander te maken.

Ik snap je heel goed. :j
Maar als er 3 jongeren aan mijn kassa komen, komen met elkaar de winkel in, en staan allemaal een voor een achter elkaar in de rij, en er wil er 1 sigaretten halen bijvoorbeeld, moeten ze zich alle drie legetimeren. Is nummer 3 17, en nummer 1 en 2 beiden 18, krijgt nummer 1 geen sigaretten. Wie zegt namelijk dat dit niet voor nummer 3 is? Dat zijn helaas gewoon bepaalde regels waar wij, als cassieres ons aan moeten houden. Hoe vervelend dat bijvoorbeeld voor jou als 23 jarige is, als we het niet doen kunnen we problemen krijgen.. Als ik met vriendinnen mee ga, en er moet iemand sigaretten halen en mijn portomonee zit onderin mijn tas, waaronder dus ook mijn legetimatie, blijf ik even buiten wachten.
Nou heb ik het voordeel dat ik 9/10x bij mijn werk naar binnen loop, en ze daar weten dat ik 19 ben en ik me nooit hoef te legitimeren :+

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:17

Ik snap je voorbeeld wel hoor, maar daar heb ik geen klap mee te maken. Ik ben geen jongere die met 2 andere jongeren sigaretten komt halen. Ik ben een volwassene die avond eten haalt voor mij en mijn partner. :+ En de vriend waarmee ik op dat momentdaar was is 26, en heeft niks met mijn boodschappen te maken, of ik met de zijne.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:19

LoveUggs schreef:
Kana schreef:
Ik vind het geen probleem om mijn ID te laten zien als ik zelf iets koop. Ik ben 23 dus val onder de nieuwe regeling.

Echter heb ik gister koffie gedronken in de stad met een vriend van mij. Naderhand liepen we even de AH in, ik voor mijn avond eten en hij voor zijn avond eten. Ik betaalde mijn eten en pakte het in mijn tas, nadat ik dus al betaald heb werd die vriend van mij geholpen. Omdat wij aan het kletsen waren en elkaar dus overduidelijk kennen moest ik mij legitimeren voor zijn bier. Ik heb het netjes gedaan, maar hoe langer ik erover nadenk hoe achterlijker ik het vind.

Ik doe mijn eigen boodschappen en de persoon die na mij aan de beurt is doet ook zijn eigen boodschappen. Ik vind het van de zotte dat ik me moest legitimeren voor hem. Als ik het niet had gedaan had hij het niet mee gekregen. De volgende keer dat het gebeurt mogen ze van mij de leidinggevende erbij halen, ik heb geen sikkepit met de boodschappen van een ander te maken.

Ik snap je heel goed. :j
Maar als er 3 jongeren aan mijn kassa komen, komen met elkaar de winkel in, en staan allemaal een voor een achter elkaar in de rij, en er wil er 1 sigaretten halen bijvoorbeeld, moeten ze zich alle drie legetimeren. Is nummer 3 17, en nummer 1 en 2 beiden 18, krijgt nummer 1 geen sigaretten. Wie zegt namelijk dat dit niet voor nummer 3 is? Dat zijn helaas gewoon bepaalde regels waar wij, als cassieres ons aan moeten houden. Hoe vervelend dat bijvoorbeeld voor jou als 23 jarige is, als we het niet doen kunnen we problemen krijgen.. Als ik met vriendinnen mee ga, en er moet iemand sigaretten halen en mijn portomonee zit onderin mijn tas, waaronder dus ook mijn legetimatie, blijf ik even buiten wachten.
Nou heb ik het voordeel dat ik 9/10x bij mijn werk naar binnen loop, en ze daar weten dat ik 19 ben en ik me nooit hoef te legitimeren :+

Maar bij 2/3 jongeren vind ik het persoonlijk anders dan wanneer 2 ouderen met elkaar staan te praten . Wanneer het overduidelijk is dat ze zich bij de kassa splitsen en bij elkaar horen wil ik van iedereen zijn/haar ID zien, maar in bovenstaand geval zou ik echt niet om de legitimatie van de andere persoon vragen. Er staan zo vaak mensen met elkaar te kletsen omdat ze elkaar toevallig bij de kassa of in de winkel tegen komen.. Jongeren proberen het daarentegen vaak onopvallend te doen dat het wel opvallend wordt. Maar ik kan me voorstellen dat ze het gevraagd hebben

LoveUggs

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:29

Kana, jaa ik snap je wel hoor, maar het is even een voorbeeldje. Ik denk dat ik persoonlijk het jou niet zou vragen. Dat is gewoon zo'n gevoel haha.

Angelaatjuh, dat is ook anders, maar tegenwoordig schat je nog maar heel moeilijk van mensen in hoe oud ze zijn. Kinderen van 13 lijken soms tegenwoordig wel 16/17. Dan heb ik het vooral over meisjes. Het is zo verdomd lastig om dat nu in te schatten.. Dus als er bijv 2 mensen 25 aan mijn kassa komen die jonger lijken dan ze wekelijk zijn, vraag ik beiden legitimatie. Zie ik een groepje van zoals mijn voorbeeld 3 personen binnenkomen, en ze gaan apart afrekenen in dezelfde rij, vraag ik aan alle 3 legitimatie. (bij ons is het gewoon heel handig dat wij zicht hebben op wie er binnenkomen) Of er nu 1 of 2 of 3 sigaretten halen, ze laten hem alledrie zien. Zie ik ze alle drie naar een andere kassa lopen, bel ik mijn collega's dat ze legitimatie vragen. Niet omdat ik het zo leuk vind, want schaam me soms ongelovelijk als iemand veel ouder is, en ik om legitimatie vroeg, maar simpelweg omdat het moet... Komen er 2 in je rij waarvan jij denkt dat ze bij elkaar horen, (omdat ze bijvoorbeeld staan te kletsen) en 1 van de twee haalt tabac of drank, dan zijn wij in principe verplicht het te vragen..

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:31

Wij moeten iedereen waarvan wij denken dat hij /zij nog geen 25 is vragen om een ID....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:32

Voortaan durven mensen dan geen gedag meer te zeggen tegen kinderen van kennissen, voor je het weet mag je je boodschappen niet meer meenemen :n

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:33

Sizzle schreef:
Voortaan durven mensen dan geen gedag meer te zeggen tegen kinderen van kennissen, voor je het weet mag je je boodschappen niet meer meenemen :n

Dat is iets heel anders vind ik. En vaak merk je het aan het gedrag van degene die aan je kassa staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:37

Ik val ook onder de nieuwe regeling en haal regelmatig sigaretten voor mijn moeder. Maar heb nog nooit mijn id hoeven tonen :') Ze schatten mij gewoon ouder als 25 ;( Dat duurt nog 6 jaar :oo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:39

LoveUggs, Dat ligt er dus maar net aan het inschattingsvermogen van de kassa medewerker. Bij een lange zaterdag rij weet die echt niet of je net 1 minuut geleden bent begonnen met praten of samen bent gekomen.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:43

Eigenlijk vind ik die hele regel een illusie. In de winkel zijn ze zo streng (als je met z'n tweetjes bent moet je allebei legitimeren), maar je kan wel gewoon drank halen voor iemand die om het hoekje staat te wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:46

En als jongeren willen drinken dan doen ze het toch wel. Ken genoeg onder de 16 zelfs die elke weekend in zuipketen zitten. En daar komen er alleen maar meer van nu.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:19

Het erge is eigenlijk dat cassieres helemaal niet de bevoegdheid hebben om naar legitimatie te vragen.

Citaat:
Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer?
Een politieambtenaar, een toezichthouder en een conducteur mogen naar uw identiteitsbewijs vragen.

http://www.rijksoverheid.nl

Wordt overigens nog wat met de participatie samenleving. Kinderen moeten boodschappen doen voor zieke of hulpbehoevende ouders, maar krijgen de helft van de boodschappen niet mee.

Overigens vind ik de leeftijdsgrens van 18 eigenlijk niet zo heel slecht.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:50

Er zijn inderdaad een hoop vraagtekens verbonden aan de nieuwe wet. Alleen snap ik niet waarom mensen soms zo op hun teentjes zijn getrapt als ze hun ID moeten laten zien. Kleine moeite toch? Je hoort hem toch altijd op zak te hebben.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:57

Sizzle schreef:
LoveUggs, Dat ligt er dus maar net aan het inschattingsvermogen van de kassa medewerker. Bij een lange zaterdag rij weet die echt niet of je net 1 minuut geleden bent begonnen met praten of samen bent gekomen.

Toevallig werk ik alleen op zaterdag :+
En ik kan prima zien wat er binnenkomt..:j
Dat is natuurlijk per winkel verschillend, maar bij ons is er gewoon prima zicht op.
Ik snap dat het voor sommige mensen vervelend is als ze al wat ouder zijn, maar als ik 25 ben en t word mij gevraagd.. Prima, ik tover mijn rijbewijs wel tevoorschijn :+

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:58

Ach dat gezeik heb ik met de oude regel ook nog een keer gehad.
Ging in de pauze even naar de AH om sigaretten te halen, want zat al een hele ochtend zonder :+
Kom ik daar een klasgenootje tegen die me even aanschiet om te vragen in welk lokaal we na de pauze zaten. Dus ik dat even opgezocht en ben verder gaan winkelen.

Kom ik bij de servicebalie, vraagt dat meidje of 'dat andere meisje ook even kan komen met d'r ID'
Die had ze dus niet mee, nou mooi dat ik m'n sigaretten niet mee kreeg..

Vind dat echt zo'n onzin..

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:59

Ik vind de regel krom en en dom :)
Het maakt tevens het werk achter de kassa een stuk minder leuk, vind ik persoonlijk...

Echter houd ik me er wel aan! Ik doe gewoon mijn werk en wil degene zijn die op zijn donder krijgt van de baas :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:04

Dat voorbeeld van Car_friesje bedoel ik dus.
Voortaan gewoon iedereen in de winkel negeren en asociaal geen gedag terug zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:34

no--a schreef:
Vumana89 schreef:
Ik ben een soort cassiere.. maar dan in een piercingshop.
hier vraag ik sowieso id van iedereen. Maar dat heeft ook te maken met het invullen van papieren.

echter... ik denk aan botox, verf mijn haar... ik ben bijna 30..
sta ik dan in een bas van der heijden... geen id... wilde sigaretten halen...
mooi niet dat ik ze meekreeg.... echter word dit volop irritant; ik haal daar vier x in de week een pakje.... ze kennen me allemaal.. maar meegeven, ho maar.
feit dat mijn stiefmoeder daar werkt hebben ze lak aan.. ookal bevestigd zij dat ik echt een stukje ouder ben dan 16/18/21...

Zie het als een compliment, die botox is blijkbaar nog lang niet nodig :')
Maar bedenk dat zij het moeten vragen bij iedereen die er in hun ogen jong genoeg uit ziet om een legitimatiebewijs te moeten vragen, blijkbaar zie jij er zo jong uit. Het zou raar zijn als het aan jou niet gevraagd wordt omdat ze weten dat je oud genoeg bent, en vervolgens aan de persoon na jou wel. Levert scheve gezichten op;)
Het feit dat je familie kent maakt daar verder niks voor uit. Als ik hier een vriend aan de kassa heb staan moet ik ook zijn id vragen.

Nou nee.... Het gaat niet om het voorkomen van scheve gezichten, het gaat om het naleven van de wet. De wet is: niet verkopen aan mensen onder de 18, en tot 25 jaar om legitimatie vragen.

Dat iemand van 30 evt door zou kunnen gaan voor 25, oké discutabel. Voor 18, not so much. En dus is het voor Vumana (89 niet je geboortejaar neem ik aan?) absoluut legaal om sigaretten te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:38

Wat ik me wel afvraag, mbt ouder-kind...

Stel je doet als vader/moeder boodschappen met je kind van 4 en neemt een fles wijn mee voor bij het eten. Ik neem aan dat daar niet moeilijk over wordt gedaan.
Stel je kind is 10 en je neemt een krat bier mee. Nog steeds geen probleem.
En dan sta je er met je dochter van... Weet ik veel... 14? En dan mag je ineens geen pakje peuken meenemen als rokende vader/moeder?

Waar ligt die grens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:55

Grappig ook dat ik die ouder-kind-"regel" nergens zwart op wit terug kan vinden. Legitimeren tot 25 jaar wel, maar ook dat is geen wet maar een afspraak tussen supermarkten onderling.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nbaar.html

"De verkoper mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Doet hij dit toch, dan riskeert hij een boete. Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen."

Als ik dit zo lees is:
- verkopen aan iemand ouder dan 18, ongeacht of diegene zich wel of niet kan legitimeren, niet strafbaar.
- dat de supermarkt dat niet wil hebben, komt door onderlinge afspraken en niet omdat het bij wet verboden is.
- je mag geen drank verkopen als het OVERDUIDELIJK is dat het doorgegeven wordt aan een minderjarige. Als het NIET overduidelijk is, ben je dus niet strafbaar als je toch verkoopt (bijvoorbeeld in het ouder-met-kind-verhaal).

Natuurlijk weet je nóóit 100% zeker of papa of mama de alcohol of rookwaren niet aan kindlief geeft. Maar dat hoeft dus ook helemaal niet, althans niet volgens de wet. Ik kan me wel voorstellen dat je bij Breezers of rode wodka + een voorraad Red Bull 3x achter je oren krabt, maar bij een fles rode wijn veilig aan kunt nemen dat deze voor mama is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:05

Supermarkten willen dat je je legitimeert omdat zij de sjaak zijn als ze jou alcohol verkopen terwijl je daar te jong voor bent. Er zitten inderdaad nog veel haken en ogen aan, maar immers is de wet net ingevoerd dus zijn er sowieso nog veel grijze gebieden. Supermarkten doen het in ieder geval vooral vanuit eigenbelang ;)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:21

Ik vind het erg lastig om te zien of iemand wel of geen 25 is, vroeg van de week id aan iemand die 30 bleek te zijn. :o

Bij ons is het zo dat als er door de conversatie tussen ouder(s) en kind duidelijk is dat de drank voor het kind is, dan moeten wij om legitimatie vragen. Is dat niet zo dan hoeven we ook niks te vragen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:02

Nee, haha. Dat was het jaar dat ik begon met paardrijden....
toen was ik 4

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:04

verootjoo schreef:
xIirtJj schreef:
Ik vind het vooral belachelijk dat meisjes van 16 wel alcohol mogen verkopen, maar het niet mogen drinken

Wat maakt dat nou uit :? Ze nemen toch geen slok voor ze het verkopen?

Ik ben echt voor alle drank uit de supermarkt te halen en in een speciale afdeling te verkopen, en dan gewoon iedereen standaard zn id laten zien. Dan is iedereen er gewoon aan gewend en kun je dat ding gewoon paraat houden en heb je ook geen gezeur met leeftijd schatten :)

Daar gaat het niet om. Of ze het wel of niet drinken. Maar het gaat om het principe dat ze het wettelijk niet mogen drinken, maar dan wel mogen verkopen. Als je verbiedt een 16/17 jarige alcohol te drinken, dan horen ze het ook niet te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:05

Ze mogen het wel drinken.... Daarbij verkopen ze het zelf niet, dus dat argument gaat ook niet op.