Verplicht een studie doen die je niet wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:31

Ceriadwen schreef:
Ik ben een beetje verbaasd eigenlijk. Je bent 18, weet niet hoe het met de trein werkt en durft niet op kamers te gaan wonen in Utrecht?

Dit is geen verwijt hoor maar ik ben er gewoon verbaasd over. De enige taak die jouw ouders hebben is ervoor te zorgen dat jij opgroeit tot een evenwichtige stabiele zelfstandige jonge vrouw, en volgens mij is er iets verkeerd gegaan in dat traject.

Ik zou zeggen, eet wat stoertjes, doe je helm op, pak je knapzak, stap op de trein naar Utrecht en ga de wereld ontdekken.

Ik had zon moeder... alles was gevaarlijk, ik was natuurlijk nergens toe in staat, en welke studiekeuze ik ook aandroeg ze hadden er altijd wel wat op te mekkeren en doorgaan mocht t nooit....
Toen ik mij uiteindelijk inschreef op een studie, wilde ze dat ook verbieden, waarop ik wegliep.. en ze me naschreeuwde dat ik 'dat nooit kon!!!!'
Ik had een van de hoogste scores op het toelatingsexamen van dat jaar. :D

Veel van die studies die mijn interesse hadden, leidden ook nog eens op tot banen in sectoren waar later een enorme vlucht in ontstond....

Tijd voor jou om je horizon te verbreden, anders gaat het erop uitdraaien dat je ouders je leven blijven bepalen tot ze afscheid van dit leven nemen. Waarom zou jij niet zelf bepalen waar je de komende 40 jaar werkzaam in gaat zijn.
Zoals Arabesk zegt, je kiest ook nog eens voor een hele goede studie! Als je nou de zoveelste was die een meisjespretstudie ging doen....

Jij kunt ongetwijfeld al die dingen die andere 18-jarigen ook kunnen, zoals op kamers gaan wonen, baantje nemen enz.

Wellicht ga je best nog eens een paar keer op je b*e*k, maar daar leer je van. Mag je fouten maken van je ouders, of proberen ze zoveel mogelijk om iedere misstap in je leven te voorkomen?

Ik vind de reden van je ouders trouwens bijzonder oneerlijk en ondermijnend voor jouw ontwikkeling: waarschijnlijk schijten ze zelf 7 kleuren stront bij het idee jou los te laten (en als moeder snap ik ze in deze volledig!) maar ze verzinnen een reden die jou naar beneden haalt en nog afhankelijker van ze maakt.

Kom je hier echt niet uit, zoek dan eens via de hulpverlening iemand om met ze te praten. Of een familielid dat je keuze kan ondersteunen. Want dit lijkt me gewoon niet zo gezond.

Magrathea

Re: Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:55

Jeetje, het is de trein waar we het over hebben :') als je nou elke dag drie keer over de Wallen in Amsterdam moest waar allerlei onguur volk ligt te azen op meisjes om te gijzelen, maar nee.
Ik heb het trouwens even ingetikt op 9292 en je kunt ook met de bus naar Nunspeet of 't Harde (daar woont zo'n dikke Veronica DJ :o hij heeft het altijd over zijn dorp ). Je bent met beide opties ongeveer 1,5u onderweg.

Wat is er nou eigenlijk op tegen? Dat je misschien een keer vergeet uit te stappen? :') Geloof me, knappe kop die op Utrecht Centraal vergeet uit te stappen, ongeveer de hele trein stroomt daar leeg dus dan moet er wel een belletje gaan rinkelen. Zelfde geldt voor bus-naar-trein overstappen. En als je vergeet uit te stappen: nou en? Jammer dan, dan ben je te laat op school, boehoe. Dat doe je één keer in je leven en daarna nooit meer :') Je hebt toch een studenten-OV dus je kunt geen boete krijgen voor zwartrijden, en 's avonds lach je om wat voor stomme actie je nu weer hebt uitgehaald.
Na een week zul je niet beter weten! :) Ik ging op mijn 13e voor het eerst met de trein en dat ging redelijk fout, toen stopten er nog geen intercity's op Gouda... Ja jammer, maar ik moest toch in Utrecht zijn dus he. Kon alleen mijn reisgenootje niet oppikken, nou ja, helaas. Heb er niks van gekregen.

Oh als je dan toch iets met scheikunde gaat doen, moet je vooral naar Delft komen *\o/* Delft is beter! Maar gezien het mannenpercentage hier zien je ouders dat waarschijnlijk al helemáál niet zitten _O-

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:00

Ik heb bijna de behoefte om te zeggen kom een weekje bij mij logeren voor een spoedcursus streetwice voor dummies

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:04

:') je bent bijna klaar met de middelbare en je ouders maken zich druk om t ov? Nou meid, wacht maar tot je stage gaat lopen, dat is ook niet altijd in je eigen dorp. Is juist goed voor je, een beetje 'algemene kennis' om het zo maar te noemen!

Hebben je ouders andere redenen om te twijfelen aan je kunnen op dit moment?

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:09

Riraito schreef:
Op kamers wil ik liever niet, ik ben vrij weinig gewend dus ik blijf toch liever hier :o

Helaas is mijn vader nogal koppig. Die ziet mij met twee maanden al weer thuis zitten en stoppen met de studie.

Ik geloof niet dat ze mee willen in maart naar Utrecht, dat moet ik maar alleen doen vinden ze. Sinds ik 18 ben geworden moet ik ineens alles zelf doen. Snap ik ook wel, maar de overgang had iets minder abrupt gemogen :o

Ik doe echt het liefst iets met biologie of scheikunde en dit lijkt er toch wel het meeste op. De decaan vond het ook een goede keuze.

Dan is het fijn dat er vaak de februari regeling is, dus dat wanneer je voor 1 februari stopt, je het studiegeld terug krijgt. Mocht je de studie dan niet volhouden, kun je altijd nog in februari instromen binnen een andere opleiding. Heb je het daar al met je ouders over gehad?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:10

Sorry maar je moet ook niet van twee walletjes willen eten. Als je je zelf een studie wil kiezen mag je je ook wel eens zelfstandiger op stellen, je bent 18 hoor. Ga gewoon eens in de trein zitten en neem je telefoon mee, veel kan er niet geburen. En je opmerking 'baantje is er niets, geld genoeg' ja sorry, maar als jouw ouders alles betalen kan ik me voorstellen dat ze het idee hebben dat ze ook alles mogen bepalen.
Toon initiatief, gewoon hup ov in, open dag en zoeken en baantje, kun je evt wat meebetalen aan kosten, misschien stemt ze dat ook wat milder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:12

MarisdB schreef:
Dat kan je zelf betalen, met studiefinanciering, ouderbijdrage en een bijbaantje. Zoals elke student. Ze hoeft toch niet meteen in een penthouse aan de gracht te wonen?

Als je ouders zo beschermend/wereldvreemd zijn dat ze je niet eens met de trein durven laten gaan lijkt het me hoog tijd om je op je 18e daar maar eens van los te maken en zelf je grenzen maar eens wat te verleggen.

En wat als die ouderbijdrage niet komt omdat de ouders het er niet mee eens zijn? Waar blijf je dan met je zelfstandigheid?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:13

Ken genoeg meiden die geen enkele bijdrage kregen en alles betaalden met SF, extra aanvullende lening, en keihard werken. Waar een wil is, is een weg

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:14

Dat betwijfel ik hoor en anders kun je altijd nog bijlenen.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:17

Hey meid! Ik woon vlakbij jou en ik ga ook dagelijks naar Utrecht toe voor mijn studie. Het is prima te doen en je went er snel aan. Ken je niet iemand, die vlakbij jou woont en ook naar Utrecht gaat? Dan kan je altijd afspreken om samen een keer op te reizen. Je mag mij ook altijd een pb'tje sturen, dat je een keer met mij mee reist. Ik ging zelf ook eigenlijk nooit met de trein, maar het went ontzettend snel en je zit op een rechtstreekse verbinding naar Utrecht Centraal, dus ideaal!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:17

Ik vind dat je een erg verstandige keuze maakt qua opleiding. Heb dezelfde opleiding gedaan en me nog nooit zorgen hoeven maken om een baan.
Verder vraag ik me af wat het verschil is in per trein naar Utrecht of naar Zwolle te reizen. Als het naar Zwolle lukt, zal naar Utrecht toch ook wel lukkken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:29

Doorzetten hoor! Enne...'t Harde-Utrecht;simpeler kan bijna niet!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:39

upendo schreef:
Potverdrie! Als jij die opleiding wil doen ga jij die opleiding doen!!

Nooit jezelf tegen laten houden door zoiets onbenulligs als OV of ouders die het lekker praktisch vinden dat je naar Zwolle gaat..

PB x_anne_x op bokt eens, zij komt oorspronkelijk ook uit Elburg en heeft gestudeerd in Utrecht. :) Kan je vast wel 'helpen' met het OV probleem! (En daardoor misschien ook wel met het overtuigen van je ouders)

Geloof me, er weegt maar weinig positiefs op tegen op de verkeerde plek zitten en dat weten van jezelf. Zeker als dat voorkomen had kunnen worden!

He ik wilde net reageren zie ik dat ik al genoemd wordt.

Ik kom inderdaad uit Elburg en heb in Utrecht gestudeerd.
Dit ook in eerste instantie omdat die opleiding niet in Zwolle was en ik niets met Zwolle heb.
Maar ik heb vanaf t begin af aan altijd de intentie gehad om op kamers te gaan.

Toen ik net begon met studeren was de treinreis nog een kwartier korter omdat de trein toen nog niet stopte op Amersfoort vathorst, Bilthoven, Den Dolder en Overvecht.
Ik nam trouwens altijd of t buurtbusje naar t harde of de bus naar Nunspeet,
Je kunt zelfs ook eerst naar Zwolle en dan met de intercity. Scheelt kwa reistijd allemaal niet zoveel.

Ik vervloekte de reistijd echt. Vond er niets aan.
En een kamer vinden wilde ook niet vlotten.

Zelfs nu als ik naar m'n vader ga zie ik op tegen de reistijd terwijl ik toch echt wel heel veel reis altijd.

Wel ben ik t er mee eens dat je niet je ouders deze beslissing moet laten maken.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:42

Je moet doen wat JIJ leuk vind en niet wat jou ouders leuk vinden. Je kan ook het eerste jaar gaan reizen, daarna ben je al wat ouder en wat meer gewend en misschien zou je dan op kamers kunnen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:51

Je hoeft toch ook niet a la minute op kamers :) misschien vind je wel een leuke studentenvereniging en vind je via daar een kamer. Of je leert iemand kennen die een huisgenoot zoekt. Gezellig, leuk en makkelijk :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:35

Ik sluit me helemaal aan bij randalinpony.
Op mijn 18e (oke, bijna 19e) ging ik studeren; mijn ouders wonen in Brabant, ik ging naar een Hogeschool in Flevoland. Op en neer reizen was geen optie en ik was er ook wel aan toe om uit huis te gaan. Sowieso vonden mijn ouders dat beter, omdat je daar zelfstandig van word. Het eerste jaar woonde ik, net als bijna alle andere eerstejaars, op de campus. In de kantine werd er voor eten gezorgd, dit zat bij de prijs van de campus in. Gezamenlijke ruimtes werden dagelijks schoon gemaakt door een schoonmaakster vanuit school. Ik vond dit dan ook een mooie overgang naar het zelfstandige leven. Na dat eerste jaar ben ik in een studentenhuis gaan wonen.

Ik vind het juist omdat TS nog niet zelfstandig is, het een goed idee is om op eigen benen te gaan staan. Natuurlijk moet dat financieel wel te doen zijn. Jammer dat je ouders niet inzien dat zelfstandig worden eigenlijk het hele uitgangspunt zou moeten zijn van de opvoeding. Als je je daar niet van los maakt, kan je nog lang wachten voor je echt zelfstandig wordt.

Ook in het kader van opvoeden en begeleiden vind ik het jammer dat je ouders niet mee willen naar de open dag. Maar als ze niet mee willen, ga je toch lekker zelf? :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:58

TS, zo te lezen ben je erg beschermd opgevoed. Iemand van 18 die niet op kamers durft en nooit met de trein heeft gereisd klinkt mij beschermd of kleingehouden.
Dat is iets waar niet direct wat aan te doen is.

Loskomen van je ouders is een grote stap. Daarvoor heb je moed en lef nodig en een stuk zelfstandigheid die uit jezelf moet komen. Denk je dat te kunnen voordat je gaat studeren?

Zo ja ga dan goed met je ouders om tafel. Zo te lezen is de 'grote boze buitenwereld' voor hen een heikel punt en hebben ze je liever zo dicht mogelijk bij huis om je te koesteren en beschermen. Voor jou is dat erg lastig te doorbreken en je zult je moeten bewijzen tegenover je ouders dat je het kan.

Ga iig naar Utrecht naar de open dag. Neem een vriendin mee en leg de reis per OV af. Op die manier kan je gelijk kijken of je je kunt redden zelf.
Als je dan nog zo enthousiast bent over de opleiding en de reis elke dag ziet zitten zou ik er voor gaan. Maar snap echt heel goed dat dit moeilijk wordt.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:01

Als Zwolle dichtbij is, hier in [***] op het Saxion hebben ze ook biologie en scheikundige opleidingen, misschien een idee?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:07

Ik kom er net achter, dat ik TS ken. Ga maar gezellig een keer met mij mee naar Utrecht! Je kan meeloopdagen doen aan de HU waarbij je alvast kan kijken of de school en opleiding bij je past.

Je hebt kans, dat het een stukje loslaten is. Het is natuurlijk voor ouders ook best wel een stap, dat hun dochter ouder wordt en op eigen benen wil gaan staan. Mijn ouders moesten ook even wennen, dat ik naar Utrecht ga, maar dat went heel snel. Eerlijk gezegd ben ik er alleen maar meer volwassener en zelfstandiger van geworden wat erg belangrijk is als je de 'echte maatschappij' ingaat stappen. Als je klaar bent met je opleiding kan je ook niet altijd binnen een straal van een paar km aan het werk.

Linn, Saxion is even ver als de HU en bovendien moet je dan nog overstappen in Zwolle.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:13

Haha, ik had niet gedacht dat ik mensen op Bokt tegen zou komen die ik ken :o

Bedankt voor alle tips :)

En ik weet dat ik best wel eens wat meer moet gaan durven en doen. Maar o.a. omdat mijn moeder ziek is, ben ik eigenlijk mijn hele leven lang nergens heen geweest. Er komen hier nooit mensen en ik mocht ook amper ergens heen. En zoals Miranda wel weet, ben ik een beetje een verlegen type :')

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:14

Ik reis ook 2 uur naar mijn opleiding, en 2 uur weer terug (Bus en trein). Daarvoor ook nog nooit met de trein geweest.
Ofja.. 2 uur naar het station eigenlijk, dan moet ik nog de bus pakken naar school. Maar dat is maar 5 minuutjes maar afhankelijk wanneer de bus komt (soms is ie er gelijk, soms moet je 15 minuten wachten, of de eerste 2 bussen zijn prop vol dat je er niet meer bij past :+ )
Ik was overigens 16.
Na een paar keer met de trein is er niets meer aan.
Laatst bijgewerkt door Reeltje_5 op 27-01-14 13:19, in het totaal 3 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:16

Stel dat je een keer een dag hebt dat je naar Utrecht wil. Ik weet niet waar die school staat, maar ik ga met enige regelmaat met het OV van Zwolle naar Utrecht. Als ik de tijd heb en toch die kant op moet, wil ik wel met de stoptrein gaan zodat we samen kunnen reizen de eerste keer? Stuur dan even een pb-tje, ben helaas niet zo veel in Utrecht de komende maanden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:17

hmm.. ik denk dat alle meningen zijn genoemd inmiddels.

als jij los wilt komen van je ouders, zul je je ook volwassen moeten gedragen.
1,5 uur is goed te doen, gewoon doen en dan komt het goed.
verder gewoon met je ouders gaan praten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:17

Vraag gewoon eens aan je ouders hoe ze jouw toekomst precies voor zich zien. Dat jij de rest van jouw leven bij ze blijft wonen? Ik mag hopen van niet.
Vraag ze eens hoe het voor hen was om uit huis te gaan. Leuk? Spannend? Eng? Hebben ze fouten gemaakt waar ze van geleerd hebben? En waarom gunnen ze jou dit niet?
De ene wending kan zijn dat ze inzien dat ze de ouders zijn geworden die ze zelf hebben veracht, de andere wending is dat ze zien dat ze jou de lol niet gunnen die zij hebben gehad. Hoe dan ook hoop ik voor je dat ze bijtrekken. Ik wens je veel succes :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:20

Meen je dat nou? Je bent 18!

Ga gewoon een keer met de trein voor een dagje shoppen in Utrecht ofzo. Zo moeilijk is dat hele treinreizen niet hoor.
Ik ben vanaf m'n 16e altijd alleen met de bus + trein naar mijn studie in Rotterdam gegaan. 1,5 uur reizen. M'n ouders moesten wel wennen maar vinden het nu echt geen probleem meer. Het zal vast een keer misgaan met de trein, is hier ook wel gebeurd maar ach, daar krijg je niks van hoor :+
Dat je niet op kamers wil kan ik me nog wel enigszins voorstellen. Heb ik ook niet zo'n trek in (niet omdat ik het niet durf maar ik vind het wel prima zo :+ thuis heb ik ook nog aardige werkruimte)

En wat dan nog als je stopt met je studie? Ik ben nu ook tijdelijk gestopt, jammer dan. Heb je het in ieder geval geprobeerd. Mijn ouders zijn daar echt niet boos om hoor :=

Vind het allemaal een beetje raar eigenlijk. Vind niet dat je ouders deze beslissing voor je kunnen maken. Het is voor de rest van je leven (als het goed is) en het zou toch naar zijn als je de rest van je leven opgescheept zit met een baan die je niet leuk vind doordat je ouders je deze opleiding niet hebben laten doen.