Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, dit jaar klaar met mijn MBO niveau 4. Ik heb de opleiding paardenhouderij gevolgd, ik moet en zal mijn HBO diploma halen. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan als jij, heb uiteindelijk besloten dat ik naar de HAS ga om bedrijfskunde te studeren. Giolli schreef:noviceh schreef:Wat vind je zo leuk aan het werken met/bij paarden? Is dit iets wat om te buigen is naar een andere sector? En weet je al wat je zou willen doen met paarden als je afhankelijk bent van het salaris? Je kan veel kanten op; hoefsmid, gezondheidszorg, manege & pensionstal al dan niet inclusief het trainen van paarden, enz.
Alles! Het kijken naar paarden, zien bewegen, volgen van lessen, meer leren, thuiskomen en dan mijn eigen meiden nog verzorgen.
Op stal werken, gezondheid van het paard, het meegaan op concoursen, de parcoursen opbouwen, voeren.
Ik vind echt alles leuk.
Citaat:Als je echt in de paarden wil werken, waarom ga je dat dan niet gewoon doen nu?
Daar heb je echt geen opleiding voor nodig!
En mocht je over x jaar toch andere interesses hebben gekregen, dan kan je altijd die hbo-opleiding nog gaan doen.

Giolli schreef:Dani schreef:Maar nogmaals de vraag, voegt een diploma echt veel toe als je de werkervaring al hebt? Ik bedoel het serieus hoor, ik weet dat echt niet. Ik heb gewoon vaak het idee uit de reacties hier dat ervaring vele malen belangrijker is dan dat hele diploma. En het zou zonde zijn als je 4 jaar een opleiding doet terwijl je zonder die opleiding hetzelfde werk had kunnen doen.
Wat ik van al mijn stage plekken heb gehoord en mijn huidige werk (springstal)
Nee. Het voegt niets toe.
Mijn huidige bazin heeft geen paardenopleiding gedaan, haar dochter zit nu op het Groenhorst MBO paardenhouderij.
Mijn Stage begeleider (manege/pensionstal) heeft de opleiding timmerman gedaan.
Alleen mijn ouders willen wel graag dat ik nog even doorleer. Wat ik heus kan begrijpen.
Anoniem schreef:Waarom ga je dan niet werken in de paarden en lesgeef diploma's behalen?? Eventueel daarna deeltijd/voltijd hbo erbij doen. Dat wijs je ook af... Meerdere zeggen.dit als een optie en daar reageer je niet op?
Sizzle schreef:Ik zou ook echt geen voltijd paardenhouderij gaan doen, daar schiet je niets mee op.
Ga solliciteren als groom (het liefst ook in het buitenland), doe ORUN, een jurycursus en een parcoursbouw cursus, haal nog wat leuke certificaten (happy horse, parelli, voedingsdeskundige etc) en je wordt vanzelf veelzijdig inzetbaar. Daar heb je echt veel meer aan dan een verkapte opleiding tot manager waar je af en toe een paard ziet.
Giolli schreef:Dat mag jij vinden, maar deze puber moet nu wel gaan kiezen.
En deze puber, gaat niet kiezen voor een opleiding dat haar niet aanspreekt.
En já, momenteel ben ik te koppig om wat anders te kiezen. Omdat niemand die in de paarden werkt zal zeggen: "Tja, pff ehm. Zomaar, is me gewoon zomaar komen aanwaaien..."
Je moet verdorie ook wel een beetje wilskracht hebben.
Allemaal bedankt voor jullie reactie's.
Maandag heb ik een gesprek met mijn mentor en decaan en dan zullen we verder zien.