2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:31

Wat bedoel je met ''beginnen met afstuderen''? :+ Ik begin september 2014 met m'n minor, maar moet dan nog wel een aantal 3e jaars vakken doen en iig één 2e jaars vak (hopelijk niet meer :+ )

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:57

Ah, SPH, dat doet mijn zusje ook. Je opdracht klinkt leuk&interessant!
Szan, wat voor soort bedrijf zit je bij? Even wennen of niet, zo'n 40 urige week? Ik was de eerste week door de drukte, alle nieuwe indrukken en omdat ik voor m'n stage was verhuisd echt kapot :))
Maartje, is jouw minor ook meteen je afstuderen dan? Ik moet los van m'n afstuderen een minor doen, normaal gesproken ervoor maar ik doe 'm erna. Ik doe zelf wel tijdens mijn scriptie een 1e en twee 3ejaars vakken. :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:02

Dan heb jij net een andere indeling van het jaar zeker?

Bij mij op de opleiding heb je 2 á 3 jaar (ik doe de MBO-verkorte route voor het HBO dus 2 jaar in mijn geval) theorie en dan je majorstage. Indien je alles voldoende afgerond hebt begin je met je afstudeeropdracht/stage. Dit kan een opdracht zijn die je thuis uitvoert voor een opdrachtgever of voor een opdrachtgever op het bedrijf.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:06

Jij zit op 't Van Hall zeker? Daar heb ik ook gezeten, agrarische bedrijfskunde. Welke opleiding doe jij? Volgensmij is de majorstage dan wat wij projectstage noemden, die heb ik bij hetzelfde bedrijf als mn afstudeerstage gedaan inderdaad, direct achter elkaar aan..

Ik heb inderdaad een andere indeling omdat ik een zelf samengesteld programma volg, verkorte bachelor en dat is hier geen vaststaande route. Ik mag lekker zelf alles omgooien wat ik wil, zolang ik uiteindelijk maar de vakken uit mijn programma volg. Gezien dit m'n tweede bachelor dus is, probeer ik het wel zo snellll mogelijk te doen, want alle uitloop kost me 'n klap geld :=

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:12

Ik begin nu met mn examendossier opzetten, merk nu wel dat het begin het moeilijkst is :')
Pff k weet ook niet hoe k de voorpagina enzo moet doen... in de beschrijving van de proeve staat het ook maar heel minimaal hoe het moet opgebouwd zijn.
(Het examendossier bevat minimaal:
 een voorpagina met je naam;
 een inhoudsopgave;
 paginanummering;
 de inhoud in onderstaande volgorde)

Maar wat moet er normaal gesproken bij een examendossier nog meer op de voorpagina bijv. komen te staan? (is voor MBO4 opleiding) Kan er bijv. het logo op van het bedrijf waar ik het dossier op ga bouwen of een foto ervan? Of gewoon helemaal geen afbeelding/foto/logo? xD

Ik hoef dus geen scriptie te schrijven maar wel examenopdrachten maken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:17

Ik zou zelf dingen als opdrachtgever, begeleider, school/uni, begeleider, eigen naam, plaats, maand&jaar etc erop zetten. En dan van zowel school als bedrijf in het klein het logo, misschien naast de namen. Zoiets heb ik toen ook op mijn scriptie gezet. Ik had overigens als voorpagina een hele relevante foto, zelf gemaakt. Zal eens kijken of ik 'm kan vinden, is misschien wel leuk :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:24

Oké ja zoiets zou wel kunnen ja :P
Bedankt voor de tips!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:25

Inderdaad ja, dat is een aardig complete voorpagina. :j

Van Hall inderdaad, imd! Diermanagement met biomedische vakken. DM was achteraf een verkeerde keuze dus vandaar de halve switch naar biomedisch.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:26

Hihi zie nu dat ik op mijn onderzoeksopzet niet eens naam en datum enzo had staan, shame on me! :x

Afstudeervoorkant was dit:
Afbeelding

Heb m'n naam er even afgehaald :P Maar het was dus een marktonderzoek voor voerwagens van koeien. Dit waren onze eigen koeien, foto had ik thuis gemaakt. Vond 'm zelf wel leuk en m'n begeleiders waren er erg enthousiast over.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:26

magda_90 schreef:

Van Hall inderdaad, imd! Diermanagement met biomedische vakken. DM was achteraf een verkeerde keuze dus vandaar de halve switch naar biomedisch.

Verstandig :j Als ik hoor van afgestudeerden van DM heb je met biomedisch een hele slimme keuze gemaakt inderdaad :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:30

Ziet er mooi uit die voorkant!
Wellicht maak ik tijdens het afstuderen nog een hele mooie foto die k als voorkant kan gebruiken :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:36

Zou zo'n grote foto wel alleen doen als het relevant is. Volgensmij wordt gewoon een mooie foto niet zo op prijs gesteld als voorkant :P Ligt er een beetje aan wat het onderwerp is ook, of dat te doen is natuurlijk. Denk dat het me dit keer niet gaat lukken om een relevante foto te maken, maar da's nog even afwachten :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:41

Nee, ik zou het ook zelf nooit zo groot doen hoor. Maar gewoon klein, als het echt past in het plaatje. Maar dat ligt geheel aan de situatie. Tot nu toe heb ik nog geen foto erop ofzo.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:10

Voor praktische informatie mbt voorkant,titelblad, inleiding enz. gebruik ik altijd het boekje: een goed rapport. Wordt bij ons ook voorgeschreven door de hogeschool.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:12

imd schreef:
magda_90 schreef:

Verstandig :j Als ik hoor van afgestudeerden van DM heb je met biomedisch een hele slimme keuze gemaakt inderdaad :)

Klopt helemaal. Ik wil het alleen nog aanvullen met chemische analiste, al dan niet direct na mijn afstuderen.

Hier ook een boekje met richtlijnen voor verslagen vanuit school.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:42

Hier geen examendossier, dus geen idee wat daarop moet.
Foto's zou ik alleen gebruiken als ze echt relevant zijn (afhankelijk van je onderwerp natuurlijk, in de creatieve sector kan ik me voorstellen dat dat wat soepeler is).
imd schreef:
Szan, wat voor soort bedrijf zit je bij? Even wennen of niet, zo'n 40 urige week? Ik was de eerste week door de drukte, alle nieuwe indrukken en omdat ik voor m'n stage was verhuisd echt kapot :))

Heel herkenbaar. Lag steeds voor 10 uur alweer in bed, terwijl ik normaal, niet voor 12 uur mijn bed in duik. Ik moet ook anderhalf uur reizen (enkele reis) en dat werkt ook niet echt mee. Maar denk dat het ook wennen is, merk nu al dat vrijdag me bijvoorbeeld prima afging qua energie :))

Loop trouwens stage bij een adviesbureau voor de woningmarkt en leefomgeving. Helemaal wat ik leuk vind, dus dat maakt het alle vermoeidheid weer waard :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:16

Eeffii schreef:
Voor praktische informatie mbt voorkant,titelblad, inleiding enz. gebruik ik altijd het boekje: een goed rapport. Wordt bij ons ook voorgeschreven door de hogeschool.

Ik heb voor mn scriptie het boekje 'een leesbare scriptie' van Oosterbaan gekocht. Had het inmiddels uitgeleend en krijg m binnenkort weer terug, kan ik m mooi zelf weer gebruiken :)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:54

Net een mailtje van mn beoordelaar, helaas een no go voor mij :(
Hij heeft allerlei commentaar bij mn stuk gezet, op zich heel fijn want nu weet ik precies waar ik bepaalde dingen aan moet passen! Maar van sommige dingen denk ik ook dat mn begeleider daar wel eerder iets over had kunnen zeggen. Mijn probleemanalyse is ongeveer volledig onvoldoende beoordeeld terwijl ik die een tijd terug apart naar mijn begeleider had gemaild om na te laten kijken en toen was het goed volgens hem :?
Woensdag heb ik een afspraak met de begeleider en beoordelaar dus zal ik er wel meer over horen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:56

Hè wat rot, Missy. Het is een kleine troost dat hij tot nu toe nog geen (?) go's heeft gegeven, dus je bent niet de enige.

Heel vreemd dat hij je probleemanalyse eerst goedkeurde, en nu afkeurde.
Snap je wel waarom hij het alsnog heeft afgekeurd? Of moet je alle uitleg daarover woensdag nog krijgen?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:59

Van mijn beoordelaar weet ik het niet, maar ik heb tot nu toe nog van niemand gehoord dat ze een go hebben.
Het is wel een ander die het eerst goedkeurde, ik heb een begeleider en een beoordelaar en dit zijn 2 verschillende personen. Neemt niet weg dat het wel vervelend is.
Ik heb het commentaar gelezen wat hij bij mijn stuk heeft gezet en sommige dingen snap ik wel maar andere niet. Dus de meeste uitleg komt woensdag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:59

Zelfde vraag inderdaad.

Vandaag ook gesprek gehad; kennismaking vooral en aangegeven wat de rode draad wordt. Aanvraag is op school iig goedgekeurd en nu kunnen we echt aan de slag met de PvA. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:01

Oh ik had dan te snel gelezen over wie er nou no-go's had gekregen. Sorry :D

Wat is eigenlijk het idee achter een aparte begeleider en een aparte beoordelaar?

Edit: lekker nieuws Magda!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:11

Oh, dat is vervelend Missy! Hopelijk kan je het snel verbeteren en alsnog van start.
Fijn Magda!

Hier ook gesprek gehad, was heel fijn! Ik weet nu waar ik aan toe ben en waar ik moet zoeken. Heb een krappe 4 weken voor mijn PvA, maar als ik er hard aan trek, moet het lukken! :D Morgen ook meteen de eerste bijeenkomst van de afstudeergroep en dan moet ik al een 1e versie van mn PvA meenemen := Een kleine hoor, dat wel. Dus ben al de hele middag bezig, ben zo gaar nu! Even een Bokt-break :Y)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:30

Ik heb geen idee waarom dat gesplitst is.. Mijn begeleider gaat als het goed is wel in gesprek met mijn beoordelaar maar heeft geen inspraak bij het bepalen van het cijfer, terwijl hij degene is die mij bezig ziet zeg maar, dus dat snap ik ook niet helemaal.

Fijn dat jullie gesprekken goed waren Magda en Straww!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:32

Missy_ schreef:
Ik heb geen idee waarom dat gesplitst is.. Mijn begeleider gaat als het goed is wel in gesprek met mijn beoordelaar maar heeft geen inspraak bij het bepalen van het cijfer, terwijl hij degene is die mij bezig ziet zeg maar, dus dat snap ik ook niet helemaal.

Vind het ook maar een vreemde constructie. Ik snap nog dat je eindwerk door iemand anders beoordeeld wordt dan de persoon die je begeleidde, maar dat is pas helemaal aan het einde.

Hier heb ik een begeleider van de uni voor de theorie, een begeleider van mijn stage voor mijn empirisch onderzoek, en uiteindelijk wordt de scriptie door mijn begeleider van de uni en een tweede lezer daar beoordeeld (en indien nodig een derde lezer, als er geen overeenstemming is).