Wie ook thuisstudeerder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyvg

Re: Wie ook thuisstudeerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:07

@WenK, dit deed ik eerst ook! Toch blijft mijn telefoon soms interessanter ... Soms leg ik hem boven en ga beneden zitten leren, maar naar een uur kan ik me meestal echt niet meer concentreren en ga ik maar drinken, eten, even pauze houden, etc...

Doe jij nog meer om het te onthouden? Ik vat namelijk ook altijd alles samen, alleen heb het idee dat ik het na een uur allemaal weer kwijt ben.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:14

Met droge stof is het echt stampen, dan kun je het best je tekstje proberen steeds verder samen te vatten zodat je het een paar keer doorleest en opschrijft. Met coaching ging ik uitproberen, op mezelf en op andere mensen. En vroeger met biologie ging ik, als het over mensen en dieren ging, gewoon kijken en voelen. Waar zit een knie, welke spier voel je, hoe gaat dat etc. Doordat je het beeldend maakt voor jezelf onthoud je het beter. Voor dingen als geschiedenis oid kan ik je aanraden te kijken of je een roman of film kunt vinden over dat onderwerp, makkelijker leren. Eigenlijk is het belangrijkste dat je van jezelf weet HOE je leert. Ben je auditief, visueel of kinesthetisch aangelegd? Oftewel, leer je beter met horen, zien of voelen. Een voorbeeldje: de galop... hoor jij de 3-takt? Voel je de sprong of zie je de beweging voor je? De manier waarop jij het best leert is de manier om je schoolwerk aan te pakken. Dan gaat het makkelijk en is het leuk. En dat is ook meteen de truc voor je zelfdiscipline, maak hapklare brokken, zorg dat je je doelen haalt, dat maakt het leuk en motiveert.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:39

Hoelang duurde het voordat jullie het spul thuis hadden?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 00:04

Ik geloof 3-5 werkdagen :-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:18

Ik wil zooooo graag beginnen, kan niet wachten! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:54

@Amber. Het examen burgerschap is goed te doen. Aantal multiple choice vragen en wat open vragen. Met algemene kennis kom je al een eind. Als je alle opdrachten gemaakt hebt ook. Tip: ik heb punten laten liggen op die onderwerpen waarvan ik dacht 'ohhhh dat weet ik al wel', juist op dat soort dingen werden details gevraagd :-)
Ik doe overigens MBO4 gehandicaptenzorg bij de NHA. Bevalt me prima. Beter dan de LOI.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:25

Ik ben in het verleden 2x ergens aan begonnen, maar toen door omstandigheden niet afgemaakt.

Nu twijfel ik al zeker 2 jaar om toch weer iets te doen. Ten eerste heb ik te weinig opleiding, waar ik wel kon leren vroeger en het ook leuk vond. Ten tweede heb ik al even geen baan en wil ik echt graag weer aan de slag.

Wat me tegenhoud is dat het misschien toch niks waard is. Niet alleen omdat het een thuisstudie is, maar ook omdat ik ouder ben dan anderen die hetzelfde op een reguliere school hebben geleerd en al meer ervaring hebben opgedaan.
Eigenlijk moet ik dan iets doen waarmee je voor jezelf aan de slag kan.

Het liefst had ik HBO opgepakt, maar denk dat het na jaren van geen scholing echt te zwaar is. Ook weet ik niet direct wat ik echt wil.
Op een reguliere HBO houdt bijv deeltijd me tegen dat je vaak toch al een baan in de sector moet hebben of stages. Als je rond de 40 bent is dat gewoon minder makkelijk.

Aan de ene kant wil ik iets creatiefs doen zoals evenementenorganisatie, pr etc.
Maar ik heb ook heel veel met voeding en diëtiek. Laatste is een HBO opleiding. Doe je dat als 1 jarige cursus is het beter te doen, maar ben je slechts gewichtsconsulente waar er al veel van zijn.
OOk vind ik toegepaste psychologie, coaching, maatschappelijk werker etc erg interessant.

Veel info bekeken van LOI, NTI, NHA, NCOI, Scheidegger en de reguliere HBO's. Laatste omdat onze zoon volgend jaar naar het HBO gaat en ook nog niet kan kiezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:11

Zit nog steeds met smart te wachten op mijn materiaal!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:17

Ik meld me hier ook, ik ben anderhalf jaar geleden gestart met HBO Rechten. Ik doe deze opleiding via NTI.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:05

Trouwens,op nog even op de sterren terug te komen, ISS (het ruimte station wat we aan het bouwen zijn) heeft een omloop van 90 minuten, een paar dagen geleden was het een behoorlijk heldere nacht en toen ben ik met een gewone verrekijker gaan zoeken en heb het ding voorbij zien komen op 400 km hoogte, dan ga je jezelf toch wel klein voelen als je dat stippie ziet gaan, voor diegene die het station ook willen zien, het lijkt op een ster maar het beweegt langzamer als een vliegtuig, op grote hoogte en je ziet geen boordlichten flitsen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:33

Mies7, hoe bevalt jou het NTI? Alles netjes geregeld qua lesstof en dergelijke?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:43

Hoi Iselde,
ik heb vorig jaar wiskunde B, natuurkunde en scheikunde op vwo niveau gedaan bij de NHA. Ik zou op tijd beginnen met oude examens te maken! Zeker het niveau van wiskunde vond ik op het examen een stuk hoger dan de lesstof! Op youtube staan ook een hele hoop uitlegfilmpjes, ook van eindexamens. Die zijn heel fijn om te bekijken, staan de opdrachten stap voor stap uitgelegd. Succes ermee!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:46

Ik doe een thuisstudie bij de LOI , dierenartsassistent & dierverzorger.
Heb heel lang uit school gelegen ivm opnames, en heb daardoor ook geen VMBO diploma kunnen halen.
Als ik deze cursus van een jaar afrond, kan ik verder zonder VMBO diploma.
4 Februari heb ik examen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:24

Nog niks thuis gekregen :(

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 16:45

Unravelation schreef:
Hoi Iselde,
ik heb vorig jaar wiskunde B, natuurkunde en scheikunde op vwo niveau gedaan bij de NHA. Ik zou op tijd beginnen met oude examens te maken! Zeker het niveau van wiskunde vond ik op het examen een stuk hoger dan de lesstof! Op youtube staan ook een hele hoop uitlegfilmpjes, ook van eindexamens. Die zijn heel fijn om te bekijken, staan de opdrachten stap voor stap uitgelegd. Succes ermee!

Bedankt voor de tip, belangrijk om te weten!
Ik was van plan een maand van te voren te beginnen met oude examens en leren en ik hoop dat het dan gaat lukken.
Misschien als ik het gevoel heb dat ik er klaar voor ben dat ik wel eerder af en toe een oud examen maak.
Maar moeilijker dan de lesstof, daar ging m'n vertrouwen -O-

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:12

Sorry! Zodra je de oude examens door neemt snap je wel wat ik bedoel, ik miste vooral inzicht. Bij de NHA was het vooral maak dit en dat. Op het examen krijg je een probleemstelling en je moet zelf inzien hoe je die op moet lossen. Er staat niet bij welke soort formules etc je moet gebruiken, daar moet je zelf achterkomen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:11

Nja, goed dat je het aangeeft! :)
Ik had daar op de havo ook al beetje last van ja, ik heb dat inzicht ook niet echt heel erg geloof ik -.-
Heb je het wel gehaald?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:44

Nee, wiskunde helaas niet.. Ik ben er ook niet goed in, en met mijn examenstress erbij ben ik voor wiskunde dik gezakt :( Maar natuur- en scheikunde heb ik toen wel gehaald. Het is ook maar net waar je goed in bent ;) Wiskunde had ik op de havo al moeite mee, maar nu viel me het verschil in niveau kwa lessen en examen gewoon heel erg op. Ik had voor het huiswerk geloof ik gemiddeld een 7,7...Dus ik dacht dat het wel goed zat, maar ik was ook te laat klaar met de lesstof. Dus heb ik niet voldoende geoefend met oude examens, dat raad ik wel echt aan!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:26

Laat ik nou in alle 3 geen held zijn hihi :=
Ach, ik zie het wel. Ik ga in ieder geval dus optijd beginnen met oude examens maken en ben nu weer hard aan het blokken voor scheikunde en oude klasgenootjes helpen me via whatsapp of skype, zo lief!

Ik had voor voor mijn havo examen scheikunde een 8.3, is me echt een raadsel hoe ik dat heb gedaan :?

Maargoed, gewoon alles op alles zetten om het te halen en dan ben ik over 7 maanden hoop ik heeel blij! -:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:30

Vind het jammer dat ik het nog niet thuis heb.... wil zo graag aan de slag!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:39

Ja, snap ik purny! Wanneer had je het besteld? Bij de NHA ook toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:44

Jep. Afgelopen maandag.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:46

Hmm, ik gok dat je het wel snel na het weekend heb hoor dan! Ik weet het niet meer exact hoe lang het bij mij duurde.. Maar ik dacht een dag of 5(maar weet ik dus niet meer zeker).
En als je het na het weekend nog niet hebt, kun je altijd even bellen natuurlijk :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:04

Vanmiddag al aan de foon gehangen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 22:13

Ah, wat zeiden ze?