Werk "verbied" bijbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:38

Tja en toch is dit bij veel bedrijven heel normaal, zoals bijv bij tankstations ook. Je begint aan een baan op voorwaarde van flexibiliteit, daar ga je mee akkoord. Achteraf als het ware terugkrabbelen kan vaak niet. Overigens was het bij mijn tankstation baan wel zo dat een maand van te voren het rooster werd opgesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:42

xmarliez schreef:
Ja maar omdat ik mezelf daar niet druk over maak en blij ben dat ik bij een goed bedrijf werk heb ik geen problemen als ik een compromis wil sluiten. Mede omdat ze mij niet kwijt willen is er veel mogelijk.

Grappig, dat haal ik dus helemaal niet uit jouw woorden. Als je beschrijft hoe het gaat zijn de compromissen geheel eenzijdig en is er helemaal niet veel mogelijk maar doen ze vooral alsof ze heel erg meedenken terwijl ze jou nog steeds meer laten werken zonder de verplichtingen die daar bij horen aan te gaan. Dat zou ik dus niet snel een goed bedrijf noemen. Ook het structureel nogal negeren van een aantal wettelijke bepalingen (zoals overuren en de plicht om in redelijkheid rekening te houden met de werknemers) klinkt niet als een 'goed bedrijf' maar meer als een bedrijf dat ten koste van z'n werknemers goed voor zichzelf zorgt en daar helaas mee wegkomt.

Jammer. Want je kunt ook een echt goed bedrijf zijn en je werknemers wel gewoon goed behandelen en hun rechten respecteren.

Troi: daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan. Wet is wet, die blijft gelden. Een aantal wettelijke bepalingen zijn niet te veranderen, ook niet als dat bv expliciet in de arbeidsovereenkomst staat. Die zijn dan, net als onjuiste voorwaarden in een Algemene Voorwaarden, gewoon nietig. Mensen laten zich te makkelijk aanpraten dat ze machteloos zijn, maar zeker als je samen opkomt voor een redelijkere behandeling (en dan hoef je echt de werkgevers niet het vel over de neus te halen, maar redelijke afspraken is niet teveel gevraagd) kun je veel bereiken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:55

Shadow0 schreef:
xmarliez schreef:
Ja maar omdat ik mezelf daar niet druk over maak en blij ben dat ik bij een goed bedrijf werk heb ik geen problemen als ik een compromis wil sluiten. Mede omdat ze mij niet kwijt willen is er veel mogelijk.

Grappig, dat haal ik dus helemaal niet uit jouw woorden. Als je beschrijft hoe het gaat zijn de compromissen geheel eenzijdig en is er helemaal niet veel mogelijk maar doen ze vooral alsof ze heel erg meedenken terwijl ze jou nog steeds meer laten werken zonder de verplichtingen die daar bij horen aan te gaan. Dat zou ik dus niet snel een goed bedrijf noemen. Ook het structureel nogal negeren van een aantal wettelijke bepalingen (zoals overuren en de plicht om in redelijkheid rekening te houden met de werknemers) klinkt niet als een 'goed bedrijf' maar meer als een bedrijf dat ten koste van z'n werknemers goed voor zichzelf zorgt en daar helaas mee wegkomt.

Jammer. Want je kunt ook een echt goed bedrijf zijn en je werknemers wel gewoon goed behandelen en hun rechten respecteren.

Troi: daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan. Wet is wet, die blijft gelden. Een aantal wettelijke bepalingen zijn niet te veranderen, ook niet als dat bv expliciet in de arbeidsovereenkomst staat. Die zijn dan, net als onjuiste voorwaarden in een Algemene Voorwaarden, gewoon nietig. Mensen laten zich te makkelijk aanpraten dat ze machteloos zijn, maar zeker als je samen opkomt voor een redelijkere behandeling (en dan hoef je echt de werkgevers niet het vel over de neus te halen, maar redelijke afspraken is niet teveel gevraagd) kun je veel bereiken.

Dat maak jij er op uit. Ik ben van mening dat er zeker wel meegedacht wordt maar wel tot op een bepaalde hoogte, er moet een lijn zijn voor alle medewerkers en als je daarin zelf flexibel bent zullen ze dat ook voor jou zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:02

RoyceMack: bij mijn vorige baan (uitzendkracht) mochten wij 1 dag aangeven waarop we niet wilden werken, de andere 4 werkdagen moesten we elke dag beschikbaar zijn tot 10:00 uur, dan kreeg je te horen of je die dag om 10:30 uur moest beginnen of niet.. En dat met een garantie van minimaal 8 uur per week werk, maximaal 14 uur per week.

De vrijdag kregen wij een basisrooster voor de week daarop, maar dan nog moest je dus 4 dagen tot 10:00 uur naast de telefoon blijven zitten omdat je misschien moest werken. En als je dan moest komen werken, dan was dat meestal voor maximaal 3 uur.. Je moest naar huis als het werk op was. Neem daarbij het slechte loon en je snapt dat ik blij ben dat ik iets anders heb gevonden. Ik moet er namelijk van rondkomen.

Bij bovenstaande werkgever werkte ik eerst fulltime, toen kwam bovenstaande reorganisatie en kon ik bovenstaande kiezen of helemaal werkloos zijn.

Dus het kan nog gekker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:10

Dat lijkt me echt iets waar je de vakbond bij zou moeten inschakelen, want dat mag gewoon niet. Heel erg dat werknemers in zulke posities gedwongen worden. (En ik snap goed dat je niet werkloos wilt zijn, maar die angst wordt dus wel goed misbruikt door dergelijke bedrijven.)

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:14

:( Hallo, Denk eraan, iedereen is vervangbaar,ook al heb je een vaste baan van 38 uur, tegen woordig ben je veel minder beschermd als zeg 5 jaar terug, en ook met een flex overeen komst, ben je in principe ingeplant voor de hele week oproepbaar, of je had het vantevoren moeten aangeven dat je bv vrijdags niet kunt, later zal een moeilijk verhaal worden.Tegen woordig is het zo,wees blij dat je werk hebt,,dus denk goed na

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:20

Shadow0 schreef:
Dat lijkt me echt iets waar je de vakbond bij zou moeten inschakelen, want dat mag gewoon niet. Heel erg dat werknemers in zulke posities gedwongen worden. (En ik snap goed dat je niet werkloos wilt zijn, maar die angst wordt dus wel goed misbruikt door dergelijke bedrijven.)

Dit mag wel, maar is meer voor,sorry dat ik het zo zeg,huisvrouwen die af en toe iets willen bijverdienen,en anders toch maar thuis zitten, dus...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:21

MrTut schreef:
:( Hallo, Denk eraan, iedereen is vervangbaar,ook al heb je een vaste baan van 38 uur, tegen woordig ben je veel minder beschermd als zeg 5 jaar terug, en ook met een flex overeen komst, ben je in principe ingeplant voor de hele week oproepbaar, of je had het vantevoren moeten aangeven dat je bv vrijdags niet kunt, later zal een moeilijk verhaal worden.Tegen woordig is het zo,wees blij dat je werk hebt,,dus denk goed na

Dat is dus niet zo, je mogen je niet ontslaan voor dit soort dingen, de werkgevers gokken op dit soort houdingen van werknemers als ze vervelende maatregelen nemen.
Werknemer in vast dienst is nog steeds supergoed beschermd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:22

Ja daar komt het inderdaad op neer, alleen konden ze geen huisvrouwen vinden die zo gek waren om daarmee in te stemmen. Dus het waren studenten / pas afgestudeerden.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:27

Dorientje. dat bedoel ik, iemand die tijd overheeft en af en toe wil/kan werken

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:29

Ing,,lees--Reorganisatie, dan mag er ineens een hele hoop, ook al ben je in vaste dienst, en ik weet waar ik over praat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:31

Ontslagrecht werd ook versoepeld toch? Je hebt met een vast contract wel meer zekerheid, maar ook geen 100% in het vat gegoten zekerheid..

Wat ik bizar vind is dat je als parttimer klaarblijkelijk wel 40 uur beschikbaar moet zijn. Dus studeren zit er ook niet meer in? Als ik 40 uur beschikbaar moet zijn wil ik ook 40 uur uitbetaald krijgen.

toen ik nog parttime werkte wist mijn baas in de winkel dat ik alleen de maandagmiddag én de zaterdagen kon draaien. Op woensdag en vrijdag werkte ik ergens anders (mijn vakgebied). De rest studeerde ik. In overleg was er best wel wat mogelijk dat ik extra kwam werken, maar ik werd nooit ingeplanned op de dagen dat ik niet kon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:33

MrTut schreef:
Dit mag wel, maar is meer voor,sorry dat ik het zo zeg,huisvrouwen die af en toe iets willen bijverdienen,en anders toch maar thuis zitten, dus...

Uh, dat is onzin :+ Zie arbeidstijdenwet. Van mensen eisen om zich op die manier beschikbaar te houden, ze naar huis sturen als het werk op is en ze oproepen voor zeer korte klusjes is allemaal nadrukkelijk niet de bedoeling. Ook niet voor huisvrouwen of studenten.

Jans, ja, de balans wordt steeds schever :\ Het zou echt niet goed zijn als je vanwege je parttime werk niet meer kunt studeren en ook niet een voldoende salaris kunt verdienen omdat je altijd beschikbaar moet zijn. Dat is gewoon geen goede basis voor een gezonde samenleving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:37

Shadow0 schreef:

Waar, in welk wetsartikel zie jij dat dit niet mag? Zonder haar arbeidsovereenkomst gezien te hebben? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Als in de arbeidsovereenkomst niet expliciet de werkdagen en/of arbeidstijden zijn vermeld, kan werkgever gewoon bepalen welke dagen en uren werknemer moet werken. Het zou van goed werkgever- en werknemerschap getuigen, als beiden er via overleg uitkomen. Maar misschien willen alle collega's van TS ook allerlei vaste dagen. Misschien zijn sommigen vaak ziek of hebben vaak calamiteitenverlof. Allemaal zaken waar wij niets van weten en zullen meespelen bij de afweging van de werkgever.

Maar zoals ik al eerder aangaf, in de WAA art.2, lid 6. De werkgever stelt vast, in overleg. De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen indien hij daar belang bij heeft......

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:41

Nu is het in combinatie met een bijbaantje maar wat als het om een hobby zou gaan? Dan zou je dus nooit een vaste dag en tijd af kunnen spreken om les te hebben of les te volgen bij een club?
Nou ja komt me bekend voor trouwens, man werkt in de horeca en heeft ook niet echt een vaste dag vrij. Wel twee dagen waar hij vaak op vrij heeft maar is niet zo dat hij makkelijk kan zeggen van zo die of die dag ga ik met de hond op training. Kans dat hij vaak moet afzeggen omdat hij toch moet werken is groot.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:41

Electra63 schreef:
RoyceMack schreef:
volgens mij is het beter dat je stopt bij de drogisterij.. ik merk aan je dat je op zoon manier bent aangedaan erover dat ik het eigenlijk helemaal niet vreemd vindt dat je met weinig zin daar naartoe gaat.
Persoonlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat je bij een parttime job, fulltime beschikbaar moet zijn omdat je dan flexibel bent.
In principe verstaan bedrijven onder 'flexibel' dat je gedurende de gehele dag dat jij beschikbaar bent.. inzetbaar bent. dus als ze savonds n keer iemand tekort komen en jij bent die dag beschikbaar dat je dan kunt komen.

Ik heb bij al mijn baantjes tot nu toe aan kunnen geven welke dagen ik absoluut niet ingepland wilde worden.
Mijn ervaring is ook dat parttime banen rekening houden met elkaar.
Ik heb nu zelfs een baan waarbij ik maar 1 dag in de week beschikbaar ben, en dat is ook prima.

Volgens mij kunnen ze dat niet verlangen van je.
Kijk het zou wat anders zijn als je in daarnaast nog in een andere drogisterij ging werken want dan zit je met een concurrentiebeding.. maar daar is hier geen sprake van. Volgens mij moeten zij óf fulltime job aanbieden als ze willen dat jij fulltime beschikbaar bent, of 20 uur aanbieden en ook 20 uur beschikbaarheid van jou uit krijgen(en jij dus die overige uur zelf kunt invullen)..

TS hoeft niet fulltime beschikbaar te zijn, ze krijgt alleen geen vaste werkdagen toegewezen. Dat is iets heel anders.

in feite betekend dat dus dat ze iedere dag van de week beschikbaar moet zijn toch? want als ze zegt: ''ja sorry ik kan niet op disndag want dan werk ik op de manege..'' dat accepteert de drogisterij niet.. want ze moet 5 dagen per week beschikbaar zijn. dus fulltime. kijk dat ze maar 20 van de 40 uur werkt terwijl ze geen vaste werkdagen werkt, klink voor mij dat zde wel fulltime beschikbaar moet zijn
moet zijn...

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:43

Shadow, Helaas mag dit wel,en de meeste werken voor een uitzendburo,anders kun je er zo wie zo niet werken, is ongveer hetzelfde als een 0 uren contract, is er iets te doen, kun je komen werken, is er niets, kun je gaan, was voor 20 jaar terug al zo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:45

Electra63 schreef:
Waar, in welk wetsartikel zie jij dat dit niet mag? Zonder haar arbeidsovereenkomst gezien te hebben? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Heb ik al aangegeven, lees maar even terug :) Het gaat om een drogisterijketen die eerst onder de CAO viel. Ik heb de CAO zelf er ook even bijgepakt, daar staat hetzelfde in. Bij het verlopen ga ik dus uit dat dit terugvalt op de wettelijke bepalingen.

Citaat:
Allemaal zaken waar wij niets van weten en zullen meespelen bij de afweging van de werkgever.

Maar zoals ik al eerder aangaf, in de WAA art.2, lid 6. De werkgever stelt vast, in overleg. De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen indien hij daar belang bij heeft......

Dat kan, maar 'geen zin in' en 'dat doen wij nooit' zijn niet genoeg argumenten om aan 'in overleg' te voldoen.

(Een deel van mijn reacties gaat dan ook in op wat xmarliez aangeeft als argumenten. En die zijn in elk geval niet in lijn met de wet, die stelt dat je als werkgever in redelijkheid rekening moet houden met de belangen van de werknemer. Dat betekent natuurlijk NIET dat de werknemer alles maar kan eisen, maar zeer zeker wel dat een werkgever niet standaard kan zeggen dat ze daar niet eens over nadenken, want dat doen ze nooit.)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:46

Waarom kan je bij de manege niet je dagen aanpassen aan het rooster van de winkel?

Roosters zijn vrij vast, dat zijn werkgevers ook verplicht. Minimaal twee weken voor het begin van de maand moet je rooster bekend zijn voor die maand.

Om dit rooster heen zou je jouw werkzaamheden bij de manege kunnen inplannen. En meer dan je contracturen hoef jij niet beschikbaar te zijn voor je werkgever.

Flexibiliteit komt van twee kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:49

De benaming "in overleg" moet ik helaas omschrijven "als slikken of stikken voor jou 100 anderen"
Is niet grappig tot 's avonds 19.00 uur werken en dan om 20.30 thuis zijn. OV is ook uitgemolken.
En dan inderdaad om 10.00 beginnen. Of een halve dag tot 19.00 gebeurt ook.

De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen indien hij daar belang bij heeft......
Dat belang is om zoveel mogelijk het risico over de rug van de werknemer te spreiden als het gaat om verzuim.
Hetzelfde om tegen een 50 plusser te roepen dat ie te duur is.
Nou, die zijn uit de kinderen, nooit ziek en dat scheelt heel wat geld en tijd. :( :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:52

@RoyceMark
Ik neem aan, dat werkgever het rooster van te voren vaststelt, niet per dag, liefst 4 weken van te voren, calamiteiten uitgezonderd. Het is in veel branches gebruikelijk, dat werknemers geen vast rooster hebben, parttime of fulltime. Sommige werkgevers hanteren een (voorwaarts) roterend rooster, zeker met onregelmatige diensten. Maar sommige werkgevers maken iedere week/maand een rooster, afhankelijk van het beschikbare werk en/of de beschikbare werknemers die week of maand (rekening houdend met verlof en ziekte).
In de wet staat dat werkgever "tijdig" het rooster moet kenbaar maken. Wat tijdig is, staat echter niet beschreven, daar kan je dus over discussiëren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:04

Op blz. 26 CAO KNDB (als TS daar onder valt) art. 6.1.3 staat vermeld dat werkgever 2 weken van te voren het rooster moet vaststellen. Wijzigingen van structurele individuele afspraken inzake werktijden vindt alleen plaats na instemming van werknemer. Er wordt alleen rekening gehouden met werknemers met kinderen onder de 5 jaar i.v.m. kinderopvang. Kort samengevat. De vraag is dus, heeft TS individuele vaststaande afspraken met werkgever gemaakt over haar werktijden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:07

Morganlefay schreef:
De benaming "in overleg" moet ik helaas omschrijven "als slikken of stikken voor jou 100 anderen"
Is niet grappig tot 's avonds 19.00 uur werken en dan om 20.30 thuis zijn. OV is ook uitgemolken.
En dan inderdaad om 10.00 beginnen. Of een halve dag tot 19.00 gebeurt ook.

De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen indien hij daar belang bij heeft......
Dat belang is om zoveel mogelijk het risico over de rug van de werknemer te spreiden als het gaat om verzuim.
Hetzelfde om tegen een 50 plusser te roepen dat ie te duur is.
Nou, die zijn uit de kinderen, nooit ziek en dat scheelt heel wat geld en tijd. :( :)

Jouw ervaring wil niet zeggen, dat dit voor iedere werkgever geldt.
Reistijden kan werkgever niets aan doen, misschien ben je wel verhuisd? Reistijd woon-werkverkeer is eigen tijd. Mijn reiskostenvergoeding is ook niet kostendekkend of ik moet met de fiets gaan. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:14

En er staat ook (eveneens in 6.1.3) "Elke werknemer wordt betrokken bij het overleg over haar individuele inroostering." Dat gebeurt niet als het bedrijf zegt "sorry, doen we niet aan, jammer dan, pech gehad."

In C staat dan "Een verzoek van de werknemer om de individuele afspraken over werktijden structureel te wijzigen, wordt gehonoreerd zodra dit redelijkerwijs mogelijk is en wordt schriftelijk bevestigd"
Dat verzoek (dat misschien beter nog even schriftelijk gedaan kan worden) is dus wat de TS wil, en de werkgever moet dat honoreren tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is. Maar dat redelijkerwijs is dus niet 'dat doen we nooit' en zal de werkgever toch een beetje moeten onderbouwen.

Er staat bovendien helemaal niet dat er alleen rekening gehouden wordt met ouders van kinderen onder de 5 jaar, maar dat er zeker rekening gehouden wordt met ouders van kinderen onder de 5 jaar. Subtiel maar belangrijk verschil :)

Elextra: misschien is de werkgever wel verhuisd :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:22

Maargoed, misschien heeft de werkgever dit wel onderbouwd maar komt het bij ts over als onwil, dat kan.