welk paket moet ik nou kiezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:14

jumerenik schreef:
Morganlefay schreef:
Laat jij je leiden door dyslectie en dyscalculie??? Goede vriend van mij is Ir(de echte opleiding) in de bouwkunde, dus tekenen en rekenen :+ . Afgestudeerd in Delft(TU) met 8 en 9 op zijn eindlijst. Dat je dit hebt wil nog niet zeggen dat je dom bent. Dus niet miepen en gaan doen wat je graag wilt.

op de basisschool dacht ik idd dat ik dom was. alleen ik heb het gevoel dat ik alles gemidelt kan. maar niet in iets uitblinkt. nu dacht ik dat ik in natuurkunde en schijkunde uitblonk. maar helaas weet ik nu dat dat lastig is in combi met mijn discalculei. ik laat me zeker niet lijden door mijn 'handycap' maar ik ben erg bang dat ik een keuze gaan maken, waar ik later spijt ga krijgen.
Daarom: kies zo breed mogelijk. Ik heb zelf N&T gedaan met economie in mijn vrije ruimte, maar ik ben meteen de Humanities in gegaan. Eerst Grieks en Latijn, nu Geschiedenis en voor dat laatste hoef je niet eens geschiedenis als vak gehad te hebben op school.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:16

vuurneon schreef:
Meid, dan kun je ook weer losse vakken volgen als je echt later denk 'shoot... Had ik nou maar scheikunde genomen'.
Dus maak je daar maar niet te druk om. Kijk waar je interesses liggen en ook; waar liggen ze absoluut niet?

Ik was slecht in wiskunde, maar heb wel wiskunde A1.2 gevolgd. Gewoon omdat het heel belangrijk was. Had ook kunnen kiezen voor alleen A1. Maar heb vooral gekeken naar: waar ligt mijn hart echt niet? Exacte wetenschappen. Dus dat kiest al makkelijker :)

bedankt voor de tip, om eerst uit te selecteren wat ik niet wil, dan word het weer makkelijker. ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om natuur- of schijkunde als 2e keuzevak te kiezen. dan kan je dat als het echt te hoog gegrepen is nog laten vallen *\o/*

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:16

Tsja, zo werkt het helaas. Je moet al heel vroeg je visie vernauwen wat die profielen betreft. Wat je het best kan doen is een keer een goede interesse/beroepskeuze test en daarop een zo breed mogelijk profiel aanpassen. Met een goede test bedoel ik trouwens niet die 10 minuten testjes van internet maar ECHT een goede waar je des noods voor naar een adviseur zou moeten.

Zie je dyslexie/dyscalculie trouwens nooit als een handicap! Dat is heel gevaarlijk, als je het zo gaat zien ga je jezelf beperken en houdt je jezelf op den duur klein of ga je excuses bedenken. Daarnaast zij het helemaal geen handicap, maar ben je gewoon net even anders, net als iemand met een talenknobbel die super slecht is in bèta vakken bijvoorbeeld.

Lees deze links eens door:
http://odenow.nl/dyslexie-handicap-of-handig/
http://www.nipg-online.nl/index.php/NL/ ... aar-talent

EDIT:
En wat betreft je economie probleem:
http://oud.digischool.nl/llbeg/decaan/2 ... evo.htm#em v

Daarnaast als je economie met biologie en natuurkunde combineert, heb je het breedst mogelijke profiel dat er is en kan je de meeste kanten op.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 11-11-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:17

wat een reacties alemaal :o *\o/* *\%/* :#
mijn topic loopt storm, dat had ik noot verwacht :))

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:18

NG met wiskunde A en economie? dan hoef je geen natuurkunde te doen (:

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:19

Molfre schreef:
Tsja, zo werkt het helaas. Je moet al heel vroeg je visie vernauwen wat die profielen betreft. Wat je het best kan doen is een keer een goede interesse/beroepskeuze test en daarop een zo breed mogelijk profiel aanpassen. Met een goede test bedoel ik trouwens niet die 10 minuten testjes van internet maar ECHT een goede waar je des noods voor naar een adviseur zou moeten.

Zie je dyslexie/dyscalculie trouwens nooit als een handicap! Dat is heel gevaarlijk, als je het zo gaat zien ga je jezelf beperken en houdt je jezelf op den duur klein of ga je excuses bedenken. Daarnaast zij het helemaal geen handicap, maar ben je gewoon net even anders, net als iemand met een talenknobbel die super slecht is in bèta vakken bijvoorbeeld.

Lees deze links eens door:
http://odenow.nl/dyslexie-handicap-of-handig/
http://www.nipg-online.nl/index.php/NL/ ... aar-talent

bedankt voor de links ik ga even lezen!!

vuurneon

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:24

Overigens vond ik economie ook saai, maar zo begrijp je wel een beetje meer van 'hoe werkt de wereld'. Maar ook in het bedrijfsleven kan ik beter begrijpen waarop bepaalde keuzes wel, niet of verkeerd zijn gemaakt.
Heb er niets meer mee gedaan qua vervolgstudie, maar ik snap wel de marktprincipes en daar heb ik het dagelijks leven wel veel aan :)

no--a

Re: welk paket moet ik nou kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:48

Bezoek eens sites van universiteiten (of evt ook hbo als je dat aanspreekt) en kijk hier eens wat deze universiteiten aanbieden qua opleidingen en welke vakken je nodig hebt om tot opleidingen te worden toegelaten.
Zo kom je erachter dat er ontzettend veel opleidingen zijn, veel meer dan het standaard rechten/geneeskunde waar de meeste mensen (zeker in jouw leeftijdsgroep over het algemeen) vaak aan denken! Zo kan je met een EM/CM bijvoorbeeld culturele antropologie en ontwikkelingssociologie gaan studeren in Nijmegen maar ben je ook met alle profielen toelaatbaar tot de opleiding Archeologie en Prehistorie aan de UvA. Of bekijk opleidingen zoals Landschapsarchitectuur of levensmiddelentechnologie aan de WUR.

Zo zul je zien dat er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn dat je ook met bijvoorbeeld EM heus meer kan worden dan kantoormiep;) Natuurlijk heeft het kiezen van NG/NT het voordeel dat je kan worden toegelaten tot vrijwel alle opleidingen en vallen met de keuze voor EM/CM bepaalde opleidingen af.
Wil je het wat opleidingskeuze betreft op veilig spelen dan is NG/NT een slimme keuze. Maar het kan best dat je erachter komt dat je juist de economische of maatschappelijke kant interessanter vindt...

Als je het mij vraagt komen bij NG/NT meer complexe berekeningen voorbij (heb zowel scheikunde als economie gehad en economie was aanzienlijk basischer in berekeningen), en krijg je bij EM/CM juist meer te maken met teksten. Beide profielrichtingen hebben dus nadelen voor jou... Laat je er niet door tegenhouden en kies voor dat wat jou leuk lijkt!