Euthanasie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:24

-Wat denk je over euthanasie in het algemeen? Mag/kan euthanasie volgens jou?
Bij mensen die ongeneselijk ziek zijn heb ik geen enkele probleem mee. Ja in mijn ogen mag dit ook.
Ik kan alleen maar respect hebben wanneer iemand zelf aangeeft dat hij/zij genoeg geleden heeft.

Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil
Ik ben wel van mening dat dit op voorhand geregeld moet zijn. Om het maar even cru te zeggen "bij z'n gezonde verstand". Maar aan de andere kant, wie ben ik omdat tegen te houden? Ik ervaar niet zijn lijden.

- Kan euthanasie bij kinderen (-> minderjarigen)?
Ik vind dat ik als ouder moet kunnen bepalen wanneer mijn eigen kind uitzichtloos aan het lijden is (dus echt een lijdens weg en aflopende zaak).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb beide kanten mee gemaakt.
Mijn oma was ongeneselijk ziek en haar hele lijf zat vol met kanker. Ze heeft het optijd zelf geregeld. De hele molen door om alles geregeld te krijgen, gelukkig voor haar is alles toen goedgekeurd. En toen de pijn ondragelijk werd hebben ze haar laten gaan.
Heel rustig en vredig verlopen. Al die tijd is ze thuis geweest, zoals ze zelf graag wilde.

Mijn opa had het niet op voorhand geregeld, mede doordat hij eerder al zoveel hartklachten heeft gehad.
Door een bepaald medicijn (hij is proefkonijn geweest, eigen keuze)was zijn hart toch sterker geworden. Tenminste laten we zo zeggen het bleef maar kloppen.
Maar de rest van z'n lijf was op.
Heel cru gezegd hij was al aardig op weg om weg te teren |(
Z'n hielpen waren grote open wonde's, z'n stuitje was 1 groot gat. En over de lucht die er van af kwam maar te zwijgen.
Hij lag 24 uur per dag aan de morfine.
Hij heeft gesmeekt in het ziekenhuis of ze hem alstublieft wilde verlossen van alles, maar dit werd geweigerd.
Uit pure wanhoop heeft hij zelfs gevraagd of mijn vader de grote spuit morfine in één keer leeg wilde spuiten (zo'n pomp die automatisch steeds een shot afgeeft, niet zelf regelbaar).
Gezien de hoogte van de dosis die hij al kreeg zou het op hem geen effect hebben, hooguit een paar uur lekker op slapen.
In dit geval vind ik dat ze vanuit het ziekenhuis naar hem hadden moeten luisteren en zijn wens voor euthanasie in werking moeten zetten.
Want uiteindelijk heeft hij de laatste maand van z'n leven in het ziekenhuis gelegen, waarbij mijn ouders gemiddeld 3x per week gebeld werden dat ze met spoed moesten komen....
Dit was gewoon voor hem mens onterend.

x_Myrthe

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:28

dank u wel iedereen voor alle reacties! (ik zal ze vanavond eens allemaal aandachtig doorlezen, als ik wat meer tijd heb :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:19

Ja, ik vind dat euthanasie een optie moet kunnen zijn en mogen zijn voor een ieder die geen uitzicht meer heeft op een psychisch of fysiek gezond leven. Mensen die vinden of weten dat ze psychisch niet meer gezond worden en dus hun leven zo blijven, daar is het prettiger voor om er zo een einde aan te maken lijkt mij, dan dat ze voor een trein springen of een auto ongeluk veroorzaken. Wel vind ik dat er dan wel na moet worden gekeken of diegene toerekeningsvatbaar is.
Voor mensen die fysiek in heel veel pijn zitten, of weten dat ze ontzettend veel pijn tegemoet gaan, vind ik ook dat euthanasie een mogelijkheid moet zijn. Je moet wel enige kwaliteit van leven hebben vind ik, en als dit niet meer kan zonder een soort cocktail van pijnstilling dan vind ik dat je het recht hebt om zelf de stekker eruit te halen.

- Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?

Ik vind dat er dan wel goed moet worden gekeken of diegene nog 'bij' genoeg is om hier een beslissing over te kunnen maken. Dus met goede gesprekken en duidelijke gesprekken. Dit hoeft geen jaren te duren maar het hoeft ook niet in een week tijd besloten te worden.

Ja. Een kind is ook nog steeds een mens. Als een kind volwassen genoeg is om aan te geven dat het leven niet meer wil, vind ik, dat ook na voldoende gesprekken, het kind hier zelf een keuze over moet mogen maken.

Gaat het over een kind die deze keuze nog niet zelf kan maken, of niet meer zelf kan maken, vind ik dat de ouders hier ook over mogen beslissen.

Ik denk dat de sleutel tot 'succes' met betrekking tot euthanasie, veel praten is. Veel gesprekken, of diegene nou gezond en helemaal bij is, of er niet meer helemaal bij is met het hoofd, veel praten en dan vind ik dat het voor een ieder moet kunnen. Ook voor kinderen. Je zal maar op je 4e al ontzettend veel pijnen en ongemakken hebben en dan bij wijze tot je 20e moeten wachten voordat je eindelijk zelf mag bepalen wanneer je het leven laat.

x_Myrthe

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:21

dank u chelle_dora!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:51

Ik ben heel eerlijk dat ik dit een lastige vraag vind als Christen zijnde, ik zie het leven als kostbaar en hoe uitzichtloos de situatie soms ook kan zijn, geloof ik dat wanneer je het niet meer ziet zitten, je toch kracht hebt om door te gaan.
Ik zelf heb minne periodes gehad in mijn leven en op die momenten wilde ik dat leven gewoon weg niet.
Laat ik eerlijk zijn, ik wil graag gelukkig zijn en als ik dat niet ben dan is het leven voor mij zinloos.
Op zo'n moment kan ik niet meer nadenken over dat mijn leven kostbaar is want op dat moment zie ik het niet meer als dragelijk of menswaardig.
Op die momenten ben ik blij dat er mensen zijn die mijn leven wel kostbaar vinden, die mijn leven wel de moeite waard vinden en mij dan op andere gedachtes proberen te brengen.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen graag dood zouden willen gaan, puur om geen pijn meer te hebben en of die pijn nu in je ziel of in je lichaam zit dat doet er niet toe.
Ik zelf haal dan veel kracht uit mijn geloof in Jezus, het geloof in een man die ooit eerder ondraaglijke pijnen heeft gehad en die zelfs door zijn vrienden in de steek gelaten werd.
Door dat ik dat geloof, ervaar ik op momenten wanneer ik de meest uitzichtloze gedachtes in mijn hoofd heb een bemoediging die mij toch ook steeds weer kracht geeft om door te gaan.
Dat maakt dat ik keuze loos tegen euthanasie aan kijk. Ik ben niet echt tegen maar ook zeker niet voor.
Ik begrijp wel dat mensen daar naar grijpen maar wat ik mij afvraag is of we een ander mens daar mee moeten opzadelen? Het is nog al wat vind ik. Iemand bewust helpen met dood gaan is enorm ingrijpend.
In Nederland mag alleen een arts dat maar ook voor die arts is het een daad die ingaat tegen dat wat hij/zij geleerd heeft, namelijk een leven redden.

- Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?

Ik kan me wel voorstellen dat de beginselen van dementie erg zwaar vallen voor een mens. Je bent je bewust dat je veel vergeet en ik kan mij best voorstellen dat dit enorm veel angst en onzekerheid opwekt.
Op het moment dat iemand volledig dement is (zo heb ik ergens gelezen) heeft deze persoon geen enkel besef van wat ie is vergeten. Ik vraag mij af of deze mensen dan nog wel besef hebben van een menswaardig bestaan? Misschien dat iemand hier mij duidelijkheid in kan geven.

Er zijn een boel zieke kinderen, kinderen met kanker, spierziektes, reuma etc.
Ik kan mij indenken dat je als ouders niet weet wat te doen als je kind zoveel ondragelijke pijnen heeft.
Je houd ontzettend veel van je kind en om te zien dat je kind veel pijn heeft gaat je door merg en been heen.
Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat ouders beslissen om een behandeling te stoppen.
Een behandeling stoppen zie ik niet als euthanasie maar een weg om het lichaam op eigen kracht te laten sterven.

Bij ons in de kerk heeft een tijdje terug een discussie avond plaatsgevonden welke ook is vastgelegd op film.
Ging ook over dit onderwerp maar dan vanuit de het oogpunt van twee artsen.

http://www.youtube.com/v/g6Gb8UoZ9lA