Bij mensen die ongeneselijk ziek zijn heb ik geen enkele probleem mee. Ja in mijn ogen mag dit ook.
Ik kan alleen maar respect hebben wanneer iemand zelf aangeeft dat hij/zij genoeg geleden heeft.
Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil
Ik ben wel van mening dat dit op voorhand geregeld moet zijn. Om het maar even cru te zeggen "bij z'n gezonde verstand". Maar aan de andere kant, wie ben ik omdat tegen te houden? Ik ervaar niet zijn lijden.
- Kan euthanasie bij kinderen (-> minderjarigen)?
Ik vind dat ik als ouder moet kunnen bepalen wanneer mijn eigen kind uitzichtloos aan het lijden is (dus echt een lijdens weg en aflopende zaak).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb beide kanten mee gemaakt.
Mijn oma was ongeneselijk ziek en haar hele lijf zat vol met kanker. Ze heeft het optijd zelf geregeld. De hele molen door om alles geregeld te krijgen, gelukkig voor haar is alles toen goedgekeurd. En toen de pijn ondragelijk werd hebben ze haar laten gaan.
Heel rustig en vredig verlopen. Al die tijd is ze thuis geweest, zoals ze zelf graag wilde.
Mijn opa had het niet op voorhand geregeld, mede doordat hij eerder al zoveel hartklachten heeft gehad.
Door een bepaald medicijn (hij is proefkonijn geweest, eigen keuze)was zijn hart toch sterker geworden. Tenminste laten we zo zeggen het bleef maar kloppen.
Maar de rest van z'n lijf was op.
Heel cru gezegd hij was al aardig op weg om weg te teren
Z'n hielpen waren grote open wonde's, z'n stuitje was 1 groot gat. En over de lucht die er van af kwam maar te zwijgen.
Hij lag 24 uur per dag aan de morfine.
Hij heeft gesmeekt in het ziekenhuis of ze hem alstublieft wilde verlossen van alles, maar dit werd geweigerd.
Uit pure wanhoop heeft hij zelfs gevraagd of mijn vader de grote spuit morfine in één keer leeg wilde spuiten (zo'n pomp die automatisch steeds een shot afgeeft, niet zelf regelbaar).
Gezien de hoogte van de dosis die hij al kreeg zou het op hem geen effect hebben, hooguit een paar uur lekker op slapen.
In dit geval vind ik dat ze vanuit het ziekenhuis naar hem hadden moeten luisteren en zijn wens voor euthanasie in werking moeten zetten.
Want uiteindelijk heeft hij de laatste maand van z'n leven in het ziekenhuis gelegen, waarbij mijn ouders gemiddeld 3x per week gebeld werden dat ze met spoed moesten komen....
Dit was gewoon voor hem mens onterend.
)