Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:46

cam schreef:
Bij de meeste bedrijven betaal je toch je eigen lunch ?

Als ik moest lunchen vanuit mijn functie (dus met klanten bv) was de lunch op rekening. En er werden aan mijn lunch in mijn pauze geen eisen gesteld.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:46

Laten we het dan omdraaien. Waarom nam je zelf geen lunch mee toen je op kosten van de baas mee kon eten als je zo graag een krentenbol wilde eten tijdens de lunch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:47

cam schreef:
Laten we het dan omdraaien. Waarom nam je zelf geen lunch mee toen je op kosten van de baas mee kon eten als je zo graag een krentenbol wilde eten tijdens de lunch?

Waarom zou je betalen voor iets wat je gratis kan krijgen? Een gegeven paard niet in de bek kijken noemt men dat.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:49

Als zij je lunch betalen mogen ze bepalen wat je krijgt, ze kunnen dit niet vragen als je het zelf moet meenemen/betalen. Dat ze junkfood liever niet willen oke, maar voor de rest, wat een onzin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:49

Ik vind zelf lunch betalen ook niet gek. Dat lijkt me bij de meeste bedrijven zo geregeld.

Ook ik doe gewoon mijn eigen boodschapjes en neem daarvan de lunch mee naar het werk.

Maar een werkgever die gaat voorschrijven wat ik wel of niet mag eten (en dan ook nog in een mijn ogen volstrekt belachelijke reden) gaat mij een tiental stappen te ver.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:50

Wauw, wat een reacties al!

Wat betreft de pauzes is het wel in orde. We krijgen 's middags allemaal om de beurt 3 kwartier pauze.

Deze beslissing is in een teamvergadering genomen. Dat betekent dat de vaste medewerkers hier wel een stem in hebben gehad, maar stagiaires/groepshulpen niet. Daar kan ik me op zich ook wel wat bij voorstellen, aangezien dat aanbod zo vaak wisselt.

Om in te gaan over de reactie van vette happen e.d., dat is op dit KDV helemaal niet aan de orde, de meesten zijn juist heel erg bezig met gezond eten. Het enige is dat iedereen daar een verschillende definitie van heeft. De een luncht thuis met veel fruit en noten, de ander eet macrobiotisch en zo heeft iedereen zijn eigen ding. Het KDV biedt zelf een vegetarische lunch aan. Zelf vlees op brood meenemen wordt vanuit dat oogpunt dan ook niet gewaardeerd.

Ik loop er nog niet zo lang stage, zal er dan ook geen groot punt van maken, maar persoonlijk vind ik het wel vreemd. Als kinderen ernaar vragen kun je ze prima uitleggen dat jij zelf je lunch van huis mee moet nemen en dat die daarom anders is dan de lunch van het KDV.

Ik vind verder ook dat er 2 kanten aan zitten. Enerzijds, als jij je lunch zelf mee moet brengen moet je -binnen redelijk grenzen- mee kunnen brengen wat jij wil, jij bent daarnaast ook zelf verantwoordelijk voor hetgeen jij in je mond stopt, zolang het geen gevolgen heeft voor jouw functioneren heeft een werkgever daar niets over te zeggen.
Anderzijds eet je samen met de kinderen. De kans is aanwezig dat er hierdoor onrust tijdens en over het eten ontstaat, daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat kinderen slechter gaan eten omdat ze zien dat er iets lekkerders aanwezig is wat zij ook willen.

Voor beide standpunten is naar mijn mening iets te zeggen, maar ik denk zelf dat de oplossing niet zit in ongeveer hetzelfde eten als de kinderen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:50

Amaris schreef:
Nou precies. Je hebt lunch voor kindjes en je hebt lunch voor Grote Mensen.

Wat is daar raar aan? Als je gaat uiteten krijgen kinderen toch ook vaak een kindermenu.
Of moet je dan ook uitleggen waarom kindlief een knakworst krijgt en pa een rode biefstuk eet...

Happy Meal dan ook maar afschaffen, want stel je voor dat je dat uit moet leggen.

Neeee.... ik kan er echt geen chocola(depasta) van maken.....

Als je gaat uiteten dan zet je de kinderen toch ook niet aan een gewone boterham en jijzelf die biefstuk?
Als je als lunch macaroni mee neemt heb je dus wel dat verschil wat ik aanhaalde.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:51

Vjestagirl schreef:
cam schreef:

Waarom zou je betalen voor iets wat je gratis kan krijgen? Een gegeven paard niet in de bek kijken noemt men dat.

Omdat je zin hebt in iets anders dan de lunch van de baas.
Ook al is iets gratis kan het toch zijn dat je liever iets anders eet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:52

fjordnina, maar nu begrijp ik het niet.
Waarom eet de leiding niet in die 3 kwartier?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:53

little_king schreef:

Zien eten, doet eten. Je kan de kinderen niet aan de lunch zetten en zelf niet eten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:54

little_king schreef:
Amaris schreef:
Nou precies. Je hebt lunch voor kindjes en je hebt lunch voor Grote Mensen.

Wat is daar raar aan? Als je gaat uiteten krijgen kinderen toch ook vaak een kindermenu.
Of moet je dan ook uitleggen waarom kindlief een knakworst krijgt en pa een rode biefstuk eet...

Happy Meal dan ook maar afschaffen, want stel je voor dat je dat uit moet leggen.

Neeee.... ik kan er echt geen chocola(depasta) van maken.....

Als je gaat uiteten dan zet je de kinderen toch ook niet aan een gewone boterham en jijzelf die biefstuk?
Als je als lunch macaroni mee neemt heb je dus wel dat verschil wat ik aanhaalde.

Nee... maar dat is meer omdat je in een restaurant gewoon geen boterhammen eet denk ik.

Als de leiding macaroni eet en het nodig vindt om dat uit te leggen (ikke dus echt niet) dan is een simpel

"ja Pietje ik heb straks geen tijd om warm te eten dus ik eet nu mijn macaroni en vanavond mijn boterhammen"

klaar.

dorientjuh

Ik vind ook dat je, als je je lunch zelf betaalt, je zelf mag bepalen wat je eet. Maakt niet uit wat. Bovendien, wat de een gezond vindt, vindt de ander niet gezond dus dat is een grens die niet gemakkelijk te trekken is.

liedje89

cam schreef:

Het is toch ook niet gezegd dat niemand dat ooit deed? Alleen nu is de standaard lunch niet meer te krijgen en wil men ineens eisen gaan stellen aan wat je mee neemt...

Ilja000

In de gehandicaptenzorg waar ik werk wordt pedagogisch mee-eten vergoed. Er zijn ook varianten waarin een bijdrage wordt gevraagd en ook situaties waarin je zelf eten meebrengt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:55

Fjordnina: binnen redelijke grenzen, ja. Maar ik heb het idee dat dat 'redelijke' een beetje verdwijnt. Geen vlees voor op je boterham, geen krentenbol... Ik vind verplicht vegetarisch eigenlijk al op het randje.

Maar als je wel zelf pauze hebt kun je in die pauze natuurlijk je 'echte' lunch eten (inclusief krentenbol of opgewarmde macaroni) en bij de kinderen gewoon voor de vorm een conformistische boterham meeeten.

Cam, ik begrijp echt niet wat je duidelijk wilt maken?

vuurneon

Re: Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:56

Zou wel makkelijk zijn als je gewoon een lijst zou krijgen met wat acceptabele lunches zijn om mee te nemen :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:58

Amaris schreef:
Nee... maar dat is meer omdat je in een restaurant gewoon geen boterhammen eet denk ik.

Als de leiding macaroni eet en het nodig vindt om dat uit te leggen (ikke dus echt niet) dan is een simpel

"ja Pietje ik heb straks geen tijd om warm te eten dus ik eet nu mijn macaroni en vanavond mijn boterhammen"

klaar.

Maar dan gaat je vergelijk mank :)

Ik kan me gewoon voorstellen dat hogerhand iets bepaald, vaak gebeurt dat door iets in het verleden wat niet door de beugel kon.
Grote Pietjes jullie eten voortaan zus en zo.

Ook gewoon klaar :)

En ze hebben 3 kwartier voor zichzelf, eten ze daar toch wat ze willen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:59

Ik ben 2 jaar lang locatiemanager KDV geweest en in die tijd is er een streng voedingsbeleid geschreven en geïmplementeerd.
Dat was toen de hype, want obesitas etc etc etc. (had geen enkel dik kind op mijn kdv van 140 kinderen..........)

Alles moest mager, geen vette worst meer, halvajam etc. Het ging echt nergens over, maar HET hoofdkantoor had het bedacht.
Zoals je zo'n kind als die van mij hebben die alles wat hij eet hard nodig heeft dus ook die magere/halva ellende geven?

Dus voor de uitzonderingen die er zijn (obesitas) wordt er een algemeen reglement geschreven. Ik moest het implementeren op mijn kdv en ga dat maar eens uitleggen. Maar goed, je bent manager of niet.

De PM-ers moeten pedagogisch mee eten. Dus inderdaad, als de kinderen eten, eten zij mee. Wel van datgene wat voorgeschreven is door de organisatie. Wil je afwijken? Dat kan, in je eigen pauze.
Werd het toch gedaan met de broodmaaltijd met de kinderen, dan tikte ik ze op de vingers.

De inkopen die ik deed voor het KDV werden in de koffie pauze (koek etc) ook verorbert door het personeel. Dan tik ik ze dus ook op de vingers, want budget moest ik in de gaten houden. Wil je iets lekkers bij de koffie dan neem je dat zelf mee.

In dit geval, vind ik het vreemd dat de PM-ers niet meer pedagogisch hoeven mee te eten, maar de organisatie nog wel wil bepalen WAT ze eten. Dat kan dus niet.

Overigens denk ik dat er wel behoorlijk bespaard kan worden op de kosten van het personeel wat mee eet. Wij waren een organisatie van rond de 65 KDV/BSO's etc. Ik had een locatie van 6 groepen, circa 25 man personeel. Reken eens uit je winst! Het gaat niet om dat ene boterhammetje. Maar in mijn geval zouden dat al minimaal 1 brood per dag schelen. Op jaarbasis dus best een kostenpost (beleg, boter etc nog niet meegerekend)

Ik ben ook benieuwd wat de OR te zeggen heeft. Of zij akkoord hebben gegeven. Aan de andere kant.............als dit net het bedrag is waarmee je je organisatie kunt redden (lees: baan kunt behouden) dan zou ik lekker brood zelf meenemen

Net als de rest van Nederland...............

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:03

liedje89 schreef:
cam schreef:

Het is toch ook niet gezegd dat niemand dat ooit deed? Alleen nu is de standaard lunch niet meer te krijgen en wil men ineens eisen gaan stellen aan wat je mee neemt...

Stel dat je thuis nooit brood eet (maar bv yogurt/fruit..) en op je werk eet je (gratis) verplicht mee, en ze veranderen de regels en je moet alles zelf meenemen.
Moet je dan verplicht brood in huis halen om op mijn werk mee te kunnen eten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:04

little_king schreef:

Die 3 kwartier gaat in vanaf 13.30 uur. Dat zou voor de eerste die met pauze gaat nog wel te doen zijn, voor de volgende die om 14.15 uur gaat wordt het al minder grappig en de 3e is pas om 15.00 uur aan de beurt. Tegen die tijd val je wel zo'n beetje om :D .

Zien eten doet inderdaad ook eten.

Ik zie zo niet meer wie het aanhaalde om de kwestie om te draaien, maar wil daar nog wel even op reageren. Het ging over waarom at je geen krentenbol toen de baas de lunch nog vergoedde en er nu wel een punt van maakt.

Het KDV eet naast vegetarisch ook biologisch. Het is prima dat het KDV dat aan wil bieden, maar mijn portemonnee kan die kar niet trekken. Prima als dat dan aangeboden wordt, maar om iemand op kosten te jagen kun je m.i. niet verlangen.

Overigens voor de macaroni-gangers onder ons :+ : Er is geen magnetron aanwezig, warme lunch/vervanging avondeten gaat bij ons dus niet op. Bij andere KDV zou dat misschien wel kunnen, dat weet ik niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:06

Ik eet mijn avondeten ook om 21:00 voor heen 21:30, alles went :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:10

Ja dat klinkt wel grappig, maar als je als leidster al vanaf god weet hoe vroeg met kinderen bezig bent wil je niet pas om 15.00 uur eten. Of je omvalt of niet.

Zou mijn bloedsuiker niet heel gelukkig van worden (en ik ook niet).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:10

Mag hopen dat ze je niet verplichten om zelf ook nog biologisch alles moeten kopen al is dat oncontroleerbaar natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:11

Dimple schreef:
Overigens denk ik dat er wel behoorlijk bespaard kan worden op de kosten van het personeel wat mee eet. Wij waren een organisatie van rond de 65 KDV/BSO's etc. Ik had een locatie van 6 groepen, circa 25 man personeel. Reken eens uit je winst!

Ik ben wel benieuwd. Natuurlijk krijg je grote bedragen als je het allemaal samenvoegt, maar relatief gaat het nog steeds niet om veel. Stel dat het je per personeelslid 20 euro in de maand kost, dan is dat nog steeds minder dan 2% van de kosten voor die persoon. (In werkelijkheid nog minder omdat een maandsalaris hoger ligt dan 1000 euro, en volgens mij zijn er ook financiele regelingen, juist omdat het gaat om lunch in werktijd.)
Daarnaast heb je denk ik niet elke dag 25 mensen met de lunch.

En hoeveel zou dat per kind zijn? Ik weet niet precies hoeveel begeleiding je hebt, maar neem bv 1 op 5, dan kost het per kind per dag ongeveer 20ct. Wat betalen ze voor een dag opvang?

Het maakt wel wat uit hoor. Maar tegelijkertijd moet je het ook in perspectief blijven zien. En ik zou ook erg benieuwd zijn of men op het hoofdkantoor ook allemaal z'n eigen lunches meeneemt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:16

@Dimpel
Ik denk ook, dat als het KDV zo graag wil dat het personeel mee eet, je evt een (kleine) bijdrage per dag zou kunnen vragen van (ong) 30cent per dag.
Of dat er per dag 1 mee eet (op kosten van de zaak) en de ander assisteert (helpen smeren/snijden) en die dan later, achter de schermen, zijn eigen eten op eet.

Ik ben blij dat er ook nog no-nonsense KDV zijn die (af en toe) tussen de middag gerust poffertjes bakken, een eitje koken/bakken en een tosti maken (die de kinderen zelf mogen beleggen met kaas/tomaat/ham).
Net zoals dat thuis wel eens gebeurd.