Stoppen met studie na vier jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stoppen met studie na vier jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:57

Wat ik zou antwoorden?

Dat het voor mij, in die functie, niet haalbaar was om af te studeren en (meer dan) fulltime te werken.
Dan zal ik uitleggen waarom, welke factoren (nieuw opgezet bedrijf, veel kinderziektes, rumoerige tijd etc).
En daarbij kan ik ook aantonen dat ik alles gehaald heb, behalve 1 essay en m'n scriptie.

En ik weet ook niet of een bedrijf of instelling dat prat gaat op diploma's wel bij mij past en of ik er dan wel zou willen werken (als ze er zo'n issue van maken)
Ik heb in mijn vakgebied (zorg/hulpverlening) inmiddels wel de ervaring dat diploma's niet veel zeggen (buiten verpleegkundigen om), als je het niet in je hebt kan je nog zo'n prachtig diploma hebben, maar daar red je het niet mee.
Je bent zelf het instrument en cliënten die interesseren diploma's echt niets, je moet met ze om kunnen gaan en ze kunnen begeleiden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:59

@Kanelly... probleem is dat je nu niet eens op gesprek mag komen om uit te leggen hoe het zit als er niet gewoon een diploma op je CV staat. Het is nu gewoon zonde om af te haken met het eind in zicht... je kan beter een papiertje hebben van een opleiding die misschien toch niet aansluit bij wat je wil gaan doen... dan helemaal geen papiertje omdat je met het einde in zicht toch gestopt bent.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:54

Ik stond 2 dagen geleden nog op het punt om te stoppen na 4 jaar,
op een 3 jarige opleiding. Ik ga nu mijn 5de jaar in en het is mij nog niet gelukt om een portfolio te maken die goedgekeurd werd.
Met veel tegenslag etc deels door geen begeleiding van school deels door mijzelf.
Ik ben dit jaar al begonnen met een nieuwe opleiding dus was voor mij de keus om te stoppen aantrekkelijk,
ookal vond ik het zonde om te stoppen na zoveel jaren dan verspild te hebben.
Maar ik ga er nu toch voor om het naast mijn andere studie nog te proberen af te ronden.
Ik zou het toch wel heerlijk vinden om alvast een papiertje op zak te hebben toch meer zekerheid.

Ik hoop dat je de motivatie nog kan vinden om ook net als mij nog door te gaan!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 21:38

@Kanelly: Het scheelt inderdaad als je gewoon op schema liep. Zo kun je aantonen dat je toch het niveau hebt.

@Twilight1: Goed dat je doorgezet hebt. Die motivatie probeer ik ook nog steeds te vinden. Het komt met ups en downs. Als ik hier de reacties lees die zeggen dat ik door moet gaan heb ik motivatie, een uur later weer niet.. Ik lijk wel een vrouw af en toe :+

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:53

haha ik heb mijn motivaties geput uit mijn toekomstplannen,
als ik mbo 3 afmaak mag ik in de 2de klas blijven van paardensport dat was de doorslag.
misschien is het voor jou dat je dan nog een hoger niveau of iets kan doen?
ik denk dat er zeker wel redenen zijn dat je denkt ja daarvoor ga ik het afmaken!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:25

Goede motivatie. Ik heb mijn propedeuse al een tijdje, dus mag eigenlijk al drie jaar doorstromen naar de uni. Daar voegt het halen van dit diploma niks aan toe. Al vind ik het wel een goed idee van je :) Ik moet alleen nog mijn trigger zien te vinden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:33

Mag je met dit specifieke propedeusediploma dan doorstromen naar de universitaire opleiding die jij wilt gaan volgen? Want het is volgens mij al jaren niet meer zo dat een willekeurig propedeuse diploma de weg opent naar een willekeurige universitaire opleiding.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:48

Nee, dat niet. Maar dat mag ik ook met mijn afgeronde hbo opleiding niet. Vandaar. Mijn vorige post ging puur over de meerwaarde van mijn diploma als ik eventueel een universitaire opleiding wil doen.

Ik zou graag diëtiek willen studeren, maar dan zit ik dus echt aan de vwo deelcertificaten vast. Ik heb nog wel een aantal tweede opties, maar mijn huidige opleiding was ook een 'tweede optie' dus ik ben bang dat het dan weer hetzelfde verhaaltje wordt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:51

Ik ben destijds gestopt met mijn studie. Toen ik na een jaar of 2 bericht kreeg van toen nog de IBG dat ik 33.000 euro moest terugbetalen was dat voor mij de! motivatie om toch nog binnen die 10 jaar mijn diploma te halen. Dat is gelukt. Heb nog steeds schuld maar slechts een deel hiervan.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:52

@Adin: Tsja dat is zeker een goede motivatie. Bij mij zou het 20.000 zijn, ook aardig wat.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:54

Diëtiek is toch een hbo opleiding?

Oa aan de Hanze in Groningen, maar ongetwijfeld nog genoeg andere hbo's. De eisen zijn:
Je moet een havo-, vwo- of mbo- (niveau 4) diploma hebben. Daarnaast
is goede kennis van scheikunde, biologie en Engels gewenst.
Na aanmelding krijg je een informatiepakket thuisgestuurd. Daarin staat
informatie over de motivatiebrief die je moet sturen. Verder vind je tips over
hoe je een eventuele achterstand op het gebied van scheikunde
en/of biologie kunt verkleinen, voordat je aan de opleiding begint.

http://www.hanze.nl/home/Schools/Academ ... Dietetiek/

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:58

@Miccamaaike: hbo en uni, maar ik ben enigszins uitgekeken op het hbo. Als ik namelijk eerst mijn p zou halen op het hbo zou ik nog een jaar langer bezig zijn. Natuurlijk zal het niveau etc. tussen de opleidingen onderling verschillen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:18

Ah ok, wist niet dat er ook een universitaire variant van was.
als je dat echt wilt gaan doen is het overigens nog niet eens zo gunstig om je hbo nu af te maken, gaat een hoop collegegeld kosten voor een 2e bachelor. Of zou een dietiek opleiding onder het kopje 'zorg' vallen? Dat zou dan weer een hoop schelen...

Overigens is de ene HBO opleiding de andere niet he..

Ben wel benieuwd waarom je klaar bent met t HBO en wat dan de voordelen van een universitaire studie zijn?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:28

Ik heb niet alles gelezen, maar het enige wat ik kwijt wil is: afmaken! Mijn inmiddels ex vriend heeft het ook laten liggen op zijn scriptie en zit nu met een fikse studieschuld (afbetalen tot aan zijn pensioen zo ongeveer). Ook al ga je er later niks mee doen, je hebt er altijd voordeel van. Al was het alleen maar dat je het hebt afgemaakt, daarna kun je nog van alles en nog wat gaan doen wat je wel leuk vindt. Je kunt het ook zo bekijken, hiervan leer je ook weer wat je wel en niet wilt. Is ook handig bij het ontdekken van wat je uiteindelijk dan wel wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:30

Ik ben wel gestopt na vier jaar HBO (dietetiek. :+) Heel leuk dat iedereen roept dat je heus wel geschikt bent als je al in het vierde jaar zit, ik ben de eerste drie jaar door gekomen door wilskracht en de angst om te falen. Toegeven dat dit niet mijn studie was voelde als zo'n grote mislukking dat ik heb proberen door te zetten. Tot mijn afstudeerstage kwam en ik uitsluitend in Goes geplaatst kon worden. Ik en al mijn familie wonen in het noorden van het land... Ik zag er zo erg tegen op om ergens een half jaar te zitten en alleen maar dat gezever van ik kan het niet, ik val niet snel genoeg af ect. aan te horen dat ik ben gestopt.

Mijn beste besluit ooit. Wat een last viel er van mij af. Alle mensen die zeggen dat het zonde is kunnen van mij de boom in. :+ Ik ben er zo blij mee. Ben direct daarna een nieuwe HBO studie gestart en zit nu in het derde jaar. Werk me een slag in de rondte om het financieel te kunnen bolwerken maar het is het waard. Voor mij dan.

TS, alle adviezen zijn heel goed bedoeld, maar de meeste staan niet in jouw schoenen. Ik snap heel goed de reacties dat het zonde is. Maar in mijn ogen mag je ook best afwijken van het sociaal geaccepteerde plaatje als dat voor jouw gevoel het juiste is. Ook met een vervolg studie.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 09:36

@Judith_ Damn, misschien hadden we elkaars scriptie kunnen schrijven :+ Het is ergens wel fijn om te weten dat er toch een aantal mensen zijn die zo laat gestopt zijn en nu happy zijn :) Ik zit nu een beetje in een tweestrijd, want uiteraard zou het zonde zijn om nu nog te stoppen. Al is dat misschien meer de sociale druk zoals jij zegt? Aan de andere kant is het doorzettingsvermogen en de wil om iets te doen waar ik geen zak aan vind compleet weg.

@Miccamaaike Het overheersende gebrek aan ambitie en de laksheid van de hele organisatie is iets wat mij ontzettend tegenwerkt. Daarnaast misschien ook de manier waarop je als student behandeld wordt. Je moet precies uitvoeren/ onderzoeken wat er in het protocol staat en er is vrijwel geen ruimte voor andere inzichten. Het is dus echt het 'applied sciences' principe waar ik een beetje mee zit. Universiteiten zijn toch meer gericht op het onderzoeken dan het toepassen van andermans onderzoeken. Misschien dat dit ook wel aan mijn opleiding ligt hoor, want ik geloof best dat het niet bij elke opleiding hetzelfde gaat.

Ook ben ik theoretisch sterker dan praktisch, dus misschien dat een universitaire opleiding in dat opzicht beter bij mij past. Wat ook meespeelt is dat ik ben opgevoed met het idee dat hbo en mbo valt onder het kopje 'niet intelligent.' En hoewel ik mezelf vertel dat dat onzin is, is het misschien wel een onderliggende gedachte dat hbo doen iets is voor mensen die op het VWO of op de uni gefaald hebben.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:50

Jouw verhaal is nu precies waarom mensen van mijn generatie vinden dat je niks kan met de "jeugd van tegenwoordig". Het leven bestaat niet uit alleen maar dingen doen die je leuk vindt. Als je later gaat werken, ook al is dat na de studie van je dromen, kom je ook altijd weer situaties tegen die je niet bevallen. Ook dan kan je er niet zo maar voor weglopen. Nu kost het je een fikse studieschuld dan ben je misschien verantwoordelijk voor een gezin en hypotheek etc. Je moet gewoon in het leven eens flink op je tanden kunnen bijten en doorzetten. Nu is de beste tijd om dat te leren.