Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Gezien ik een controlfreak/perfectionist ben kan ik die fouten dan weer niet loslaten en maak ik nog meer fouten
Heel vermoeiend voor mij geestelijk. Werken op kantoor of op een stal ofzo zou ik weer minder moeite mee hebben. Dan hoef je niet de hele tijd mensen aan te spreken en kan je ook gewoon je eigen ding doen op jouw tempo. Dan zou ik 11 uur alleen maar fijner vinden 
lifaya schreef:als ik een lange zware dag heb in de horeca ga ik fouten makenGezien ik een controlfreak/perfectionist ben kan ik die fouten dan weer niet loslaten en maak ik nog meer fouten
Heel vermoeiend voor mij geestelijk. Werken op kantoor of op een stal ofzo zou ik weer minder moeite mee hebben. Dan hoef je niet de hele tijd mensen aan te spreken en kan je ook gewoon je eigen ding doen op jouw tempo. Dan zou ik 11 uur alleen maar fijner vinden
TS, weet niet in welke branche jij werkt? Heb er waarschijnlijk overheen gelezen
Vooral kassawerk is best slopend ookal snappen mensen die het nog nooit gedaan hebben dat niet. Ik werk in een erg druk filiaal van de Kruidvat en dat is echt hollen en vliegen met mensen helpen/adviseren/aanwijzen etc. En er gaat altijd wel wat fout bij de kassa omdat mensen er toch achter komen een product niet te willen die ik net heb aangeslagen. Dan moet er iemand bijgeroepen worden omdat ikzelf geen correcties mag uitvoeren (werk er net 2 maanden als bijbaantje en voor die correcties moet je een cursus gevolgd hebben) Als ik dan niet hoef bij te springen bij de kassa als het druk wordt en een 'taak' krijg (bijv. een kopstelling aanvullen/ordenen/prijzen) kom ik weer even tot 'rust' omdat ik mijn eigen gang kan gaan 
sallandval schreef:Ik snap de mensen niet die zeggen dat de een de ander niet is; de ene baan is toch ook de andere niet? Ik snap dat TS een beetje twijfelt en onzeker is of ze het aankan; maar wie zegt dat het allemaal niet meegevallen is en ze die 11u niet bij wijze van spreken fluitend heeft gewerkt? Burnouts en depressies zijn slopend maar gaan als je goede therapie hebt ook over. Dan is er geen reden om aan te nemen dat je de rest van je leven nog maar op halve kracht kunt leven.
sallandval schreef:Ik snap de mensen niet die zeggen dat de een de ander niet is; de ene baan is toch ook de andere niet? Ik snap dat TS een beetje twijfelt en onzeker is of ze het aankan; maar wie zegt dat het allemaal niet meegevallen is en ze die 11u niet bij wijze van spreken fluitend heeft gewerkt? Burnouts en depressies zijn slopend maar gaan als je goede therapie hebt ook over. Dan is er geen reden om aan te nemen dat je de rest van je leven nog maar op halve kracht kunt leven.
moonfish13 schreef:Halve kracht is wat anders dan in je revalidatieperiode klakkeloos over gaan op 11 uur..
Bij een burn out gaan er niet alleen geestelijk dingen fout, ook lichamelijk en dat kan soms echt hardnekkig zijn om weg te krijgen.
Maar daar heeft de gemiddelde burger dus geen kaas van gegeten inclusief de meeste psychiaters dus dat laat ik voor wat het is.
sallandval schreef:moonfish13 schreef:Halve kracht is wat anders dan in je revalidatieperiode klakkeloos over gaan op 11 uur..
Bij een burn out gaan er niet alleen geestelijk dingen fout, ook lichamelijk en dat kan soms echt hardnekkig zijn om weg te krijgen.
Maar daar heeft de gemiddelde burger dus geen kaas van gegeten inclusief de meeste psychiaters dus dat laat ik voor wat het is.
Een burnout is iets anders dan een depressie, een zomerbaantje is ook iets anders dan school en TS is iemand anders dan jij. TS geeft zelf eigenlijk al aan dat haar grootste probleem is dat ze zich bij voorbaat (te) grote zorgen maakt en dat ze teveel beren op de weg ziet. In dat geval is het slechtste advies om haar angsten teveel voorrang te geven op haar rationele denkvermogen.
Burnout en depressie lijken misschien veel op elkaar maar zijn in een aantal opzichten tegenovergestelden. Een burnout komt door te graag willen (of van jezelf móeten) en te lang doorgaan zodat het lichaam het opgeeft; "ik wil wel maar ik kan niet (meer)". Een depressie is het onvermogen om een toekomstbeeld op te bouwen en daardoor de motivatie niet op kunnen brengen; "ik kan wel maar ik wil (dít) niet". Bij jonge mensen is dat vaker een identiteitscrisis (wie ben ik, waar moet ik heen met mijn leven, is dit wel wat ik wil gaan doen?) dan een overbelasting zoals bij een burnout (hoe vind ik de balans in mijn leven, hoe kan ik zowel geven als nemen, hoe zorg ik voor genoeg positieve energie leverende activiteiten in mijn drukke bestaan?). De oplossing ligt dus ook vaak in een heel andere hoek (ruimte maken voor jezelf versus een authentiek levensdoel vinden).
Als TS inderdaad depressief is geworden tijdens of misschien wel dóór school kán dit baantje misschien juist een eye opener zijn dat de opleiding het misschien niet is voor haar maar dat ze wel degelijk plezier kán hebben en dat haar kwaliteiten wel degelijk een plek hebben in de maatschappij. Dat is natuurlijk geen zekerheid, maar door het bij voorbaat uit te sluiten maakt ze het zichzelf moeilijker dan het al is.
. savasan schreef:Ik ben net thuis, de 11 uur waren uiteindelijk 12 geworden omdat de winkel nog gesloten moest worden.
Lichamelijk gaat alles prima. Ik heb heel de dag gestaan en ik voel er niets meer van nu ik eventjes zit.
Geestelijk daarentegen merkte ik na 10 uur al dat ik op begon te raken, en na 11 uur wist ik zeker dat ik geen leuke avond voor de boeg had.
Het lastige is dat ik van het 'doorgaan tot je neervalt' ben, wat waarschijnlijk gedeeltelijk ook een oorzaak is van mijn depressie. Zolang ik niet door mijn benen zak zul je mij niet zien opgeven. Ik heb mezelf waarschijnlijk vandaag wat te ver gepusht, maar ik ben wel blij dat ik het vol heb kunnen houden.
Ik weet dat er mensen zijn die langer werken dan ik, en mensen die meer werken dan ik. Dat begrijp ik, en ik zou als ik gezond was er niets over zeggen. Alleen is de situatie behoorlijk anders nu ik ziek ben. Ik heb niet de energie, focus, en doorzettingsvermogen van een 'gezond' iemand.
Heel erg bedankt voor het advies, ik heb er heel veel aan gehad.
Voor nu als ik 1x in de week zo ingezet word zal ik niets doen. Zodra dat vaker wordt zal ik waarschijnlijk met de planner een gesprekje aangaan.