Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:21

Mandy_89 schreef:
Ik ga vandaag een brief schrijven met de uitleg erin, dat is denk ik beter dan bellen.
Dan kan is het allemaal wat beter verwoorden, van de situatie daar en hoe ik mij erbij voel.

@anneliesdj: maar die 16 jarigen hebben wel 3 maanden meer ervaring dan ik in deze branche.

Uit jou verhaal maak ik 2 dingen op:
1: je hebt niet de meest prettige baas om voor te werken en hij/zij walst behoorlijk over het personeel heen
2: horeca is niet jou ding, te druk/stress enz.

Ik vind een brief schrijven prima maar ga er naar toe en leg persoonlijk die brief daar neer. Ga niet dat ding op de post doen en dan zitten afwachten wat er uit komt. Je hebt je ziek gemeld, ok, snap het wel. Maar je kan geen dagen 'ziek' thuis zitten en afwachten of er reactie op die brief komt.

Wees zo verstandig en volwassen dat je een gesprek daar aangaat waarin je aangeeft dat je het niet trekt om verschillende redenen en dat je niet verder wilt werken daar. Dat kan je heel mooi doen aan de hand van die brief.
Loopt het gesprek uit de hand dan is het makkelijk: opstaan en wegwezen.

Voor een volgende baan: let er op dat je gewoon een contract krijgt.
Een loonverklaring voor de belastingdienst is echt geen contract. Daarbij hoor je een van beide zijden getekend contract en zelf in je bezit te hebben en bij je baas in het personeelsdossier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:24

Mandy_89 schreef:
Ik ga vandaag een brief schrijven met de uitleg erin, dat is denk ik beter dan bellen.
Dan kan is het allemaal wat beter verwoorden, van de situatie daar en hoe ik mij erbij voel.

@anneliesdj: maar die 16 jarigen hebben wel 3 maanden meer ervaring dan ik in deze branche.

Dat maakt niet uit, je hebt een inwerktijd van een dag of 5 en daarna moet je gewoon kunnen presteren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:26

MarliesV schreef:
Voor een volgende baan: let er op dat je gewoon een contract krijgt.
Een loonverklaring voor de belastingdienst is echt geen contract. Daarbij hoor je een van beide zijden getekend contract en zelf in je bezit te hebben en bij je baas in het personeelsdossier.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat je niet weet of je nu wel of geen contract hebt.
Je bent 23 jaar, werkend en hebt zelfs een koophuis, dan zou je toch verwachten dat je je zaken wel op orde hebt.

unihorses

Re: Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:31

hmm, dit klinkt wel bekend.... heb toch zoooooon vermoeden over welke horecagelegeheid dit gaat...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:37

Volgens mij zou de informatie van de TS over 90% van de horeca gelegenheden in NL kunnen gelden.

Mijn mening; in de horeca moet je keihard kunnen werken, zonder al te veel waardering. Klanten geef soms een aardig complimentje, maar het grootste deel van de tijd moet je vooral rennen en doorgaan. Eten als het druk is in het cafe/restaurant... dacht het niet. Gewoon doorwerken. Het moet je liggen. Als je dan ook nog geen leuke baas en collega's hebt, dan is de pret er snel vanaf.

Edit: ik vond het altijd heerlijk om in de horeca te werken. Met een gaaf team een vol restaurant soepel laten lopen. Niks leukers dan dat :D
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 02-07-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:40

Ik vind dat eigenlijk maar vreemd. Aan alle kanten wil men de uitval voor de arbeidsmarkt beperken en de zorgkosten omlaag. Het eerste wat me dan te binnen schiet is om te zorgen dat werk gewoon redelijk is, zonder het extra ongezond te maken. Zowel langdurig doorwerken zonder eten als regelmatig uitgekafferd te worden is ongezond. En volgens mij volstrekt niet nodig met een iets betere planning. En ik denk ook niet dat het werk er beter of efficienter door uitgevoerd wordt op deze manier.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:43

Horeca is gewoon keihard werken. Eten kan niet als het druk is, dus dan wacht je. Maar er is een verschil tussen prettige werksfeer en geen prettige werksfeer. Voor mijn team ren ik me rot, want dat doet iedereen bij ons. Als mijn baas me zou afkatten en kleineren zou ik 't ook snel gezien hebben. Ik werk hard, maar er word ook goed voor me gezorgd wat dat betreft. Er zitten wel een aantal 'maren' aan natuurlijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:58

Is niet vreemd. Er is nu eenmaal werk dat niet zo te regelen is en horeca is daar een voorbeeld van. Als tussen de middag iedereen even wil komen eten en ze maar een uurtje middagpauze hebben dan ga je niet zelf even een broodje eten. Tegen 14u is al dat volk weer vertrokken naar z'n werk en kan jij wel even iets eten.
Vaak genoeg avonddiensten gedraaid, begon om 17u en als het dan druk was kon ik zelf eten tegen 1u 's morgens, als ik dan nog honger had (honger gaat over, ook als je niet eet). In dat restaurant mochten we drinken en eten zoveel we wilden, maar na de klanten/op rustige momenten. Dus had ik een cola'tje staan of een koekje of een hapje. Maar ik liet geen klanten wachten.
Je weet dat je zo'n dingen kan verwachten als je de horeca ingaat. Ikzelf heb er geen problemen mee om hard te werken, lange dagen te maken of maaltijden over te slaan.
Maar ik laat me niet uitkafferen door een werkgever. Vind ik de baan de moeite waard en denk ik dat er met de baas te praten valt dan probeer ik een gesprek. Gaat dat niet dan kunnen ze een ander zoeken.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:08

Ik zou een gesprek aangaan en ontslag nemen. Ben je er gelijk vanaf ipv dat je er tegenaan blijft hikken

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:30

Mandy_89 schreef:
Hoi Allemaal. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik werk nu sinds eind April bij een horeca bedrijf, in het begin leek het nog leuk. Maar na een korte periode zag ik al dat de baas iedereen de grond in loopt te trappen en op loopt te jutten dat ze nog sneller moeten werken. Na 2 weken begon ze ook bij mij te schreeuwen dat ik vanwege mijn leeftijd net zo hard moest kunnen werken als 2 16 jarigen. (terwijl ik voorheen nooit bij een horeca bedrijf gewerkt had, dus geen ervaring)

Nu weet ik dat, maar ben ik dus de hele dag aan het stressen en als een gek aan het werken, en je wordt constant in de gaten gehouden dat als je maar 1 momentje even niet snel genoeg doorwerkt, je gelijk een boos en schreeuwend persoon achter je hebt staan. (en dat ook om 16.00 smiddags terwijl de laatste pauze om 10.00 sochtends was en je tussendoor niet kunt eten, ik was laatst zo slap en duizelig van de honger dat ik bijna flauw viel)
En dan zie je weer iemand huilen omdat die weer uitgekafferd is, ik kan er gewoon niet meer tegen. Vandaag had ik vrij, maar morgen om 09.00 moet ik er weer staan. Ik ben nu echt op zon punt van ik ga ver weg van hier en kom morgen niet. Ik zet mijn telefoon uit en kom daar nooit meer weer.

Wat zou jij doen in zo'n geval?

Ik ben al druk bezig met ander werk vinden maar dat gaat niet zo snel, zonder deze baan zou ik ook een tijdje rond kunnen komen. (heb een honden trimsalon waar ik mee bijverdien, maar niet genoeg om van rond te komen, ik zal dan wel gedeeltelijk mijn spaarrekening nodig hebben)
Verder heeft mijn vriend een goede baan en betaald hij de vaste lasten, waarvoor ik hem een vast bedrag in de maand stort, wat ik dan niet meer zou kunnen. Maar ik vind het voor mijn gevoel weer niet eerlijk tegenover hem, om met dit werk te stoppen, waardoor hij hogere lasten gaat krijgen. Dat is het grootste punt wat mij tegenhoud, anders was ik er na 3/4 weken al mee gestopt.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mandy

Ziek melden en naar je arbo arts gaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:04

unihorses schreef:
hmm, dit klinkt wel bekend.... heb toch zoooooon vermoeden over welke horecagelegeheid dit gaat...

Ben heel benieuwd dan, laat eens horen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:09

anneliesdj schreef:
unihorses schreef:

Ben heel benieuwd dan, laat eens horen?

van der vogel om het maar niet googlebaar te maken ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:09

Ik ben het met Courses eens. Horeca is idd geen stiel waar je lekker rustig aan kan doen, maar als er geen verbondenheid baas-team is en ook geen teamspirit dan is het gewoon niet leuk werken. Dat horeca een harde stiel is, zou niet meteen mogen betekenen dat de baas je maar mag afzeiken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:12

Kies voor jezelf! Bel gewoon op en zeg dat je niet meer komt werken simpel zat. Als je er nog maar zo kort werk heb je ook geen opzegtermijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:13

Maar is het echt afzeiken, of heeft haar baas gewoon het gevoel dat ze niet op haar kunnen presteerd?
Dat is nogal breed te interpreteren en degene om wie het gaat vat het al snel negatief op, ookal is dat niet zo bedoeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:01

Ik zou zoiezo niet uit je zelf weggaan. Je loopt dan de kans mis op eventuele uitkeringen als je daar recht op hebt en wanneer je uit jezelf ergens vertrekt vis je naast het net.
Ik zou me ziekmelden. Gewoon puur om het feit dat je bijna tegen een overspannenheid aanloopt en een flinke klacht tegen die vent indienen, issie nou helemaal betoeterd?
Heb je ook functioneringsgesprekken? Misschien is het handig om dan eerst een gesprek aan te gaan en te vragen wat er verbeterd moet worden en daar aan werken. Mocht dit het niet worden, dan zal ik het eerste beste baantje, al is het schoonmaakwerk of ander werk aanpakken en daar vertrekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:25

Mandy_89 schreef:

Ik zou eerst even contact opnemen met de arboarts voordat je dingen zwart op wit neerzet. Want wat je zwart op wit neerzet, daar kun je niet meer omheen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:02

Ik heb ooit een baas gehad waarvan je moest in en uit klokken als je naar de toilet ging, je kreeg 10 minuten per week!! Ging je daarover heen kreeg je een gesprek..

Ik heb me nooit ziek gemeld, ik vind dat niet netjes tegenover je collega's en ik vind niet dat je op die manier moet handelen.
Of je neemt ontslag en zoekt wat anders, of je zet je in tot de tijd dat je wat anders hebt en neemt dan ontslag.

Mijn dat zou mijn mentaliteit zijn..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:05

Mandy_89 schreef:
Hoi Allemaal. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik werk nu sinds eind April bij een horeca bedrijf, in het begin leek het nog leuk. Maar na een korte periode zag ik al dat de baas iedereen de grond in loopt te trappen en op loopt te jutten dat ze nog sneller moeten werken. Na 2 weken begon ze ook bij mij te schreeuwen dat ik vanwege mijn leeftijd net zo hard moest kunnen werken als 2 16 jarigen. (terwijl ik voorheen nooit bij een horeca bedrijf gewerkt had, dus geen ervaring)

Nu weet ik dat, maar ben ik dus de hele dag aan het stressen en als een gek aan het werken, en je wordt constant in de gaten gehouden dat als je maar 1 momentje even niet snel genoeg doorwerkt, je gelijk een boos en schreeuwend persoon achter je hebt staan. (en dat ook om 16.00 smiddags terwijl de laatste pauze om 10.00 sochtends was en je tussendoor niet kunt eten, ik was laatst zo slap en duizelig van de honger dat ik bijna flauw viel)
En dan zie je weer iemand huilen omdat die weer uitgekafferd is, ik kan er gewoon niet meer tegen. Vandaag had ik vrij, maar morgen om 09.00 moet ik er weer staan. Ik ben nu echt op zon punt van ik ga ver weg van hier en kom morgen niet. Ik zet mijn telefoon uit en kom daar nooit meer weer.

Wat zou jij doen in zo'n geval?

Ik ben al druk bezig met ander werk vinden maar dat gaat niet zo snel, zonder deze baan zou ik ook een tijdje rond kunnen komen. (heb een honden trimsalon waar ik mee bijverdien, maar niet genoeg om van rond te komen, ik zal dan wel gedeeltelijk mijn spaarrekening nodig hebben)
Verder heeft mijn vriend een goede baan en betaald hij de vaste lasten, waarvoor ik hem een vast bedrag in de maand stort, wat ik dan niet meer zou kunnen. Maar ik vind het voor mijn gevoel weer niet eerlijk tegenover hem, om met dit werk te stoppen, waardoor hij hogere lasten gaat krijgen. Dat is het grootste punt wat mij tegenhoud, anders was ik er na 3/4 weken al mee gestopt.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mandy

horeca is hard werken, maar niet uitgekafferd worden door je werkgever!!!
ik trok dan gewoon mijn mond open tegen haar,, als het niet goed genoeg is bekijk ze het maar
beter geen werk dan zo'n werkgever,,, bah

succes ermee

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:03

Pascal schreef:
Ik heb ooit een baas gehad waarvan je moest in en uit klokken als je naar de toilet ging, je kreeg 10 minuten per week!! Ging je daarover heen kreeg je een gesprek..

Ik heb me nooit ziek gemeld, ik vind dat niet netjes tegenover je collega's en ik vind niet dat je op die manier moet handelen.
Of je neemt ontslag en zoekt wat anders, of je zet je in tot de tijd dat je wat anders hebt en neemt dan ontslag.

IMO is dat ook de juiste mentaliteit. +:)+ Ziek melden, doe je alleen als je ziek bent.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 02:05

Ik vind in dit geval ziek melden ook uitstellen.. Idd. Kies voor jezelf.

Weet je al wat je doet TS?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:46

Hoe meer je tegen zo'n gesprek opziet, hoe makkelijker het is. En als je belt om op te zeggen dan kan hij boos worden, maar je als het te erg wordt (zorg dat je niet alleen bent) kan je de hoorn erop gooien (figuurlijk dan :+ )

Heel veel succes, want zo wil niemand behandeld worden (en dat zou ik ook zeker zeggen als dat lukt, want anders heb jij het gedaan en je gaat echt weg om hem) ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:04

Pascal schreef:

Eens, ik sta er gewoon van te kijken hoeveel mensen er zeggen "ziekmelden".
In de 6 jaar dat ik bij mijn huidige baas werk, heb ik me 2x ziekgemeld, waarvan 1x een dikke week op bed gelegen en de andere week echt een fikse griep te pakken maar omdat collega's ook al ziek waren, heb ik toch gewerkt. Klanten verklaarden me voor gek, maarja ach, ik kon nog lopen toch :=.
Nee, ben echt niet van de mentaliteit om je om zulke dingen ziek te melden. Ga een gesprek aan met je baas, wellicht opent dat zijn ogen wel?
Zo te horen heeft namelijk nog nooit iemand die stap gezet. Misschien weet hij helemaal niet hoe hij handelt of heeft hij niet door dat het zo grof overkomt?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:16

Ik begrijp je volkomen TS.

Ik had dan wel geen baas die tegen ons tekeer ging. Het was een groot bedrijf met 2 directeuren, meerdere managers op verschillende afdelingen, etc.
Schreeuwen was bij ons niet aan de orde, maar wel achterbaks.

Onderling verraad was de orde van de dag.

Ook ik was vrijwel nooit ziek. In de jaren dat ik daar gewerkt heb, ben ik 1 keer 3 dagen thuis gebleven met erge griep. En 1 keer een week nadat ik met mijn paard op het asvaalt over de kop ben gegaan en helemaal in de kreukels lag.
Ik kon niet lopen, mijn linkerarm lag zo erg open dat je op 1 plek het bot kon zien.

Ze geloofde me niet. Ik MOEST naar kantoor komen.
Mijn vriend heeft die dag vrij genomen van zijn werk om mij naar kantoor te brengen. Ik moest wel. We hadden net ons huis gekocht. Ik moest mijn baan behouden.
Ik was wazig. Met een zware hersenschudding zat ik kotsend in de auto.
Eenmaal aangekomen moest ik de auto uit. Ik had nog nooit zo'n erge pijn in mijn been gevoelt.
Mijn manager zag dat het niet goed zat, maar bleef aandringen dat ik die dag moest blijven om te werken. (O.a. orders inboeken op de computer)

Na een gesprek van +/- een half uur ben ik alsnog weer naar huis gegaan. Boos, verdrietig en met heel veel pijn.

Nadien heb ik mijn ongenoegen op bokt gezet. Gewoon om het van me af te schrijven. Meningen van andere te lezen.
Lag het dan toch aan mij? Was ik een watje? Had ik gewoon moeten gaan werken die dag?
Tja, ik was jong en naïef.

Uiteindelijk hebben ze mijn topic op bokt gelezen en ben ik ontslagen. Door de crisis moesten er sowieso mensen uit. Maar door mijn topic op bokt hadden ze mij uitgekozen.
Haal hier je voordeel uit. Vraag of ze het topic willen verwijderen ;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 10:11

het probleem is opgelost, ik heb ontslag genomen.