Ik ben het met je eens dat je niet het hoogste van het hoogste hoeft te halen om in het leven succesvol te zijn of om veel geld te verdienen.
Maar ik neem aan dat je wel leuke dingen wilt kunnen blijven doen of in ieder geval niet elk eindje aan elkaar wilt knopen later, mocht het mis gaan.
Met alleen een havo-diploma kom je in deze tijd en ook later gewoon slecht aan de bak. Ik zou toch wel doorleren, gewoon als back-up, omdat het verstandig is.
Omdat je meer kans hebt op een redelijk betaalde baan, waarmee je in ieder geval een inkomen hebt waarmee je een normaal leven kunt hebben.
Het is geen garantie, maar met alleen een middelbareschooldiploma weet je zeker dat je moeilijker goed betaald werk zult vinden.
Ik hoop natuurlijk dat je dromen zullen slagen en uitkomen, maar echt een back-up is gewoon handig en verstandig en heeft niks te maken met succesvol en veel geld etc.
Je wilt een eigen bedrijf gaan starten, je weet nog niet wat dat geeft niet, maar waarom ga je dan geen opleiding doen in die richting? (HBO: CE of SBRM)?
Ik dacht ook veel te weten over ondernemen en alles wat erbij komt kijken, ik had al een eigen bedrijf op dat moment, maar toch heb ik veel geleerd van mijn studie en nog steeds.
Mijn bedrijf loopt goed en zie nu ook geen redenen dat het mis zou gaan, maar misschien is dat over 5 of 10 jaar wel heel anders, of wat als mijn partner overlijdt... het kan.
Voor de zekerheid ben ik toch weer gaan studeren, omdat ik met mijn middelbareschooldiploma en een mbo-diploma tegenwoordig niet veel voor het uitzoeken heb mocht het toch ooit mis gaan.
En ik leer er heel veel van wat ook weer ten goede komt van ons bedrijf. Volg ook een studie in die richting en dat scheelt weer stagelopen.
Verder moedig ik je dromen echt aan, vooral doen, maar blijf wel realistisch.