Autisme en regulier onderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:00

Ik doe de lerarenopleiding en ik loop op dit moment stage op een klas (geef ik dus ook al volledig les) met een jongen die autistisch is. Hij is naar zijn klasgenootjes nog vrij sociaal, maar zodra je hem aanspreekt op bepaald gedrag klapt hij volledig dicht. Hij schreeuwt, gooit met dingen, valt zijn klasgenoten aan, echt tot op het punt dat je niet meer weet wat je moet doen. Ik wil heel graag zeggen dat ik als docent leer hoe ik moet omgaan met dat gedrag en ik zou het graag willen leren, maar we leren het niet. Als zo'n jongen compleet flipt sta ik met mijn handen in mijn haren omdat ik gewoon geen idee heb hoe ik hem kan kalmeren. De nieuwe aanpak op mijn stageschool rondom deze jongen is dan ook "negeren". Als hij iets storends doet moeten we dit maar laten gaan omdat hij niet aangepakt kán worden. Klasgenoten vinden dit niet eerlijk natuurlijk, "maar B doet het ook en hij moet niet weg!" "waarom krijgt B nooit straf als hij op de tafels staat?". En ja, zie dan maar eens uit te leggen dat die jongen gewoon een beetje anders is en dat hij daarom anders behandelt wordt. Zijn klasgenoten gaan zijn gedrag imiteren, ik had laatst een jongen die ook weigerde om mijn klas te verlaten dmv gooien met stoelen/tafels naar klasgenoten. Maar ja, wat doe je dan? Bij de één maken we om dat soort gedrag een uitzondering, bij de ander moeten we de ouders bellen en extra boos worden.

Daarbuiten weet ik nog wel dat wij een meisje in onze klas hadden op de middelbare school met het syndroom van Asperger. Zij was vanaf het begin al een beetje een buitenbeentje, en toen wij als klas te horen kregen dat zij autistisch was, was het hek al helemaal van de dam. Kleine dingetjes kwamen naar buiten, bijvoorbeeld dat zij als 13-jarig meisje een vriendje had van 6 omdat "hij haar tenminste begreep". Zodra je wat volwassener in het leven staat begrijp je dat meer en vind je dat schattig, maar als je zelf van die leeftijd bent en je stelt je voor dat een klasgenoot verkering heeft met iemand die jonger is dan je broertje dan is dat iets om diegene mee te pesten. Ik durf dan ook wel te zeggen dat, dat meisje écht gepest is in de klas. Zij sprak regelmatig als ze boos werd over dat ze zelfmoord ging plegen door "ons" (ik heb gelukkig nooit bij de pesters gezeten omdat ik zelf ook gepest werd in de klas, maar je blijft verantwoordelijk voor dat soort dingen als klas, ik had er ook wat van kunnen zeggen). Meisje was in die gevallen ook echt niet meer te kalmeren, door niemand, zelfs niet door haar ouders.

Persoonlijk heb ik dus eigenlijk alleen maar negatieve ervaring met autistische kinderen in het reguliere onderwijs. Ik wil graag leren hoe ik moet omgaan met situaties waarin autistische leerlingen gedrag vertonen waar ik niks mee kan, maar de opleiding biedt het nou eenmaal niet aan. Ik durf niet te zeggen dat ook maar één van mijn collega's op stage ook maar een flauw benul heeft hoe ze om moeten gaan met kinderen die zulk gedrag vertonen. Wel denk ik dat het voor sommige autistische kinderen juist goed zou kunnen zijn. Je kunt autistische kinderen immers niet van sociale ontwikkeling af houden. Ik wil best geloven dat sommige autisten (blegh, ik haat dat woord heel erg) juist leren hun gedrag beter onder controle te krijgen door in een "normale" sociale situatie geplaatst te worden voor hun leeftijd.
Al met al vind ik het dubbel. Als docent zou ik zeggen, liever niet in het reguliere onderwijs, tot er mogelijkheid komt voor docenten om hiervoor opgeleid te worden.. Maar uit het oogpunt van autistische kinderen en hun ouders (!!) zou ik zeggen dat het wellicht in sommige gevallen juist beter kan zijn.

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19165
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:14

Emma, Wat vervelend dat je op je opleiding niet leert om met daar soort mensen om te gaan.

Ik weet dat ik als kind ook ontzettend woedend kon worden. maar dat kwam vaak omdat ik niet snapte wat er bedoeld werd. ik meende echt dat iik het wel goed deed. waar ik op de basisschool het meeste problemen mee had was dat ik gewoon he-le-maal niks van de hele wereld snapte. het was echt de wereld en ik.

Als ik zo woedend was, kon je zeggen wat je wou, maar het lande gewoon niet. het enige wat werkte was aflaten koelen, thuis meestal boven op mijn eigen kamer.

De woede kwam vaak omdat het op dat moment vaak allemaal veel te veel was. de druk was groot, de chaos in mijn hoofd compleet en ik snapte het gewoon niet meer.

Anoniem

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:21

Dat hoor ik ook voornamelijk van die jongen, ik heb echt wel goede gesprekken met hem kunnen hebben en daar komt dan ook wel uit dat hij soms gewoon heel boos wordt en dat hij dan gewoon even moet afkoelen. Maar als mijn andere leerlingen boos worden of het ergens niet mee eens zijn mogen ze van mij maar gewoon weer gaan zitten en daar lekker boos zijn. Deze jongen echt op de gang laten afkoelen zou dan weer oneerlijke behandeling zijn en dat vind ik lastig.

Ik vind het echt een tekortkoming in de opleiding hoor.. Je zal in elke klas wel "probleemkinderen" op wat voor manier dan ook tegenkomen en dat er ons bijna niet geleerd wordt om daarmee om te gaan is gewoon een beetje apart.

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19165
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:26

Lastig, toch denk ik dat het wel beter is voor die jongen als hij even de gang op mag om eventjes rust te creëren.

Om wat voor groep gaat het? Misschien is het een idee om eens uit te leggen wat er met hem aan de hand is waarom dat hij dan beter eventjes op de gang moet?

Anoniem

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:31

Het gaat om een 1 havo/vwo klas. Gelukkig hebben 90% van de leerlingen er wel begrip voor, het is ook wel uitgelegd in de klas. Helaas zitten er toch een paar tussen die dan dezelfde "speciale" behandeling willen of het niet willen begrijpen. Dat zijn de leerlingen waar ik dan moeite mee heb..

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19165
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:49

Emmaa_ schreef:
Het gaat om een 1 havo/vwo klas. Gelukkig hebben 90% van de leerlingen er wel begrip voor, het is ook wel uitgelegd in de klas. Helaas zitten er toch een paar tussen die dan dezelfde "speciale" behandeling willen of het niet willen begrijpen. Dat zijn de leerlingen waar ik dan moeite mee heb..


Ow ik meende echt dat het basisonderwijs was. Sorry.

Als zij niet normaal willen doen omdat zij vinden dat ze net zo behandeld moeten worden dan stuur je ze toch naar de congierge, of wat voor persoon er over eruitgestuurde kinderen gaat?

Hoe doen de andere leerkrachten dat? misschien is het een optie om het aan te kaarten tijdens een vergadering? dan kun je misschien het er over hebben hoe anderen het oplossen.

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:14

Emma, we hebben gisteren al wat gePBt, maar even een time out werkt echt wel goed. Ook voor de rest van de klas om de rust erin te houden.
Ik had trouwens ook ooit in een reguliere klas een leerling met borderline en zelfmoordneigingen door de borderline, die mocht dat ook. Daar hadden de leerlingen gewoon begrip voor (en zo niet, dan kunnen ze de boom in!, als ze de time out mogelijkheid willen, willen ze dan ook de stoornis erbij?)

delvira
Berichten: 829
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:21

Emmaa_ schreef:
Ik vind het echt een tekortkoming in de opleiding hoor.. Je zal in elke klas wel "probleemkinderen" op wat voor manier dan ook tegenkomen en dat er ons bijna niet geleerd wordt om daarmee om te gaan is gewoon een beetje apart.


dat vond ik jaren terug ook al zo, zelf de lerarenopleiding beeldende vorming gedaan.. daar ging men uit van het ideale klasje....
nu na een flink aantal jaren werken op een school in een justitiele inrichting, en mijn huidige werk in het VSO ben ik nog steeds aan het bijleren....
elke dag leer ik weer wat bij over bepaalde stoornissen... ook dankzij mij leerlingen....

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:23

Ik heb juist op de opleiding heel veel gehad over alle mogelijke stoornissen en problemen, maar dat wil niet zeggen dat je praktijkervaring hebt. En per schoolcultuur wisselt het ook nog hoe er rust en structuur gekweekt wordt.

delvira
Berichten: 829
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:25

bij ons was het dus duidelijk minder.. maar met beeldende vorming heb je al gauw te maken met kunstenaars in spe :+
zelf heb ik nog een master gedraggspecialist afgerond, en die opleiding kan ik elke docent aanraden...

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:32

Emmaa_ ALs het goed is heb je een stagebegeleider en een mentor die je zou moeten vertellen hoe je deze jongen het beste aan moet pakken. Tevens behoort een jongen met dergelijk onder behandeling en zijn leerkrachten onder begeleiding te staan van een ambulante begeleider. Dat zijn dus al 3 personen die je kunnen helpen hierbij. Ik vind het erg vreemd dat het nu lijkt of jij er als stagiaire alleen voor staat.

Anoniem

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:23

Ik sta er zeker niet alleen voor als stagiaire. Ik heb gewoon verschillende aanspreekpunten en mijn WB zit altijd achter in de klas. Ik heb alleen wel vantevoren aangegeven dat ik liever heb dat hij niet ingrijpt tot het echt niet anders kan, het zijn voor mij namelijk echt alleen maar leermomenten. Als ik straks in mijn eentje voor een klas sta en ik krijg jongens die zo zijn heb ik echt een groot probleem als ik niet op stage/tijdens mijn opleiding leer hoe ik ermee om moet gaan.

Er zijn inderdaad verschillende aanspreekpunten, of die horen er te zijn. Ik loop stage op een nogal kleine school en in een vrij kleine gemeente die ook nog eens heel gemeenschappelijk is, dus het hoort het gewoon niet