Autisme als excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autisme als excuus?

Ja, het is een handicap
24 (19%)
Ja, tot het schelden, slaan schoppen krassen gedeelte
46 (37%)
Nee, dit slaat de hele tijd al nergens op.
54 (43%)

Totaal aantal stemmen: 124

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:10

MeggiieTommy schreef:
Carliijn schreef:
Je snapt het gewoon echt niet he?

Iemand moet voor haar opkomen zodat ze de begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Nodig.

Ja ze moet zich zich aan de regels houden maar daar kan ze als ik jouw verhaal zo lees niks aan doen. Ze wordt niet begrepen of benaderd zoals zij dat nodig heeft.

Dus haar zin krijgen? Ze krijgt haar zin niet, denk je werkelijk dat ze zich goed voelt als ze zo reageert? Dat dit is wat ze wil?

Ik begrijp dat jullie nu in een vervelende positie worden geplaatst maar denk nou eens vanuit de andere hoek.
Ben je buiten de ruzies om al eens naar de decaan oid geweest om uit te leggen hoe het in de klas gaat? Dat ze jullie hindert en dat dit voor haar ook niet prettig is?

En waar willen we iemand met autisme voor schorsen dan, voor een school met een laks beleid omtrent kinderen met een handicap?

Sorry hoor maar dit maakt me zo kwaad en verdrietig. Als ze de nodige hulp en ondersteuning zou krijgen zou het nooit zo ver zijn gekomen.

Ik hoop dat hier snel een passende oplossing voor komt die zowel de rust in jullie klas, als voor haar oplevert.

Pffff ik denk dat jij het niet snapt? De school kan dit kind niet de zorg bieden die ze nodig heeft waardoor nu dus de hele klas eronder lijdt? Maar dat is toch echt niet de bedoeling denk ik. Respect voor kinderen met een handicap of stoornis maar vind dat het welzijn en veiligheidsgevoel van de andere kinderen voorop gaat!

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:12

Saintelette schreef:
Skyliner schreef:
Update

Vandaag is ze weer geflipt en heeft iemand in elkaar geslagen ( blauwe plekken etc. ) Ze heeft iedereen weer medelijden opgewekt door te zeggen ik heb zelfmoord gedachtes en ik kan er niets aan doen

waarschijnlijk moet ik me weer gaan aanpassen maar no way dat ik dat doe,

Sorry hoor, maar hoor je nu wat je zegt? :n Dit meisje laat door alles blijken hoe zwaar en moeilijk ze het heeft, en de reactie die jij hierop geeft is: 'Ze zegt dit zodat iedereen haar zielig vindt, wat een aansteller'... En waarschijnlijk laat je dit ook in je gedrag naar haar zien --> het cirkeltje is weer rond..
Zèker deze opmerking (zelfmoord) zou ik doorspelen naar jullie mentor!! (iig, ik zou dit als mentor graag willen weten!).
Verder moet je proberen om zo duidelijk mogelijk te zijn tegen haar. Dus als ze boos is: Dit was niet de bedoeling, je hebt het verkeerd begrepen. Wanneer je weer wat rustiger bent zal ik het aan je uitleggen..
Probeer je ook niet zo af te zetten tegen haar, maar zie het als je doel om haar te helpen. Dus wanneer ze boos wordt op bijv jouw vriendin (zoals je eerder beschreef) neem haar dan even apart mee en leg uit wat er nou precies gebeurt is. Waarschijnlijk was het voor jullie een heel normaal gesprek, maar het is duidelijk dat je klasgenoot delen van het gesprek gemist heeft (non-verbaal, sarcasme, emoties --> Dit zien de meeste mensen met autisme niet)

Dat werkt dus niet, en ja als dit een keer zou gebeuren oke, maar ik wil haar leren dat ze sorry moet zeggen voor iemand in elkaar slaan. Autisme of niet, handjes thuis. Ik snap best wat jullie nu allemaal denken maar ja wat moet ik dan? Zeggen het boeit me niets en sla me maar in elkaar? Dan herhaalt dit zich keer op keer -O-

Wij lokken het absoluut niet uit, we negeren haar als ze chagerijnig is en praten zo open mogelijk zodat ze weet dat het niet oer haar gaat

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:18

Skyliner schreef:
Saintelette schreef:

Sorry hoor, maar hoor je nu wat je zegt? :n Dit meisje laat door alles blijken hoe zwaar en moeilijk ze het heeft, en de reactie die jij hierop geeft is: 'Ze zegt dit zodat iedereen haar zielig vindt, wat een aansteller'... En waarschijnlijk laat je dit ook in je gedrag naar haar zien --> het cirkeltje is weer rond..
Zèker deze opmerking (zelfmoord) zou ik doorspelen naar jullie mentor!! (iig, ik zou dit als mentor graag willen weten!).
Verder moet je proberen om zo duidelijk mogelijk te zijn tegen haar. Dus als ze boos is: Dit was niet de bedoeling, je hebt het verkeerd begrepen. Wanneer je weer wat rustiger bent zal ik het aan je uitleggen..
Probeer je ook niet zo af te zetten tegen haar, maar zie het als je doel om haar te helpen. Dus wanneer ze boos wordt op bijv jouw vriendin (zoals je eerder beschreef) neem haar dan even apart mee en leg uit wat er nou precies gebeurt is. Waarschijnlijk was het voor jullie een heel normaal gesprek, maar het is duidelijk dat je klasgenoot delen van het gesprek gemist heeft (non-verbaal, sarcasme, emoties --> Dit zien de meeste mensen met autisme niet)

Dat werkt dus niet, en ja als dit een keer zou gebeuren oke, maar ik wil haar leren dat ze sorry moet zeggen voor iemand in elkaar slaan. Autisme of niet, handjes thuis. Ik snap best wat jullie nu allemaal denken maar ja wat moet ik dan? Zeggen het boeit me niets en sla me maar in elkaar? Dan herhaalt dit zich keer op keer -O-

Wij lokken het absoluut niet uit, we negeren haar als ze chagerijnig is en praten zo open mogelijk zodat ze weet dat het niet oer haar gaat

Je mist wel even het belangrijkste in mijn quote he, het zelfmoord gedeelte.. doe hier alsjeblieft iets mee!

Maar daarnaast lees je mn bericht ook verkeerd. Ik zeg namelijk niet dat jij haar moet leren sorry te zeggen, of dat jij niet boos mag worden als ze jou in elkaar wil slaan. Ik bedoelde dat je misschien op een normale manier aan haar kunt uitleggen wat er gebeurd is (L zegt tegen M iets over het bezoek aan de markt (was niet zo leuk). Jij begreep misschien dat L jou daardoor niet zo leuk vond, maar dat is niet zo. L vind jou wel leuk, het ging over de markt die niet leuk was. << dit is duidelijk. )

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:22

Saintelette schreef:
Je mist wel even het belangrijkste in mijn quote he, het zelfmoord gedeelte.. doe hier alsjeblieft iets mee!

Maar daarnaast lees je mn bericht ook verkeerd. Ik zeg namelijk niet dat jij haar moet leren sorry te zeggen, of dat jij niet boos mag worden als ze jou in elkaar wil slaan. Ik bedoelde dat je misschien op een normale manier aan haar kunt uitleggen wat er gebeurd is (L zegt tegen M iets over het bezoek aan de markt (was niet zo leuk). Jij begreep misschien dat L jou daardoor niet zo leuk vond, maar dat is niet zo. L vind jou wel leuk, het ging over de markt die niet leuk was. << dit is duidelijk. )

Dat weet mentor en adjunct sector :j

Direct praten wekt haar boosheid nog erger op en als je het even later doet wordt ze opnieuw weer boos, -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:24

Skyliner schreef:
Zou ik mogen weten waarom mensen zeggen ja het is een handicap? :)

Omdat dat het ook een handicap is.

Wat denk je zelf wat het inhoudt? Alleen maar een een label om handig de dag door te komen?

Natuurlijk moet het een te hanteren situatie blijven voor alle betrokkenen en mag het geen vrijbrief zijn voor ongepast gedrag.

Maar doet de school echt wel genoeg om haar te begeleiden?

En eerlijk, hoe groot is jullie aandeel? Want heel veel berip lees ik niet in je berichten.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:28

Carliijn schreef:
Je snapt het gewoon echt niet he?

Iemand moet voor haar opkomen zodat ze de begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Nodig.

Ja ze moet zich zich aan de regels houden maar daar kan ze als ik jouw verhaal zo lees niks aan doen. Ze wordt niet begrepen of benaderd zoals zij dat nodig heeft.

Dus haar zin krijgen? Ze krijgt haar zin niet, denk je werkelijk dat ze zich goed voelt als ze zo reageert? Dat dit is wat ze wil?

Ik begrijp dat jullie nu in een vervelende positie worden geplaatst maar denk nou eens vanuit de andere hoek.
Ben je buiten de ruzies om al eens naar de decaan oid geweest om uit te leggen hoe het in de klas gaat? Dat ze jullie hindert en dat dit voor haar ook niet prettig is?

En waar willen we iemand met autisme voor schorsen dan, voor een school met een laks beleid omtrent kinderen met een handicap?

Sorry hoor maar dit maakt me zo kwaad en verdrietig. Als ze de nodige hulp en ondersteuning zou krijgen zou het nooit zo ver zijn gekomen.

Ik hoop dat hier snel een passende oplossing voor komt die zowel de rust in jullie klas, als voor haar oplevert.

amen _/-\o_ iemand die begrijpt hoe breed het spectrum is .
ik ben ook autist , ik ben dan wel nooit agressief geweest maar ken zeker die kant wel .

de ene is de andere niet . je gaat tegen iemand met joules the la tourette (ook een vorm van autisme) toch ook niet zeggen dat ze moeten kappen met schelden ???? -O- je had de docu van louis theroux autisme moeten zien (helaas staat hij niet bij oproep gemist) dan had je het misschien beter gesnapt .

DIT IS EEN FOUT VAN OUDERS/BEGELEIDERS , NIET VAN HET KIND !!!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:30

Ik heb het hele topic gelezen en ik wist niet goed of ik nu wel of niet moest reageren.
Ook ik heb ervaring met mensen in mijn omgeving met autisme, waaronder mijn broertjes. Ik weet ook hoe ze kunnen 'flippen' en hoe onhandig ze kunnen reageren. En vaak wordt je zelf vooral heel moe en boos omdat ze je niet begrijpen en niet stoppen.
Laatst werd ik ook heel boos op 1 van mijn broertjes omdat hij iets niet deed zoals ik het hem gevraagd had terwijl hij het al vaker had gedaan. Ik kan daar héél boos om worden. Mijn moeder zei toen heel mooi: zolang je boos wordt om wat hij doet, heb je niet geaccepteerd dat hij autisme heeft en anders is.

Die meid uit jullie klas ligt echt met zichzelf in de knoop. Ze heeft autisme én ze zit in de puberteit (ga ik van uit?). Deze periode kan ontzettend heftig uitpakken. Je kent ze zelf vast wel, onmogelijke pubers die alles zelf beter weten etc. Kun je je voorstellen dat dit in combinatie met autisme heel heftig kan zijn? Zowel voor haar als haar omgeving. Je wil waarschijnlijk niet bedenken wat er in haar hoofd om moet gaan soms. Weet je eigenlijk wat autisme inhoud? Hoe die mensen denken, hoe druk ze in hun hoofd zijn en hoe moeilijk zij het kunnen hebben om sociaal verantwoord met andere mensen om te gaan?
Heel veel mensen realiseren zich dit namelijk niet, omdat ze zich niet willen inleven in zo'n persoon, of gewoon omdat ze het 'bullshit' en een slap excuus vinden. Mensen met autisme hebben een gebruiksaanwijzing, aan jou de keus of je hem wil lezen of niet.

Ik vraag me ook af wat voor mentor jullie hebben. Je geeft aan dat gesprekken geen zin hebben omdat het elke keer hetzelfde verhaaltje is. Als dit meisje spreekt van zelfmoordneigingen en school weet dat ze autisme heeft en acties doet die NIET kunnen, had school al lang gesprekken met haar ouders moeten hebben wb begeleiding etc. Zoals ik het nu lees heeft jouw mentor meer een vrede-bewaren-mentaliteit, laat het meisje maar met rust want dan gebeurt er niks. Je mentor weet namelijk ook wel dat het moeilijk is om tot dit meisje door te dringen of haar, zoals jij wil, aan te pakken. Dit gaat namelijk niet, dóór haar autisme.

Als je mentor naar jou toe komt als je iemand geslagen hebt, weet je dat het mis is en dat je je excuses aan moet bieden. Dit ligt bij haar net even anders. Ze voelt zich misschien sneller aangevallen, waardoor haar reactie is: slaan/verdedigen. Dit is fout, maar voor haar gevoel doet ze het goed. En jij kunt haar niet vertellen dat ze het niet goed doet, wat zij kan niet zoals jullie het uitpraten. Het is geen excuus, het is gewoon de waarheid en deze meid kan er voor een groot deel niets aan doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:34

Het is ook een handicap. Het gaat er ook totaal niet om dat je een vrijbrief hebt om te meppen.
Dit meisje heeft niet de begeleiding die ze nodig heeft, of dit vanuit huis is of mede school kan ik niet over oordelen zo.

Maar het is wel degelijk een handicap..
Zet eens de volume van de radio op jou manier van comfortabel luisteren, en zet hem dan eens exact twee a drie keer zo hard..
Dat hoort menig persoon met autisme als jij die radio voor jou normaal aan zet.
Het geschuif van een stoel achteruit, drie keer zo hard komt dat gemiddeld aan bij een persoon met autisme.
Reken dat maal 30, en bedenk je dan hoe lastig het is.
Bedenk je eens goh wat is het hier druk op het station, niet fijn en denk je dan eens dat dat drie keer zo erg is voor iemand met autisme.
Denk eens, dat aanraking van iemand op je haast zeer doet op dat station, en dat je daardoor ronduit op scherp staat, en je pijn in je kop hebt.
Daardoor gaat ook je accu nog eens even 2 a 3 keer zo hard leeg, waardoor je constant het idee hebt op je achterste benen te lopen van vermoeidheid..
Prikkels worden niet juist verwerkt, en daar kan iemand echt veel last van hebben. Probeer jij eens gezellig te blijven als je eigenlijk alleen maar moe bent, hoofdpijn hebt en in de opperste staat van paraatheid bent door alles wat er in je dagelijks leven gebeurd.
So far so good, ik hoop dat je hier enig inzicht mee krijgt.. Leven met Autisme is topsport! :)

Dit heb ik inmiddels veel minder, doordat ik op een heel streng dieet zit wat voor mij goed aanslaat, maar zo heb ik 19 jaar geleefd.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-05-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Re: Autisme als excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:36

Autisme is geen excuus, maar wel een oorzaak van zulk gedrag. Dat betekent niet dat dit gedrag niet aangepakt moet worden, maar dat er gewoon goede begeleiding nodig is.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:38

moonfish13 schreef:
Het is ook een handicap. Het gaat er ook totaal niet om dat je een vrijbrief hebt om te meppen.
Dit meisje heeft niet de begeleiding die ze nodig heeft, of dit vanuit huis is of mede school kan ik niet over oordelen zo.

Maar het is wel degelijk een handicap..
Zet eens de volume van de radio op jou manier van comfortabel luisteren, en zet hem dan eens exact twee a drie keer zo hard..
Dat hoort menig persoon met autisme als jij die radio voor jou normaal aan zet.
Het geschuif van een stoel achteruit, drie keer zo hard komt dat gemiddeld aan bij een persoon met autisme.
Reken dat maal 30, en bedenk je dan hoe lastig het is.
Bedenk je eens goh wat is het hier druk op het station, niet fijn en denk je dan eens dat dat drie keer zo erg is voor iemand met autisme.
Denk eens, dat aanraking van iemand op je haast zeer doet op dat station, en dat je daardoor ronduit op scherp staat, en je pijn in je kop hebt.
Daardoor gaat ook je accu nog eens even 2 a 3 keer zo hard leeg, waardoor je constant het idee hebt op je achterste benen te lopen van vermoeidheid..
Prikkels worden niet juist verwerkt, en daar kan iemand echt veel last van hebben. Probeer jij eens gezellig te blijven als je eigenlijk alleen maar moe bent, hoofdpijn hebt en in de opperste staat van paraatheid bent door alles wat er in je dagelijks leven gebeurd.
So far so good, ik hoop dat je hier enig inzicht mee krijgt.. Leven met Autisme is topsport! :)

Dit heb ik inmiddels veel minder, doordat ik op een heel streng dieet zit wat voor mij goed aanslaat, maar zo heb ik 19 jaar geleefd.

+1

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:39

Ik vind het heel apart dat sommige mensen in dit topic zo aanvallend en geïrriteerd reageren.

Denk je dat de mensen met autisme hiervoor kiezen, of dit graag zouden willen?
Nee natuurlijk niet, de meesten willen alleen maar normaal zijn!

Mijn vader en broertje zijn autistisch.
Ja, je moet duidelijk zijn, ze bij hun naam noemen als je wilt dat ze iets doen, ze snappen sommige grapjes niet en nemen dingen letterlijk op. Het hindert hoor, in de samenleving. Mij lijkt het echt niet fijn om autistisch te zijn.

Ik snap natuurlijk dat het afentoe frustrerend kan zijn; zeker als je met een agressieve te maken hebt.
Ook autisten hebben zich aan regels te houden. Maar als de regels niet duidelijk zijn snappen sommigen dit ook niet.
Dit is geen excuus natuurlijk, maar je moet wel relatieveren.
Een autist kan aan sommige dingen écht helemaal niks doen.
Slaan is natuurlijk nooit oké.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:42

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:51

Autisme of niet, GEEN enkele andere leerling mag lijden onder haar woede uitbarstingen. Zoals ik het hier lees faalt de school heel erg in het begeleidingen van dit kind en het beschermen van de kinderen zonder autisme. Blauwe plekken, nagelkrassen vind ik echt not-done.

Helaas herken ik dit verhaal wel een beetje. Bij mijn broertje zat er een jongentje op de basisschool met autisme. Maar de ouders wouden het kind niet "labelen" en niet naar een school sturen waar hij beter op zijn plek was. Huidige school kon de begeleiding niet goed genoeg geven en met overblijven in de middagpauze liep hij altijd zijn rondje door de klas waarbij hij iedereen een volle mep op zijn achterhoofd gaf. De klasgenootjes waren dit onderhand zo gewend dat ze niks terugdeden. Maar mijn broertje was net nieuw in de klas en mijn moeder was overblijfmoeder. Mijn moeder heeft verschillende keren het kind uitgelegd dat dit niet kon, maar had totaal geen effect en hij heeft zelfs mijn moeder geslagen.
Na een paar weken was mijn broertje het zo zat dat hij er bovenop gesprongen is. Vervolgens kregen wij bekant met de schoolleiding en ouders aan stok. Maar omdat er zoveel meer klachten waren betreft dit kind hebben ze hem toch van school moeten sturen.

Natuurlijk heeft een kind met autisme wel een hele andere handleiding dan een kind zonder autisme, maar als school de begeleiding niet kan geven die nodig is kan het snel uit de hand lopen. En echt ik vind het heel sneu voor dit meisje dat ze de begeleiding niet krijgt die nodig is, maar ergens is het gewoon klaar. De rest van de klas zou niet langer moeten lijden onder deze uitbarstingen. Deze klas probeert zoals ik lees teminste nog rekening te houden, maar de buitenwereld is keihard. En als ze daar een woede aanval krijgt en er 1 verwond komt ze er bij de poltie echt niet mee weg dat ze autimse heeft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:56

Pfff... Ik schrik wel van een aantal reacties in dit topic hoor. Jeetje mina, wat hebben sommige mensen weinig begrip voor anderen!

Wat ik vooral lees in dit verhaal is dat niet het kind Autisme als excuus gebruikt, maar de school. De school en de begeleiders zijn hier zó fout bezig als maar zijn kan. Beeld je eens in hoe het voor het meisje is?
Goh ik zie bijna mezelf in dit beeld terug. Bah wat naar. Ik heb gelukkig héle goede begeleiding gekregen op school en thuis. Ik had ook van die woede uitbarstingen, om praktisch niets. Maar op dat moment, is er gewoon 1 ding die gewoon de druppel geeft. En dan ontspoort het. Je wilt niet weten hoeveel prikkels ik opvang op een dag.
Ik heb er mee leren leven, en ik heb goede begeleiding gekregen.

Lieke, wat jij in het begin zegt over dat je het belachelijk vind dat ze meer tijd krijgen, weet je ook waarom dat is? Ik had dat namelijk ook meer tijd. Want weet je hoe ik een tekst toets maakte? 2 zinnen lezen: Goh wat staat hier? He er vliegt een vogel buiten! oliebol, terug naar de tekst. Fack, kan weer opnieuw beginnen. En zo de hele toets.
Door begeleiding leer je je beter te focussen op de tekst, zodat je gestructureerd alles kunt doen. Maar o wee als er dan ook maar 1 ding anders gaat, want dan schiet je in de stress want het klopt niet meer.
Nu spreek ik ook over 1e, 2e en 3e klas HAVO. In de 2e en de 3e had ik een mentor die mij onwijs steunde, een man die ik nog steeds zó dankbaar ben voor hoe hij mij gesteund heeft! Ik had toen ook een begeleidster van buitenaf. Zonder hen, had ik het echt niet zo goed kunnen maken hoor!

Ik hoop zó dat mensen wat meer begrip kunnen krijgen voor Autisme. In mijn ogen is dat er gewoon véél en véél te weinig. Lees eens het boek "De Paardenjongen" of "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Vooral die laatste, dat boek is geheel geschreven vanuit een jongetje met asperger, vanuit zíjn perspectief geschreven. Heel mooi!

Dat meisje zal waarschijnlijk geen vriendinnen hebben. Niemand om eens mee te shoppen of om mee te praten. Zij krijgt waarschijnlijk ook zoveel prikkels binnen dat ze gewoon overstroomt. Als je dan even verkeerd aangeraakt word, dan ploft de bom gewoon in je hoofd en ga je dingen doen die je niet WILT doen, maar waar je op dat moment geen controle over hebt. Daarom moet dit meisje gewoon begeleiding krijgen. En ik weet zeker, dat als zij de juiste begeleiding krijgt, gesteund word door mentor, ouders en de klas dat het dan een héél stuk beter zal gaan! Autisme als excuus gebruiken, is een no-go. Je kunt er wel begrip voor opbrengen en voor haar proberen op te komen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:07

Ik wil hier ook graag even op reageren. Ik ben erg bekend met autisme in mijn omgeving, daarnaast is mijn moeder begeleidster van mensen met een (autisme gerelateerde) beperking.

Ik ben HSP (hoog gevoelig persoon, geen autisme) en ik ervaar geluiden, lichten, geuren en aanrakingen ook veel heftiger dan de gemiddelde mens. Hierdoor ben ik ook heel snel over geprikkeld, hier krijg ik agressieve gedachtes van, maar ik kan mij zelf altijd bij zinnen houden. Ik kan hier ook prima mee leven. Ik kan mij voor stellen dat dit bij autisme anders vorm krijgt en waarschijnlijk ook anders ervaren wordt.

Maar ik vind zeker dat autisme geen reden hoeft te zijn om iemand (bij geweld) anders te behandelen. Als iemand veel moeite heeft om de dagelijkse (school) dag door te komen moet diegene begeleiding krijgen! Je kan niet 30 kinderen vragen zich aan te passen aan 1 klasgenoot, veel kinderen om de middelbare school snappen ook niets van autisme. Dat is ook niet hun schuld, zij zijn geen begeleiders. Natuurlijk moeten ze het niet opjutten, maar dat spreekt voor zich.
Maar als iemand door middel van een ongeluk in een rolstoel zit en daardoor niet door de deur past hoeft toch niet direct heel de school verbouwd te worden?! Dan krijgt diegene toch tijdelijk even thuis les, of op een andere plaats? Waarom moeten mensen die niet kunnen functioneren in een (drukke) klas dan wel alle middelen aangereikt krijgen om dat wel te kunnen?

Laat die gene dan gewoon naar bijzonder onderwijs gaan, of in ieder geval naar een school die de juiste begeleiding kan bieden. Voor iedereen beter lijkt mij.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:12

miss_lizje schreef:
Autisme of niet, GEEN enkele andere leerling mag lijden onder haar woede uitbarstingen. Zoals ik het hier lees faalt de school heel erg in het begeleidingen van dit kind en het beschermen van de kinderen zonder autisme. Blauwe plekken, nagelkrassen vind ik echt not-done.

Helaas herken ik dit verhaal wel een beetje. Bij mijn broertje zat er een jongentje op de basisschool met autisme. Maar de ouders wouden het kind niet "labelen" en niet naar een school sturen waar hij beter op zijn plek was. Huidige school kon de begeleiding niet goed genoeg geven en met overblijven in de middagpauze liep hij altijd zijn rondje door de klas waarbij hij iedereen een volle mep op zijn achterhoofd gaf. De klasgenootjes waren dit onderhand zo gewend dat ze niks terugdeden. Maar mijn broertje was net nieuw in de klas en mijn moeder was overblijfmoeder. Mijn moeder heeft verschillende keren het kind uitgelegd dat dit niet kon, maar had totaal geen effect en hij heeft zelfs mijn moeder geslagen.
Na een paar weken was mijn broertje het zo zat dat hij er bovenop gesprongen is. Vervolgens kregen wij bekant met de schoolleiding en ouders aan stok. Maar omdat er zoveel meer klachten waren betreft dit kind hebben ze hem toch van school moeten sturen.

Natuurlijk heeft een kind met autisme wel een hele andere handleiding dan een kind zonder autisme, maar als school de begeleiding niet kan geven die nodig is kan het snel uit de hand lopen. En echt ik vind het heel sneu voor dit meisje dat ze de begeleiding niet krijgt die nodig is, maar ergens is het gewoon klaar. De rest van de klas zou niet langer moeten lijden onder deze uitbarstingen. Deze klas probeert zoals ik lees teminste nog rekening te houden, maar de buitenwereld is keihard. En als ze daar een woede aanval krijgt en er 1 verwond komt ze er bij de poltie echt niet mee weg dat ze autimse heeft.

Amen! Volkomen mee eens! _/-\o_

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:14

NienkeNiels schreef:
Pffff ik denk dat jij het niet snapt? De school kan dit kind niet de zorg bieden die ze nodig heeft waardoor nu dus de hele klas eronder lijdt? Maar dat is toch echt niet de bedoeling denk ik. Respect voor kinderen met een handicap of stoornis maar vind dat het welzijn en veiligheidsgevoel van de andere kinderen voorop gaat!

Heb jij uberhaupt dit topic doorgelezen? Dan zou je zien dat ik een opleiding als pw'er volg en dat ik daarnaast zelf een autistische stoornis heb.
Ik denk dat ik het héél goed begrijp en wel een beetje weet waar ik het over heb.

Ik beaam juist dat de school iets moet ondernemen en dat ze het meisje en de klas nu tekort doen en benoem nergens dat de een belangrijker is als de ander.

Ik sluit zelfs af met 'ik hoop dat voor zowel de rust van de klas als het meisje er een passende oplossing wordt gevonden'.

Ik denk juist dat anderen het niet snappen. Autisme is niet zwart of wit. Niet eens grijs. Autisme heeft duizenden tinten, en is daardoor soms moeilijk te doorgronden. Dat een ander nooit zo reageerde wil niet zeggen dat het niet bij de stoornis hoort en het betekent ook niet dat iedereen zo doet.
Er wordt niet begrepen dat alle reacties, dat bijna alles op sociaal vlak en communicatie, hierdoor beïnvloed kan worden.

In veel gevallen kunnen die mensen hier niks aan doen. Ze moet hiermee leren omgaan ja, maar dan moet er wel iemand zijn die hen die handvatten aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 22-05-13 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:16

Hier ook een opleiding als sociaal werker! En zeer ruime ervaring met ernstige autistische kinderen. De school kan nu waarschijnlijk niks meer ondernemen en de rest van de klas lijdt hier onder.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:21

Dan ben ik nu heel benieuwd. Je hebt zelf de kennis, waaruit maak je op dat ik het niet begrijp?

Waarom kan de school nu niks meer ondernemen?
Dat het te laat is om de klas relatie goed te houden lijkt me duidelijk maar kunnen ze niet altijd nog adviseren, doorverwijzen, gesprekken aangaan met de ouders en tot die tijd de klas informeren en ondersteunen etc. ?

Edit: Dat de klas hieronder lijdt begrijp ik heus wel. Maar uit de berichten van TS blijkt zo weinig begrip dat ik me haast niet voor kan stellen dat er echt normaal tegen haar wordt gedaan (ze krijgt haar zin, zielig doen etc.).
Maar dat terzijde.

Wat ik bedoel is dat er bij geen van beide schuld ligt. En dát moet beseft worden. Je kan de klas niet kwalijk nemen dat ze het niet begrijpen en dat ze het zat zijn maar je kan het het meisje ook niet kwalijk nemen. De school is hier de enige die duidelijk heel fout bezig is.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 22-05-13 17:39, in het totaal 3 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:22

De klas kan er ook niks aan doen dat er geen tot amper begeleiding is, dat ligt namelijk bij de school. Ik vind het oprecht heel sneu voor dit meisje, en ik weet ook zeker als ze de juiste begeleiding zou krijgen dit helemaal goed kan komen en ze zich veel fijner kan voelen

Maar wat ik nog sneuer vind, is dat de gehele klas moet lijden onder het falen van de begeleiding vanuit school. Net zoals het meisje er niet om heeft gevraagd autist te zijn, heeft de klas er niet om gevraagd om zodanig op de tenen te lopen om niet fysiek aangevallen te worden.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 17:24

miss_lizje schreef:
De klas kan er ook niks aan doen dat er geen tot amper begeleiding is, dat ligt namelijk bij de school. Ik vind het oprecht heel sneu voor dit meisje, en ik weet ook zeker als ze de juiste begeleiding zou krijgen dit helemaal goed kan komen en ze zich veel fijner kan voelen

Maar wat ik nog sneuer vind, is dat de gehele klas moet lijden onder het falen van de begeleiding vanuit school. Net zoals het meisje er niet om heeft gevraagd autist te zijn, heeft de klas er niet om gevraagd om zodanig op de tenen te lopen om niet fysiek aangevallen te worden.

Ze had wel begeleiding, een uur in de week maar de laatste weken niet meer vanwege het feit dat de begeleider zwanger is

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

Je klasgenoot kan niet op jouw school teregt als zij zich niet als jullie kan gedragen, de kinderen waar ik mee werk gaan dan ook allemaal naar het praktijkonderwijs. Daar weten mensen hoe ze er mee om moeten gaan en hoe ze moeten reageren. Maar als nog het is en blijft geen excuus.
Een tip aan jou TS, bedenk dat alles wat er gezegt wordt zij op zichzelf kan betrekken en ze neemt alles maar dan ook alles letterlijk. Houd daar wel rekening mee als ze boos op je is.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:35

Ook mensen met autisme hebben grenzen... Mijn broertje heeft autisme, maar die hoeft dat soort dingen niet te doen... :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:40

Een autist heeft echt begeleiding nodig,voor een autist is het heel moeilijk zich aan de regels te houden. Ze willen wel kinderen met een beperking op gewone scholen plaatsen maar dat pakt niet altijd goed uit. Mijn dochter zit op een auris school met veel autisten, zelf is ze dat ook. Maar ze kan zich ook erg storen als een autist uit z,n dak gaat. Als ze te veel prikkels krijgen gaat het mis, en als er op school geen rust is helemaal.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:45

Ik zeg van te voren dat ik lang niet alle reacties heb gelezen, ik reageer puur op je openingspost.

Dit meisje heeft autisme, vat dus alles zwart-wit op en snapt het dus niet als jullie een grapje maken of iets niet zo bedoelen als jullie het zeggen, ook al is het niet direct naar haar toe. Jullie 'normale' gedrag in de klas (waar zij zo om flipt) kan voor haar dan ook heel bedreigend overkomen. Ik weet haast zeker dat P bang is, dat zij zich niet veilig voelt in jouw klas. Dat is heel erg zielig en daarom snap ik ook niet zo goed wat zij nog op het regulier onderwijs doet. Er zijn zulke goede scholen voor gevallen als zij.

Want wat jouw docenten doen, is ook niet goed. Natuurlijk moeten jullie rekening houden met haar autisme, maar jullie hoeven het absoluut niet te pikken dat de situatie lichamelijk wordt. Ook iemand met autisme moet zijn grenzen (leren!) kennen. Daar kan iemand met autisme dus best op aangesproken worden. 'Maar ze heeft autisme' werkt alleen maar averechts, want onbewust wordt jullie afkeer tegen dit meisje groter, is mijn idee. En dat maakt haar weer banger, want zij begrijpt jullie niet goed. Misschien moet je eens met de schoolleiding gaan praten - en eventueel zijn de ouders van dit meisje aanspreekbaar, zo niet zijzelf? - over dat je graag meer bemiddeling ziet tussen je klas en P. Want nu loopt de communicatie gewoon te stroef, wat niet leuk is voor jou en je vriendinnen, maar zeker ook niet voor P, die zich heel bedreigd moet voelen, al klinkt dat voor jou misschien onlogisch. En die begeleiding die zij nodig heeft, en misschien al krijgt, die kan misschien beter met de hele klas erbij zijn. Gewoon wat meer in de praktijk. Want voor jullie is het nog altijd makkelijker je aan te passen dan voor haar, dat moet je in je achterhoofd houden.