Geld lenen bij duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Geld lenen bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:03

Ik ga nu mijn laatste studiejaar in & ik heb al 4 jaar achter de rug. De stufi is dus op!
Omdat ik uitwonend ben kreeg ik een uitwonende beurs & dat bedrag leen ik nu.
Mijn studieschuld komt dus uit op iets minder dan 5000 euro & dat vind ik nog goed te overzien.
Sommigen vinden dat je niet moet lenen om je paard te onderhouden, een ander vindt dat het dubbel en dwars waard, dat is persoonlijk. Houd goed in de gaten waar je voor leent & dat je later dus in moet gaan leveren.

Ik heb ook vriendinnen die tijdens hun studie maximaal geleend hebben & met een schuld zaten van 38400 euro. Daar balen ze nu eigenlijk allemaal flink van, logisch. Dat zou ik dus afraden :=

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:32

5000 euro is een schijntje :D Het tiendubbele komt ook voor :')

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:51

Ik heb ook een studieschuld. Ik had heel weinig (nog geen 3000 euro). Maar omdat ik in jaar x teveel verdiend heb (bruto, dus ik heb het niet eens gekregen en ik heb gerekend met netto bedragen) is mijn schuld bijna verdubbeld door de stufi en ov die ik moet terugbetalen. Nu kom ik nog niet boven de 4000 uit, maar toch vind ik het zonde. Als ik geld over heb gaat het ook nu al naar die schuld :j. Zoals belastingteruggave bijvoorbeeld of vakantiegeld :j

[edit] ik leende omdat ik een paar maanden heel (te) krap zat. Daarna gelijk stopgezet :j

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:09

Ik ben ook van mening dat als het niet nodig is je het beter niet kunt doen.. Dat komt ook mede doordat de mensen die ik ken en die dus een lening hadden lopen deze lening gebruikten voor shoppen, uitgaan en dat soort dingen... Je raakt gewend aan zo'n levensstijl en dat geld.. Het was dus ook echt enorm wennen en balen dat toen ze klaar waren met school en dus een baan kregen maar wel een schuld hadden van dui-zen-den euro's die terugbetaald moest gaan worden... En dan heb ik het over +€ 10.000.... Tsja waar heb je dan voor geleend denk ik dan? Voor die nieuwe schoenen en jurken en jassen waar je nu alsnog niemand meer mee ziet lopen?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:29

Doubtless schreef:
Ik heb ook vriendinnen die tijdens hun studie maximaal geleend hebben & met een schuld zaten van 38400 euro. Daar balen ze nu eigenlijk allemaal flink van, logisch. Dat zou ik dus afraden :=

38400 euro? :oo Pfoeh eh.. Je zou maar met zo'n schuld zitten..

Mijn advies is dan ook, ga niet lenen als het niet hoeft! Je zit met zo'n enorme schuld later.. Tenzij het niet anders kan natuurlijk, maar probeer het dan zo laag mogelijk te houden.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:13

Het kan nog hoger. Ken iemand die moet 50.000+ terug betalen..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:17

Maar dan heb je niet alleen geleend, maar ook je diploma niet gehaald. Je kan max. 500 per maand lenen, als je een studieschuld van 50.000 euro hebt heb je dus meer dan 8 jaar gestudeerd én vol geleend. Dan heb je ook wel héél erg je best gedaan om een flinke schuld te krijgen. Dat kan tegenwoordig uberhaupt niet meer, maar ik weet niet hoe dat vroeger zat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:33

Killyenn schreef:
Maar dan heb je niet alleen geleend, maar ook je diploma niet gehaald. Je kan max. 500 per maand lenen, als je een studieschuld van 50.000 euro hebt heb je dus meer dan 8 jaar gestudeerd én vol geleend. Dan heb je ook wel héél erg je best gedaan om een flinke schuld te krijgen. Dat kan tegenwoordig uberhaupt niet meer, maar ik weet niet hoe dat vroeger zat.

Ik kon toch echt meer lenen hoor... volgens mij was de max 800 euro (kreeg geen stufi meer, misschien dat dat uitmaakt?)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:51

Diegene heeft inderdaad zijn studie niet afgemaakt omdat het door school lastig werd gemaakt. iets met modules die niet meer bestonden en dus de punten vervielen. Van kastje naar de muur gestuurd en ga zo maar door. Omdat die persoon al een vaste baan heeft in zijn sector heeft diegene het zo gelaten.
En als je geen stufi krijgt kon je indertijd inderdaad meer lenen volgens mij. Precies weet ik het niet, wel deze grote lijnen van het verhaal.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:03

Je kon idd 800 max lenen :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:28

En daarbij loopt het in de 2 jaar "wachttijd" voordat je moet gaan terugbetalen ook nog op door de rente. Hier ook een fikse schuld, terwijl ik alleen een paar jaar nadat ik geen stufi meer kreeg het broodnodige (huur + ziektekostenverzekering) geleend heb zodat ik ongestoord kon studeren en voor de rest altijd alles erbij heb gewerkt (het "leefgeld" zoals eten, extraatjes, kleding etc.). Het loopt gauw op, 50.000 is echt geen uitzondering meer. En inderdaad: als je na je studie niet dé topbaan krijgt dan kom je erg krap te zitten door het terugbetalen van die lening.

Let wel op met dat voorberekenen: bij mij werd berekend dat ik max. 100 euro per maand terug zou moeten gaan betalen. Komt puntje bij paaltje, kon ik dat bedrag bijna gaan verdriedubbelen...ik had wel een dikke marge erbovenop gerekend voor het geval dat het tegen zou vallen, maar zó veel was dus níet verwacht in mijn begroting, oeps. Nare verrassing. Het is dat ik zonder die lening mijn studie niet had kunnen doen/afmaken dus ik betaal het "graag" voor wat ik ervoor teruggekregen heb, maar blij word je er niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:44

Hallo iedereen,

Voor 1 maand wil ik een lening aanvragen. Na deze ene maand wil ik de lening weer stopzetten. Ik heb me al eens ingelogd bij duo maar kon geen wijzigingen invoeren. Mijn vraag is.. hoe kan ik een lening aanvragen? En na een maand weer stopzetten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:40

Kwam je er met Q&A van DUO niet uit? Kan me niet voorstellen dat je je antwoord niet op hun website kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:55

Ze zeggen dat als je een lening wil, dat jeje moet inloggen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:01

Lasca_1987 schreef:
Ze zeggen dat als je een lening wil, dat jeje moet inloggen...

Ja dat is stap één. Zo ingewikkeld is het niet hoor. Gewoon een kwestie van stapjes volgen. Inloggen en dan staat er rechtsbovenaan vraag en antwoord en dan kan je zo het hele stappenplan doorvoeren waar uitgekauwd staat hoe het moet. Succes.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:31

Voor een lening moet je inloggen en naar je gegevens gaan. Hier klik je achter "studifinanciering" op het knopje wijzigen. De rest wijst zich vanzelf :D

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:04

Rente op m'n schuld is nu 0,6% (!) en op m'n spaarrek. 2%. Ik wacht dus wel even met aflossen (stopgezet) tot het percentage weer stijgt!

(je mag het aflossen 3 - 60 maanden stopzetten, rente loopt wel door uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:50

EliseBrouwer schreef:
Voor een lening moet je inloggen en naar je gegevens gaan. Hier klik je achter "studifinanciering" op het knopje wijzigen. De rest wijst zich vanzelf :D

Thnx, het is gelukt!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:53

ik leen per maand 200 euro. Maar dat is meer omdat me vader wilde zien hoe het werkte. Hij was daar heel benieuwd naar. Waarom ik heb geen idee haha. Maar het geld verdwijnt rechtstreeks naar me spaarrekening. Dus aan het einde hoef ik alleen de rente nog te betalen. Het leengeld gebruik ik niet echt. Alleen tijdens een reis naar Parijs had ik er wat vanaf gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:03

Ik heb voor 1 maandje een lening "afgesloten".

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:08

HorseTimeXL schreef:
ik leen per maand 200 euro. Maar dat is meer omdat me vader wilde zien hoe het werkte. Hij was daar heel benieuwd naar. Waarom ik heb geen idee haha. Maar het geld verdwijnt rechtstreeks naar me spaarrekening. Dus aan het einde hoef ik alleen de rente nog te betalen. Het leengeld gebruik ik niet echt. Alleen tijdens een reis naar Parijs had ik er wat vanaf gehaald.

Mits je meer rente krijgt op je spaarrekening is dit toch hartstikke zonde? Je betaald straks rente op iets wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:21

Je bedoelt tenzij ;)
Wat je nu zegt is dat het zonde is als je meer rente krijgt op je spaarrekening, dat lijkt me toch niet wat je bedoelt :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:14

Haha ja dat bedoel ik :')

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:49

Hallo,

Sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik heb een vraag waar ik zelf geen antwoord op kan vinden. Ik ga komend studiejaar opnieuw studeren en ga ivm privé redenen waarschijnlijk zo snel mogelijk het huis uit (als ik een kamer gevonden heb). Ik moet dus gaan lenen omdat ik nu ineens alles zelf moet (en wil) betalen zoals collegegeld, zorgverzekering, maar ook stalgeld voor mijn pony die ik voor geen goud weg doe, zeker nu niet. Mijn vraag is eigenlijk: wat is het maximale bedrag dat er geleend mag worden? En krijg je alleen een lening of ook standaard een uitwonende beurs van zo'n 200 euro (mijn broer woont uit huis en volgens mij krijgt hij ongeveer dat bedrag). Dus uitwonende beurs à la 200 euro + maximale lening of alleen lening? Zelf heb ik momenteel 2 baantjes waarmee ik zo'n 350 euro per maand mee verdien (in de vakantie natuurlijk meer, maar gezien op moment dat ik naar school toe ga).

Ik had zelf uitgerekend minimaal 800 euro per maand nodig te hebben om vaste lasten als kamerhuur, stalgeld, zorgverzekering, collegegeld enz te betalen. Is dit haalbaar met een lening of is dit echt niet te doen?

Alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:54

Kan je nog niet inloggen op de site van duo? Er is op die website vast wel ergens te vinden welk bedrag je max kan lenen. Ik geloof dat het uitkomt op zo'n 260 euro uitwonende beurs en een euro of 500 lening maar pin me er niet op vast.