Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zoolgangster schreef:@Djonah: Op zich is er niets verkeerds met het MBO als je daar thuishoort. Maar van een hogere opleiding naar MBO moet je niet onderschatten... Je wordt ineens heel anders behandeld door de docenten bijvoorbeeld.
Mijn dochter ging naar de PABO. Ben je daar absent, ok, dan melden je medeleerlingen dat even, dus in overleg met je leerlingen je afmelden is genoeg. Klaar.
Ben je absent op het MBO, moet je moeder je van tevoren of later een ondertekend briefje meegeven want anders denken ze dat je de kluit belazerd. Mensen die een hogere opleiding volgen worden geacht zelf verantwoordelijk te zijn. En daar word je naar behandeld op school.
Het VMBO is de voorbereiding op het MBO en niet op het gymnasium. Zo is het gymnasium ook geen voorbereiding op het MBO.
pluisje88 schreef:IDD zoolgangster. Die ervaring heb ik ook.
Hoe kun je trouwens zeggen dat wij bot reageren over het MBO? Toevallig hebben de genen die hier negatief over zijn zelf op het mbo gezeten. En jij hebt dat niet.. Je kunt ons dan bot noemen, maar ik denk dat er hier iets mis gaat...
Een gesprek met de uni en met een mbo? ik blijf het een rare combi vinden. Mag ik vragen waar het HBO is in dit verhaal?
Dit is practisch op een hoger niveau (meer denker en doener dan echt doener, maar ook geen onderzoeker), en zo ontloop je het literaire.
pluisje88 schreef:Djonah schreef:Tegenwoordig is het op het HBO/WO ook veel schoolser. Huiswerk wordt gecontroleerd anders mag je geen colleges volgen
Euhm... Heb je dit meegemaakt? hier heb ik nog nooit van gehoord. en het is op saxion ook zeker niet zo. Alles eigen verantwoordelijkheid
Dat is verplicht vanuit de uni. pluisje88 schreef:Djonah schreef:Tegenwoordig is het op het HBO/WO ook veel schoolser. Huiswerk wordt gecontroleerd anders mag je geen colleges volgen
Euhm... Heb je dit meegemaakt? hier heb ik nog nooit van gehoord. en het is op saxion ook zeker niet zo. Alles eigen verantwoordelijkheid
... (iig met normvakken)[***] schreef:@Djonah, Ik ben het met je eens hoor, zelf ook MBO gedaan en nu doe ik HBO. En inderdaad we worden gecontroleerd, heb je iets niet af? Ben je afwezig en wanneer je te vaak afwezig bent, heb je een probleem. Kun je niet beoordeelt worden en moet je de lessen opnieuw volgen of erger nog, krijg je geen punten en dan kun je van het HBO af... (iig met normvakken)
Edit: Lees al even mee trouwens en wilde toch even reageren hierop.
Djonah schreef:Ja je kan de universiteiten en hogescholen geen ongelijk geven gezien de hervormingen van het onderwijs. Ze krijgen pas betaald als een student een diploma heeft gehaald. En met al die plannen m.b.t. studiefinanciering. (Langstudeerboetes e.d.)
F_Orumster schreef:Mijn stiefzusje heeft na haar gymnasium een universitaire studie geprobeerd (of 2 zelfs) en dat was het niet voor haar. Toen probeerde ze een HBO studie en wist na een paar weken dat het niks voor haar was en heeft toen voor een mbo gekozen en tot op de dag van vandaag is ze er blij mee.
mag ik vragen welke mbo ze doet?
) Ik ben zelf ook iemand die heel graag met haar handen werkt en ik wilde altijd al met dieren werken. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor HBO Diermanagement, niet omdat een managementfunctie mijn hoogste prioriteit heeft, maar als ik deze opleiding heb afgerond kan ik in principe net zoveel als een dierverzorgingsstudente en kan ik ook een managementfunctie verrichten. Waar het op neer komt is dat ik vind dat je beter bijvoorbeeld een HBO studie kan doen en later MBO werk kan verrichten, omdat je het leuk vind. Dan heb je altijd nog kansen om door te groeien
Als die baan je na een tijdje geen uitdaging meer geeft, kan je nog altijd gaan kijken naar een baan op HBO niveau.
dat is het allerbelangrijkste: lekker in je vel zitten. Ik hoop dat je dat dadelijk hebt op het MBO
maar WO ligt me inderdaad niet, ik kan gewoon niet aarden
Ik heb wel veel punten gehaald al dus aan archeologie ligt het niet maar de soort onderwijsinstelling het past gewoon niet bij mij. set_elkol schreef:Szan, niets aan archeologie staat me tegen,vandaar dat je dat niet tegen kwammaar WO ligt me inderdaad niet, ik kan gewoon niet aarden
Ik heb wel veel punten gehaald al dus aan archeologie ligt het niet maar de soort onderwijsinstelling het past gewoon niet bij mij.

Szan schreef:set_elkol schreef:Szan, niets aan archeologie staat me tegen,vandaar dat je dat niet tegen kwammaar WO ligt me inderdaad niet, ik kan gewoon niet aarden
Ik heb wel veel punten gehaald al dus aan archeologie ligt het niet maar de soort onderwijsinstelling het past gewoon niet bij mij.
Ik snap het!
Mijn punt is meer: dat waarom je de uni helemaal niets vind, is juist een aspect dat bij archeologie minder dan bij veel andere WO studies naar voren komt.
Stel dat (ook al is die kans heel klein zo te lezen) je archeologie wilt gaan studeren, dan zou je dat neem ik aan in Groningen doen?
Heb je het filmpje op deze pagina al gezien? http://www.rug.nl/bachelors/archaeology/
Juist de praktijk wordt gepromoot. Vriendinnetje van mij is (bijna) afgestudeerd archeoloog in Leiden, en de opleiding is qua inhoud vergelijkbaar. Hoe vaak ik haar de laatste jaren niet onder de modder ben tegengekomen, omdat ze weer eens wekenlang op de Veluwe steentjes had liggen opgraven
Maar heel veel succes met je keuze. Ik ben blij dat ik niet in je schoenen sta, het lijkt me erg moeilijk.
Ik zou zo bang zijn dat ik spijt krijg van wat ik kies... Maar ik ben dan ook een eeuwige twijfelaar.
ben daar in 2012 begonnen en ik loop er juist zo hard tegenaan dat ik waarschijnlijk ga switchen
wel heel erg bedankt voor het meedenken!