Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:18

Zoolgangster ik heb volgende week een gesprek daar bij het mbo en ook bij de uni eentje. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:19

IDD zoolgangster. Die ervaring heb ik ook.

Hoe kun je trouwens zeggen dat wij bot reageren over het MBO? Toevallig hebben de genen die hier negatief over zijn zelf op het mbo gezeten. En jij hebt dat niet.. Je kunt ons dan bot noemen, maar ik denk dat er hier iets mis gaat...

Een gesprek met de uni en met een mbo? ik blijf het een rare combi vinden. Mag ik vragen waar het HBO is in dit verhaal?
Dit is practisch op een hoger niveau (meer denker en doener dan echt doener, maar ook geen onderzoeker), en zo ontloop je het literaire.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:21

Hier ook ervaring. Na 5 jaar vwo en uiteindelijk havo diploma ben ik naar de pabo gegaan, dit beviel niet dus door naar de kappersopleiding. Op mijn 21ste. Zowat iedereen was 16 hooguit 17.
Je loopt tegen niveau verschil aan, soms leuk soms niet leuk. Maar wat ik dacht, ik zit hier voor mezelf, ik wil deze opleiding doen. Maar even drie jaar volhouden. Ik moest een dag in de week naar school en de rest werken. Heb heel vaal gehoord, je bent gek, met dat niveau enz enz. Uiteindelijk best een leuke tijd gehad hoor. Ik kon legaal spijbelen want de leraren zagen ook dat ik mijn punten met de theorie gemakkelijk haalde, waardoor ik dus soms gewoon de theorie niet volgde en ging werken. Heb er totaal geen spijt van. Ik doe nu wat ik echt leuk vind! Inmiddels heb ik 2 x bijna vijf jaar bij een baas gewerkt en sinds 1 maart heb ik een eigen salon aan huis. Had ook dat gevoel wat jij hebt, dat theoretische stond me niet aan, wilde aan de slag!

Succes! Volg je hart! Beter elke dag met plezier naar je werk, dan dat je jaren studeert en werk vindt waar niet je hart bij ligt...

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:25

Zoolgangster schreef:
@Djonah: Op zich is er niets verkeerds met het MBO als je daar thuishoort. Maar van een hogere opleiding naar MBO moet je niet onderschatten... Je wordt ineens heel anders behandeld door de docenten bijvoorbeeld.
Mijn dochter ging naar de PABO. Ben je daar absent, ok, dan melden je medeleerlingen dat even, dus in overleg met je leerlingen je afmelden is genoeg. Klaar.
Ben je absent op het MBO, moet je moeder je van tevoren of later een ondertekend briefje meegeven want anders denken ze dat je de kluit belazerd. Mensen die een hogere opleiding volgen worden geacht zelf verantwoordelijk te zijn. En daar word je naar behandeld op school.
Het VMBO is de voorbereiding op het MBO en niet op het gymnasium. Zo is het gymnasium ook geen voorbereiding op het MBO.

Sorry maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb meerdere studenten gezien die vanaf de Havo/VWO naar het MBO komen. Hier worden zij normaal behandeld. Dit houdt in dat je je afmeld als je er niet bent anders krijg je gezeur met de leerplicht/DUO. Het MBO heeft als nadeel dat zij zich aan die wet moeten houden gezien de studenten vaak leerplichtig zijn of onder de kwalificatieplicht vallen. Ben je te vaak afwezig dan komt de leerplicht op de stoep of krijg je geen stufi meer.
Wel merk ik op dat elke student zichzelf afmelden en hoeft dit niet door een ouder worden gedaan.

Tegenwoordig is het op het HBO/WO ook veel schoolser. Huiswerk wordt gecontroleerd anders mag je geen colleges volgen en voor sommige vakken moet je 100% aanwezig zijn.

Dat je zegt dat het gymnasium een voorbereiding is voor het WO prima, ben ik met je eens. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome toe. Ook vanaf het VMBO-MBO-HBO kan je naar het WO. En dat is het leuke van ons onderwijssysteem je kan nog wisselen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:27

Djonah schreef:
Tegenwoordig is het op het HBO/WO ook veel schoolser. Huiswerk wordt gecontroleerd anders mag je geen colleges volgen

Euhm... Heb je dit meegemaakt? hier heb ik nog nooit van gehoord. en het is op saxion ook zeker niet zo. Alles eigen verantwoordelijkheid :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:28

pluisje88 schreef:
IDD zoolgangster. Die ervaring heb ik ook.

Hoe kun je trouwens zeggen dat wij bot reageren over het MBO? Toevallig hebben de genen die hier negatief over zijn zelf op het mbo gezeten. En jij hebt dat niet.. Je kunt ons dan bot noemen, maar ik denk dat er hier iets mis gaat...

Een gesprek met de uni en met een mbo? ik blijf het een rare combi vinden. Mag ik vragen waar het HBO is in dit verhaal?
Dit is practisch op een hoger niveau (meer denker en doener dan echt doener, maar ook geen onderzoeker), en zo ontloop je het literaire.

Ik vind dat jullie al het MBO over 1 kam scheren wat betreft hoe je behandeld wordt en hoe je medestudenten zijn, jij hebt dan wel de ervaring maar van 1 opleiding en niet van alle mbo's. HBO is inderdaad een optie maar die heeft geen opleiding die ik wil doen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:29

pluisje88 schreef:
Djonah schreef:
Tegenwoordig is het op het HBO/WO ook veel schoolser. Huiswerk wordt gecontroleerd anders mag je geen colleges volgen

Euhm... Heb je dit meegemaakt? hier heb ik nog nooit van gehoord. en het is op saxion ook zeker niet zo. Alles eigen verantwoordelijkheid :j

Zelf heb ik dit ook heel erg ervaren! Werd nog net niet aan mijn handje meegenomen.. Heel irritant!
Edit: vriend geeft les op de uni en bij hem moeten ze ook "huiswerk" inleveren voor punten hoor :) Dat is verplicht vanuit de uni.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:30

pluisje88 schreef:
Djonah schreef:

Tegenwoordig is het op de UvA zo dat je pas een werkcollege mag volgen als je het huiswerk gemaakt heb. Dit wordt nagekeken door de begeleider. Ook als je de stof niet zichtbaar bestudeert hebt ben je niet welkom. Op de HvA heb bij sommige vakken dat je 100% aanwezig moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:30

@Djonah, Ik ben het met je eens hoor, zelf ook MBO gedaan en nu doe ik HBO. En inderdaad we worden gecontroleerd, heb je iets niet af? Ben je afwezig en wanneer je te vaak afwezig bent, heb je een probleem. Kun je niet beoordeelt worden en moet je de lessen opnieuw volgen of erger nog, krijg je geen punten en dan kun je van het HBO af ;)... (iig met normvakken)

Edit: Lees al even mee trouwens en wilde toch even reageren hierop.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:33

[***] schreef:
@Djonah, Ik ben het met je eens hoor, zelf ook MBO gedaan en nu doe ik HBO. En inderdaad we worden gecontroleerd, heb je iets niet af? Ben je afwezig en wanneer je te vaak afwezig bent, heb je een probleem. Kun je niet beoordeelt worden en moet je de lessen opnieuw volgen of erger nog, krijg je geen punten en dan kun je van het HBO af ;)... (iig met normvakken)

Edit: Lees al even mee trouwens en wilde toch even reageren hierop.

Ja je kan de universiteiten en hogescholen geen ongelijk geven gezien de hervormingen van het onderwijs. Ze krijgen pas betaald als een student een diploma heeft gehaald. En met al die plannen m.b.t. studiefinanciering. (Langstudeerboetes e.d.)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:35

Aan de ene kant denk ik, je moet doen wat je leuk vindt! Aan de andere kant denk ik dat je het beste wel iets kan doen wat haalbaar is en waar enige toekomst in zit. Als je uiteindelijk een opleiding doet voor het vak wat je leuk vindt, maar er is geen werk in te vinden heb je er toch uiteindelijk niets aan.
Ik weet niet precies hoe de werkgelegenheid binnen de bakkerij is, maar als deze echt slecht is zou ik er wel goed over nadenken!

Als je besluit het te doen is het verstandig om meerdere scholen te bezoeken en meerdere gesprekken te hebben met de schoolleiding. Uit daarin je zorgen over het niveau(verschil) en wellicht het motivatieverschil, vraag of je vrijstellingen kunt krijgen en hoe flexibel ze zijn enz. Zo krijg je een goed beeld van wat je te wachten staat en waar je het beste de opleiding kan volgen.
Wil je uiteindelijk zelf een bakkerij beginnen? Zo ja, dan heb je daar ook de nodige cursussen óf een HBO diploma voor nodig. Misschien kan je dit erbij doen, om toch je 'volledige hersencapaciteit' te benutten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:38

Mijn stiefzusje heeft na haar gymnasium een universitaire studie geprobeerd (of 2 zelfs) en dat was het niet voor haar. Toen probeerde ze een HBO studie en wist na een paar weken dat het niks voor haar was en heeft toen voor een mbo gekozen en tot op de dag van vandaag is ze er blij mee.

Edit: Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen, vond het ook erg zonde van haar keuzes, maar ieder wil zo zijn eigen wegen inslaan he?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-05-13 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:38

Djonah schreef:
Ja je kan de universiteiten en hogescholen geen ongelijk geven gezien de hervormingen van het onderwijs. Ze krijgen pas betaald als een student een diploma heeft gehaald. En met al die plannen m.b.t. studiefinanciering. (Langstudeerboetes e.d.)

Dat klopt. En eigenlijk vind ik dat ook wel terecht. De "eeuwige studenten"die op hun 35e nog steeds van de staat leven en al 5 opleidingen zijn begonnen maar niet hebben afgemaakt mogen van mij worden aangepakt :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:40

F_Orumster schreef:
Mijn stiefzusje heeft na haar gymnasium een universitaire studie geprobeerd (of 2 zelfs) en dat was het niet voor haar. Toen probeerde ze een HBO studie en wist na een paar weken dat het niks voor haar was en heeft toen voor een mbo gekozen en tot op de dag van vandaag is ze er blij mee.

bedankt voor weer een positieve ervaring, ik denk dat ik hetzelfde heb als je stiefzusje :) mag ik vragen welke mbo ze doet?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:41

Iets juridisch/administratiefs, weet het eerlijk gezegd niet precies. Ze is nu al een x aantal jaar aan het werk.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Ik heb 5 jaar VWO gedaan en toen het laatste jaar HAVO gedaan. Merkte eigenlijk toen al wel een verschil qua behandeling van de leraren, veel minder zelfstandig werken enzo. (kan ook aan mn school liggen hoor :D ) Ik ben zelf ook iemand die heel graag met haar handen werkt en ik wilde altijd al met dieren werken. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor HBO Diermanagement, niet omdat een managementfunctie mijn hoogste prioriteit heeft, maar als ik deze opleiding heb afgerond kan ik in principe net zoveel als een dierverzorgingsstudente en kan ik ook een managementfunctie verrichten. Waar het op neer komt is dat ik vind dat je beter bijvoorbeeld een HBO studie kan doen en later MBO werk kan verrichten, omdat je het leuk vind. Dan heb je altijd nog kansen om door te groeien :) Als die baan je na een tijdje geen uitdaging meer geeft, kan je nog altijd gaan kijken naar een baan op HBO niveau.

in ieder geval moet je wel gaan doen wat je leuk vind :) dat is het allerbelangrijkste: lekker in je vel zitten. Ik hoop dat je dat dadelijk hebt op het MBO ;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Ik heb alleen jouw reacties gelezen, TS.

Maar ik ben niet precies tegengekomen wat je zo tegenstaat aan archeologie an sich (dus niet algemeen alle WO studies).
Het is een universitaire opleiding en dus inderdaad heel veel stampwerk en veel literatuur lezen.
Maar archeologie is daarnaast ook een vrij praktische studie (voor een universitaire studie zeker!). In het eerste jaar zal dat misschien nog meevallen, maar dat praktische aspect neemt met de jaren toe (omdat je steeds meer weet, mag je meer en kan je meer).
Je hebt zeer regelmatig veldwerk, practica, en bent dus voor zover ik weet bij archeologie vrij veel met je handen bezig. Zeker in het werkveld ben je daarna veel praktisch bezig. Als je aan een baan kan komen, natuurlijk. Aan de andere kant is de archeologiewereld vrij klein, dus kan je ook relatief snel aan werk komen omdat je relatief weinig concurrentie van andere archeologen hebt.

Als je het toch niet wilt omdat je een WO studie niet ziet zitten, moet je het zeker niet doen.
Maar ik zou gewoon goed alles in je opnemen als je daar een gesprek hebt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:46

Szan, niets aan archeologie staat me tegen,vandaar dat je dat niet tegen kwam :D maar WO ligt me inderdaad niet, ik kan gewoon niet aarden :) Ik heb wel veel punten gehaald al dus aan archeologie ligt het niet maar de soort onderwijsinstelling het past gewoon niet bij mij.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:56

set_elkol schreef:
Szan, niets aan archeologie staat me tegen,vandaar dat je dat niet tegen kwam :D maar WO ligt me inderdaad niet, ik kan gewoon niet aarden :) Ik heb wel veel punten gehaald al dus aan archeologie ligt het niet maar de soort onderwijsinstelling het past gewoon niet bij mij.

Ik snap het!
Mijn punt is meer: dat waarom je de uni helemaal niets vind, is juist een aspect dat bij archeologie minder dan bij veel andere WO studies naar voren komt.

Stel dat (ook al is die kans heel klein zo te lezen) je archeologie wilt gaan studeren, dan zou je dat neem ik aan in Groningen doen?
Heb je het filmpje op deze pagina al gezien? http://www.rug.nl/bachelors/archaeology/
Juist de praktijk wordt gepromoot. Vriendinnetje van mij is (bijna) afgestudeerd archeoloog in Leiden, en de opleiding is qua inhoud vergelijkbaar. Hoe vaak ik haar de laatste jaren niet onder de modder ben tegengekomen, omdat ze weer eens wekenlang op de Veluwe steentjes had liggen opgraven :')

Maar heel veel succes met je keuze. Ik ben blij dat ik niet in je schoenen sta, het lijkt me erg moeilijk.
Ik zou zo bang zijn dat ik spijt krijg van wat ik kies... Maar ik ben dan ook een eeuwige twijfelaar.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:58

Ik had precies hetzelfde kunnen schrijven. Ik ben het VWO naar de havo gegaan, door een achterstand die ik vanwege een zware hersenschudding had opgelopen. Ik wist sowieso al zeker dat ik niet naar de universiteit wilde. Ook ik ben erg praktisch ingesteld. Na enkele maanden HBO ben ik gestopt, veel te veel in de boeken. Na een aantal jaren werken heb ik ook voor de bakkersopleiding gekozen.

Ik heb het prima naar mn zin gehad, het voordeel als je BBL doet is dat de meeste klasgenoten meestal ook wat ouder zijn en ook serieuser bezig met de opleiding. Sommige bakkers betalen de opleiding van hun werknemers, en denk maar niet dat ze het dan pikken dat iemand met de pet ernaar gooit.
Ik ben ook nooit aangekeken op het feit dat ik makkelijker kon leren, daardoor kwamen ze ook wel naar mij toe om te overleggen over huiswerk ofzo. Het theoretische gedeelte bood weinig uitdaging (en mijn opleiding was een zooitje) maar het praktijkgedeelte bood juist extra uitdaging.
Wat iemand hierboven al zei is dat er wel weinig werk is, momenteel blijft iedereen zitten waar die zit. En door bezuinigingen moest ik helaas stoppen met een niveau 2 diploma op zak, terwijl niveau 4 ook gemakkelijk had gekund.
Maar doordat jij de theorie makkelijk aan kunt, kun je je ook beter richten op het praktijkgedeelte. Als je je weet te onderscheiden dan kom je heus wel aan de bak.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:02

Szan schreef:
set_elkol schreef:

Ik snap het!
Mijn punt is meer: dat waarom je de uni helemaal niets vind, is juist een aspect dat bij archeologie minder dan bij veel andere WO studies naar voren komt.

Stel dat (ook al is die kans heel klein zo te lezen) je archeologie wilt gaan studeren, dan zou je dat neem ik aan in Groningen doen?
Heb je het filmpje op deze pagina al gezien? http://www.rug.nl/bachelors/archaeology/
Juist de praktijk wordt gepromoot. Vriendinnetje van mij is (bijna) afgestudeerd archeoloog in Leiden, en de opleiding is qua inhoud vergelijkbaar. Hoe vaak ik haar de laatste jaren niet onder de modder ben tegengekomen, omdat ze weer eens wekenlang op de Veluwe steentjes had liggen opgraven :')

Maar heel veel succes met je keuze. Ik ben blij dat ik niet in je schoenen sta, het lijkt me erg moeilijk.
Ik zou zo bang zijn dat ik spijt krijg van wat ik kies... Maar ik ben dan ook een eeuwige twijfelaar.

Het is misschien niet helemaal duidelijk in de openingspost maar ik heb mijn eerste jaar van archeologie al bijna afgerond :D ben daar in 2012 begonnen en ik loop er juist zo hard tegenaan dat ik waarschijnlijk ga switchen :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:06

Over de negatief klinkende ervaringen met het MBO: het zijn nu eenmaal onze ervaringen.
Overigens heb ik zelf een paar jaar geleden een herintrederscursus gedaan voor op kantoor op MBO niveau en omdat we daar met allemaal volwassenen zaten was dat best leuk om te doen, je wordt als volwassene nu eenmaal anders behandeld dan als jongere.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:07

misschien is een opleiding in de voedingsmiddelen iets voor je?

Ik zit op de Has in Den Bosch en daar hebben we de opleiding Food-design. Als bakker je aanspreekt is dit misschien ook wel wat voor je: http://www.hashogeschool.nl/fooddesigninnovation

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:09

poco, ik heb inderdaad naar zo'n soort opleiding gekeken in Leeuwarden, maar ik mis toch dat heel erg praktische wat ik als bakker wel zou hebben. Ik wil gewoon zo graag een vak leren, een ambacht :) wel heel erg bedankt voor het meedenken!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:09

Heb je trouwens al aan een duale HBO studie gedacht?
Ik heb zelf een jaar gewerkt tussen VWO en HBO en ben toen eerst management, economie en recht gaan doen aan het Windesheim in Zwolle. Dat vond ik niks, 1 omdat ik niet aansloot bij de klasgenoten, 2 omdat het Windesheim een leerfabriek is 3, omdat de stof mij tegenviel, veel economie en weinig recht en management en 4, omdat ik echt het praktijkgedeelte mistte.
Ik ben na een half jaar gestopt en ben weer gaan werken. Via via hoorde ik van een duale HBO studie retailmanagement en heb besloten hier voor te gaan. Bij een duale studie werk je gewoon en ga je daarnaast 1 dag in de week naar school. Het is pittig, maar het voordeel is dat je de theorie direct in de praktijk (op je werk) kan zien en toepassen.
Ik weet niet precies welke HBO opleidingen er duaal te volgen zijn, maar wie weet is er wel iets in een richting die je ligt.