Hoe leren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: Hoe leren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:30

Succes met stampen :))

Ik deed met stampen het principe van: ik ga op reis en neem mee en dan een melodie :')

Dus eerst 1
Dan 1, 2
Dan 1, 2, 3

En bij een fout opnieuw beginnen.... Saai, maar voor stampen werkte het wel goed...

Zo heb ik met vriendinnen de anatomie van het paard ooit geleerd.
1 was de Atlas en 2 de draaier etc etc. Zit er nog steeds deels in na 7 jaar...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:56

Samiyah schreef:
phormicola schreef:
Ik leer niet, ik luister naar de uitleg van de leraar en dan snap ik het. Snap ik het niet --> vragen stellen. Zodra je iets begrijpt hoef je niet te leren, zo maak je de stof 'eigen' en is het net alsof je het altijd hebt geweten.

Ik doe toevallig een medische opleiding: waar loop je tegenaan bij anatomie?

Hmm ik denk niet dat dit bij elk vak werkt.. Of je hebt een erg goed geheugen.
Er zijn vaak toch bepaalde dingen, begrippen oid die je gewoon uit je hoofd moet leren? Of onthoud je dat ook na 1 keer horen? (zo ja, ben ik erg jaloers! zou me veel tijd schelen :)) )

Ja :o

Ik maak er wel aantekeningen van, maar na 1x opschrijven zit het in m'n hoofd.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:05

Ik kijk altijd zo na:
Is het antwoord goed? Ja? Maak een vreugdedansje en ga naar de volgende vraag. Nee? Pak de vraag er bij en kijk of je snapt waarom jouw antwoord fout is. Als je het niet snapt kan je het vragen, als het om een feitje ging, moet je dat feitje onthouden.
Misschien heb er iets aan? :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:37

ik doe het alsvolgt
in de lessen niet opletten (moet wel ofc. aantekeningen maken e.d.)
- boek er bij pakken en samenvatten op de computer typen
- samenvatting overschrijven op papier
- de getypte versie doorlezen en markeren wat heel belangrijk is
- paar maal doorlezen
- laten overhoren door iemand
- eventueel indien mogelijk opgaven maken om te kijken of ik het snap -

tada :P zo deed ik het vorig jaar
maar omdat ik toen de praktijk niet heb gehaald (ik was communicatief niet sterk, alleen op papier:)
niveau lager gegaan, dus qua toetsstof kon ik het makkelijk aan en nu dus al helemaal :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:38

Slecht :+

Ik maak een samenvatting en die lees ik zo vaak mogelijk door. Daarnaast maak ik oefentoetsen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:42

Wanneer ik me echt niet kan concentreren, zet ik mijn muziek aan (niet te hard) en zet mijn timer op 15 minuutjes en zet verder alles uit (laptop & tv)
Als de timer gaat neem ik 10 minuutjes pauze en leer daarna weer 15 minuutjes een ander vak.
Zo wissel ik het om zodat ik de aandacht niet verlies en zit ik niet aan 1 stuk dingen te lezen wat ik toch niet in me op neem.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:45

Slecht
Ik kan me nooit concentreren. Hoor nu eigenlijk ook te leren :')

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:26

Chinas schreef:
Slecht
Ik kan me nooit concentreren. Hoor nu eigenlijk ook te leren :')

ja ik ook!

en dat over die timer, vind ik best een goeie!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:16

Het werkt echt, en als het je is gelukt om een goeie samenvatting te maken, gaat het al helemaal snel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:52

Ik ben docente Aardrijkskunde in opleiding, en dat is nou echt precies zo'n vak waar iedereen altijd moeite mee heeft. Wat moet je nou precies leren en hoe kan je je het beste erop voorbereiden? Ik geef hier ook bijles in aan verschillende kinderen.

Wat ik ze altijd als eerste probeer mee te geven is het gebruiken van begrippen. Vooral bij vakken als Aardrijkskunde heb je vaak begrippen in je tekst staan, maak hier een logische lijst van voor jezelf. Gewoon alsof je woordjes moet leren voor een vak. Eerst die leren, dan kom je al een heel eind qua kennis. Nou is alleen kennis niet genoeg, dus als tweede ga je een samenvatting maken.
Elke 10 zinnen die je leest, moet je in 1 zin gaan verwoorden. Dus je leest 10 zinnen, gaat nadenken over wat er nou eigenlijk écht staat, en zet dat dan in 1 zin neer. Als je dit niet kan omdat je het nog niet snapt, lees je het nog een keer.

Belangrijk is ook om jezelf te belonen! Zet bijvoorbeeld een bak met gummibears naast je en laat jezelf bij elke 10 zinnen die je leest een beertje eten. Eten tijdens het leren helpt altijd enorm.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:16

Oee, eten jij het leren helpt!?
Daar zeg ik geen nee tegen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:50

Héél véél schrijven. :+ Ik schrijf in 1 periode/blok van 8-10 weken net zoveel aan aantekeningen in de les als dat ik schrijf als ik moet leren voor de toets :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:55

Ik schrijf persoonlijk inderdaad ook altijd erg graag dingen op :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:01

Ik gebruik nu zelf ook als ik iets niet snap, filmpjes en afbeeldingen, zodat ik het kan zien en horen. Zo onthoud ik het beter

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:14

Wat voor mij goed werkt is in ieder geval schrijven met een pen ipv typen op de computer. En veel schema's,verbindingen en mind-maps te maken. Voor woordjes of begippen leren kun je wrts gebruiken of kaartjes schrijven met op de achterkant de omschrijving/ het antwoord. Er gewoon met iemand over praten (bijvoorbeeld je moeder uitleggen wat er nu precies zo speciaal was aan de gouden eeuw) of een concept uitleggen waar je nu mee bezig bent (stelling van pythagoras, zuur/base reacties) kan ook al veel helpen. Zo merk je zelf ook wat je al goed weet en waarje nog meer over moet opzoeken.

Edit: vergeet ik bijna dit! : http://olo.twenteacademy.nl/. Hier kun je je aanmelden en kun je voor alle vakken per onderwerp animaties of uitleg krijgen! Hartstikke handig! Wel alleen voor HAVO en VWO leerlingen, weetniet of je datbent ;)

Overigens kan ik er zelf ook niet zoveel van, studeren -O- , maar in theorie weet ik wel wat het beste werkt :j