Wajong na werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Wajong na werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:03

Ik wil even reageren om te vertellen dat er meer is dan alleen wajong :)

Zelf heb ik ook psychische problemen, wel in een ander spectrum dan jij en ik heb een arbeidsverleden van meer dan 10 jaar fulltime. Toch liep ik tegen dingen aan en is dat uiteindelijk geëscaleerd en ben ik bij het UWV terecht gekomen. Wajong kwam ik sowieso niet voor in aanmerking omdat ik werkte en op dit moment heb ik nog steeds een WIA (WGA) uitkering. Dat komt neer op 70% van je laatst verdiende loon en na een jaar wordt dat opnieuw verlaagd naar 70% (mits je 80 tot 100% afgekeurd wordt). Ikzelf werd door mijn werkgever aangegeven bij het UWV, maar ik dacht dat je WIA ook zelf aan kan vragen. Wel zijn er een aantal regels waar je aan moet voldoen, maar die weet ik niet uit m'n hoofd. Die kun je vast vinden op de site van het UWV.

Bij een WIA word je voor een percentage afgekeurd als ze dat nodig vinden en aan de hand daarvan wordt je uitkering bepaald. Er wordt ook gekeken of je voor de overige procenten dat je niet afgekeurd bent kan werken of studeren en daar word je ook in begeleid. Daarnaast wordt je percentage elk jaar herzien.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:51

Ilja000 schreef:
Heel simpel: alle reacties die je hier krijgt, kun je ook bij het UWV verwachten. Zowel positief als negatief. Net wie je treft.
Feit blijft dat het UWV het niet interessant vindt of het zwaar is of niet, maar dat je het doet. Of niet natuurlijk :-p maar ook daar zijn ze niet heel gevoelig voor.
De voorbeeldfuncties die uit het onderzoek komen, wil niet zeggen dat daar ook daadwerkelijk vacatures voor zijn. Het zijn functies die je volgens hen zou kunnen vervullen. In mijn geval zelfs het werk dat ik deed toen ik in de ziektewet raakte.
De enige die jou kan vertellen of je wel of niet in aanmerking kan komen voor een uitkering is het UWV zelf. En eigenlijk is daar geen man mee overboord. Als je geen uitkering krijgt, zit je in dezelfde situatie als nu. Als je wel een uitkering krijgt is het alleen maar mooi meegenomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed verwoord!

Lifaya, het gaat er niet om of jij, ik, wie dan ook vind dat TS zich mss aanstelt, overdrijft, of in haar ogen het zó zwaar heeft dat ze het niet meer trekt (terwijl wij misschien denken: jij hebt het supermakkelijk vergeleken met mij!). Om eerlijk te zijn dacht ik bij haar verhaal ook: wow, ik zou willen dat ik het zo "moeilijk" had als zij, dan kón ik nog gewoon werken. Haar situatie, zoals zij het in die paar regels schrijft (je kunt nooit iemands gevoel die je helemaal niet kent uit een paar regels halen) is een klein beetje vergelijkbaar met mij een jaar of 5-6 terug (eind middelbare). Inmiddels weet ik dat het allemaal nóg erger kan, helaas. Gebaseerd op die enkele regels zou ik echt niet denken dat ze in aanmerking komt voor Wajong. Maar dan is de geqoute post hierboven weer zo mooi! Ze kan het "treffen", of helemaal niet treffen, zoals ik!

Zoals ik hier ook voorbij zag komen bij anderen, voor mij is het ook een droom om te werken, al is het maar twee middagen ofzo. Lijkt me geweldig. Echter bij het typen hiervan krijg ik het al benauwd, ben ik al tien scenarios van paniekaanvallen verder in mn hoofd. Ik zou zó graag willen. Helaas heb ik van de week ook besloten met mijn bedrijfje te stoppen (onderschrift) puur omdat ik al totaal in paniek raak en niet te genieten ben als ik een mail moet beantwoorden (laat staan aan een bestelling werken :oo ) ! En dat terwijl ik het hartstikke leuk vind om te doen en ik nog een heel heel klein beetje inkomen ervan heb (lees: 20 euro per maand "winst" ongeveer). Ik vind het vreselijk dat mijn man werkt en ik alleen maar "geld kost". Vrijdag heb ik weer een gesprek bij het UWV, omdat de situatie sterk verslechterd is in vergelijking met het eerste gesprek wat ik daar had (half jaar terug).

Overigens werd mij aan de telefoon verteld toen ik dat gesprek aanvroeg, dat ze wél kijken naar of het ontstaan is voor je 18de. (is het nu 17 of 18, ze zeggen iedere x wat anders...). Dit is dus in tegenstelling tot wat ik in een eerdere post typte over die drie criteria waar ik niet aan voldeed om in aanmerking te komen. Ze proberen ontzettend verwarring te veroorzaken zodat je het maar opgeeft (dit had ik ook gedaan als ik geen steun had gehad van mijn lieve man :) ).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:02

als het goed is kijken ze idd wel of het voor je 18de ontstaan/aanwezig was/is
maar de uitzondering van wanneer het ontstaan is , is als je tijdens je opleiding/studie arbeidsongeschikt raakt of een functiebeperking oploopt
ik ben ook op mijn 25ste met terugwerkende kracht in de wajong beland, ik werkte toen al wel, maar mijn problematiek bestond al ver voor mijn 18de

ik vermoed dat er bij het wel of niet toekennen van, als je iets van een werkverleden hebt, gekeken word naar de details van dat werkverleden, heb je een aantal jaar prima semi fulltime gefunctioneerd zullen de kansen op afkeuring, heel wat kleiner zijn, dan als je een heel erg versnipperd werkverleden hebt met veel verschillende banen/baantjes en er bij het nabellen van die referenties blijkt dat er toch wel wat probleempjes waren door de tijd heen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-03-13 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:05

Sonja_vR schreef:
als het goed is kijken ze idd wel of het voor je 18de ontstaan/aanwezig was/is
maar de uitzondering van wanneer het ontstaan is , is als je tijdens je opleiding arbeidschongeschikt raakt of een functiebeperking oploopt

Hoe zit dit dan :o :o Die heb ik nog niet gehoord :o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:08

Volgens iemand die ik ken, gelukkig geen contact meer mee heb, kun je heel makkelijk aan een Wajong komen als je maar een beetje iets hebt en goed kunt overdrijven. Lukt het hier niet, dan verhuis je en probeer je het in de volgende plaats en dan doe je gewoon een beetje zielig... Dat liep diegene tenminste gewoon te verkondigen. En dan kon hij betaald thuis zitten en allerlei rare dingen doen...

Conclusie: hangt er dus gewoon vanaf wie van het UWV je voor je krijgt.. Kun je een beetje zielig doen, dan komt het vast wel goed..

(Sorry... geen hoge dunk van het UWV etc...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:09

van de uwv site

Citaat:
De Wajong is bedoeld voor mensen die op jonge leeftijd een langdurige ziekte of handicap hebben gekregen.

U kunt Wajong aanvragen als een van deze situaties voor u geldt:

U had op uw 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap.
U kreeg vóór uw 30e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar vóórdat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding.

De overige voorwaarden zijn:

U herstelt waarschijnlijk niet binnen 1 jaar volledig van uw ziekte of handicap.
U woont in Nederland.
U kunt meer dan 52 aaneengesloten weken, minder dan 75% van het minimum(jeugd)loon verdienen. Dit komt door een langdurige ziekte of een handicap.

dit gold ook altijd als je tijdens je studie/opleiding arbeidsongeschikt raakte

UWV keurt in ieder geval echt niet meer zo maar even iemand af,
daarnaast zijn er nog genoeg issues binnen het uwv waardoor het nog steeds ene lastige organisatie is hoor :+
tegenwoordig word je heel wat minder makkelijk volledig afgekeurd en alle voorwaarden, regeltjes en dergelijke maken de wajong echt geen dolle pret
vroegáh werd er nog wel eens te makkelijk afgekeurd, of te weinig doorgegraven, maar op dit moment moet soms wel eens te hard je best doen voordat je geholpen word.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:15

Dankjewel Sonja. Dat geld dan toch niet voor mij, aangezien ik met mijn studie heb moeten stoppen omdat het niet meer ging dóór de dingen die ik in mijn vroege jeugd heb meegemaakt (toen zijn de stoornissen etc ook al ontwikkeld).

Lianne, dat is echt schandalig. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe ik het op dit moment voor elkaar zou moeten krijgen een Wajong te krijgen. Met de mensen die ik heb getroffen (zit bij uwv Groningen) lukt het "een beetje zielig doen/liegen" ábsoluut niet. Wat een verschil kan er dan zijn tussen de vestigingen/mensen, maar ik neem aan dat jou verhaal al heel oud is? Aangezien ik wel weet dat er heel veel veranderd en aangescherpt is laatste jaren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:15

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:26

Zo makkelijk kom je niet meer in de Wajong zit er zelf al jaren in ben dan zelf 80%/100% afgekeurd de mensen die er nu in komen ,komen in de nieuwe regeling.
Wat ook een belangrijke site is het Wajong forum en dan het prikbord als je iets niet zou weten kun je daar ook vragen stellen.
Het is ook niet alles hoor de Wajong ik zeg vaak die nu nog werk hebben mogen blij wezen met hun baan, ik ken dat niet meer .

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:28

Maiska schreef:
Dankjewel Sonja. Dat geld dan toch niet voor mij, aangezien ik met mijn studie heb moeten stoppen omdat het niet meer ging dóór de dingen die ik in mijn vroege jeugd heb meegemaakt (toen zijn de stoornissen etc ook al ontwikkeld).

Lianne, dat is echt schandalig. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe ik het op dit moment voor elkaar zou moeten krijgen een Wajong te krijgen. Met de mensen die ik heb getroffen (zit bij uwv Groningen) lukt het "een beetje zielig doen/liegen" ábsoluut niet. Wat een verschil kan er dan zijn tussen de vestigingen/mensen, maar ik neem aan dat jou verhaal al heel oud is? Aangezien ik wel weet dat er heel veel veranderd en aangescherpt is laatste jaren.

Diegene is wel al een aantal jaren geleden in aanmerking gekomen, hoewel ik dan weer weet dat er tegen hem gezegd is vanuit een instantie dat ie daarvoor niet in aarmerking kwam.. Maar waarschijnlijk heeft verhuizen en het ergens anders opnieuw proberen dus toentertijd gewoon geholpen. Dat is ook gewoon iets waarover deze persoon op zit te scheppen en ook iemand anders ging "aanmoedigen" om dat te doen, aangezien diegene faalde met der studie en een lichte beperking heeft. Dat ik echt zoiets had van WTF? Hoop dat het tegenwoordig strenger is, maar het schijnt dat het nog steeds veel uitmaakt wie je tegenover je hebt... Maar het is toch maf dat dat gewoon kan helpen? Nieuwe plaats, nieuwe kansen :S Of iig dat het toen geholpen heeft....

Maarja, mocht je echt iets hebben en niet kunnen werken en ze doen ergens moeilijk, dan is het wel fijn als je ergens anders wel geholpen wordt. Aan de andere kant, de mensen die niet willen, kunnen volgens mij best wel wat maken :S Dus voor mijn "idee" is het nog steeds gewoon een lot trekken en hopen dat je de goede voor je hebt staan.. (Maar dat idee zal ik er waarschijnlijk altijd bij blijven houden ;))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:30

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:35

maar Maiska, als ik het goed begrijp is het bij jou ver voor je 18de begonnen en heb je door de problemen ook je opleiding moeten stoppen etc?

als je de regels zo op papier bekijkt en jouw verhaal, dus voor je 18de ontstaan , opleiding stoppen ivm de problemen, verder op dit moment ook niet kunnen functioneren in je algemene dagelijkse leven, laat staan werken en je bent nog geen 30, dit speelt al een tijde en het ziet er op zich ook niet naar uit dat je 1, 2, 3 weer kan functioneren zoals nodig voor het riedeltje werken in wat voor functie dan ook
dan zou jij juist wel mogelijkheden moeten hebben ...

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:28

Met een 'normaal' IQ kom je nu een stuk moeilijker in de Wajong, zeker als je ooit gewerkt/studie afgemaakt hebt.
Ik denk dat je dan echt in opname toestand moet zijn wil je er nu nog inkomen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:31

Sonja, ja dat is precies hoe wij (ik en mijn man) ook redeneren. Daarnaast staan mijn behandelaars achter mij (als ze dachten dat het geen schijn van kans had/heeft, hadden ze dat echt wel gezegd om mij de stress te besparen). Alles wat ik heb is aantoonbaar door psycholoograpporten voor mijn 18de ontstaan, aangezien ik de problemen in mindere mate toen ook al had (en sommige stoornissen die ik heb zijn JUIST in de vroege jeugd ontstaan!). Het oudste rapport wat ik heb kunnen terugvinden was van toen ik 14/15 jaar was. Daar staan ook al genoeg verontrustende dingen en conclusies in :P Niet dat het UWV dat gelezen heeft hoor... Ze hebben zelfs geen contact opgenomen met mijn behandelende psychologen. Zelfs niet nadat ik erop heb aangedrongen. Vonden ze niet nodig. Die twee gesprekjes waren voldoende om mij compleet te kennen.

Lianne, ja echt raar dat je gewoon kunt verhuizen en het opnieuw proberen. Dat is het mij niet waard hoor :P Dan heb je denk ik toch een steekje los...

Mymy, is dat gebaseerd op eigen ervaring of uit je omgeving? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:31

Maiska, wat bizar dat ze die raportages links hebben laten liggen ??
toen ik met de procedure bezig was hebben ze juist de diagnoses van de neuroloog, de rapporten van mijn psycholoog er bij gepakt en ook zelfs mijn werkverleden nagebeld om een goed beeld te krijgen,
ik heb wat dat betreft dan wel geluk gehad met mijn arbeidsdeskundige en keuringsarts geloof ik :=
ik zat indertijd trouwens ook al even thuis en midden in behandelingen...
juist om een goed beeld te krijgen van wat de problematiek van een persoon is moet je die rapportages etc erbij pakken, bewijs en inzicht zeg maar .
dat red je echt niet met een gesprekje of 2 :n

heb je bezwaar aangetekend tegen de beslissing?
eventueel via pb, weet niet of het te ver afdwaalt in dit topic, of dat je het wel zo online wil hebben ?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:52

ik heb sinds kort een iva uitkering via het uwv 75% krijg ik dan.
ben eerst 2 jaar ziek geweest en in januari gekeurd en 80-100% afgekeurd

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:34

@ bromfiets; Er is inderdaad ook nog de WIA, dit is echter een verzekering (en de wajong een voorziening). Je dekt hiermee het inkomen uit werk als je langdurig ziek bent en je kunt deze enkel aanvragen als je een baan in loondienst hebt (gehad) en daaruit ziek wordt. Jou baas heeft namelijk premie betaald voor deze verzekering.

Wat betreft de Wajong zie ik hier vreemde dingen voorbij komen. De oude en de nieuwe regeling; daar is een groot verschil in. Waarin in de oude regeling vooral werd gekeken naar wat niet kan wordt er bij de nieuwe wajong regeling vooral gekeken naar wat wél kan. Net als bij alle andere sociale voorzieningen (ww, wia, bijstand) is het uitgangspunt dat je w.b werk moet doen wat je kunt.

Verder wordt er bij een beoordeling gekeken naar hoeveel inkomen je kunt genereren. Als dat tenminste 75% van het minimumloon dan kom je niet in aanmerking voor een uitkering. De arbeidsdeskundige zoekt dat inderdaad uit aan de hand van het arbeidsverleden (heeft iemand eerder ten minste 75% kunnen verdienen) en/ of er wordt een theoretische schatting gedaan.

Die theoretische schatting gaat met behulp van een computersysteem met allerlei functies welke in heel Nederland voorkomen. Dat betekent niet dat het openstaande vacatures zijn maar puur theoretische functies waar de arbeidsdeskundige in kan zien hoe zwaar het werk geestelijk of mentaal is maar ook wat iemand daar mee kan verdienen. En dat laatste; wat iemand kan verdienen is dus zo belangrijk want als je ten minste 75% van het minimum loon kunt verdienen dan kom je niet in aanmerking voor de Wajong. De arbeidsdeskundige moet ten minste drie banen kunnen vinden waar je tenminste 75 % kunt verdienen. Lukt dit niet dan is er ook sprake van een wajong. Die drie banen kunnen inderdaad banen zijn als inpakker koekjes of productiemedewerker. Dat die banen worden geselecteert betekent niet dat je die banen móet doen, ze passen alleen wel bij jou lichamelijke of psychische mogelijkheden :)*

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:08

set_elkol schreef:
Ik denk dat niemand van jullie kan zeggen hoe ik mij voel en of ik wel of niet kan werken, die beslissing is aan mij zelf :) Ik zou nooit een uitkering aanvragen 'omdat het even teveel wordt' want dat vind ik misbruik maken van het label ADD wat je dan gekregen heb. Dit is dan ook helemaal niet mijn intentie..
Iemand anders vroeg of ik al een keuze heb gemaakt, maar ik laat eerst even de reacties hier bezinken. Er wordt erg verschillend gereageerd dus ik weet het nog niet zo goed.

Wat je ook kunt doen hulp bij stichting MEE Groningen nemen daar kun je een conculente krijgen kost niks en die kunnen je heel goed helpen en ze gaan zelfs met je mee als je naar het UWV moet voor een gesprek als je het niet zelf kunt .
Heb er zelf goede ervaring mee namelijk !
Misschien een tip voor sommige.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:52

Rytir: in theorie zou het idd zo moeten zijn dat die functies bij de lichamelijke of psychologische mogelijkheden passen...in de praktijk moet dat altijd maar weer blijken natuurlijk.
het is een programma gemaakt door mensen, alle info word binnen bepaalde kaders ingevoerd en binnen bepaalde kaders berekend. helaas vallen er genoeg mensen niet binnen die kaders ;)
in hoeverre mag en kan er afgeweken worden van die kaders, binnen die berekeningen, maar ook na de berekeningen, word er voldoende kritisch naar de uitslag gekeken?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:07

bromfiets schreef:
Ik wil even reageren om te vertellen dat er meer is dan alleen wajong :)

Zelf heb ik ook psychische problemen, wel in een ander spectrum dan jij en ik heb een arbeidsverleden van meer dan 10 jaar fulltime. Toch liep ik tegen dingen aan en is dat uiteindelijk geëscaleerd en ben ik bij het UWV terecht gekomen. Wajong kwam ik sowieso niet voor in aanmerking omdat ik werkte en op dit moment heb ik nog steeds een WIA (WGA) uitkering. Dat komt neer op 70% van je laatst verdiende loon en na een jaar wordt dat opnieuw verlaagd naar 70% (mits je 80 tot 100% afgekeurd wordt). Ikzelf werd door mijn werkgever aangegeven bij het UWV, maar ik dacht dat je WIA ook zelf aan kan vragen. Wel zijn er een aantal regels waar je aan moet voldoen, maar die weet ik niet uit m'n hoofd. Die kun je vast vinden op de site van het UWV.

Bij een WIA word je voor een percentage afgekeurd als ze dat nodig vinden en aan de hand daarvan wordt je uitkering bepaald. Er wordt ook gekeken of je voor de overige procenten dat je niet afgekeurd bent kan werken of studeren en daar word je ook in begeleid. Daarnaast wordt je percentage elk jaar herzien.

Aha nou snap ik waarom ik geen wajong gekregen heb, ik werkte ook

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:13

weet iemand nog stichtingen in den haag waar je hgulp kumnt krijgen ik zat bij stichting mooi maar dat is me helaas erg tegengevallen hoor niks meer van ze terwijl ik wel initiatief toonde, en ze konden veel minder als dat ze zelf eerst vertelde en natuurlijk door als die bezuinigingen kunnen ze nog minder
Ik zoek gewoon iemand die te vertrouwen is en die weet hoe het allemaal werkt. of dat nou een stichting is of niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:25

lifaya schreef:
wáárom zou je zo graag in aanmerking willen komen voor een Wajong terwijl je wél kan werken? :) Ik weet dat het zwaar is, maar het leven gaat niet over rozen ;) Je kan wél kiezen voor PGB, dat iemand je helpt je zaken op orde te houden. Een Wajong is voor mensen die niet kúnnen werken en dat kan jij overduidelijk wel. Mijn broertje zal nooit kunnen werken omdat die meervoudig gehandicapt is, hij heeft dus wel een Wajong ;) Vind niet dat je zomaar een uitkering moet nemen omdat het even te veel word. Ik heb anderhalf jaar thuis gezeten omdat ik nergens werd aangenomen, maar geen haar op mijn hoofd die ook maar dacht aan een uitkering hoor := Kan me echt niet voorstellen dat jij in aanmerking komt voor een Wajong :n

Die krijg je ook niet zomaar, daar heb je een indicatie voor nodig. En met een beetje pech gaat de PGB er ook uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:30

Heb dat inderdaad begrepen dat het er uit kan gaan. Ik heb het in elk geval wel gehad en heb het tijdens school goed benut :) heb thuis begeleiding gekregen en dat voelde erg prettig, had ik meer overzicht in alles en iemand die die extra schop gaf :)

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:17

set_elkol schreef:
Oh Barendshoeve, dat is dan weer een hele andere ervaring :)

hoe dan
ik heb al vanaf mijn geboorte een ''handicap'' aan mijn handen
kan zelfs niet simpel achter een kassa zitten of in de horeca drankjes rond brengen
maar omdat iedereen in mijn omgeving ''normaal'' was had ik nooit van de wajong gehoord
anders had ik al op mijn 17e kunnen aanvragen
ik heb er dus later pas van gehoord en toen had ik zowiezo al werkervaring heb alijd wel gewerkt
maar omdat ik een halfjaar fulltime had gewerkt wat dus niet ging (door mijn handen heb ik ook andere spier klachten) had ik er geen recht op

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:18

en dan val je tussen wal en schip

balen hoor